قناة د.عيسى الخثيمي على اليوتيوب
عدد مرات النقر : 304
عدد  مرات الظهور : 2,492,936

عدد مرات النقر : 194
عدد  مرات الظهور : 2,492,936

طبـيـبي للـقـضــــــايــا الجـــادة :: قسم يناقش مواضيع هامة وهادفة ويتم تبادل الآراء حولها ...

(( ))
قديم 13-11-2006, 08:29 PM   #31
عضو ذهبي ( كثر الله من أمثالك )

تاريخ الإنضمام: Mar 2006
الإقــامة: المانيا
lossi is on a distinguished road
ss5 رد : أنـتِ والنقــــــــــــاب...

ام اسلام الغالية ..................الله يهدينا يارب ليلي بكون خير النا انا الصراحة محجبة حجاب كامل ما يبان فيه الا وجهي ولست منقبة ........ومحتشمة في لبسي وارجو الله ان يهديني للنقاب .............. وجزاكي الله الخيييييييييييييييييييييييييير

الرجاء الاطلاع على قوانين المنتدى على الرابط التالي ..

قوانين المنتدى

lossi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
(( ))
قديم 15-11-2006, 01:10 PM   #32
مشرفة قديرة سابقة

الصورة الرمزية omena

تاريخ الإنضمام: May 2006
الإقــامة: فـي حبّ الله
omena is on a distinguished road
افتراضي رد : أنـتِ والنقــــــــــــاب...

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lossi
ام اسلام الغالية ..................الله يهدينا يارب ليلي بكون خير النا انا الصراحة محجبة حجاب كامل ما يبان فيه الا وجهي ولست منقبة ........ومحتشمة في لبسي وارجو الله ان يهديني للنقاب .............. وجزاكي الله الخيييييييييييييييييييييييييير

ربنا يثبتك آميييييين ومبااارك لبسك الحجاب
وإن شاء الله تفرحينا بلبسك النقاب <<< ما تنسي

[read]"إنـــي أخـــاف إن عصيتُ ربي عذاب يوم ٍ عظيــم"[/read]

من مواضيعــي

أنــتِ والنقـــاب *مهم لكل غالية*

حملـة حـياتي بدون أغـاني ..كلها معاني.. شاركوونا (*جديد*)
omena غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
(( ))
قديم 15-11-2006, 01:26 PM   #33
مشرفة قديرة سابقة

الصورة الرمزية omena

بسم الله الرحمن الرحيم
(4)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سؤال ليه دايما لو لقيتي واحدة صاحبتك لبست النقاب بتلاقي نفسك تلقائيا بتقولي لها مبروووك ؟؟؟؟؟
وممكن لو قالت لك عقبالك تقولى يارب
انا بقول الكلام للاخوات اللى بتروح لاختها المنتقبة تبارك لها مش تقولها شو اللي انتِ عملتيه في نفسك ؟ ليه عملتى كده؟ انتِ لسه صغيرة!!

فتشي بينك وبين نفسك اختي هتلاقي سبحان الله ميل غريزي انك تبقي متسترة تبقي غالية مكنونة في حجابك والا ما كنتِ قلتِ لها مبروك او قلتِ يارب يرزقني متلها.

نقطة كمان بعض الاخوات بتبقي نفسها جدا تلبس النقاب ومقتنعة به وكل شيء بس تيجي تلبسه تقول لا بعد مااتزوج.....واحنا اتفقنا انه رزق

حتى اختى الغير محجبة برضه بتلاقي في نفسها نفس الميل ده للتستر وللحجاب مثلا تقولي لها نفسي اشوفك لابسة الحجاب... تقول لك ادعي لي ان ربنا يهدينى والبسه ..
يعنى هى مقتنعة وعايزة تلبسه بس الشيطان مانعها... مقيدها...مسلسل ايديها ورجليها انها تنزل تشترى الحجاب اللي تستر به نفسها والقرآن الكريم بيحكي لنا خطة عمل الشيطان في افساد الشعوب (ليريهما ما وورى عنهما من سوءاتهما) تخيلوا اللعين عايز العري ينتشر !!
وكانت هى دى خطته من زمان المحجبة يقول لها ده انتِ بنت كده خلاص انتى عملتي اللي عليكِ كفاية عليكِ كده... خليكِ كده
فيفتنها ويصرف تفكيرها انها تعدل في حجابها او تطور نفسها فيه ان كان قصير تطوله
ان كان في زينة تبعد عنها
وان كان بنطلون ماتلبسوش
يقولها ده البنطلون عملي وكمان لما تيجى تركبي أي مواصلة محد يقدر يشوف منك حاجة!!!
والغير محجبة ينسيها (بالرغم من انها بتشوف نفسها في المراية كل يوم وبتسرح شعرها الصبح ) ينسيها فرض الله الا وهو الحجاب وتسأل عنه يوم القيامة تلاقي نفسها مش عارفة تقول ايه وتخيلي اختي من اللي بيسألك....الجبااار....سبحانه وتعالى
انا مش بخوفك اختي لكن بالله عليكِ ماتضيعيش فرض الله انتِ مسئولة طول ما انتى بالغة ورشيدة مسئولة
وفوايد الحجاب جمييييلة وكتيييييرة بس انتِ انوي والبسيه

من مواضيعــي

(( ))
قديم 15-11-2006, 02:30 PM   #34
مديرة أقسام الترحيب والتهاني

الصورة الرمزية أم وتين

تاريخ الإنضمام: Dec 2005
الإقــامة: الاردن
أم وتين will become famous soon enough

مشاهدة أوسمتي

يا نيال اللي بتلبس النقاب .... والصراحة نفسي البسه

ادعولي يا جماعة

لك جزيل الشكر اختي على الموضوع المميز والمتكامل

أم وتين غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
(( ))
قديم 15-11-2006, 07:12 PM   #35
مشرفة قديرة سابقة

الصورة الرمزية omena

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم وتين
يا نيال اللي بتلبس النقاب .... والصراحة نفسي البسه

ادعولي يا جماعة

لك جزيل الشكر اختي على الموضوع المميز والمتكامل

اي والله يا ام وتين

الله يرزقك النقاب وان شاء الله حنعمل ليستات عشن ندعي بظهر الغيب للصبايا اللي حابة تلبس النقاب

اللهم أتمها نعمة علينا

من مواضيعــي

(( ))
قديم 15-11-2006, 09:30 PM   #36
عضو برونزي ( أدامك الله )

الصورة الرمزية loaloa_ummohmed

تاريخ الإنضمام: Jul 2006
الإقــامة: Egypt
loaloa_ummohmed is on a distinguished road

الحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله
جزاكي الله خيرا اختي اومينا علي هذا الموضوع وربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله ونتمني ان تلتزم به جميع الاخوات
لان معظم البنات يرفضن مبدا لبس النقاب لانه يعتبرونه بهدله ومو تنظيم في اللبس وهذا بسبب ان بعض الاخوات المرتدية النقاب غير مهندمين الشكل فهذا يجعل النظرة الخارجية لنا نحن المنقبات غير مهندمة ولكن انا اريد ان اسال سؤال
لماذا ترتدين النقاب لن اتحدث في قضية كونه فرض ام انه ليس فرض ولكن سوف اخذة من باب التعفف والحفاظ عليكي كالجوهرة المكنونة لا يراكي كل الناس بل المسبوح بهم فقط مثل الجوهرة تماما
واخيرا اتمني من الله ان ترتدي امة محمد النقاب من اجل التستر والتعفف لما يحدث في العالم حولنا من احداث وتغيرات وربنا يسترنا جميعا ان شاء الله والله الموفق
loaloa_ummohmed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
(( ))
قديم 16-11-2006, 08:29 AM   #37
أخصائية معتمدة بطبيبي

الصورة الرمزية المتوكلة على الله

تاريخ الإنضمام: Mar 2006
المتوكلة على الله is on a distinguished road

ماادري شكول والله
بس هلكد ماالموضوع رائع--اندمجت بشكل مو طبيعي----
:
طرح رائع
نقاش بديع
اسلوب لذيذ يشد الانتباه
امثلة وعبر من واقع الحياة مذهلة
استشهادات فائقة
تعقيب متناسق والتعليق بشكل جميل

اومينا يمكن تجيني المرة الجاية وتلكيني منقبّةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
ابدعتِ حبيبتي جدآآآآآآآآآآآآآآآآ في كل متعلقات الموضوع

طبعآ انا محجبة حجاب كامل بفضل الرحمن-ولا اضع المكياج ولا العطور ولا اتزين الا لزوجي ولمن احلهم الله تعالى علي
طاعة لله تعالى والتزامآ بديني وفرض الحجاب--ثم طاعة واحترامآ لزوجي في وجوده او سفره لاني احاسب من الله تعالى على ذلك اولآ
والبس ملابس الحجاب المستور الحالية--ولا ارتدي العباءة دائمآ ولكنني في الاونة الاخيرة احب ارتدائها غالبآ-نظرآ لما اجده من راحة في ارتدائها وسترة-والحمد لله المحلات في دولنا العربية الان تبدع في صنع ملابس الحجاب المستورة والعباءات الراقية والتي لا تجذب الانتباه بل تعطي انطباع الرقي والاناقة والحشمة معآلللابس و للناظر-وفي نفس الوقت احب ارتداء ملابس الحجاب الانيقة والحمد لله كثرت هذه الملابس التي تنم عن روعة التستر والرقي في اختيار الاناقة والستر معآ
اما بالنسبة للنقاب
فلدي صديقات واخوات حبيبات منقبات--واولهم اختي الحبيبة اومينا الغالية
تعرفون بنات--اضيف حسنة اخرى للنقاب من غير المنتنقبة--يعني انا كانسانة اصاحب منقبة--
انا اشعر اني عندما اتكلم مع اخت منقبة وبعد تاكدي من ان نقابها ليس ارضاء لزوجها وانما نابع من ايمان--لانه كثر للاسف النقاب بامر الزوج فقط وليس عن اقتناع او زيادة ايمان او حبآ للتستر العام انما الزوج يقول لزوجته البسي النقاب لا اريد ان يراكِ بشر---هنا نختلف قليلآ--صحيح انه يريد لها السترة ولكن ان اجبرها على ذلك راحت روعة التستر والنقاب لاجل الستر---انما هو غيرة لانقاب--وكم من مشكل تكمن وراء هذا الامر --مثلآ تلبسه امام زوجها وعندما يغيب عنها لا تلتزم--زهكذا اعاذنا واعاذكم الله
اقول اشعر عن تكلمي مع منقبة نقابها ايماني --اشعر بالامان ان التي امامي أمة تخاف الله--
اذن عندما تتكلم مع شخص يخاف الله في هذا الزمن فكأنك وجدت جوهرة ثمينةةةةةةةةةةةة جدآ
لانك ستعلم انها او انه حافظ لحدود الله-يخشى الله في التعامل مع الناس--اذن فانت في امان وانت مرتاح ومطمئن--
اليس كذلك؟
هذا مااشعره من تواجدي مع اخت منقبة ايمانيآ---
وانا اعتبر النقاب فضلا لا فرضآ--نظرآ لعدم ورود آية كريمة تنص على حتمية النقاب--
وحتى كونه فضلآ فهو رائع لمن ارتاحت نفسها له--هي مسألة اقتناع وارتياح--
يعني بطريقة اخرى--
لو تكلمنا بغلة المطبخ --(غريبة ها--لكنه مثل لتقريب الصورة )
لو عملت كيكة بالمطبخ---ونجحت وطعمها رائع--كيكة لذيذة جدآآآآآآآآآآآآآآآآآآ
انا برأيي هذا هو الحجاب
ولكن ممكن تسوين كريمة وزينة فوك الكيكة تعطيها نكهة وطعم آخر
هذا هو النقاب
اخ ابو عبد الرحمن--ننتظر ادلتك--وهل هنالك حجاب كامل واخر غير كامل---نعيش ونشوف--ننتظر لنرد---
وساتابع معكم هذا الموضوع الرائع
وعاشت ايدج يااومينا وننتظر المزيد
ونطيج ربنا الف عافية ويخليلج سمسوم

العضو المميز لشهر يونيو 2007

تحصنت بذي العزه والجبروت واعتصمت برب الملكوت وتوكلت على الحي الذي لا يموت اعوذ بكلمات الله التامات كلها التي لا يجاوزهن برولا فاجر من شر ماخلق وذر أو برأ ومن شر كل شيطان وهامّة ومن كل عين لامّة**

المتوكلة على الله غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
(( ))
قديم 17-11-2006, 02:30 AM   #38
مشرفة قديرة سابقة

الصورة الرمزية omena

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loaloa_ummohmed
الحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله
جزاكي الله خيرا اختي اومينا علي هذا الموضوع وربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله ونتمني ان تلتزم به جميع الاخوات
لان معظم البنات يرفضن مبدا لبس النقاب لانه يعتبرونه بهدله ومو تنظيم في اللبس وهذا بسبب ان بعض الاخوات المرتدية النقاب غير مهندمين الشكل فهذا يجعل النظرة الخارجية لنا نحن المنقبات غير مهندمة ولكن انا اريد ان اسال سؤال
لماذا ترتدين النقاب لن اتحدث في قضية كونه فرض ام انه ليس فرض ولكن سوف اخذة من باب التعفف والحفاظ عليكي كالجوهرة المكنونة لا يراكي كل الناس بل المسبوح بهم فقط مثل الجوهرة تماما
واخيرا اتمني من الله ان ترتدي امة محمد النقاب من اجل التستر والتعفف لما يحدث في العالم حولنا من احداث وتغيرات وربنا يسترنا جميعا ان شاء الله والله الموفق
جزاكِ الله خيرا يا اختى لؤلؤة ام محمد على كلامك الرائع هذا فعلا المنقبة كالجوهرة المكنونة
ومتل ما قال عمرو خالد:"
اذا كنتِ تمتلكِ بعض الذهب سوف تلبسيه ولكن اذا زاد وزن الذهب سوف تضعه في شكمجية وتضعيه في الدولاب
واذا وصل ذهبك الكيلو او اكثر فسوف تخافين علية وتضعيه في خزنة ويا سلام لوكان مع هذا الذهب الماس او ما
شابة هذا اعتقد انك سوف تضعه في خزنة في بنك. ان جسدك عند الله اغلى من كل كنوز الدنيا أفلا ان الاوان ان تصونيه"

وربنا يجازيك خيرا على نصيحتك لأخواتنا فى الإسلام بالستر والعفاف

من مواضيعــي

(( ))
قديم 17-11-2006, 02:48 AM   #39
مشرفة قديرة سابقة

الصورة الرمزية omena

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متوكلة على الله
ماادري شكول والله
بس هلكد ماالموضوع رائع--اندمجت بشكل مو طبيعي----
طرح رائع
نقاش بديع
اسلوب لذيذ يشد الانتباه
امثلة وعبر من واقع الحياة مذهلة
استشهادات فائقة
تعقيب متناسق والتعليق بشكل جميل

اومينا يمكن تجيني المرة الجاية وتلكيني منقبّةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
ابدعتِ حبيبتي جدآآآآآآآآآآآآآآآآ في كل متعلقات الموضوع

طبعآ انا محجبة حجاب كامل بفضل الرحمن-ولا اضع المكياج ولا العطور ولا اتزين الا لزوجي ولمن احلهم الله تعالى علي
طاعة لله تعالى والتزامآ بديني وفرض الحجاب--ثم طاعة واحترامآ لزوجي في وجوده او سفره لاني احاسب من الله تعالى على ذلك اولآ
والبس ملابس الحجاب المستور الحالية--ولا ارتدي العباءة دائمآ ولكنني في الاونة الاخيرة احب ارتدائها غالبآ-نظرآ لما اجده من راحة في ارتدائها وسترة-والحمد لله المحلات في دولنا العربية الان تبدع في صنع ملابس الحجاب المستورة والعباءات الراقية والتي لا تجذب الانتباه بل تعطي انطباع الرقي والاناقة والحشمة معآلللابس و للناظر-وفي نفس الوقت احب ارتداء ملابس الحجاب الانيقة والحمد لله كثرت هذه الملابس التي تنم عن روعة التستر والرقي في اختيار الاناقة والستر معآ
اما بالنسبة للنقاب
فلدي صديقات واخوات حبيبات منقبات--واولهم اختي الحبيبة اومينا الغالية
تعرفون بنات--اضيف حسنة اخرى للنقاب من غير المنتنقبة--يعني انا كانسانة اصاحب منقبة--
انا اشعر اني عندما اتكلم مع اخت منقبة وبعد تاكدي من ان نقابها ليس ارضاء لزوجها وانما نابع من ايمان--لانه كثر للاسف النقاب بامر الزوج فقط وليس عن اقتناع او زيادة ايمان او حبآ للتستر العام انما الزوج يقول لزوجته البسي النقاب لا اريد ان يراكِ بشر---هنا نختلف قليلآ--صحيح انه يريد لها السترة ولكن ان اجبرها على ذلك راحت روعة التستر والنقاب لاجل الستر---انما هو غيرة لانقاب--وكم من مشكل تكمن وراء هذا الامر --مثلآ تلبسه امام زوجها وعندما يغيب عنها لا تلتزم--زهكذا اعاذنا واعاذكم الله
اقول اشعر عن تكلمي مع منقبة نقابها ايماني --اشعر بالامان ان التي امامي أمة تخاف الله--
اذن عندما تتكلم مع شخص يخاف الله في هذا الزمن فكأنك وجدت جوهرة ثمينةةةةةةةةةةةة جدآ
لانك ستعلم انها او انه حافظ لحدود الله-يخشى الله في التعامل مع الناس--اذن فانت في امان وانت مرتاح ومطمئن--
اليس كذلك؟
هذا مااشعره من تواجدي مع اخت منقبة ايمانيآ---
وانا اعتبر النقاب فضلا لا فرضآ--نظرآ لعدم ورود آية كريمة تنص على حتمية النقاب--
وحتى كونه فضلآ فهو رائع لمن ارتاحت نفسها له--هي مسألة اقتناع وارتياح--
يعني بطريقة اخرى--
لو تكلمنا بغلة المطبخ --(غريبة ها--لكنه مثل لتقريب الصورة )
لو عملت كيكة بالمطبخ---ونجحت وطعمها رائع--كيكة لذيذة جدآآآآآآآآآآآآآآآآآآ
انا برأيي هذا هو الحجاب:
ولكن ممكن تسوين كريمة وزينة فوك الكيكة تعطيها نكهة وطعم آخر
هذا هو النقاب
اخ ابو عبد الرحمن--ننتظر ادلتك--وهل هنالك حجاب كامل واخر غير كامل---نعيش ونشوف--ننتظر لنرد---
وساتابع معكم هذا الموضوع الرائع
وعاشت ايدج يااومينا وننتظر المزيد
ونطيج ربنا الف عافية ويخليلج سمسوم
يا هلا تسلم ايديك عالكيكة زينت الموضوع كنت منتظرة المشاركة من زمااااااااااااااان أسعدني مرورك وتعليقكِ الرائع وقد تطرقتِ لعدة نقاط مهمة :
1- طاعة الرحمن والزوج وعدم إظهار الزينة
2- الرقي وأناقة النقاب
3- الإقتناع الشخصي في النقاب وهو المسألة المهمة
4-وفعلا اطمئنان تام في التعامل مع المنتقبة

اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يثبتك وان يريكِ الحق حقا ويرزقك اتباعه ويريكِ الباطل باطلا ويرزقك اجتنابه وان يقيمك على الحق ويثبتك على الحق ....وادعى لنفسك"رب اشرح لى صدرى ويسر لى امري" وياااااااااااااا رب اسمع خبر انتقابك قريباً حيكون سعادة اشوفك بثوب العفاف

من مواضيعــي

(( ))
قديم 17-11-2006, 10:45 PM   #40
مشرفة قديرة سابقة

الصورة الرمزية omena

بسم الله الرحمن الرحيم
(5)
طيب بعض الاخوات تقول ادعِ لي ان ربنا يهدينى الاول وبعد كده البسه !!
طب انتِ وانتِ لابسة حجابك(غطاء الرأس) لما كبرتِ قعدتِ تقولي لما ربنا يهديني !!
انا بقولك على اساس انك لسه مقتنعة ان هو ده الحجاب الشرعي اقصد انى مقلتش هنا النقاب فرض ولا حاجة....
لا مقلتيش كده.... بالرغم من انك في قرارة نفسك لابسة غطاء الرأس على انه فرض
اذن تنفيذك لفروض ربنا ومنها حجابك وتسترك مالوش علاقة بدرجة الالتزام والهداية
يعنى مش طول الحجاب مقياس على درجة الالتزام !!
لكن لا ننكر انه عامل مهم انه بيضعك في صورة محترمة وصورة نساء المؤمنين

(والله يهدى من يشاء)
البسي الاول وهتلاقي النقاب نفسه بيضفي عليكى مشاعر وموجبات الالتزام منها غض البصر ليكِ وبتعيني غيرك بيه وخفض الصوت وطبعا مفيش اختلاط مفيش سلام باليد مفيش تبرج في حجابك ولا زينة في نفسه ولا لباس شهرة
طيب في اخوات بيقولو اخاف البسه وبعدين اخلعه تانى؟؟؟
يعنى اذكر حاجة غريبة
الشيوخ اللى بيدعوا لسنن اعفاء اللحية بيقولوا ايه في موضوع زى ده
بيقولوا"خلى لحيتك تربيك"
"واللحية مش مجرد شوية شعر في وجهك واذا ربيت لحيتك وقصرت بنطلونك وما اتصرفتش بما يقتضيه عليك هذا المظهر فلحيتك قذارة في وجهك !!"
اقصد بالرغم من دعوتهم للموضوع ده بالحسنى لكن من باب تربيتهم للأخوة الشباب بيعنفوا بشدة اللى بيعملها ومش بيتصرف بمقتضياتها !!
وبغض النظر عن هذا وذاك فاللحية حكمها عند الرجال واجبة ويؤثم حالقها !

طب بعض الناس بيقولوا ان اللى بتلبس النقاب بتبقي غاوية"منظرة" وبتهتم بالمظهر وتترك الجوهر !!
احنا لم ندخل في نوايا وسرائر الناس حتى نحكم عليها هكذا والاهتمام بالجوهر في تزكية نفسه وعباداته -واكيد احنا لم نراها بالكلية- وحتى لو رأيناها مش احنا اللي نحكم عليها
وربنا سبحانه وتعالى بيقول
{إن أكرمكم عند الله أتقاكم}انا عن نفسي لما بشوف واحدة ملتزمة اكتر مني بقول يا ترى هل انا أكرم عند ربنا أم هي؟
وهل اللي انا اخترته كشكل لنفسي مثلا فيه تقوى لربنا 100% اذا فضلت على نفس حالي عشان اضمن انى اكون اكرم عند ربنا ولا لما اعمل زيها؟
وعن تجربة لما بقف مع نفسي هذه الوقفة بتدفعنى نفسى لحاجات كتير
شوفي يا اختي المفروض انك لابساه ابتغاء لوجه الله تعالى وامتثالا لأوامره يبقي تبقي مسلمة بيه وتدعى لنفسك بالثبات عليه وهتلاقي سبحان الله الصحبة الصالحة انجذبت ليكِ وهتدعِ لك بالثبات ان شاء الله
وان شاء الله انا وكل اخواتي هنا من اول الناس اللى هيدعوا لك بس انتى خطي الخطوة الاولى في الطريق ده وربنا هياخد بايدك صدقيني

اخوات تانيين ممكن يقولوا طيب والشغل؟؟؟؟؟
اااه جينا لنقطة جميلة جدا...في اية كريمة جميلة بتقول(وقرن في بيوتكن ولاتبرجن تبرج الجاهلية الاولى)شوفي معايا كلمة( وقرن في بيوتكن) اد ايه جميلة تحسي ان ربنا خايف عليكِ وعايز يحفظك وبيأمرك بالقرار في بيتك معززة مكرمة
تفتكرى لو زوجك قالك اقعدى في البيت ماتشتغليش هتطيعيه ولا لا ؟
طيب ده ربنا عز وجل هو اللى بيأمرك ليه ماتطيعيهوش !!!
وتدبرى معايا اختى ان ربنا قرن(ولاتبرجن تبرج الجاهلية الاولى) بالخروج من البيوت ومخالفة امره بالقرار فيها
وانا مش بقولك خليكي في البيت محبوسة لحد مايجيلك اكتئاب...لا ابدا....
إسلامنا عمره ماكان دين شدة وعنف بينا وماكان الله سبحانه وتعالى ليكلفنا مالا نطيق
انتى مأمورة انك تتعلمي(طلب العلم فريضة) ولكن تلتزمى في خروجك بالضوابط الشرعية كغض البصر وعدم الخضوع بالقول وعدم الاختلاطوالنقطة الاخيرة (عدم الاختلاط) كلنا للأسف مش عارفين نحققها لانها موجودة في كل مكان في الكلية..... في الاسواق.... في الشغل.....انا دلوقتى مش بناقش فرضية النقاب بس بفكر معاكم بصوت عالي
لذا كيف السبيييييييل؟؟؟
واقولك يا اختى عليكِ انك تنفذى الاية بشكل متحور شوية بانك تبقي برا بيتك زيك كأنك جوة بيتك.....انتى لما بتكوني في بيتك حد بيبقي شايفك...لا...الجدران والستائر والاغطية مغطياكي......طيب نفذى الاية بقي اخرجي وانتى متغطية
فعليكِ بالحجاب الكامل...اللى ينفذ لك الاية ويحفظك....
طب في الشغل اضمني لى انه مايبقاش في اختلاط وانا اقولك اشتغلي...هو عموما انتى مش مأمورة بالشغل لانك ملزومة من زوجك-ان شاء الله- واهلك بانهم يصرفوا عليكِ
فان كان ولابد ولظروف قاهرة فاشتغلي واقتضت ضرورة لكن احفظي نفسك بنقابك وان شاء الله ربنا هيحفظك

من مواضيعــي