المساعد الشخصي الرقمي

إعلانات : طبيبي | طبيبي | طبيبي | طبيبي | مشاهدة النسخة كاملة : اللي زوجها عنده عدد الحيوانات المنوية صفر تدخل( تم دمج المواضيع الخاصة بذلك )

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 [94] 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106

أم جليبيب
13-11-2013, 09:07 PM
اختي انا صرف لي الدكتور مؤخرا اريمدكس 1 مغم يوميا لكن لم أستطع تحمل الجرعة حيث سبب لي صداع شديد ثالث يوم واعدت الكرة ولكن نفس الشيء. يا ريت من يأخذه يشاركنا التجربة. انا متاكد انه مفيد لحالتنا لان عمله مثل التسلاك والفيمارا يعني اروماتيز انهيبتر aromatase inhibitor

زوجي استعمله وكانت النتيجة متدهورة ..بعدما كانت عنده خلايا متطورة صار صفر بلا أي خلية

وزوج الأخت متاهة كان عنده عدد قليل وبعد استعماله صار صفر .لعلها ترجع وتذكر لنا تجربتها
وأظن أيضا الأخت طرطشلي لها تجربة غير ناجحة مع الأريميدكس لعلها ترجع وتذكرها مرة ثانية

ولعله في ناس تحسنت حالتهم باستعماله و الله أعلم

والله يرحم الحال

صهيب عصام
14-11-2013, 08:05 AM
ما هو اخر اخبار الخلايا الجذعية في البلاد العربية وما هي التوقعات بخصوصها لعلاج العقم

يارب ولد
15-11-2013, 04:25 PM
يا كريم يا عفو يا رحيم يا تواب يا غفار يا ستار يا عظيم أتوسل إليك يا إلهى افعل بى ما أنت أهله.. ولا تفعل بى ما أنا أهله.

ما وجودى إلا بكلمة منك.. وما حياتى إلا أيام أقترضها بإذنك..

إلهى وربى ومولاى أستغيث بك منك..

وأهرب منك إليك ..

أقسمت يارب بقلة حيلتى وبعظيم حاجتى فلا موجود بحق سواك.. ولا إله إلا أنت ولا حق إلا أنت ولا فاعل إلا أنت ولا قادر إلا أنت ولا موجود بحق إلا أنت.. أنت الخالق الوارث وأنت المبدئ المعيد ..

اللهم ارزقنا جميعا بالذرية الصالحة السليمة المعافاه يارب ياااااااارب

H000r
16-11-2013, 12:05 PM
الههم آآميييييييييييييييييييين يااااااااااااارب

ترخص لك الروح
16-11-2013, 01:11 PM
السلام عليكم انا رحت لدكتورة نساء لاني كنت اعاني من بعض المشاكل في تاخر الدوره واخبرتها عن حالة زوجي انه من حالات الصفر نصحتني ان نتعالج بطريقة الخلايه الجذعية وسالتها وين تنصحيني نذهب قالت الاردن وقلت له انا سمعت انها توقف العمل فيها قالت لا مازالوا شغالين فيها لين الحين وكثير من الحالات نجحت وعن تجربه من اشخاص تعالجوا هناك بس للاسف تقول بعد حمل زوجة انقطعت الاتصال بينهم ولا كان عرفتني عليها/
ايش رايكم في الموضوع

متاهة الأحزان
16-11-2013, 01:37 PM
زوجي استعمله وكانت النتيجة متدهورة ..بعدما كانت عنده خلايا متطورة صار صفر بلا أي خلية

وزوج الأخت متاهة كان عنده عدد قليل وبعد استعماله صار صفر .لعلها ترجع وتذكر لنا تجربتها
وأظن أيضا الأخت طرطشلي لها تجربة غير ناجحة مع الأريميدكس لعلها ترجع وتذكرها مرة ثانية

والله يرحم الحال

السلام عليكم و رحمة الله ،!

أتمنى الجميع بخير ربي يفرجها علينا و عليكم
ممممم بخصوص أريمدكس فعلاً كانت تجربة فاشلة أستخدمناه
3 أشهر بالأضافة للفيتامينات و أنصدمنا وقت التحليل بالأنتكاسه
و العوده للصفر من جديد كانت صدمه قوية ع الرغم بأن زوجي كانت
تظهر له في التحليل العادي بعض الحيوانات المنويه الضعيفه لكن لا أدري
شو السبب مع العلاج تنتكس الحاله بدونها تظهر الحييامين لذلك نحن متوقفين
تمامًا عن العلاج منذ مدة طويله نستخدم حاليًا خلطة الحبة السوداء فقط
تركت كل شي لله فهو حسبي و نعم الوكيل ربي يرحمنا برحمته و يفرجها علينا
و عليكم و ع كل مسلم يا رب ،!

يارب ولد
16-11-2013, 01:47 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يا جماعة موضوع الخلايا الجزعية مازال حتى الان التجارب بتتم عليه فى امريكا ودول تانية اوروبية ولكن مازال متعثر,,,, يعنى لسه فى طور التجارب علشان بس ما حدش يمشى ورا وهم ويدفع فلوس على الفاضى

اللهم ارزقنا جميعا بالذرية الصالحة السليمة المعافاه يارب
دعواتكم

إحساس قلب
16-11-2013, 04:43 PM
الدعاء لاختنا

الاميره الحالمة

راح اعمل تلقيح صناعي هالشهر (http://www.tabeebe.com/vb/showthread.php?t=121656)

المسافر للمحبين
16-11-2013, 07:26 PM
بعد شهر تقريبا عند موعد لاجراء عملية المسح المجهر بس سمعت انها مضرة ةاخر علاج .
الحين عندي سوال عن الفرق بين الخزعة والمسح المجهري

وهل لها اضرار
وضمور لللخصيه

ارجو المساعدة والنصيحه

ام قيس
16-11-2013, 07:56 PM
ان هرمونات الذكوره تبدأ في الانخفاض بعد سن الثلاثين وسوف نعرض بعض الطرق التى تجعلك تزيد من نسبه هرمون تيستوستيرون

- ممارسة الرياضة بانتظام بالإضافة الى الصوم المتقطع
-تخفيف الوزن من اهم الطرق التى تزيد من هرمونات الذكوره واذا كان الوزن زائد يؤدى ذلك الي قله هذا الهرمون في جسم الرجل بالاضافه الي تناول وجبات غذائيه متكامله
-كن دائما حريص علي تناول الاطعمه التى تحتوى علي نسبه عاليه من الزنك ,الزنك يوجد في: اللحم والسمك الحليب الطازج الجبن الطازج البقوليات اللبن.
-يجب ان لايكون هناك نقص في فيتامين "د" فحاول دائما ان تتناول الاطعمه التى تحتوى فيتامين "د"
-تخفيف التوتر: ان زيادة التوتر تعني ان يفرز الجسم الكثير من هرمون التوتر (كورتيزول) الذي يحد من عمل هرمون تيستوستيرون فحاول بقدر الاكان ان تحافظ علي هدوئك وان تكون اعصابك هادئه لفتره طويله وتناول الاطعمه والمشروبات التى تساعدك علي ذلك
-يجب ان تقلل من السكريات حيث اثبتت الدارسات العلميه ان السكر يقلل من نسبه هرمون تيستوستيرون عند الرجال
-واخيرا حاول بقدر الامكان ان تكون الدهون التى توضع علي الاكل ان تكون دهون صحيه بمعنى :الدهون الصحية من مصادر نباتية وحيوانية مثل: اللحم، والالبان، ويعتبر زيت الزيتون الافضل لاستعمالات الطبخ ، كذلك زيت جوز الهند، المكسرات.
منقوول

العمدهه
17-11-2013, 03:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفكم ؟

بكتب مشكلة زوجي وان شاء الله في احد يقدر يساعدني بعد الله ..

زوجي لما كان عمرة 14 سنه اصيب بسرطان الغدد اللمفاوية في الرقبة , وتعالج منه الحمد لله

وبعد 8 سنوات تقريباً رجع له المرض بس في الحوض وتعالج كيماوي كان العلاج كل شهر اسبوووع كامل والعلاج استمر لمدة سته شهور تقريباً , والعلاج ما جاب نتيجه , تحول على مستشفى الملك فيصل بالرياض وعالجوه اشعاعي لمدة شهر , والحمدلله اختفى المرض

قبل يبدا علاج اشعاعي عمل عملية خزعه في سليمان الحبيب بالرياض وكانت النتيجه لا يوجد حيوان منوي يعني صفررر

اللحين صار له سنتين ونص تقريباً من خلص علاج كيماوي واشعاعي الحمدلله ,,

تتوقعون العلاج اثر عليه لانه كان يتعالج في وقت البلوغ :(

احتاج مساعدتكم في أي مستشفى كويس نروح له داخل او خارج السعودية

ابوصقر
17-11-2013, 04:44 AM
(( اللهم أحسن عاقبتنا في الأمور كلها، وأجرنا من خزي الدنيا وعذاب الآخرة ))

rawyaa
17-11-2013, 08:43 PM
عطوني خلطة عسل مجربه لزوجي
و ياليتاللي من الشرقيه يعلمني وين القى عسل اصلي و لقاح النخل و الاهمممممم حبة البركه الاصليه وين القاها

ردوا علي جزاكم الله خير و رزقكم بالذريه الصالحه

المسافر للمحبين
17-11-2013, 09:51 PM
والله مدري بس يارب حقق امنيتي وارزقني قرة العين

ام قيس
17-11-2013, 10:54 PM
http://www.tabeebe.com/vb/showthread.php?t=121794
ممكن المساعدة في قراءة التحليل ولكم الاجر

ام قيس
17-11-2013, 11:17 PM
عطوني خلطة عسل مجربه لزوجي
و ياليتاللي من الشرقيه يعلمني وين القى عسل اصلي و لقاح النخل و الاهمممممم حبة البركه الاصليه وين القاها

ردوا علي جزاكم الله خير و رزقكم بالذريه الصالحه
http://www.tabeebe.com/vb/showthread.php?t=79563
هذه خلطة من معالج بالاعشاب اخونا المربد

طرطشلي
18-11-2013, 12:00 AM

والله يرحم الحال

السلام عليكم

فعلا أنا زوجي الارميديكس ضره ومانفعه ولكن للأمانه الدكتور حمود قال استخدمه مع 20 مريض
تسعه منهم طلعت حيوانات منويه عندهم

جديدنا
راجع زوجي الدكتور صالح بن صالح في الحبيب
قال تقريبا نفس كلام د المطرفي انتظر العلم يتطور
ولكنه صرح وقال علاجك هو الخلايا الجذعيه وهي الان يعملونها في الأردن ومصر
بس ما أنصحك تعملها لانها طور تجربه انتظر حتى تصير شئ رسمي
وقال انها تطورت بشكل هائل خلال ال10سنوات الاخيرة
الدكتور حسيت انه مريح ولايجامل لانه قال لزوجي لو راح اعمل لك تفتيش الان بعد التفتيشين السابقة
راح أحط نسبه نجاح 1%
واستغرب كثير ان المطرفي أعاد التفتيش بعد فشل الاولى وقال ماكان فيه داعي لإعادتها لانه مسبقا عارف انه ماراح
يحصل حيامن

زوجي طلب مني الانفصال وقال فكري زين الدنيا مالها أمان
شوفي نفسك وحياتك والله يسهل عليك مابقى احرمك معاي

ربي اختر لي ولا تخيرني وانت خير من يختار

عاشقة الامومه
18-11-2013, 12:24 AM
أختي طرطشلي
الصبر مفتاح الفرج وإذا زوجك طيب لاتفرطين فيه كلنا عايشين بدون اطفال والحياة مستمره مافيها عائق
حرام تتركينه عشان اطفال لو تزوجتي شي مو مضمون انك تخلفين

طرطشلي
18-11-2013, 06:09 AM

والله يرحم الحال

أختي طرطشلي
الصبر مفتاح الفرج وإذا زوجك طيب لاتفرطين فيه كلنا عايشين بدون اطفال والحياة مستمره مافيها عائق
حرام تتركينه عشان اطفال لو تزوجتي شي مو مضمون انك تخلفين

أهلين أختي عاشقه

هو صح الحياة مستمرة بس ناقصها شي
وشي مهم جداً وهو في القران ذكر انه زينه الحياه الدنيا
الأطفال والأمومة غريزة تحتاج إشباع
اذا الزوجه سليمه ليش تحرم نفسها
وإذا على كلامك انو شي مو مضمون اخلف برضو شي مو مضمون هالزوج بعد 10 سنوات وأكثر
يتزوج عليك وحدة صغيره علشان العلاج تطور لحالته وساعتها عاد الندم ماينفع
اعرف الان وحدة أصابها مرض نفسي لانه تزوج عليها وحملت زوجته وجابت ولد وطلقها وهي خلاص راح عمرها
تزوجت بس بعد فوات الأوان
أنا ما احرض احد بس حكمكم العام على انه اصبرو يالزوجات خطاء
أستخيري بدل المرة الف مرة
بالنسبة لي وزوجي عارف هالشي وصارحته فيه الموضوع قابل للتنفيذ وأفكر بالانفصال ويبقى حق من حقوقي
ما يقدر احد ينكرة وجزاني الله الف خير على السنوات اللي صبرتها
الحياه تحتاج قوه والسعيد من وعظ بغيرة

ابوصقر
18-11-2013, 06:23 AM
(( رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ ))

rawyaa
18-11-2013, 05:38 PM
http://www.tabeebe.com/vb/showthread.php?t=79563
هذه خلطة من معالج بالاعشاب اخونا المربد

جزاك الله خير ام قيس

المسافر للمحبين
18-11-2013, 06:07 PM
امس كلمت الدكتور المطرف بخصوص المسح المجهري
وقال انه اخر علاج ولا بعده علاج
اذا مالقوا اي حيوانات منويه معناه خلاص ولا راح سوي مره ثانيه لانه مايحتاح
التفتيش راح يغطي كل الخصه

والحين والله في حيرة من امر هل اسوها او انتظر ممكن مع العلاج يرزقني

استخدم علاج ارمديكس بس بدون فايدة

عبار
18-11-2013, 06:11 PM
الله المستعان

الى هذا اليوم لاجديد

اتمنى احد يفيدنا عن الابر لعلها تجيب نتيجه معنا

فيه احد جرب او سمع عن احد جرب من بعيد او قريب واستفاد منها

اتوقع هي الحل النهائي ماقبل المسح المجهري

عاشقة الامومه
18-11-2013, 11:30 PM
[quote=طرطشلي;1667333]أهلين أختي عاشقه

اعرف الان وحدة أصابها مرض نفسي لانه تزوج عليها وحملت زوجته وجابت ولد وطلقها وهي خلاص راح عمرها
تزوجت بس بعد فوات الأوان
بالنسبة لي وزوجي عارف هالشي وصارحته فيه الموضوع قابل للتنفيذ وأفكر بالانفصال ويبقى حق من حقوقي
الحياه تحتاج قوه والسعيد من وعظ بغيرة[/
أكيد هم زينة الحياة الدنيا بس هذا النصيب والقدر يكفي انه عقيم أزيد الجرح جرحين واتركه بدل مااوقف معاه في محنته واصبره واساعده صدقيني ماجوره على كل شي حتى ربي يوفقك معاه
اذا انتي مو قادره تسعدينه ولاتصبرين عليه متاكده من نفسك بهالحاله اتركيه لاتعذبينه والله يوفقك ويوفقه

عاشقة الامومه
18-11-2013, 11:33 PM
الاخوان والأخوات الي مانفعهم الارمديكس كم شهر استعملوه وكيف كانت هرموناتهم قبله وبعده
تكفون لاتطنشوني لآني بعطيه زوجي

العمدهه
19-11-2013, 12:42 AM
راح زوجي لمستشفى سمير عباس بجده عمل له تحاليل و اشعه للخصيه

واعطاه علاج ( نولفادكس و بروفيرون وفيتامين إي و حمض الفولك )

ما قال لنا ايش المشكله نقص هرمون ولا زياده قال بس انو في دوالي في الجهه اليمنى من الدرجه الاولى بسبب الخزعه

وزوجي متردد مايبي ياخذ العلاجات حسينا الدكتور مو فاهم ويبي يعطي اي يعلاج ويخلص

تكفوون ابي دكتور يكون مضمون داخل او خارج السعودية لحالة الصفر

أم جليبيب
19-11-2013, 06:42 PM
الاخوان والأخوات الي مانفعهم الارمديكس كم شهر استعملوه وكيف كانت هرموناتهم قبله وبعده
تكفون لاتطنشوني لآني بعطيه زوجي

استعمله زوجي مدة 10 أشهر
قبل الاستعمال هرمون الأف أس أش كان مرتفع 23 وتيستوستيرون منخفض قليلا
بعد 3 أشهر من عملية الدوالي والتفتيش .استعمله زوجي مدة 3 أشهر مع كونزيم 10 ودواء آخر للدورة الدموية نسيت اسمه. وعملنا تحليل السائل كانت النتائج صفر مع وجود سبرماتيد نادرة جدا
وبعد 3 أشهر أخرى صفر مع خلايا قليلة في المرحلة الثانية أظن
وبعد 4 أشهر أخرى يعني أكملنا 10 التحليل كان سيء صفر بلا أي خلية وضعف في اللزوجة وتعليق المختبر أنه خفيف وليس طبيعي .
هذه تجربتنا ولم نحلل الهرمونات بعد الأريميدكس.

أم جليبيب
19-11-2013, 06:43 PM
الأخت طرطشلي
الله يصبرك ويقويك ويعينك على حسن اختيار القرار الصحيح.

عاشقة الامومه
19-11-2013, 11:39 PM
أختي ام جلبيب شكرًا على إفادتك
أتوقع السبب انكم طولتو في استعماله
الدكتور قالي من شهر ونص الى ثلاث شهور فقط
هل رفع الذكوره عند زوجك او لا

فـخـر نـجـد
20-11-2013, 12:28 AM
الله يعافيك ظروري احد يرد علي

ارسلنا تقارير زوجي لدكتور المهم رد علينا انه بي تحليل كروموسوم مافهمنا ليه هل يبي يتأكد اذا فيه عيب خلقي او لا او قصده كلاينفلتر !!! اعتقد ماتوقع يقصد كلاينفلتر لان زوجي كان عنده سبيرماتوسايت وبعدين سيرتولي سيلز معناته الكلاينفلتر مو ممكن تصير فيه صح والا لا

بختصر لكم الجزء اللي طالبه

I did not see the results of any genetic tests, therefore would be grateful if mr.... Could have karyotype , y chromosome and y chromosome micro deletion tests

فـخـر نـجـد
20-11-2013, 04:16 AM
بالانتظار،،،،،،،

ابوصقر
20-11-2013, 08:25 AM
(( رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا ))

أم جليبيب
20-11-2013, 03:51 PM
أختي عاشقة الأمومة
أهلا بك
في الحقيقة المدة زودناها من أنفسنا : )
الدكتور شريف غازي وصفه لنا مدة 6 أشهر
أما عن الهرمونات ما حللناها ولا أدري هل تحسنت أم لا
لكن مؤخرا وصلتنا وصفة من دكتورفي أمريكا يعالج بالطب البديل ..وصف لنا نبتة الداميانا ومكا وفيتامينات كوونزيم 10 واسيد فوليك وبي 12 المهم بحثت عن الداميانا في النت وجدتها ترفع هرمون الذكورة بشكل قوي
ابحثي عنها عند العطارين واسألي عنها

الأخت فخر نجد
لا أتقن جيدا الانجليزي لكن ترجمته الى الفرنسي بقوقل
الدكتور في ملاحظته أنه ينقصكم تحليل الكروموسومات ويريدها حتى يتأكد من عدم وجود خلل ويقصد الكلاينفلتر..
اعلمي أختي أن هناك نوعين من هذا الخلل والثاني موزاييك ويكون أرحم من الكلاينفلتر الأصلي
وماتكون فيه أعراض واضحة في الجسم
وممكن تكون عند المصابين بهذا المشكل عدد قليل من الحيامن حسب بحثي وليس يعني أنه جميعا ماعندهم حتى خلايا
لكن دكتوركم يريد الاطمئنان من حالتكم ويبدو أنه من خطة علاجه عمل كل التحاليل الازمة ومن بينها الكروموسوم
والله أعلم

H000r
20-11-2013, 04:30 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته

ريلي عمليته يوم الاحد((تفتيييش بالمايكروسكوب))
وانا تكنسلت عمليتي الشهر الماضي بسبب كبر حجم بويضة ل27 بدون تنشيط ببدأ ان شاءالله هالشهررر
<<دعواااااتكم الله يوفقنا ويسهلهااا علييينااا يااااااااارب>>

ام قيس
20-11-2013, 07:54 PM
الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) علاج للضعف الجسمي والجنسي وسرعة القذف

الدميانة damiana (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) هي نبات (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) صغير لا يزيد ارتفاعه على مترين معمر له أوراق خضراء ناصلة تشبه في شكلها أوراق النعناع وحواف الاوراق منشارية وللنبات أزهار صفراء جميلة أحادية تتوزع في أغصان النبات. يعرف النبات باسم آخر هو الزَّداع الشابق، وأما من الناحية العلمية فيعرف باسم Turnera diffusa

الموطن الاصلي لنبات الدميانة: هو خليج المكسيك وجنوب كاليفورنيا وشمال الجزر الكاريبية وناميبيا، كما تزرع في هذه المناطق، وتزرع عادة عن طريق البذور، وذلك في فصل الربيع وتفضل عادة مناخاً حاراً ورطباً.
الجزء المستعمل من النبات الأوراق التي تقطف في الصيف عند إزهار النبات وهي تستخدم على نطاق واسع.

المحتويات الكيميائية لأوراق النبات
تحتوي الأوراق على حوالي 70% اربوتين وحوالي 5،% زيت طيار وأهم مركبات الزيت دلتاكادنيين وثيمول، كما تحتوي على جلوكوزيدات سياتوجونيه من أهمها تترافيلين بالاضافة إلى مواد راتنجية ومواد صمغية.

@ ماذا قال عنه الطب القديم؟
- لقد استخدم شعب المايا في أمريكا الوسطى نبات (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) كمقو موروث للباءة ولا زال يعتبر من أهم العقاقير التي تستخدم لهذا الغرض بالاضافة إلى استخدامه كمقو عام، ويقولون ان له مفعولا منبها ومقويا، وهذا يجعله علاجاً قيماً لأولئك الذين يعانون من الاكتئاب والشد النفسي المعتدل، وفي عام 1800م لاقى هذا العقار نجاحاً ملحوظاً لدى صيادلة أمريكا الشمالية، حيث قاموا بعمل خلاصات كحولية من أوراق تباع كوصفات منشطة للجنس، وفي عام 1960م ظهر بقوة في أسواق امريكا الشمالية كأفضل منشط جنسي، وقد قام كثير من العشابين بترشيح هذا النبات كأحسن وصفة للجنس ومقو للطاقة ومضاد للحالات النفسية بالاضافة إلى عمله في علاج الامساك والسكر والكحة والربو ومشاكل الكلى وبالأخص التهاباتها والصداع واضطرابات الحيض، كما انها تستخدم لتنقية المشروبات وبعض الاطعمة المختلفة.

@ ماذا قال الطب الحديث عن الدميانة؟
- تقول بعض الدراسات التي أجريت على خلاصة أوراق نبات (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) ان هناك تأثيراً ملحوظاً لتأثيرها كمقوية للضعف الجسمي والتعب العصبي، وتقول موسوعة المستحضرات الدوائية النباتية لعام 1988م والمعروفة بموسوعة Potterصs New ان التأثير الذي يستخدمه الناس من اجله لا يصل إلى حد التباهي بالرغم من استخدام هذا النبات على نطاق واسع ومن أهم الاستعمالات الحالية لاوراق الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) مايلي:
- تستعمل اوراق الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) كمقوية جسمياً وجنسياً ومحسنة للجهاز العصبي، حيث يعود مفعولها إلى مركب الثيمول المطهر والمقوي والطريقة ان يؤخذ ملء ملعقة صغيرة من مجروش الأوراق وتغمر في ملء كأس مغلي ويترك لمدة عشر دقائق ثم يصفى ويشرب مرتين في اليوم صباحاً ومساءً.
- تستعمل أوراق الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) مضادة للاكتئاب فهي تقوم على تنبيه الجسم والعقل وتعطى لمن يعانون من الاكتئاب المعتدل إلى المتوسط والتعب العصبي، حيث يؤخذ ملء ملعقة شاي من مجروش الأوراق وتضاف إلى ملء كوب ماء مغلي ويترك لمدة عشر دقائق ثم يصفى ويشرب مرة واحدة عند النوم.
- تعتبر الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) منتجة لمادة التستوستيرون فانه ينظر اليها دائماً على انها عشبة الرجال، حيث تفيد علاج القذف المبكر ويقال انها مفيدة للرجال والنساء على حد سواء، وذلك باعتبارها مقوية للجهاز التناسلي لدى الجنسين. وتستعمل لألام - دورات الحيض لدى النساء.. حيث ان بعض النساء تكون لديهن دورات حيض مؤلمة وكذلك الدورات المتأخرة وكذلك الصداع المرتبط بالحيض والطريقة اخذ ملء ملعقة من مجروش أوراق النبات ووضعها على ملء كوب ماء مغلي وتركها لمدة 5دقائق ثم تصفى وتشرب بمعدل مرة واحدة يومياً قبل العادة بأسبوع.
- نظراً لان مركب الاربوتين الذي يتحول إلى ههيدروكنيون له تأثير مدر للبول ومطهر فإن أوراق الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) تستخدم في علاج المجاري البولية والتهاب الاحليل ويؤخذ ملء ملعقة من اوراق الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) المجروشة وتضاف إلى ملء كوب ماء مغلي ويترك لمدة عشر دقائق ثم يصفى ويشرب بمعدل ثلاث مرات في اليوم.
- تستخدم أوراق الدميانة (http://www.hayah.cc/forum/t19345.html) ضد الإمساك فهي ملين جيد وبالاخص للإمساك الناتج عن ضعف عضلات الأمعاء.

@ هل هناك محاذير من استخدام هذا النبات؟
- لا توجد هناك محاذير من استخدامه فهو مصرح باستخدامه في الولايات المتحدة الامريكية واوروبا ولا توجد دراسات حول عدم استعماله من قبل المرأة الحامل وعليه فانه يمكن استخدامه، وبالنسبة للجرعات الزائدة عن الحد وهي حوالي 200جرام تكون هناك تشنجات، ولكن نادراً ما تستخدم مثل هذه الجرعة.

@ هل يتعارض مع أدوية أخرى؟
- يتعارض هذا العشب مع الأدوية المستخدمة لتخفيض السكر فيجب عدم استخدامه من قبل مرضى السكر.

@ هل يتعارض مع بعض الأمراض؟
- نعم يتعارض مع مرض السكر.

@ ما هي الجرعات المأمونة لهذا العقار؟
- الجرعات المأمونة هي ما بين 2- 4جرامات من مسحوق الأوراق الجافة تؤخذ على ثلاث جرعات في اليوم أو يؤخذ ما بين 2- 4جرام وتوضع في ملء كوب ماء مغلي وتترك لمدة ما بين 5- 10دقائق ثم تصفى وتشرب ثلاث مرات في اليوم.
أما الخلاصة السائلة من اوراق دميانة فهي 2- 4ملء.

@ هل هناك مستحضرات متوفرة في الاسواق المحلية؟
- نعم هناك مستحضرات متوفرة في محلات الأغذية الصحية بالمملكة. وب ماء مغلي وتترك لمدة ما بين 5- 10دقائق ثم تصفى وتشرب ثلاث مرات في اليوم

ام جليبيب هل بدأ زوجك باستعمال هذه العشبة وكم شهر تشرب
ومكا هل هي السنامكي

فـخـر نـجـد
21-11-2013, 01:32 AM
ام جليبيب كيف يبي يتأكد واصلا زوجي كان سبيرماتوسايت وبعدين سيرتولي سيلز

الكلينفلتر اعتقد ماله علاقة نهائي بالسيرتولي سيلز والا لا!!!!

صهيب عصام
21-11-2013, 07:10 AM
أهلين أختي عاشقه

تزوجت بس بعد فوات الأوان
الحياه تحتاج قوه والسعيد من وعظ بغيرة

مع احترامي الشديد لوجهة نظرك الا انني اعتبر كل زوجة تترك زوجها لهذا السبب فانها خائنة لنفسها ولزوجها لا سيما اذا كان الزوج لم يقصر في البحث عن حل لمشكلته بالاضافة الى ان الباقيات الصالحات خير وابقى من المال ومن البنون وبعدين ما ادراكي انكي عندما تتزوجين ستنجبين او يكون زوجك الجديد حنون او يعاملك بحنية وعطف زوجك الاول الغيرة ستقتلكم حتى وان انجبتم على اي حال اتمنى التوفيق للجميع وما تتكلموش كثير على الحب والتضحية

العراقية1
21-11-2013, 01:58 PM
الله يعافيك ظروري احد يرد علي

ارسلنا تقارير زوجي لدكتور المهم رد علينا انه بي تحليل كروموسوم مافهمنا ليه هل يبي يتأكد اذا فيه عيب خلقي او لا او قصده كلاينفلتر !!! اعتقد ماتوقع يقصد كلاينفلتر لان زوجي كان عنده سبيرماتوسايت وبعدين سيرتولي سيلز معناته الكلاينفلتر مو ممكن تصير فيه صح والا لا

بختصر لكم الجزء اللي طالبه

i did not see the results of any genetic tests, therefore would be grateful if mr.... Could have karyotype , y chromosome and y chromosome micro deletion tests

تحليل كروموسومات ضروري للزوج والزوجة لازم يعملوها ,قبل يدء بالحقن مجهري اذا كان في خلل حتى دكتور يكدر بس يرجع الجنين السليم
وهذا فحص يطلع بعد 3 اسابيع تقريبا

أم جليبيب
21-11-2013, 02:50 PM
ام جليبيب هل بدأ زوجك باستعمال هذه العشبة وكم شهر تشرب
ومكا هل هي السنامكي

للأسف لم نبدا بالوصفة ..وصلتنا ولم نشتريها إلى اليوم
المكا تختلف عن السنامكي
وهي متوفرة في محلات جي أن سي عبارة عن كبسولات ..أفضل من العشبة ذاتها لأن طعمها مر ورائحتها قوية لذا الأفضل استعمالها كبسولة
راجعت الوصفة وهي كما يلي
1 أخذ مجمع الفيتامينات بي مدة 2 أشهر

2. أخذ غذاء ملكات النحل مع جنسينج
3. أخذ "داميانا" 1 قرص يوميا (أو 30 قطرات إذا هي في شكل سائل) لمدة 2 أشهر
4. أخذ "CoQ10" - 1 قرص يوميا (أو 30 قطرات إذا هو في شكل سائل) لمدة شهرين على الاقل
5. تأخذ حبة واحدة أو ملعقة واحدة إذا هو مسحوق من المكا لمدة شهرين

يقول مع الوصفة يجب على الرجل البدين أن يخفف من وزنه .والنحيف يزيد من وزنه حتى يصل إلى الطبيعي
مع شرب الماء على الأقل لترين في اليوم
مع اجتناب الدهون والقلي والأكل السريع والسكريات
مع الالتزام بالأكل الصحي والإكثار من -الخضر والفواكه-
والتقليل من اللحوم الحمراء واستبدالها بالأسماك
وترك التدخين
وعمل رياضة المشي 30 د كل يوم أو 7/5
وعمل تمارين الاسترخاء ..والمشي على شاطئ البحر <<<جميلة هذه صح؟ : )
ترجمة لك أهم النقاط لمن يريد استعمال الوصفة
الله يوفقكم.

فخر نجد
أتمنى أن أفيدك لكن ليس لدي علم في سؤالك
لكن يبدو من الدكتور أنها خطة علاجه يجب عمل كل التحاليل

الأخ الكريم:صهيب عاصم
مع احترامي الشديد لوجهة نظرك الا انني اعتبر كل زوجة تترك زوجها لهذا السبب فانها خائنة لنفسها ولزوجها لا سيما اذا كان الزوج لم يقصر في البحث عن حل لمشكلته بالاضافة الى ان الباقيات الصالحات خير وابقى من المال ومن البنون وبعدين ما ادراكي انكي عندما تتزوجين ستنجبين او يكون زوجك الجديد حنون او يعاملك بحنية وعطف زوجك الاول الغيرة ستقتلكم حتى وان انجبتم على اي حال اتمنى التوفيق للجميع وما تتكلموش كثير على الحب والتضحية
الانفصال عن زوج عقيم أو زوجة عاقر ليس من الخيانة ولكنه حق من الحقوق أجازه العلماء
لأن الذرية ثمرة الزواج ..أنا لست أحرض الزوجات على الطلاق ..وأنا واحدة منهن متزوجة من قرابة 19 سنة ولم أنجب بسبب عقم زوجي ومازلت صابرة معه
ولكن الانجاب حق من الحقوق لا ننكره ولا ننكر على من انفصلت عن زوجها ولا على من طلق زوجته العاقر أو تزوج عليها بثانية من أجل الانجاب فهذا من حقه ومن حق المرأة أيضا.

فـخـر نـجـد
21-11-2013, 02:56 PM
اختي ام جليبيب الله يوفقك شكرا على ردك
واتمنى اذا احد عنده معلومة يفيدني جاني اكتئااااااب من التفكير بموضوع التحليل خفت جدا قلت هل شاك الدكتور بشي او مجرد اجراء
خصوصا يوم سوا زوجي الخزعه خليته يسأل الدكتور اذا عنده كلاينفلتر او لا قال الدكتور لا وكاتب بالتقرير ازوسبيرميا وانهم شافوا القليل من السبيرماتوسايت
ويوم سوا زوجي المسح المجهري قالوا سيرتولي

عشان كذا استغربت هل اللي عنده سيرتولي يصير عنده كلاينفلتر !! عشان استبعد النتيجة

أم جليبيب
21-11-2013, 03:17 PM
اختي ام جليبيب الله يوفقك شكرا على ردك
واتمنى اذا احد عنده معلومة يفيدني جاني اكتئااااااب من التفكير بموضوع التحليل خفت جدا قلت هل شاك الدكتور بشي او مجرد اجراء
خصوصا يوم سوا زوجي الخزعه خليته يسأل الدكتور اذا عنده كلاينفلتر او لا قال الدكتور لا وكاتب بالتقرير ازوسبيرميا وانهم شافوا القليل من السبيرماتوسايت
ويوم سوا زوجي المسح المجهري قالوا سيرتولي

عشان كذا استغربت هل اللي عنده سيرتولي يصير عنده كلاينفلتر !! عشان استبعد النتيجة

هوني على نفسك أختي الغالية
مافي شيء مستحيل في هذه الدنيا
وأكثري من الدعاء ربي يفرجها عليك
وزوجك مافيه إلا العافية ربما مافيه هذا الخلل الكرموسومي ..فقط الدكتور يلاحظ في تحاليلكم أنه ينقصكم هذا التحليل
وكان هنا في المنتدى عضو نسيت إسمه أظن أبو زياد كان عنده خلل كروموسومي وعمل التفتيش عند مدحت عامل ونجحت عمليته ولم تنجح عملية الحقن المجهري عند زوجته لكن كانت عندهم أجنة مجمدة يارب يكونوا فرحوا بها
لا تكتئبي إذا الله قدر لك الرزق راح يجيك ولو بالصفر وفي ناس عندهم كل شيء سليم ولم يرزقوا بالذرية هي أقدار
الله يشرح صدرك ويذهب غمك ويشفي زوجك ورزقك قريبا

امارات
21-11-2013, 03:47 PM
ام جليبيب كيف يبي يتأكد واصلا زوجي كان سبيرماتوسايت وبعدين سيرتولي سيلز

الكلينفلتر اعتقد ماله علاقة نهائي بالسيرتولي سيلز والا لا!!!!

أختي فخر نجد هل زوجك يعاني من صغر حجم الخصيتين والتثدي وقلة شعر الجسم هذه بعض اعراض المتلازمة وإن شاء الله ما تكون في زوجك
ويمكن طلب التحليل كإجراء طبيعي ووجود هذه المتلازمة لا يمنع من وجودسبيرماتوسايت لان كثير حالات عثر لديهم على حيوانات منوية وتم الحمل
ورينا يطمنك ويفرحك بالحمل قريبا من غير تعب

فـخـر نـجـد
21-11-2013, 07:54 PM
ام جليبيب وامارات الله يفرجها علينا وعليكم ويرزقنا عاجلا غير اجل

كلمت الدكتور وجاوب على سؤالي وقال نعم ممكن يكون الشخص عنده سيرتولي وكلاينفلتر

وقال من شكل زوجك مافيه المتلازمة لكن حنا مانعتمد على كلام لازم نتأكد فقط قلت ان شاء الله خير

عاد اللي مخليني اتوتر مو معقول المستشفيات اللي قبل العسكري والتخصصي وادم ماقد جابوا طاري هالموضوع وقلت يمكن سووه من ضمن التحاليل

لان كيف الاعضاء اللي عندهم المتلازمة اكتشفوها اكيد الدكاترة سوو لهم الفحص

يارب طمن قلوبنا يارب ارحم قلوب انهكها التمني

marim
21-11-2013, 10:37 PM
سلام اختي ربي يرزقناجميعا فلناالدعاء والصلاة في جوف ليل جربيها مرارا والله صدقيني سوف تشعرين برض وارتياح لا يوصف ويذهب عنك اكتئاب فصلي هنالك الواحد احد الرزاق يعطي بغير حساب

عاشقة الامومه
22-11-2013, 01:46 AM
شكرًا أختي ام جلبيب اسعدك الله على ردك

عاشقة الامومه
22-11-2013, 01:47 AM
أختي فخر نجد لاتخافين الصفر هو الصفر سواء كان كلينفلتر او فشل اولي اواواو
توكلي على الله وسويه
زوجي كلينفلتر

فـخـر نـجـد
22-11-2013, 02:46 AM
اختي عاشقه بيسوي التحليل زوجي بإذن الله

اللهم يارب ياقوي ياعزيز اسألك بهذه الليلة الفضيلة يارب مالنا سواك يا الله يارب ارحم ضعفنا وعجزنا وقلة حيلتنا

يارب انا نعوذ بك من جهد البلاء ودرك الشقاء وسوء القضاء وشماتة الاعداء

اللهم انت الحق وقولك الحق ووعدك الحق اللهم انك تقول ادعوني استجب لكم اللهم استجب الدعاء وارزقني انا وزرجي الذرية الصالحة السليمة المعافاة التي تسر قلوبنا عاجلا غير اجل اللهم ارزق من بالتجمع وجميع المسلمين

يارب يارب ارجوك يا الله يارب انّا نراه هماً كبيراً بضعفنا وتراه صغيراً برحمتك اللهم ارحم حالنا واشف زوجي ومن مثله من العقم شفاءً لايغادر سقما

فـخـر نـجـد
22-11-2013, 02:51 AM
مريم اتمنى لو كان لي صلاة الحين عشان ادعي وادعي واترجى الله بكل ما اوتيت من قوة

لكن مالي الا الدعاء من قلب صااااااادق ونفس ذليله تستشعر كل دعوه

يارب يا الله

المسافر للمحبين
22-11-2013, 02:00 PM
مممممممممممممممممممممكن نقفل الموضوع ونفتح موضوع جديد
بصراحه صار مم ومانقدر نتابع كل ش
الصفحات كثره وبعضها بس دش كلام

فـخـر نـجـد
22-11-2013, 10:15 PM
بالعكس التجمع ممتاز وافضل للبحث بعكس لو كان فيه مواضيع كثيرة واجزاء بحتار وين بأي موضوع

نحن فدائك يا رسول الله
23-11-2013, 01:35 AM
مممممممممممممممممممممكن نقفل الموضوع ونفتح موضوع جديد
بصراحه صار مم ومانقدر نتابع كل ش
الصفحات كثره وبعضها بس دش كلام

اخى العزيز....
اى موضوع اللى يتقفل؟؟؟؟؟

ابوصقر
23-11-2013, 04:07 AM
(( رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء ))

المسافر للمحبين
23-11-2013, 06:35 PM
الموضوع هذا ونفتح موضوع جديد
بصراحه كثيره المشاركات ولا نقدر نتابعها كلها
تحتاج تنظيم وتعديل بحيث الكل يستفيد
ونسهل ع الجميع

حلاوه حلوه
23-11-2013, 08:45 PM

هل فيه دكتور في اوربا او امريكا متخصص لعملية الدوالي وأسعاره ليست مرتفعه

في انتظار خبرتكم

ام قيس
23-11-2013, 10:17 PM
ونسهل ع الجميع
اتمنى لو احد يتابع التجمع من بدايته وتحذف المشاركات الغير مهمة وتبقى المشاركات المهمة مرجع للاعضاء الجدد او اي شخص يبحث في هذا الموضوع

نحن فدائك يا رسول الله
23-11-2013, 11:31 PM
ونسهل ع الجميع

اخى العزيز...
انا عارف ان عدد المشاركات كتير جدا هنا بالصفحه
بس عايزك تعرف ان كل المشاركات اللى هنا بالتجمع ثمرة تعب و جهد و تجارب و الم و وجع و فرحه.. مروا علينا من خلال تجاربنا هنا فى الصفحه
و لما دخلنا جدد هنا بالصفحه دى. كنا لازم نرجع نبدا من الاول عشان نستوعب الجديد
حاول تدخل و تاخد تجارب كل عضو هنا بالصفحه لوحدها و استوعب تجربته كويس. و صدقنى هتستفيد جدا.
دعووووووووووووووووووووووووواتكم

ربي لا تذرنا فردا
23-11-2013, 11:49 PM
لا نقفل ولا حاجة الموضوع متسلسل ومترابط ما نقدر نستغني عنه

moonwalker
24-11-2013, 09:35 AM
لو كان بيدي لعملت كتابا بهذا الموضوع وفيه جميع المشاركات دون استئناء, هذا الموضوع ناجح جدا والدليل على ذلك:
الموضوع به 26 ألف مشاركة تقريبا
تمت مشاهدة الموضوع اكثر من مليونين وستمائة ألف مشاهدة

تخيلو عدد من استفاد من هذا الموضوع وأنا متأكد أن هناك من استفاد وعاش معنا تجاربنا دون حتى أن يسجل في المنتدى

الموضوع ناجح بكل المقاييس
اشكر القائمين على هذا المنتدى الرائع حيث تعجز الكلمات عن شكرهم وأشكر جميع اعضاء وزوار المنتدى.
سائلا المولى عز وجل أن يفرح قلوب كل الموجودين في هذا التجمع الرائع.

يارب ولد
24-11-2013, 01:36 PM
لو كان بيدي لعملت كتابا بهذا الموضوع وفيه جميع المشاركات دون استئناء, هذا الموضوع ناجح جدا والدليل على ذلك:
الموضوع به 26 ألف مشاركة تقريبا
تمت مشاهدة الموضوع اكثر من مليونين وستمائة ألف مشاهدة

تخيلو عدد من استفاد من هذا الموضوع وأنا متأكد أن هناك من استفاد وعاش معنا تجاربنا دون حتى أن يسجل في المنتدى

الموضوع ناجح بكل المقاييس
اشكر القائمين على هذا المنتدى الرائع حيث تعجز الكلمات عن شكرهم وأشكر جميع اعضاء وزوار المنتدى.
سائلا المولى عز وجل أن يفرح قلوب كل الموجودين في هذا التجمع الرائع.

اللهم امين

الحورالصبوره
24-11-2013, 02:58 PM
منقووووووووووول .من احدى المنتديات

خواتي جبت لكم خبر مفرح يحمل الامل بالله اولا ثم هالدواء
وفعلا الدكتور اذكر نصح زوج واحده معانا هنا بالتجمع بهالدواء لمدة ثلاث شهور وبعدها يعملون المسح المجهري
ورزقهم الله بولد ماشاءالله ربي يبارك لهم

المهم استخدم علاج لمدة شهرين اسمهanastrozole
tablets 1 mg بشرط عدم وجود دوالي

نحنا استشرنا الدكتور وقال جربوه ثلاث اشهر افضل بعدها المسح المجهري للخصيه

الاستغفار اولا واخيرا لاتنسون.

الحورالصبوره
24-11-2013, 03:00 PM
وفي مشاركه اخرى منقوووووول ايضا....

---------------------------
سأحكي لك تجربه عاصرتها, لحاله لايوجد عنده حيوانات منويه وتم عمل عملية مسح مجهري عند المطرفي ولم يجد حيوانت منويه ثم بعد اشهر تم اخذ خزعات ولم يجد حيوانات منويه وبع ذلك تم اخذ تحليل للسائل المنوي بعد كل اسبوع ولله الحمد تم وجود حيوانت منويه خلال اربع تحاليل كل اسبوع تحليل ومن ثم عمل تلقيح مجهري ولله الحمد ونجح ورزق بمولوده عمرها الآن اربعة اشهر لكن للعلم فصاحب هذه الحاله مضى على زواجه 15 عاما، وداوم في الفتره الاخيره على كثرة الاستغفار والدعاء والصدقه وقرائة البقره كما انه استخدم علاج من امريكا لمدة شهرين اسمهanastrozole tablets 1 mg بشرط عدم وجود دوالي لديك.

العلاج متوفر في السعوديه

بنت البلاد
24-11-2013, 03:31 PM
السلااام عليييكم اخواني وخواتي

اليوم كان عندنا موعد لسحب البويضات لي و مسح مجهري (تفتيش الخصي) لزوجي

وحابه ابشركم ان نجحت عملية زوووجي الحمدلله والشكر لك ياااارب ووجدوا حيوانات منويييه الحمدلله

وسيتم عمل الحقن المجهري و ان شاء الله بعد كم يوم يرجعون لي الاجنه

دعواااااااتكم لناا ان الله يتمم لي على خيييير

و اي استفسااار انا موجوده

حبيت ابشركم لاني ب كل صراحه استفدت كثير من المنتدى

H000r
24-11-2013, 04:04 PM
مبررررررررررررووووك الف الف مبروووك بنت البلاد عقبالنا ان شاءالله..
دعواااتكمممم بااااااجر عملية زوجي عند نفس دكتور بنت البلااااد
الله يسهل يااااااارب.

أم جليبيب
24-11-2013, 04:23 PM
بنت البلاد
مبارك عليك أختي العزيزة
الله يتمم لك بخير ويرزقك الحمل الثابت والسليم يارب
أسعدني الخبر ماشاء الله تبارك الله
مبارك مرة أخرى
وقريبا إن شاء الله تبشرينا بحملك يارب إنه عليه هين

أختي الكريمة حور
العاقبة لك ربي يفرح قلبك بنجاح عملية زوجك يارب
ويرزقك الذرية الطيبة الصالحة عاجلا غير آجل

والعاقبة للجميع بإذن الله تعالى

يارجائي يارب
24-11-2013, 04:23 PM

وحابه ابشركم ان نجحت عملية زوووجي الحمدلله والشكر لك ياااارب ووجدوا حيوانات منويييه الحمدلله

الفففف مبروووووك حبيبتي والله اتذكر خوفك وقلقك الله يبشرني بهالبشاره يااارب وعقبال ماتقرحين بالحمل ان شاءالله

يارجائي يارب
24-11-2013, 04:26 PM
مبررررررررررررووووك الف الف مبروووك بنت البلاد عقبالنا ان شاءالله..
دعواااتكمممم بااااااجر عملية زوجي عند نفس دكتور بنت البلااااد
الله يسهل يااااااارب.

حبيبتي يارب بكرا الفرح يكون من نصيبج وتبشرينا من زمان مافرحنا ..ممكن اعرف من الدكتور واكون شاكره لج

ام قيس
24-11-2013, 04:58 PM
بنت البلاد الله يتمم لك على خير ويفرحك بحملك انت وحور يارب تبشرونا بحملكم

H000r
24-11-2013, 05:58 PM
ام جلبيب-يا رجائي يارب-ام قيس,,مشكورين والله يسمع منكم ويرزقنا كلنا ياااارب..
الدكتور روبن جنسيته هندية

المسافر للمحبين
24-11-2013, 07:01 PM
الف مبروك وربي يتمم لكم الفرحه ويرزق اهل التجمع الطيب هنا الذرية الصالحه
عاجلاا غير اجل

بس اختي كيف المسح المجهري
وايش اسم الدكتور

اذااااااا ممكن اختي

الحورالصبوره
24-11-2013, 07:03 PM
ماشاء الله الف الف مبروك بنت البلاد عقبال نبارك لكي بالحمل
ويارب فرحنا غدا بزوج الاخت حور.

راجيه رحمه ربها
24-11-2013, 07:20 PM
الف مبروك اختي بنت البلاد وربي يتمم لكم الفرحه ويرزق اهل التجمع الطيب هنا الذرية الصالحه
عاجلاا غير اجل اختي وين عملتوا العمليه

بنت البلاد
24-11-2013, 07:53 PM
حور + يارجائي يا الله + ام جلييب و ام قيس

الله يباااركم فيكم حبايبي و عقبااال جمييع من في التجمع يااااارب

و ان شاء الله بنفرح في زوج حووور يارب بكرا و يحصلوا عنده

من زمان مشتاقين لاخبار حلوه

الله يوفق الجميع

لاتنسونا ب دعائكم و الله يرزق الجميع ان شاء الله

بنت البلاد
24-11-2013, 07:56 PM
المسافر للمحبين :

المسح المجهري هي تقنية بحث داخل الخصيه عن طريق المايكروسكوب

و الدكتور اسمه روبن هندي الجنسيه في مركز فقيه للاخصاب في دبي .. الله يرزقك ويرزقنا يارب

الحور الصبور:

الله يبارك فييج حبيبتيي , اميين يارب و عقبال مانفرح فيكم ان شاء الله وكل من في التجمع ويرزقنا جميعا

راجيه رحمة ربها:

الله يبارك فيج حبيبتي عقبالكم ياااارب

عملتها في دبي في مركز فقيه للاخصاب عند الدكتور روبن

الله يرزقنا و يرزق الجميييع يااااااارب

المسافر للمحبين
24-11-2013, 08:59 PM
هل جربتوا الخزعة في البداية
وايش قالوا لك الدكتور قبل العملية
هل لها اخطار واضرار

وكم يوم تحتاج

بنت البلاد
24-11-2013, 09:45 PM
هل جربتوا الخزعة في البداية
وايش قالوا لك الدكتور قبل العملية
هل لها اخطار واضرار

وكم يوم تحتاج

هيه جربنا الخزعه قبل سته شهور و الخصيه اليمين كانت يوجد بها حيوانات منويه ميته و سبيرماتد و الخصيه اليسار كانت سيرتولي سيرز فقط

والحمدلله بعد عملية التفتيش حصلوا حيوانات منويه الحمدلله

نحن فدائك يا رسول الله
24-11-2013, 11:08 PM
ما شاء الله تبارك الله
اختى بنت البلاد... الف مليااااار مبروووك
ربنا يتمم لكم على خير يا رب

عاشقة الامومه
24-11-2013, 11:24 PM
ماشاءالله تبارك الله الف الف الف مبروك اختي بنت البلاد الله يتمم العمليه بخير وتنجح وتجيبين احلى توام
الخبر مفرح جداً وعقبال مانفرح بالحمل ان شاءالله

loOli
24-11-2013, 11:41 PM
الللللف مبرووووك اختي بنت البلاد والله يتمملك على خير وتبشرين بالحمل ياااارب
وتقر اعينكم بالذريه الصالحه ان شا الله
والعقبى للجمييع بإذن الله عاجلا غير اجل

حسبي الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش الظيم ..

ربي لا تذرنا فردا
25-11-2013, 12:42 AM

ما شاء الله تبارك الله. الل يبارك لكم ويرزقان الذرية الصالحة السليمة المعافاة

أستودعي الله أجنتكم . استودعتكم الله اللذي لا تضيع ودائعه .

فـخـر نـجـد
25-11-2013, 01:08 AM
الفففففف الففففف مبروك اختي بنت البلاد والله يبشركم بالخير على هالخبر الحلو من زمان عن الاخبار الحلوة

الله يتمم عليكم ياحي ياقيوم وتنجح معك العملية وتبشرينا بالحمل

عندي سؤال هل عطاكم كورس علاجي او لا

ابوصقر
25-11-2013, 06:26 AM
بنت البلاد
مبارك عليكي الفرحه
الله يتمم لك بخير ويرزقك الحمل الثابت والسليم يارب
أسعدني الخبر ماشاء الله تبارك الله
مبارك مرة أخرى
وقريبا إن شاء الله تبشرينا بحملك يارب إنه عليه هين
تحياااااااتي،،،،،

seniorita
25-11-2013, 07:30 AM
السلام عليكم

ياليت تقبلوني بهالتجمع

زوجي عنده انعدام بالحيوانات المنوية , وشوية لخبطه بالهرمونات, صار له 5 شهور يتعالج وفي تحسن بسيط بالهرمونات
ناوين بإذن الله نسوي عملية المسح بعد شهرين

افيدوني من تجاربكم واي نصايح اتبعها انا وزوجي قبل عملية المسح المجهري

بنت البلاد
25-11-2013, 07:56 AM
نحن فدائك يا رسول الله :

الله يبااااارك فيك اخي و عقبالك ان شاء الله الله يرزقنا و يرزقكم

عاشقة الامومه:

الله يباااااارك فييج حبيبتيييي عقباااالك يااااارب ان شاء الله

لولي:

الله يباااارك فيج حبيبتي والله يرزقنا و يرزقكم و يرزق جمييع من يتمنى ياااارب

ربي لا تذرني فردا:

الله يبااارك فيك اخي و عقبااالكم ياااارب , ان شاء الله

فخر نجد:

الله يبااارك فيك اختي و عقبااالكم يااااارب

ايوا عطانا نصف حبة حلوميد يوميا و كونزيم كيو تن 200 مرتين في اليوم اي 400 , و نحنا ضفنا من عندنا الفولك اسيد و فيتامين د و الزنك وطبعا خلطة العسل..

ابوصقر:

الله يبااارك فيك اخي و يارب يرزقنا و يرزقكم الذريه الصالحه ياارب , امييين مشكوور

--

الله يرزقنا و يرزقكم جميعا و كل من يتمنى الذريه الصالحه يارب و ان شاء الله الله يتمم لاختي حور عملية زوجها ونفرح فيهم يااارب و عقبال الجميع

ريحانة الورد
25-11-2013, 03:21 PM
الف الف مبروووك اختي بنت البلاد

المسافر للمحبين
25-11-2013, 04:55 PM
ايش
ايوا عطانا نصف حبة حلوميد يوميا و كونزيم كيو تن 200 مرتين في اليوم اي 400 , و نحنا ضفنا من عندنا الفولك اسيد و فيتامين د و الزنك وطبعا خلطة العسل

يعني هل فيه علاج تنصحني استخدمة

الحورالصبوره
25-11-2013, 05:22 PM
اختي بنت البلاد
لو تذكري الرابط الي وضعه اخونا يارب ولد
للعمليه الي يقوم فيها الدكتور ايمن راشد التفتيش
هل هذه عمليه زوجك..ام
كانت صغيره 2 سم
_________

الامل البعيد
25-11-2013, 05:36 PM
مااشاء الله يااخت بنت البلاد والله يزقكم ويثبت اجنتك اناشاءالله حبيت اسالك هل وجدوا في الخصيه اليسار اللي كانت موجوده فيه خلاياء سيترولي خلايا منويه وقت التفتيش اولا

امارات
25-11-2013, 05:44 PM
ألف مليار مبروك أختي بنت البلاد وعقبال ما تبشرينا بالحمل وربنا يتمم لك على خير
وعقبال ما نفرح بأختنا حور وبقيت الأخوة في هذا التجمع عاجلا غير آجلا

المشاعر الحنونه
25-11-2013, 09:38 PM
الف الف الف مبروووك بنت البلاد الله يبشرك بالحمل ياااااارب
وجميع الاخوة والاخوات

marim
25-11-2013, 10:50 PM
مبروك عقبال توؤم يارب فرحينا انامريم

ابوصقر
26-11-2013, 04:48 AM
(( رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي ))

يارجائي يارب
26-11-2013, 06:14 AM
حور حبيبتي طمنينا عليك من امس افكر في عمليتكم ان شاءالله ان الامور مشت مثل ماتبون

بنت البلاد
26-11-2013, 07:51 AM
زيحانه الورد:

الله يبارك فيييج اختيي و الله يخليلك ولدك و ان شاء الله يرزقك ب اخت و اخو له يااارب

المسافر:

والله يا اخي الفولك اسيد و الكونزيم كيو تن و فيتامين د هي فيتامينات ماتضر ان شاء الله , لكن الكلوميد لازم بوصفه من الطبيب بعد مايعملك تحليل للهرمونات هو يقرر شو تحتاج..

الحور الصصبور:

هلا اختي والله حتى الان ماشفنا الجرح لان مغطينا برباط و مب باين و ماقرنا نكلم الدكتور وقتها لان كان عنده عمليه ثانيه بعد عملية ريلي ف ان شاء الله يوم نرجعلهم بعد يوم او يومين بنستفسر عن هالموضوع اكثز .. بس هو التفتيش المجهري بحث بالمايكروسكوب

الامل البعيد:

مشكووره اختيي وعقبااالكم ياااارب و عقبال الجميع, حتى الان لانعلم لان الدكتور خبرنا ان ممكن يفتح بس اليمين و مايفتح اليسار بس ان شاء الله ارجع اخبركم بالتفاصيل لما نروح الموعد ونستفسر اكثر لان مالحقنا نكلم الدكتور بسبب انشغاله بعملية ثانيه

بنت البلاد
26-11-2013, 07:53 AM
امارات:

الله يباااااارك فييك اخي وعقبااااال الجمييع يارب الله يرزقنا جميعاا الذريه الصالحه يااارب

المشاعر الحنونه :

الله يبااااارك فيج اختييي وعقبالكم ان شاء الله

مريم :

امييين يارب للجمييع ان شاء الله كلنا نرزق ب توام الله يسهل للجميع

الحورالصبوره
26-11-2013, 02:06 PM
مشكوره اختي بنت البلاد
ربي يفرحكم الفرحه الكبيره بالحمل يارب

أختي ... Hoor

طمنينا عنكم

khalid555
26-11-2013, 02:52 PM
السلام عايكم و رحمة الله وبركاته
الف مبروك اختي بنت البلاد
و عقبال الاخت حور
اختي لو سمحتي نبي معلومات زياده عن دكتور روبن
و هل صرف لكم علاج لزوجك اقصد قبل المسح المجهري؟

الوردة الذهبية
26-11-2013, 04:31 PM

بنت البلاد
ألف ألف مبرووووووك ويارب عقبال ماتفرحينا بخبر حملك في القريب
عقبال كل من في التجمع وكل من يتمنى ربي يرزقكم الذرية الصالحة

ريحانة الورد
طمنينا عن أخبارك اخبار ابنك ربي يفرحك به

تمنياتي للجميع بالتوفيق وربي يفرح قلوبكم بالذرية الصالحة

مبطي
26-11-2013, 11:36 PM
بنت البلاد
الف الف الف مليون مبروووووووووووووووك

باّذن الله الواحد الاحد ترجعين تبشرينا بحملك
انه على كل شي قدير

رب لاتذرني فردا وانت خير الوارثين

العندليب الاسمر
27-11-2013, 01:10 AM
الف مبروك بنت البلاد والله يتمم على خير ويرزقك الذرية الصالحة

العندليب الاسمر
27-11-2013, 01:15 AM
اخواني الي بمجرد طرح الفكرة بمسح المشاركات او تغير شي في هذه الصفحات فهو لايعلم انه المتنفس الوحيد لتبادل الخبرات واكتساب ثقافة ومعرفة بالأدوية والمراكز الطبية والدكاترة وأماكن الأدوية فنحن عائلة واحدة ولانرضى بتغير شي بهذة الصفحات
ونشكر القائمين على هذا المنتدى أتاحه هذه الصفحة لنا

عاشقة الامومه
27-11-2013, 01:19 AM
اختي بنت البلاد ياليت تعطينا اسم المركز واسم الدكتور ورقمه وعنوانه

راضي بحكم الله
27-11-2013, 04:21 AM
الف الف مبروووك اختي الله يتمم عليكم ان شاء الله

وعقبال الحمل بتوائم يارب عاجلا غير اجلا

بس نبي تفاصيل اكثر عن العماليه وين سويتوها..
والله يوفقكم جميعا يارب,,,,,

ابوصقر
27-11-2013, 09:44 AM
(( اللهم أعنا على ذكرك، وشكرك، وحسن عبادتك ))

H000r
27-11-2013, 09:58 AM
السلام عليكم
الحمدلله ثم الحمدلله ثم الحمدلله
سوينا العملية وما حصلو شي ابدا.
اتمنى من الاخوة اللي سووهاا وما حصلو وعقب سووها مرة ثانية وحصلو انهم يفيدونااااا ..
شو الادوية اللي خذتوها؟؟

اسم الدكتور روبن فمركز فقيه للاخصاب دبي 0097143497600

H000r
27-11-2013, 10:30 AM
علما بان الدكتور اخذ 40 عينة من اليسار و23 عينة من اليمين..
وزوجي عنده التهاااب شدييييييد جداا بالبول من سنوات اكرمكم الله وعنده
بروستات لما يتعالج يروح وبعدين يرجع يعني ما يرووح ابد ..
اخاف منه ما تتكون حيوانات.. مع العلم لما سوينا تحليل سائل شهر 2
ظهرت حيوانات قلييييلة بالسائل لاول مرة..كيف لم يجدو شيئا بالتفتيش؟؟؟؟
افيدوني يزاكم الله الف خير يا اصحاب الخبرة.

أم جليبيب
27-11-2013, 11:48 AM
الاخت حور
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حزنت لهذا الخبر
تمنيت أن تكون عمليتكم ناجحة ..لكن قدر الله وماشاء فعل
الله يشفي زوجك ويربط على قلوبكما ويفرجها عليكم قريبا
الدكتور أخذ عينات كثيرة جدا ...سبحان الله كل دكتور وله طريقة في هذه العملية
لكن حالتكم ماشاء الله مبشرة بما أنه كان عندكم عدد قليل بالسائل
أنصحك أن ترتاحوا فترة بلا أي علاج خاص بالعقم إلا إذا أخذتم علاج للالتهابات
ثم جربي وصفة الأخ المربد هنا في المنتدى للالتهابات بالخرنوب لعلها تعطي معكم نتائج و الخرنوب أيضا يزيد في عدد الحيامن
وأنصحك بالحبة السوداء كما هي مذكورة في هذا الرابط ....خلي الآن زوجك يرتاح من العملية ثم جربيها وحللوا بعد 6 أشهر ستبشريننا بإذن الله تعالى خلي أملك بالله كبير
نصيحة عامة للجميع لا تهملوا الحبة السوداء عسى ربي يسهل لنا الشفاء جميعا..زوجي مستمر عليها منذ قرابة شهرين ولم يحصل له أي ضرر منها
http://www.lakii.com/vb/a-8/a-798627/

يارجائي يارب
27-11-2013, 05:03 PM
السلام عليكم
الحمدلله ثم الحمدلله ثم الحمدلله
سوينا العملية وما حصلو شي ابدا.
اتمنى من الاخوة اللي سووهاا وما حصلو وعقب سووها مرة ثانية وحصلو انهم يفيدونااااا ..
شو الادوية اللي خذتوها؟؟

اسم الدكتور روبن فمركز فقيه للاخصاب دبي 0097143497600

الحمدالله على كل حال وهذا امر ربي الله يبشرنا واياكم بالذريه وقريت عن اللتهاب ان من اسباب الصفر عالجوا اللتهاب اول الله ييسر لنا واياكم يارحيم

khalid555
27-11-2013, 10:44 PM
الحمدلله عركل حال اختي الحور

الله يعوضكم خير
لا تيأسون والجايات أحسن
ارتاحوا ست شهور و سسوها مره ثانيه

دكتور فاطمي في رويال حياة الكويت كنت بسويها عنده بعد ما صرف لي فيمارا

كلمت العياده قالوا نقل لأبو ظبي احد يعرف عنه شي

اختي حور وبنت البلاد كم المده اللي لازم نجلسها في دبي؟!

عاشقة الامومه
28-11-2013, 01:38 AM
اختي حور قدر الله وماشاءفعل الله يعوضكم فالقريب ان شاءالله
اذا فيه بالساىل حالتكم ان شاءالله مبشره

يارب ولد
28-11-2013, 02:28 AM

الف الف مبروك للاخت بنت البلاد ربنا يكمل فرحتكم يارب ويرزقكم بالذرية الصالحة السليمة المعافاه وكل من فى المنتدى يارب
ابقى طمنينا عليكى وان شاء الله تبشرينا بحملك عن قريب يارب

ابوصقر
28-11-2013, 06:43 AM
علما بان الدكتور اخذ 40 عينة من اليسار و23 عينة من اليمين..
وزوجي عنده التهاااب شدييييييد جداا بالبول من سنوات اكرمكم الله وعنده
بروستات لما يتعالج يروح وبعدين يرجع يعني ما يرووح ابد ..
اخاف منه ما تتكون حيوانات.. مع العلم لما سوينا تحليل سائل شهر 2
ظهرت حيوانات قلييييلة بالسائل لاول مرة..كيف لم يجدو شيئا بالتفتيش؟؟؟؟
افيدوني يزاكم الله الف خير يا اصحاب الخبرة.

كلامك صحيح حور. انا تعبت من التهاب البروستاتا. واكثر شي يتعبن بعد الجماع.
من حوالي شهرين استخدم حبوب زيت القرع. ولكن للان ماشفت نتيجه مرضيه. عسى الله يشفينا لانه بيده العلاج،،،

بس فعلاً البروستاتا المها وتعبها اكثر من انعدام الحيوانات المنويه،،،،سبحان الله

تحيااتي

بنت البلاد
28-11-2013, 07:56 AM
مشكوورين اخواني ع الرد جميعااا

و الله يعوض عليكم اختي حور و دام ان حصلوا في السائل يعني حالتكم مبشره ارجعوا عيدوها و كملوا ع العلاج و ان شاء الله ربي يرزقكم و يرزقنا

بالنسبه للي سآلوني عن لو ان حصلوا عند زوجي في الخصيه اليمين لانها كانت سرتولي, انا الدكتور قبل العمليه قالنا لو حصلنا من اليسار ماراح نفتح اليمين و البارجه كانت مراجعتنا و شالوا اللزق و اللف و الحمدلله شفنا ان مافتحوا الا اليسار

الحمدلله

moonwalker
28-11-2013, 11:42 AM
ابارك لاختنا بنت البلاد وبإذن الله قريبا تبشرينا بالحمل .

والأخت H000r بإذن الله تنجح في المرات القادمة.
أسأل الله سبحانه وتعالى ان يهبكم ويهبنا الذرية الصالحة المعافاة

ام تسنيم بريكة
28-11-2013, 03:08 PM
السلام عليكم جميعا
ربي يفرج علينا اجمعين
بغيت نقلكم على جارتي يلي زوجها يعاني عقم وهو من حالات الصفر ولمدة 10 سنوات
استخدم وصفة حبة البركة *السانوج* لمدة تزيد عن 3 اشهر وهي حامل من شهر فقط
حبيت نقلكم جربها مش راح تضر
وان شاء الله تسهلكم جميع اموركم
والشكر الى الاخت ام جليبيب هي صاحبة الموضوع ومتاحة الاحزان
ربي يفرج عليهم وعليكم وعلينا يارب يا كريم

khalid555
28-11-2013, 06:15 PM
اخوي مون مساء الخير

وش صار معك مجددا اخي؟! هل رحت للدكتور مدحت بخصوص الاجنه المجمده

أفكر أروح لمصر بس الأوضاع الأمنية ما تساعد

وش رايك؟ ماذا تنصحني به؟

عاشقة الامومه
29-11-2013, 12:23 AM
اخوي خالد الله يفرح قلبك بشوفة ذريتك
اذا بتسويها عند الدكتور مدحت عامر اطلب منه يقلل عدد العينات بدل من 40 عينه 20 عشان يكون فيه مجال لك بالعلاج بالخلايا الجذعيه

الحورالصبوره
29-11-2013, 01:39 AM
اختي حور قدر الله وماشاء فعل الله يعوضكم عـــاجل غير اجــــل ان يااااارب

khalid555
29-11-2013, 05:11 AM
مشكوره اختي عاشقة الامومه ع نصيحتك الطيبه

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ابوصقر
29-11-2013, 10:22 AM
السلام عليكم جميعا
ربي يفرج علينا اجمعين
بغيت نقلكم على جارتي يلي زوجها يعاني عقم وهو من حالات الصفر ولمدة 10 سنوات
استخدم وصفة حبة البركة *السانوج* لمدة تزيد عن 3 اشهر وهي حامل من شهر فقط
حبيت نقلكم جربها مش راح تضر
وان شاء الله تسهلكم جميع اموركم
والشكر الى الاخت ام جليبيب هي صاحبة الموضوع ومتاحة الاحزان
ربي يفرج عليهم وعليكم وعلينا يارب يا كريم

مرحباا اختي. ياليت تفاصيل اكثرر عن الطريقه،،،

واذا تقدرين تسالين عن العلاج اللي استخدمه مع حبة البركه. ،،

بنتظارك. ،،،، ومشكوره

khalid555
29-11-2013, 04:16 PM
مساء الخير للجميع

اختي بنت البلاد ما رديتي علي بس عرفت من مشاركاتك ان الدكتور صرف لكم كلوميد وكيو تن

بس المده كم كانت بين العلاج والعمليه

وكم تكلفة عملية زوجك والعمليه كامله لك وله وشكرا

بنت البلاد
29-11-2013, 06:04 PM
مساء الخير للجميع

اختي بنت البلاد ما رديتي علي بس عرفت من مشاركاتك ان الدكتور صرف لكم كلوميد وكيو تن

بس المده كم كانت بين العلاج والعمليه

وكم تكلفة عملية زوجك والعمليه كامله لك وله وشكرا

اسمحلي اخوي خالد مانتبهت اني مارديت عليك

الدكتور صرف لزوجي كلوميد نصف حبه يوميا و كيو تن 400 و زوجي من نفسه كنت اعطيه فوليك اسيد و فيتامين د و الزنك و يوميا كان يعمل زوجي تبريد للخصيه يمكن مرتين ف اليوم تقريبا

المده الي كانت بين العلاج و العمليه كانت شهرين ونص

التكلفه كامله عمليتي وعملية زوجي 50 الف مع تجميد الحيوانات المنويه

يا رب مليش غيرك
29-11-2013, 06:43 PM
السلام عليكم انا عضوة جديدة معاكم فى المنتدى وديه اول مشاركة ليه
واشتركت عشان استفاد من خبراتكم وارائكم ان شاء الله
انا زوجى عنده انعدام حيوانات منوية وعلملنا مسح مجهرى ولقينا حيوانات منوية وجمدناها
وبعد كده انا اتنشطت وفكينا العينة وعملت حقن مع دكتور هشام صالح فى الاسكندرية ورجعلى جنين واحد فى اليوم السادس وقالى ان الحيوانات المنوية كانت ضعيفة ممكن يكون من التجميد
دلوقتى انا حاسه انى رجعت لنقطه الصفر تانى
عاوزه اعرف انى لو قررت انى اتنشط ويفتحوا لزوجى فى نفس الوقت امكانية اننا نلاقى حيوانات تانى بنسبة كام فى المئة
وهو كان بقاله 3 شهور بياخد حقنة كوريونيك جونادوتروفين واوكتاترون وكارنتين بلس وتريب جولد وخلطه العسل
لكن هو دلوقتى مش بياخد حاجه ممكن ياخد ايه لغاية ما اقررر انى اعمل الحقن تانى
علما ان fsh 16.5

عاشقة الامومه
29-11-2013, 07:38 PM
اختي نسبة الحصول. على حيوان منوي ضعيفه جداً وطبيعي المره الثانيه تقل نسب النجاح
لاتستعجلين في عملية الفتح وخلي زوجك يستمر على مقويات وفيتامينات والأفضل تنشطين لان بحالاتنا الفرش افضل
جوابي حسب خبرتي البسيطة

عاشقة الامومه
29-11-2013, 07:40 PM
افكر اعمل مسح مجهري عند الدكتور عمرو الاهواني في مصر عنده مقاطع في اليوتيوب انصحكم تشوفونه

يا رب مليش غيرك
29-11-2013, 08:43 PM
اختي نسبة الحصول. على حيوان منوي ضعيفه جداً وطبيعي المره الثانيه تقل نسب النجاح
لاتستعجلين في عملية الفتح وخلي زوجك يستمر على مقويات وفيتامينات والأفضل تنشطين لان بحالاتنا الفرش افضل
جوابي حسب خبرتي البسيطة

ما انا مش عارفه اخليه ياخد نفس العلاج ولا اروح لدكتور تانى

يا رب مليش غيرك
29-11-2013, 08:50 PM
افكر اعمل مسح مجهري عند الدكتور عمرو الاهواني في مصر عنده مقاطع في اليوتيوب انصحكم تشوفونه

اه بشوفه وواضح انه كويس جدا وفاهم وبيجى فى برنامج على قناه الصحه والجمال الساعه 8 تقريبا من الاحد للخميس
بس انا بفكر اخلى جوزى يعمل المسح المجهرى عند مدحت عامر واعمل الحقن عند دكتور محمد حسين طلبه فى مستشفى ادم الدولى

يارب ولد
30-11-2013, 12:41 AM
السلام عليكم انا عضوة جديدة معاكم فى المنتدى وديه اول مشاركة ليه
واشتركت عشان استفاد من خبراتكم وارائكم ان شاء الله
انا زوجى عنده انعدام حيوانات منوية وعلملنا مسح مجهرى ولقينا حيوانات منوية وجمدناها
وبعد كده انا اتنشطت وفكينا العينة وعملت حقن مع دكتور هشام صالح فى الاسكندرية ورجعلى جنين واحد فى اليوم السادس وقالى ان الحيوانات المنوية كانت ضعيفة ممكن يكون من التجميد
دلوقتى انا حاسه انى رجعت لنقطه الصفر تانى
عاوزه اعرف انى لو قررت انى اتنشط ويفتحوا لزوجى فى نفس الوقت امكانية اننا نلاقى حيوانات تانى بنسبة كام فى المئة
وهو كان بقاله 3 شهور بياخد حقنة كوريونيك جونادوتروفين واوكتاترون وكارنتين بلس وتريب جولد وخلطه العسل
لكن هو دلوقتى مش بياخد حاجه ممكن ياخد ايه لغاية ما اقررر انى اعمل الحقن تانى
علما ان fsh 16.5

اختى الكريمة
اهلا بيكى فى المنتدى,,,,
اولا: بالنسبة لعملية زوجك الاولى,, المفروض انهم بيجمدوا الحيوانات المنوية فى اكتر من قصيبة بمعنى ان لو حصلوا 100 حيوان منوى يجمدوها على قصيبتين علشان تديكى فرصة انها تستخدم فى اكثر من محاولة علشان نتلاشى فتح الخصية فيما بعد
ثانيا: عندى استفسار بخصوص ترجيع جنين واحد وفى اليوم السادس؟؟؟ هل اللى اتخصب جنين واحد فقط؟؟ ولو الاجابة بنعم فاقدر اقولك ان الدكتور جازف جدااا انه صبر لحد اليوم السادس علشان ممكن لا قدر الله انه كان يفقده.

ثالثا: بالنسبة انك تتابعى مع دكتور فانا انصحك من الخبرات اللى مريت بيها انكو تتابعو مع دكتور مدحت عامر وفقط مع احترامى لكل الدكاترة لكن مدحت عامر هيقولكو من الاخر ايه اللى المفروض يتعمل وامشوا معاه لانة فاهم وما بيحبش يجازف

انا بقول الكلام ده من واقع خبرات كتييييييير اوى مريت بيها
ربنا يوفقكم يارب ويرزقكم ويرزقنا الذرية الصالحة السليمة المعافاه يارب
ادعولى بالله عليكو ربنا يرزقنى بالذرية الصالحة السليمة المعافاه يارب

يارب ولد
30-11-2013, 12:44 AM
اه بشوفه وواضح انه كويس جدا وفاهم وبيجى فى برنامج على قناه الصحه والجمال الساعه 8 تقريبا من الاحد للخميس
بس انا بفكر اخلى جوزى يعمل المسح المجهرى عند مدحت عامر واعمل الحقن عند دكتور محمد حسين طلبه فى مستشفى ادم الدولى

متفق معاكى جداااا فى الرأى ده تتابعوا ذكورة مع دكتور مدحت وان شاء الله تتابعو حقن مجهرى مع محمد حسين
احنا بقالنا معاه 5 محاولات تقريبا
اللهم ارزقنا جميعا الذرية الصالحة السليمة المعافاه يارب يارب
دعواتكم

يا رب مليش غيرك
30-11-2013, 03:04 AM
اختى الكريمة
اهلا بيكى فى المنتدى,,,,
اولا: بالنسبة لعملية زوجك الاولى,, المفروض انهم بيجمدوا الحيوانات المنوية فى اكتر من قصيبة بمعنى ان لو حصلوا 100 حيوان منوى يجمدوها على قصيبتين علشان تديكى فرصة انها تستخدم فى اكثر من محاولة علشان نتلاشى فتح الخصية فيما بعد
ثانيا: عندى استفسار بخصوص ترجيع جنين واحد وفى اليوم السادس؟؟؟ هل اللى اتخصب جنين واحد فقط؟؟ ولو الاجابة بنعم فاقدر اقولك ان الدكتور جازف جدااا انه صبر لحد اليوم السادس علشان ممكن لا قدر الله انه كان يفقده.

ثالثا: بالنسبة انك تتابعى مع دكتور فانا انصحك من الخبرات اللى مريت بيها انكو تتابعو مع دكتور مدحت عامر وفقط مع احترامى لكل الدكاترة لكن مدحت عامر هيقولكو من الاخر ايه اللى المفروض يتعمل وامشوا معاه لانة فاهم وما بيحبش يجازف

انا بصراحه اتعرضت لاهمال فظيع جدا فى مركز اجيال ومع دكتور هشام صالح على الرغم من انه المفروض
احسن مركز عندنا فى اسكندرية
انا يوم ما اخدوا العينة قولتله ينفع اقسمهم على انبوبتين قالولى مش عارفين والدكتور مشى
وكمان معرفش كان عددهم كام ولا حالتهم ايه ولا اى حاجة عنهم
هو الدكتور كان محددلى انى حعمل ارجاع اليوم السادس اول ما طلعت من غرفه العمليات يعنى حتى قبل ما يخصب البويضات بس هو قالى الى اتخصب 7 ومفيش غير واحد بس درجه اولى كمل للسادس وحرجعهولك
وكمان عرفت انه كان لازم يطلب منى تحليل هرمون اللبن وfsh ,lh وهو مطلبهمش منى نهائى وانا عمرى ما عملتهم
مش عارفه ليه كل كده رغم انه محقق نجاح مع ناس كتييييييييييييييير جدا وكل الناس بتشكر فيها
انا الى حظى وحش ولا ايه بجد مش عارفه

يا رب مليش غيرك
30-11-2013, 03:10 AM
اختى الكريمة
اهلا بيكى فى المنتدى,,,,

ربنا يرزقك يا رب بالذرية الصالحة فى القريب العاجل
طيب هو كل مره بيعملولك مسح مجهرى ولا عملته كام مره اصلى انا سمعت ان الفريش افضل فى حالات الصفر
وممكن اعرف هل دكتور مدحت عامر بديك علاج ايه ولا مش بتاخد علاج
وهل هرمون fshمرتفع عندك ولالا وهل مره مره بتعمل مسح مجرى الحمد لله بتلاقى
ومعلش اسئلتى كتير وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويريح بالك ان شاء الله

يارب ولد
30-11-2013, 03:59 AM
انا بصراحه اتعرضت لاهمال فظيع جدا فى مركز اجيال ومع دكتور هشام صالح على الرغم من انه المفروض
احسن مركز عندنا فى اسكندرية
انا يوم ما اخدوا العينة قولتله ينفع اقسمهم على انبوبتين قالولى مش عارفين والدكتور مشى
وكمان معرفش كان عددهم كام ولا حالتهم ايه ولا اى حاجة عنهم
هو الدكتور كان محددلى انى حعمل ارجاع اليوم السادس اول ما طلعت من غرفه العمليات يعنى حتى قبل ما يخصب البويضات بس هو قالى الى اتخصب 7 ومفيش غير واحد بس درجه اولى كمل للسادس وحرجعهولك
وكمان عرفت انه كان لازم يطلب منى تحليل هرمون اللبن وfsh ,lh وهو مطلبهمش منى نهائى وانا عمرى ما عملتهم
مش عارفه ليه كل كده رغم انه محقق نجاح مع ناس كتييييييييييييييير جدا وكل الناس بتشكر فيها
انا الى حظى وحش ولا ايه بجد مش عارفه
لا حول ولا قوة الا بالله,,, واضح جدا من كلام حضرتك ان الاهمال وصل ذروته لسبب واحد فقط ان بروتوكول الحقن المجهرى فى العالم كله بيقول ان على حسب عدد الاجنة اللى هتتخصب بنقدر نحدد يوم النقل اذا كان فى اليوم التالت او الخامس او حتى اليوم التانى زى ما حصل معانا فى اخر محاولة وده بيكون على اسس ان لو عندك اكتر من 5 اجنة اتخصبوا بعد 24 ساعة من التلقيح فبقدر اقول اننا هننقل فى اليوم الخامس انما لو عدد الاجنة اللى اتخصبوا بعد 24 ساعة اقل من 5 فعلى طول باخد قرار انى انقل فى اليوم الثال حفاظا على الاجنة المتبقية علشان رحم الام هو انسب مكان ممكن احفظ فيه الاجنة واحسن من اى حضانة مهما بلغت درجة تقدمها, واى دكتور بيشوف ان عدد الاجنة اقل من 5 ودرجتهم 2 او 3 فالبديهى انه ما بيخاطرش بيهم وواضح ان الدكتور اللى حضرتك عملتى عنده واخد قرار انه ينقل فى اليوم السادس على طول!!!

اللى حصل معانا اخر محاولة ان جنين واحد فقط اللى اتخصب من 7 وكان درجة تانية فقرار الدكتور انه يتنقل لرحم الام فى اليوم التانى علشان مش ضامن انه يقدر يعيش فى الحضانة واهى مجرد محاولة او زى ما تقولى انه بيحاول ينقذ ما يمكن انقاذة والحمد لله على كل حال مفيش نصيب فيه.

يارب ولد
30-11-2013, 04:09 AM
ربنا يرزقك يا رب بالذرية الصالحة فى القريب العاجل
طيب هو كل مره بيعملولك مسح مجهرى ولا عملته كام مره اصلى انا سمعت ان الفريش افضل فى حالات الصفر
وممكن اعرف هل دكتور مدحت عامر بديك علاج ايه ولا مش بتاخد علاج
وهل هرمون fshمرتفع عندك ولالا وهل مره مره بتعمل مسح مجرى الحمد لله بتلاقى
ومعلش اسئلتى كتير وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويريح بالك ان شاء الله

اللهم امين يارب ربنا يرزقنا جميعا بالذرية الصالحة السليمة المعافاه عاجلا غير اجلا انه على كل شئ قدير

انا عملت عملية التفتيش مرتين اول مره الحمد لله ربنا كرمنى ولاقينا حيوانات منوية وجمدناها فى عده قصيبات لكن استهلكت فى محاولات حقن مجهرى وده اللى اضطرنى ان اعمل عملية تانية علشان نقدر نعمل حقن مجهرى لكن الحمد لله على كل حال فى المره التانية مفيش حيوانات منوية

فى المره الاولى عملت العملية من غير ما اخد اى علاجات مجرد فيتامينات واحد كان واصفهملى ومضاد اكسدة وده اى حد ممكن ياخدة وكانت الهرمونات مرتفعة fsh & lh والحمد لله عملت العلمية وطلعنا حيوانات منوية

المره التانية قبل ما اعمل العلمية للاسف روحت لدكتور تانى قولت اجرب سمعت انه كويس و و و ولكن للاسف ادانى علاج هرمونى لمدة 3 شهور وكانت النتيجة ان هرمون fsh انخفض وانا كنت فاكر اه ده علامة كويسة لكن طلعت لا,, وعملت العلمية وتم اخذ 40 عينة والحمد لله قدر الله وما شاء فعل.

لما اتكلمت مع دكتور مدحت عامر بعد العملية التانية واننا ما لاقيناش فى المره التانية قالى ان طالما المريض طلع حيوانات منوية فى المره الاولى فمبحبش اللعب معاه لعبة الهرمونات علشان هى مجرد لعبة ممكن تصيب وممكن تجيب فبسيبه كدة انما لو مريش اول مره وما عملش علميات قبل كدة فبجرب معاه موضوع العلاج الهرمونى , علشان كدة نصحتكم اننكم تروحوا لدكتور مدحت واللى يقول عليه هو ده الخلاصة.
بس طالما الزوج طلع فى المره الاولى يبقى خليه زى ما عمل فى المره الاولى يعمل فى المره التانية يعنى لو كان ماشى على علاج يفضل ماشى عليه,,, بس انا عايز اعرف بعد العملية كانت ايه التشخيص بتاع حالة الصفر؟؟ هل ضمور او انسداد او عيب خلقى؟؟؟

دعواتكم

khalid555
30-11-2013, 07:29 AM
صباح الخير للجميع

يعطيك العافيه اختي بنت البلاد

السعر بصراحه غالي جدا مقارنة بغيره من الدكاتره

بس ما يمنع أروح أشوفه إن شاء الله

ابوصقر
30-11-2013, 09:50 AM
(( اللهم متعني بسمعي، وبصري، واجعلهما الوارث مني، وانصرني على من يظلمني، وخذ منه بثأري ))

H000r
30-11-2013, 11:25 AM
مشكورين اخواني واخواتي..
قبل العملية زوجي كان عاطيه الدكتور كورس ابر هرمونية لمدة 3 شهور وزوجي ما استخدم البروكسيد خلال هالفترة كان مستخدمه قبل سنتين ووقفه
انا بلاحظ انه كورس الابر قبل العملية بلا فايدة يعني ما تنفع.. زوجي كان هرمونه fsh قبل الابر 17 وارتفع لل20 ولما عطاه الابر نزل للصفر وبعدين 1 والتيستيرون كان 5ًوشي هذا قبل العملية فعمله العملية وما نجحت .. زوجي كان ياخذ فيتامين اي وسي ودال وزنك وخلطة عسل.. بس احين ناوين ان شاءالله عالبروكسيد.. والله يقدم اللي فيه الخير يارب.

H000r
30-11-2013, 11:31 AM
الحمدلله عركل حال اختي الحور

الله يعوضكم خير
لا تيأسون والجايات أحسن
ارتاحوا ست شهور و سسوها مره ثانيه

دكتور فاطمي في رويال حياة الكويت كنت بسويها عنده بعد ما صرف لي فيمارا

كلمت العياده قالوا نقل لأبو ظبي احد يعرف عنه شي

اختي حور وبنت البلاد كم المده اللي لازم نجلسها في دبي؟!

اخوي فاطمي موجود ببوظبي ونحنا رحنا له وعطانا فالويه ما سوالنا س وج شاف تحاليلنا القبليه مال 2011 وحكم عليها انه خلاص انتظرو الطب يطور .... على حسب اخوي اول زيارة لدبي اذا قصدك عن روبن اول شي بسويلك تخاليل هرمونات ويمكن يعطيك كورس علاج وبعدين العملية.

H000r
30-11-2013, 11:36 AM
نحنا يوم تعالجنا بالهند اول كورس بعده عملنا تحليل ظهرت حيوانات قليييييله بالسائل هني نحن وقفنا الفيتامينات اللي كان ياخذها زوجي .. ولما رجعنا ثاني مرة وبعد عطونا كورس استمر زوجي عالفيتامينات ولما سوينا تحليل ما طلعن .. انا شكيت فالموضوع اقول لما ياخذ فيتامينات ما تظهر نتيجة ايجابيه ولما ما ياخذ تظهر شو الحل؟؟؟؟ جي وقت العملية استمر عليهن وما نجحت..!!! الله المستعان

ام تسنيم بريكة
30-11-2013, 12:03 PM
مرحباا اختي. ياليت تفاصيل اكثرر عن الطريقه،،،

واذا تقدرين تسالين عن العلاج اللي استخدمه مع حبة البركه. ،،

بنتظارك. ،،،، ومشكوره
السلام عليكم اخي
بسم الله
طريقة الاستخدام لحبة البركة وهنا استخدم السانوج * زوج جارتي *او الكمون الاسود هدا بالضبط وهو طحن كمية ملعقة اكل على 3 مرات في اليوم فقط ياكل مقدار ملعقة اكل بعد كل وجبة فقط على 3 مرات في اليوم ويجب ان يطحن يوميا هكدا استخدمه زوج جارتي يعني يكون الطحن يوميا من الافضل
وربي يفرج علينا اجمعين يا رب يا كريم واسفة على تاخري في الرد اخي

Dareen23
30-11-2013, 05:32 PM
السلام عليكم اخي
بسم الله
طريقة الاستخدام لحبة البركة وهنا استخدم السانوج * زوج جارتي *او الكمون الاسود هدا بالضبط وهو طحن كمية ملعقة اكل على 3 مرات في اليوم فقط ياكل مقدار ملعقة اكل بعد كل وجبة فقط على 3 مرات في اليوم ويجب ان يطحن يوميا هكدا استخدمه زوج جارتي يعني يكون الطحن يوميا من الافضل
وربي يفرج علينا اجمعين يا رب يا كريم واسفة على تاخري في الرد اخي

معليش مافهمت كيف طريقة الاستخدام
هو استخدم حبة البركة ولا الكمون الاسود لانو في اختلاف بين الاثنين
وبعدين كيف تكون الكمية الطحن بس ملعقة وحدة حقت الاكل وزوجي حياخذها 3 مرات ماحتكفي الكمية لانو انتي بتقولي ياخذ ملعقه اكل وحدة بعد كل وجبة ؟

يا رب مليش غيرك
30-11-2013, 10:03 PM
اللهم امين يارب ربنا يرزقنا جميعا بالذرية الصالحة السليمة المعافاه عاجلا غير اجلا انه على كل شئ قدير

انا عملت عملية التفتيش مرتين اول مره الحمد لله ربنا كرمنى ولاقينا حيوانات منوية وجمدناها فى عده قصيبات لكن استهلكت فى محاولات حقن مجهرى وده اللى اضطرنى ان اعمل عملية تانية علشان نقدر نعمل حقن مجهرى لكن الحمد لله على كل حال فى المره التانية مفيش حيوانات منوية

فى المره الاولى عملت العملية من غير ما اخد اى علاجات مجرد فيتامينات واحد كان واصفهملى ومضاد اكسدة وده اى حد ممكن ياخدة وكانت الهرمونات مرتفعة fsh & lh والحمد لله عملت العلمية وطلعنا حيوانات منوية

المره التانية قبل ما اعمل العلمية للاسف روحت لدكتور تانى قولت اجرب سمعت انه كويس و و و ولكن للاسف ادانى علاج هرمونى لمدة 3 شهور وكانت النتيجة ان هرمون fsh انخفض وانا كنت فاكر اه ده علامة كويسة لكن طلعت لا,, وعملت العلمية وتم اخذ 40 عينة والحمد لله قدر الله وما شاء فعل.

لما اتكلمت مع دكتور مدحت عامر بعد العملية التانية واننا ما لاقيناش فى المره التانية قالى ان طالما المريض طلع حيوانات منوية فى المره الاولى فمبحبش اللعب معاه لعبة الهرمونات علشان هى مجرد لعبة ممكن تصيب وممكن تجيب فبسيبه كدة انما لو مريش اول مره وما عملش علميات قبل كدة فبجرب معاه موضوع العلاج الهرمونى , علشان كدة نصحتكم اننكم تروحوا لدكتور مدحت واللى يقول عليه هو ده الخلاصة.
بس طالما الزوج طلع فى المره الاولى يبقى خليه زى ما عمل فى المره الاولى يعمل فى المره التانية يعنى لو كان ماشى على علاج يفضل ماشى عليه,,, بس انا عايز اعرف بعد العملية كانت ايه التشخيص بتاع حالة الصفر؟؟ هل ضمور او انسداد او عيب خلقى؟؟؟

دعواتكم
معلش يا اخى انا بسمع ان العلاج الهرمونى بيوقف الخصية من 6 شهور ل9 شهور وبترجع تنتج تانى
ان شاء الله
انا سبحان الله رحت لدكتور زوجى وعطاله علاج ينزل الfsh ويعلى التستيسترون لكن انا ربنا الهمنى وخلانى اقوله لا متاخدش العلاج ده لانى قعدت اقول هرمون الfsh مرتفع عشان هو حاسس انى فى مشكله فى الخصية فبيساعدها فلو نزلته يا اما مش حنستفاد شئ او انه ممكن يجي نتيجه عكسية وقريت فعلا ان الدوا الى كاتبة الدكتور ممكن يعمل غلق تام فى الخصية وقولت لجوزى بلاااااااش اى دواء ونروح لمدحت عامر
ولا ضمور ولا انسداد ولا عيب خلقى هو قال فشل وظيفى الخصية كسلانه بس هو عنده خصية حجمها سليم وخصية صغيره شوية بس احنا فتحنا الى حجمها سليم بس

يارب ولد
30-11-2013, 10:19 PM
معلش يا اخى انا بسمع ان العلاج الهرمونى بيوقف الخصية من 6 شهور ل9 شهور وبترجع تنتج تانى
ان شاء الله
انا سبحان الله رحت لدكتور زوجى وعطاله علاج ينزل الfsh ويعلى التستيسترون لكن انا ربنا الهمنى وخلانى اقوله لا متاخدش العلاج ده لانى قعدت اقول هرمون الfsh مرتفع عشان هو حاسس انى فى مشكله فى الخصية فبيساعدها فلو نزلته يا اما مش حنستفاد شئ او انه ممكن يجي نتيجه عكسية وقريت فعلا ان الدوا الى كاتبة الدكتور ممكن يعمل غلق تام فى الخصية وقولت لجوزى بلاااااااش اى دواء ونروح لمدحت عامر
ولا ضمور ولا انسداد ولا عيب خلقى هو قال فشل وظيفى الخصية كسلانه بس هو عنده خصية حجمها سليم وخصية صغيره شوية بس احنا فتحنا الى حجمها سليم بس

الحمد لله رب العالمين
فعلا زى ما ذكرتى ان لو فيه فشل وظيفى فى الخصية فالغدة النخامية بتفرز كمية اكبر من هرمون fsh فى محاولة منها لتنشيظ الخصية فعلو الهرمون هو محاولة لاعادة الانتاج, والعلاج الهرمونى اللى انا اخدتة بيوقف افراز هرمون fsh فيقل وده مش دلالة مبشرة

ربنا يرزقنا جميعا الذرية الصالحة السليمة المعافاه عاجلا غير اجلا يارب

يا رب مليش غيرك
30-11-2013, 10:36 PM

دعواتكم

طب انا جوزى قبل المسح المجهرى مكنش بياخد اى علاج لكن بعد المسح المجهر فضل ياخد حقنة كورونيك جونا دوتروفين 3 شهور يا ترى ديه لها اضرار او لو تعرف هى عباره عن ايه

يارب ولد
30-11-2013, 11:15 PM
طب انا جوزى قبل المسح المجهرى مكنش بياخد اى علاج لكن بعد المسح المجهر فضل ياخد حقنة كورونيك جونا دوتروفين 3 شهور يا ترى ديه لها اضرار او لو تعرف هى عباره عن ايه
اختى الكريمة
بلالالالالاش ده نفس اللى انا كنت باخدة كنت قبل المره الاولى ما اخدتش اى علاجات والحمد لله لاقينا لكن فى المره التانية كنت اخذت ابر كوريمون وهى ديه اللى خفضت ال fsh وفى العملية لم نجد اى حيوانا منوى واحد
انا بقول رأئى من واقع تجربتى واللى حصل معايا
افضل شئ تشتسيروا دكتور مدحت واللى فيه الخير ربنا يقدمة

دعواتكم

يا رب مليش غيرك
30-11-2013, 11:35 PM
اختى الكريمة
بلالالالالاش ده نفس اللى انا كنت باخدة كنت قبل المره الاولى ما اخدتش اى علاجات والحمد لله لاقينا لكن فى المره التانية كنت اخذت ابر كوريمون وهى ديه اللى خفضت ال fsh وفى العملية لم نجد اى حيوانا منوى واحد
انا بقول رأئى من واقع تجربتى واللى حصل معايا
افضل شئ تشتسيروا دكتور مدحت واللى فيه الخير ربنا يقدمة

دعواتكم

بص هو مكنش بياخد كوريمون
بياخد كوريونيك جونا دوتروفين انا مش عارفه مكوناتها او هى عباره عن ايه
ووقفها خلاص بس انا خايفة تكون عملت اضرارا انا قولت لجوزى يعيد تحليل الهرمونات قيل ما يروح لدكتور مدحت لو هرمون fsh زى ما هو تبقى مأثرتش

يارب ولد
30-11-2013, 11:52 PM
بص هو مكنش بياخد كوريمون
بياخد كوريونيك جونا دوتروفين انا مش عارفه مكوناتها او هى عباره عن ايه
ووقفها خلاص بس انا خايفة تكون عملت اضرارا انا قولت لجوزى يعيد تحليل الهرمونات قيل ما يروح لدكتور مدحت لو هرمون fsh زى ما هو تبقى مأثرتش

اختى الكريمة كوريونيك هى بديل كوريمون وكنت باخدها لما كانت كوريمون بتبقى ناقصة هى هى نفس المادة الفعالة لكن ديه تصنيع مصرى والتانية مستوردة.

"رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء"

يارب عونگ
01-12-2013, 01:08 AM
جزيتم خييرا ابغاا نصيحه منكم ..زووجي طبعا من اصحاب الصفر وعنده ارتفاع بهرمون الغده النخاميه..هل في امل انه ينزل..يعني علاجات مناسبه له..علما بان هذا الارتفاع وراثي عندهم..الله يفرجلكم .في اشياء اخليه يستخدمها الحيين.وعنده صغر بحجم الخصيتين
علما انه راح يبدا بكورس علاجات 3 شهور بعدين عملية التفتيش..وحلل عن فيتامين د صار ناقص عنده
وش تنصحووونا نسوووي ..اللهم عجل لنا بالفررررررررج يارب..اللهم انت اعلم بحالناا وحزننا .ربي انه هيييين عليك..ربي انك ع كل شي قديير.ربي ارزقني وكل محروم ومحرووومه يااارب اجبر كسسسسسرنا

يارب ولد
01-12-2013, 01:43 AM
جزيتم خييرا ابغاا نصيحه منكم ..زووجي طبعا من اصحاب الصفر وعنده ارتفاع بهرمون الغده النخاميه..هل في امل انه ينزل..يعني علاجات مناسبه له..علما بان هذا الارتفاع وراثي عندهم..الله يفرجلكم .في اشياء اخليه يستخدمها الحيين.وعنده صغر بحجم الخصيتين
علما انه راح يبدا بكورس علاجات 3 شهور بعدين عملية التفتيش..وحلل عن فيتامين د صار ناقص عنده
وش تنصحووونا نسوووي ..اللهم عجل لنا بالفررررررررج يارب..اللهم انت اعلم بحالناا وحزننا .ربي انه هيييين عليك..ربي انك ع كل شي قديير.ربي ارزقني وكل محروم ومحرووومه يااارب اجبر كسسسسسرنا
اختى الكريمة
ارتفاع هرمون ال fsh مش هو سبب الصفر,,, خلينى اوضحلك اكتر
هرمون fsh ده بيدخل فى تكوين الحيوان المنوى و بيفرز من الغدة النخامية وارتفاعة بيدل على وجود كسل فى الخصية "غير قادرة على انتاج الحيوانات المنوية" فالغدة النخامية بتحاول انها تنشط الخصية وتفرز كميات اكبر من المعتاد من هرمون fsh فارتفاعة مش مضر بل بالعكس ده زيادة تحفيز للخصية.
وفيه علاجات ممكن تنزلة لكن مش هو ده السبب لازم الاول نعرف ايه سبب الصفر ومن خلال كدة نقدر نحدد,,,, انصحك تراجعو مع دكتور كويس علشان يقدر يدلكم على الطريق الصح
يارب اكون افدتك

دعواتكم

ابوصقر
01-12-2013, 05:14 AM
(( اللهم إني أسألك الجنة وأستجير بك من النار ))

يا رب مليش غيرك
01-12-2013, 09:15 AM
اختى الكريمة كوريونيك هى بديل كوريمون وكنت باخدها لما كانت كوريمون بتبقى ناقصة هى هى نفس المادة الفعالة لكن ديه تصنيع مصرى والتانية مستوردة.

"رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء"

طيب ممكن اعرف انت اخدتها قد ايه وقت طويل ولا ايه
انا جوزى اخدها 3شهور ممكن تكون اثرت عليه ولا لا ربنا يستر
وفى حاجه ممكن نعملها قبل المسح المجهرى مره ثانية نعرف ان كان فى جوه حيوانات ولالا
زى هرمون الانهبين ب سمعت عنه قبل كده ولالا

H000r
01-12-2013, 09:31 AM
هو صح ارتفاع الهرمون يدل على فشل الخصية.. انزين لييييش الدكاترة بيحاولون ينزلونه .!!!!! نحنا تعالجنا عند دكتور ذكوورة بروفيسور تقريبا سنة وكل ادويته بخصوص تنزيل الهرموون يقول لازم انزله لو نزلناه للطبيعي بتنتج الخصية!!!
والله ما نعرف وين الصح.. ياللله ترحم حالناااا وضعف قوتناا يالله.😭

خالد عدوي
01-12-2013, 01:07 PM
أخى الله يعوض عليك
واكيد الامل بالله موجود
الله يشفيك ويرزقك الذرية الطيبة الصالحة ولله الأمر من قبل ومن بعد

يارب ولد
01-12-2013, 01:25 PM
طيب ممكن اعرف انت اخدتها قد ايه وقت طويل ولا ايه
انا جوزى اخدها 3شهور ممكن تكون اثرت عليه ولا لا ربنا يستر
وفى حاجه ممكن نعملها قبل المسح المجهرى مره ثانية نعرف ان كان فى جوه حيوانات ولالا
زى هرمون الانهبين ب سمعت عنه قبل كده ولالا
اخدتها لمدة 3 شهور قبل العملية , وحللت انهيبين بى قبل ما ابدأ العلاج وكان 33 والطبيعى من 120 ل 400 لكن لما سألت دكتور مدحت بعد العملية عن الانهيبين ما كانش ليه اى تعليق ودكاترة كتير مش بيطلبوه.
رأيى انكم تستشيروا طبيب كويس وتتابعو معاه وربى يرزقكم ان شاء الله
دعواتكم

يارب ولد
01-12-2013, 01:26 PM
(( اللهم إني أسألك الجنة وأستجير بك من النار ))

اللهم امين

يارب ولد
01-12-2013, 01:43 PM
هو صح ارتفاع الهرمون يدل على فشل الخصية.. انزين لييييش الدكاترة بيحاولون ينزلونه .!!!!! نحنا تعالجنا عند دكتور ذكوورة بروفيسور تقريبا سنة وكل ادويته بخصوص تنزيل الهرموون يقول لازم انزله لو نزلناه للطبيعي بتنتج الخصية!!!
والله ما نعرف وين الصح.. ياللله ترحم حالناااا وضعف قوتناا يالله.😭

اخت حور,
زى ما وضحت قبل كدة ارتفاع FSH فى حالة وجود فشل اولى فى الخصية يعنى ما تنتج لوجود سبب فى الخصية ذات نفسها ,الغدة النخامية بتحاول انها تفرز الهرمون ده بنسبة اكبر لزيادة تحفيزها على الانتاج.

انّ قياس نسبة هرمونات Prolactin, LH, FSH, Testosterone يساعد على تشخيص سبب العقم عند الرجل. وكمثال على ذلك

-عندما تكون نسبة هرمون الذكورة منخفضة ويرتفع هرمون FSH & LH يدل على عجز الخصية الاولى ويكون غالبا مصاحبا لانعدام وجود الحيوانات المنويه في السائل المنوي او قلة انتاج الحيوانات المنويه.

-اما عندما تكون نسبة هرمون الذكورة انف الذكر طبيعيا ونسبة مستقبلات هرمون LH منخفضة يؤدي بطريقة غير مباشرة الى عدم فعالية هرمون الذكورة في جسم الرجل.

-اما عندما تكون نسبة انتاج هرمون الذكورة و FSH, LH كلها منخفضة فقد تكون هذه الحالة مصاحبة لانخفاض هرمونات اخرى في جسم الرجل مثل الهرمونات التي تفرز من الغدة النخامية Growth Hormone, TSH, Corticotropin. ويترك تشخيص السبب للطبيب المعالج.

-اما عندما تكون نسبة هرمون الذكورة وهرمون FSH, LH طبيعية فيمكن ان هذا الرجل يعاني من القذف العكسي الذي سنشرح عنه لاحقا،

-او انسداد في القنوات القاذفة،

-او خلل في الخلايا التي تنتج الحيوانات المنويه وينعكس تاثير الخلل في هذه الهرمونات بشكل عام على انتاج الحيوانات المنويه. "منقول"

يارب عونگ
01-12-2013, 02:34 PM
اختى الكريمة
ارتفاع هرمون ال fsh مش هو سبب الصفر,,, خلينى اوضحلك اكتر
هرمون fsh ده بيدخل فى تكوين الحيوان المنوى و بيفرز من الغدة النخامية وارتفاعة بيدل على وجود كسل فى الخصية "غير قادرة على انتاج الحيوانات المنوية" فالغدة النخامية بتحاول انها تنشط الخصية وتفرز كميات اكبر من المعتاد من هرمون fsh فارتفاعة مش مضر بل بالعكس ده زيادة تحفيز للخصية.
وفيه علاجات ممكن تنزلة لكن مش هو ده السبب لازم الاول نعرف ايه سبب الصفر ومن خلال كدة نقدر نحدد,,,, انصحك تراجعو مع دكتور كويس علشان يقدر يدلكم على الطريق الصح
يارب اكون افدتك

دعواتكم

جزيت خيييرا ..يارب ولد..والله يحقق لك مااتمنى يارب ويسهل امورك

الدكتور لما شافا نتيجة تحليل الهرمونات ..وشاف حجم الخصيه قال لازم عمليه تفتيش م عندك خيار ثاني..وانا شاكه ان فيه متلازمة كليفنتر
رايك ...هل نقدم ع العمليه .او فيه خيار ثاني

يارب عونگ
01-12-2013, 02:36 PM
وهل في امل انهم يلقوون بعملية التفتيش ..للي مثل حالة زوجي😓

وفي حبووب منااسبه ..مثلا فيتامينات ..او بروكسيد..مناسب لحالته؟؟

يارب ولد
01-12-2013, 02:40 PM
جزيت خيييرا ..يارب ولد..والله يحقق لك مااتمنى يارب ويسهل امورك

الدكتور لما شافا نتيجة تحليل الهرمونات ..وشاف حجم الخصيه قال لازم عمليه تفتيش م عندك خيار ثاني..وانا شاكه ان فيه متلازمة كليفنتر
رايك ...هل نقدم ع العمليه .او فيه خيار ثاني
اختى الكريمة
التفتيش هو الحل الوحيد علشان ما تضيعوا وقت وما احد يستنزفكو فى الفلوس , انا مريت بكل هذه التجارب وكان فيه دكاترة كبار ومشهورين اقترحوا انى اخد علاج لمدة 6 شهور وطبعا العلاج لا يصرف الا من عندهم لكن انا اصريت وعملت العلمية بدون تردد والحمد لله ربنا كرمنى وحصلنا حيوانات منوية.

نصيحة شوفوا دكتور كويس يكون بيعمل عملية التفتيش بالميكرسكوب الجراحى ويكون متمكن فى عملة وربنا يكرمكم يارب
دعواتكم

يارب ولد
01-12-2013, 02:45 PM
وهل في امل انهم يلقوون بعملية التفتيش ..للي مثل حالة زوجي😓

وفي حبووب منااسبه ..مثلا فيتامينات ..او بروكسيد..مناسب لحالته؟؟

الفيتامينات ومضادات الاكسدة كلها كويسة قبل التفتيش, انا اخدتها قبل ما اعمل العملية الاولى لمدة شهر ونصف تقريبا وهما اى حد ممكن ياخدهم ومش بيضروا
ولما اتكلمت مع دكتور مدحت المره اللى فاتت قالى ان الفيتامينات ومضادات الاكسدة مفيش خوف منها.

يارب عونگ
01-12-2013, 02:45 PM
ششكرا م قصررت..الله يسسهل اموورنا ويرزقنا من حيث لانحتسب...

كوكى خالد
01-12-2013, 02:52 PM
طب ايه الى حصل بعد حقنه الالطلق الصناعى انا جوزى عنده خلايا منويه

بس مفيش حيوانات منويه نعمل ايه احنا تعبنا جداااااااااااااااااااااااااااا حد يرد عليا

عاشقة الامومه
01-12-2013, 04:18 PM
أتوقع يقصدون باابرة الطلق الصناعي قصدهم فيها إبرة التفجيريه

عاشقة الامومه
01-12-2013, 04:25 PM
طريقة الخزعات بالفان اتوقع افضل وأقل ضرر من عملية المسح المجهري
المسح يعطي نسب نجاح اعلى لكن حجم الخصيه يصغر وتتليف وبكذا فتح الخصيه يبكون محدود مره او مرتين بالعمر
اما الفان ان حصلو جمدو وان ماحصلو ع الأقل تكون عينه تشخيصيه وعلى أساس الي يشوفه جوى الخصيه يعطي علاجات
في الأردن كلمت اكثر من دكتور كلهم يستعملون طريقة ألفان وعلى اساسها يعطون علاجات هرمونيه
انصحكم بقراءه مقال للدكتور حسام ابو فرسخ عن خزعات الخصيه

السمو 88
01-12-2013, 04:38 PM
السلام عليكم أخواني واخوات الكريمات
قصتي بكل اختصر بعد 6سنوات زواج ومراجعات وتحليل وخزعة واشعه
كانت حالة زوجي خلايا غير مكتملة الحمدلله وسيتم عمل تفتيش بعد شهرين
سؤالي لكم هل احد كانت حالته مشابهة لحالة زوجي وحصل حمل او وجدحيونات منويه
شاكرة ومقدرها لكم واتمنى تجااوبني لاني جدا تفاجأت بحالة زوجي واذا فيه علااج اوفيتامين يأخذه
دمتو في رعاية الله

khalid555
01-12-2013, 04:40 PM
مساء الخير للجميع

اختي عاشقة الأمومه الله يرزقك و يرزقنا

ممكن تزوديني بأفضل الدكاتره في الأردن اللي كلمتيهم

شكرا

عاشقة الامومه
01-12-2013, 08:43 PM
مساء الخير للجميع

اختي عاشقة الأمومه الله يرزقك و يرزقنا

ممكن تزوديني بأفضل الدكاتره في الأردن اللي كلمتيهم

شكرا

مرحباً اخوي خالد كلمت الدكتور عصمت القضاه هو دكتور عقم نساء ورجال وحسيته فاهم جدا ينصح بالفان قبل المسح المجهري
والمسح بالنسبه له اخر الحلول
الدكتور الثاني نجيب ليوس طبعا مو هو يسويها يرسلكم لعيادات خاصه بالخزعات
والدكتور الثالث والي انا جربته شخصيا ومعه البورد الامريكي تخصصه خزعات من جميع اجزاء الجسم شغله ممتاز ودقيق وله مقال ابحث في قوقل حسام ابو فرسخ

ام قيس
01-12-2013, 10:42 PM
http://www.tabeebe.com/vb/showthread.php?t=121887
الرجاء مساعدة الاخ في قراءة التحاليل ولكم الاجر

ام قيس
01-12-2013, 10:57 PM
معليش مافهمت كيف طريقة الاستخدام
هو استخدم حبة البركة ولا الكمون الاسود لانو في اختلاف بين الاثنين
وبعدين كيف تكون الكمية الطحن بس ملعقة وحدة حقت الاكل وزوجي حياخذها 3 مرات ماحتكفي الكمية لانو انتي بتقولي ياخذ ملعقه اكل وحدة بعد كل وجبة ؟
طريقتها تطحن الحبة السوداء الطازجة أو القصيمية مقدار ملعقة كبيرة وتأخذ بعدها عصير أو ماء لا تخلطها بالعسل 3 مرات في اليوم ثم بعد أسبوع مثلا إن لم تجد نتيجة تزيد في الكمية تدريجيا ممكن تصل إلى فنجان قهوة مملوء بالحبة السوداء المطحونة تأخذها بعد كل وجبة يعني 3 مرات فنجان حبة سوداء في اليوم ولازم تطحنها قبل الاستعمال مباشرة ولا تأخذها على المعدة الفارغة لابد أن تكون بعد الوجبات لأنها تسبب القيء أكرمك الله.
وتقول تختلف الكمية من إنسان إلى آخر حسب وزنه وسنه وحسب مرضه إن كان قديم وكبير ومستعصي لابد من استعمال الكمية الكبيرة وإلا لا تكون الفائدة من الكمية القليلة من الحبة السوداء.

نقلت هذا الكلام من مشاركة ام جليبيب واذا احتجت لأي سؤال جميع التفاصيل في مشاركات ام جليبيب

عاشقة الامومه
01-12-2013, 11:45 PM
تنبيه الحبه السوداء 7 حبات فقط يوميا حاره على المعده ومضره

ابوصقر
02-12-2013, 05:16 AM
مرحباً اخوي خالد كلمت الدكتور عصمت القضاه هو دكتور عقم نساء ورجال وحسيته فاهم جدا ينصح بالفان قبل المسح المجهري
والمسح بالنسبه له اخر الحلول
الدكتور الثاني نجيب ليوس طبعا مو هو يسويها يرسلكم لعيادات خاصه بالخزعات
والدكتور الثالث والي انا جربته شخصيا ومعه البورد الامريكي تخصصه خزعات من جميع اجزاء الجسم شغله ممتاز ودقيق وله مقال ابحث في قوقل حسام ابو فرسخ

ممكن تشريحين لنا اكثر عن العمليه اختي. واذا ممكن ارقام تلفونات للدكتور ذا. وكم تكلفت الخزعه. وهل اذا حصل حيونات ممكن يجمدها عنده بلمركز. وهل عنده حقن مجهري.

اسئله كثيره ماعليش اتحملينا...

تحياتي

seniorita
02-12-2013, 07:01 AM
السلام عليكم

بإذن الله بعد شهر ونص بنقوم باول محاولة تفتيش او مسح مجهري , واستخرنا ان شاء الله ان نعملها بالاردن بمستشفى فرح

زوجي صار له 5 شهور يتستخدم علاج عبارة عن نص حبة كلوميد وفيتامين A&E (وعسل وحبة البركة بس مو منتظم على )
وناوين باذن الله نبدى بكورس حجامة لتنشيط الخصية

هذي نتايج تحليل هرمونات زوجي اول مااكتشفنا مشكله الصفر (قبل 8 شهور)

fsh = 16.7
lh = 4.6
prolactin = 23
Testosterone = 3.6

وهذ هرموناته بعد اخد 3 شهور من العلاج (قبل شهرين)

fsh = 15
lh = 10.7
prolactine= 12.5
Testosterone = 2.91
Estradiol(E2) = 54.2 باين انه مرتفع بس مافهمت هالهرمون ليش ؟؟ ممكن تفيدوني

الارقام تغيرت بس مب عارفه هل تحسنت هل ساءت ؟؟
وطبعا نتيجة السائل المنوي بالحالتين كانت صفر , بس يوم استلمت النتيجة الثانية (بعد ال 3 شهور علاج) الدكتور المموجود بالمختبر قالي زوجج عنده لخبطه بالهرمونات وان شاء الله اذا حاول يرجع الهرمونات للحالة الطبيعية يرجع الانتاج عنده , خصوصا ان عنده الخلايا الام ؟؟؟؟ سؤالي هي ممكن يبين وجود الخلايا الامل بتحليل السائل المنوي
قعدت اقرى واتمعن بتحليل السائل المنوي ولقيت هالجمله

spermatogenic cells (1 - 3)

هل هذا معناه وجود خلايا ام بتحليل السائل ؟؟

ياليت تفيدوني اذا زوجي إعتمادا على النتايج السابقة , مستعد للقيام بعملية التفتيش او المسح المجهري , والا في شغلات لازم نسويها ونضبطها قبل التسرع والقيام بالعملية

أم عساف
02-12-2013, 10:13 AM
لدى زوجي ابناء من امراه اخرى ثم قبل 9 سنوات اصيب بورم في الغده النخاميه اصابه بصداع وضعف رؤيه وتضخم للاطراف وااجرى عمليه والحمد لله استقر وضعه ومن ذالك الوقت يحاول الانجاب مرة اخرى وكان الشك فقط بزوجته لان اصابها السكري
وبعد ان تزوجته انا حديثا مضى على زواجي سنه ولم انجب بدات اشك بموضوع الغده وسالته هل كشفت على نفسك مسبقا قال لا فقط زوجتي
قلت قد يكون تاخر الحمل بسبب الغده
فبدا زوجي يهتم بالموضوع وعمل تحليل للسائل المتوي وكانت النتيجه لايوجد حيوانات منويه فاخبره دكتوره المختص في الغدد لانعتمد هالنتيجه قطعيا قد تختلف من شهر لشهر ومن تحليل لإخر
بدات اقلق في موضوع الانجاب وماهو مصيري مع زوج متزوج مسبقا ولديه اطفال وانا احلم بالأمومه
هل للغده تاثير فعلا
وهل لايوجد علاج لحالته
وهل لأدويته تاثير على عمل الخصيتين والانجاب
هذه الادويه التي يتناولها زوجي
ابر عضل اسمها sandostatin lar
حبوب
جوبيزون
إثيروكس
دوستينكس
افيدوني عن وضع زوجي جزيتم خيرا
ولاتنسوني من دعواتكم

السمو 88
02-12-2013, 02:15 PM
انتظر ردكم بارك الله فيكم

khalid555
02-12-2013, 04:04 PM
مساء الخير للجميع

مشكوره اختي عاشقة الأمومه

بالتوفيق لك ولنا ولجميع الأعضاء

عاشقة الامومه
03-12-2013, 12:33 AM
ممكن تشريحين لنا اكثر عن العمليه اختي. واذا ممكن ارقام تلفونات للدكتور ذا. وكم تكلفت الخزعه. وهل اذا حصل حيونات ممكن يجمدها عنده بلمركز. وهل عنده حقن مجهري.

اسئله كثيره ماعليش اتحملينا...

تحياتي

العمليه بنج موضعي ياخذ خمس عينات من اليمين ومن اليسار العينات تكون سحب بالابره اسم العمليه الفان
طبعا مو عشوائية لانه مايدق الابره الا يسوي سونار ويتوقع الحياه في هالمكان طبعا يبيلها دكتور خبره وممارس
تكلفتها قليله جدا اذكر 1500 الى 2000 وأرقام الدكاتره تحصلها في قوقل لآني ماسيفتها في فوني
اذا حصل حيوانات منويه ماانصح بتجميدها لان بحالات الصفر الفرش افضل والأفضل تجهيز الزوجه ماراح يضرها تنشيط وان ماحصل نصيب لاسمح الله عادي تنزل البويضات
انت لما تقرر وتكون جاهز نفسيا وجسميا روح موعد للدكتور عصمت القضاه او نجيب ليوس واطلب منهم عمليه ألفان والتلقيح مباشره بتجهيز الزوجه
وإذا اختارو لك طبيب خزعات أنصحك بالدكتور حسام

عاشقة الامومه
03-12-2013, 12:35 AM
لدى زوجي ابناء من امراه اخرى ثم قبل 9 سنوات اصيب بورم في الغده النخاميه اصابه بصداع وضعف رؤيه وتضخم للاطراف وااجرى عمليه والحمد لله استقر وضعه ومن ذالك الوقت يحاول الانجاب مرة اخرى وكان الشك فقط بزوجته لان اصابها السكري
وبعد ان تزوجته انا حديثا مضى على زواجي سنه ولم انجب بدات اشك بموضوع الغده وسالته هل كشفت على نفسك مسبقا قال لا فقط زوجتي
قلت قد يكون تاخر الحمل بسبب الغده
فبدا زوجي يهتم بالموضوع وعمل تحليل للسائل المتوي وكانت النتيجه لايوجد حيوانات منويه فاخبره دكتوره المختص في الغدد لانعتمد هالنتيجه قطعيا قد تختلف من شهر لشهر ومن تحليل لإخر
بدات اقلق في موضوع الانجاب وماهو مصيري مع زوج متزوج مسبقا ولديه اطفال وانا احلم بالأمومه
هل للغده تاثير فعلا
وهل لايوجد علاج لحالته
وهل لأدويته تاثير على عمل الخصيتين والانجاب
هذه الادويه التي يتناولها زوجي
ابر عضل اسمها sandostatin lar
حبوب
جوبيزون
إثيروكس
دوستينكس
افيدوني عن وضع زوجي جزيتم خيرا
ولاتنسوني من دعواتكم
قصتك غريبه ومعقده أنصحك بالدكتور عطاالله الرحيلي في الطب المتقدم تخصصه غدد

عاشقة الامومه
03-12-2013, 12:36 AM
مساء الخير للجميع

مشكوره اختي عاشقة الأمومه

بالتوفيق لك ولنا ولجميع الأعضاء

العفو وهذا واجبنا
والله يسهل لنا وللجميع طرق العلاج

ابوصقر
03-12-2013, 07:37 AM
العمليه بنج موضعي ياخذ خمس عينات من اليمين ومن اليسار العينات تكون سحب بالابره اسم العمليه الفان
طبعا مو عشوائية لانه مايدق الابره الا يسوي سونار ويتوقع الحياه في هالمكان طبعا يبيلها دكتور خبره وممارس
تكلفتها قليله جدا اذكر 1500 الى 2000 وأرقام الدكاتره تحصلها في قوقل لآني ماسيفتها في فوني
اذا حصل حيوانات منويه ماانصح بتجميدها لان بحالات الصفر الفرش افضل والأفضل تجهيز الزوجه ماراح يضرها تنشيط وان ماحصل نصيب لاسمح الله عادي تنزل البويضات
انت لما تقرر وتكون جاهز نفسيا وجسميا روح موعد للدكتور عصمت القضاه او نجيب ليوس واطلب منهم عمليه ألفان والتلقيح مباشره بتجهيز الزوجه
وإذا اختارو لك طبيب خزعات أنصحك بالدكتور حسام

الله يجزاكي خيرر. من الافضل د لويس او د عصمت،،،
معناته الخزعه مايسوونها نفس الدكاتره يرسلونك للمختبر.

seniorita
03-12-2013, 07:47 AM
مافي اي تعليق ؟؟!!

السلام عليكم

بإذن الله بعد شهر ونص بنقوم باول محاولة تفتيش او مسح مجهري , واستخرنا ان شاء الله ان نعملها بالاردن بمستشفى فرح

زوجي صار له 5 شهور يتستخدم علاج عبارة عن نص حبة كلوميد وفيتامين a&e (وعسل وحبة البركة بس مو منتظم على )

fsh = 16.7
lh = 4.6
prolactin = 23
testosterone = 3.6

fsh = 15
lh = 10.7
prolactine= 12.5
testosterone = 2.91
estradiol(e2) = 54.2 باين انه مرتفع بس مافهمت هالهرمون ليش ؟؟ ممكن تفيدوني

وطبعا نتيجة السائل المنوي بالحالتين كانت صفر , بس يوم استلمت النتيجة الثانية (بعد ال 3 شهور علاج) الدكتور المموجود بالمختبر قالي زوجج عنده لخبطه بالهرمونات وان شاء الله اذا حاول يرجع الهرمونات للحالة الطبيعية يرجع الانتاج عنده , خصوصا ان عنده الخلايا الام ؟؟؟؟ سؤالي هي ممكن يبين وجود الخلايا الامل بتحليل السائل المنوي

ياليت تفيدوني اذا زوجي إعتمادا على النتايج السابقة , مستعد للقيام بعملية التفتيش او المسح المجهري , والا في شغلات لازم نسويها ونضبطها قبل التسرع والقيام بالعملية

عاشقة الامومه
03-12-2013, 12:46 PM
الله يجزاكي خيرر. من الافضل د لويس او د عصمت،،،
معناته الخزعه مايسوونها نفس الدكاتره يرسلونك للمختبر.
الدكتور نجيب ليوس مسيحي وسمعت انه شاطر
الدكتور عصمت كثيررررر بنات مسوين عنده العمليات ويمدحونه ولما كلمته علي جواله الخاص قالي انا شخصيا اعمل الخزعات للمرضي ومعاي اطبا عقم اما المسح المجهري موب انا ارسلكم للدكتور زياد عواد او ابوخضر
اما نجيب يرسلك ولما سالت الدكتور حسام عن الدكتور نجيب قالي للاسف الان تغيير صار ينصح بالمسح المجهري ويسويها في مركزه بس مدري مين بالضبط الي يسويها

عاشقة الامومه
03-12-2013, 12:56 PM
السلام عليكم

زوجي صار له 5 شهور يتستخدم علاج عبارة عن نص حبة كلوميد وفيتامين A&E (وعسل وحبة البركة بس مو منتظم على )

fsh = 16.7
lh = 4.6
prolactin = 23
Testosterone = 3.6

fsh = 15
lh = 10.7
prolactine= 12.5
Testosterone = 2.91
Estradiol(E2) = 54.2 باين انه مرتفع بس مافهمت هالهرمون ليش ؟؟ ممكن تفيدوني

وطبعا نتيجة السائل المنوي بالحالتين كانت صفر , بس يوم استلمت النتيجة الثانية (بعد ال 3 شهور علاج) الدكتور المموجود بالمختبر قالي زوجج عنده لخبطه بالهرمونات وان شاء الله اذا حاول يرجع الهرمونات للحالة الطبيعية يرجع الانتاج عنده , خصوصا ان عنده الخلايا الام ؟؟؟؟ سؤالي هي ممكن يبين وجود الخلايا الامل
بتحليل السائل المنوي

اول شي قبل المسح المجهري لازم يكون هرمون الذكوره من 4 وفوق هذا كلام دكتور شلايقل
ثاني شي اطلبي عينات بالخزعه لو لاسمح الله ماحصلو يعملون تفتيش ولازم تكونين جاهزه لان الفرش بحالاتنا افضل
بالنسبه للهرمونات اشوفها بالنسبه لحالات الصفر الثانيه معقوله يعني fsh مرتفع لاكن ارتفاعه معقول
الاستراديول طبيعي بيرتفع لانه ياخذ علاج هرموني الكلوميد
قبل العمليه خليه ياخذ الاستيل ال كارنتين ولو ماحصلتيه خليه ياخذ البروكسيد لان موجود فيه الاستيل
اي سوال حاضرين والله يوفقكم

يا رب مليش غيرك
03-12-2013, 02:03 PM
هرمونات جوزى اول ما اكتشفنا حالة الصفر كانت
fsh:16.5
lh:15.3
prl:14.3
testosterone:4.56
وقتها عملنا عملية مسح مجهرى على طول وبفضل ربنا لقينا حيوانات وجمدناها وانا اتنشطت بعدها وعملت حقن مجهرى لكن محصلش نصيب
وبعد 3 شهور علاج كان بياخد حقنة كوروينيك جونادوتروفين وفيتامنيات
اصبحت الهرمونات
fsh:12.9
lh:11.4
prl:10.5
6.testoesterone:3
بصراحه مش عارفه هلى ديه حاجة كويسة ولالا بس هو حاليا موقف الحقن وبياخد بس الفيتامينات
وليه التستيترون قل كده

يا رب مليش غيرك
03-12-2013, 02:06 PM
اول شي قبل المسح المجهري لازم يكون هرمون الذكوره من 4 وفوق هذا كلام دكتور شلايقل
ثاني شي اطلبي عينات بالخزعه لو لاسمح الله ماحصلو يعملون تفتيش ولازم تكونين جاهزه لان الفرش بحالاتنا افضل
بالنسبه للهرمونات اشوفها بالنسبه لحالات الصفر الثانيه معقوله يعني fsh مرتفع لاكن ارتفاعه معقول
قبل العمليه خليه ياخذ الاستيل ال كارنتين ولو ماحصلتيه خليه ياخذ البروكسيد لان موجود فيه الاستيل

اه انتى متأكده من موضوع ان التستيسترون يكون اعلى من 4
لانى لما عملنا المسح الاولانى كان 4:56 والحمد لله لقينا
لكن دلوقتى قل وبقى 3.6

عاشقة الامومه
03-12-2013, 03:51 PM
اه انتى متأكده من موضوع ان التستيسترون يكون اعلى من 4
لانى لما عملنا المسح الاولانى كان 4:56 والحمد لله لقينا
لكن دلوقتى قل وبقى 3.6

هذا كلام اشهر واشطر دكتور ذكوره وعقم بالعالم الدكتور بيتر شلايقل

يا رب مليش غيرك
04-12-2013, 01:41 AM

طيب هو يعمل ايه دلوقتى ياخد دوا يعلى الهرمون
وبعدين هو النورمال حسب مقياس المعمل الطبيعى من
2.41-8.27
وهو 3.06
انتى بقى الدكتور قالك انه يكون فى الطبيعى ولا لازم اعلى من الطبيعى بدرجتين لانى المقاييس بتفرق من معمل لمعمل

يا رب مليش غيرك
04-12-2013, 02:05 AM
اختى عاشقه الامومه...
عشان نقدر نحكم على طبيب. لابد من التجربة فى عمليه التفتيش
و انا لم اجرب غير الدكتور طارق انيس و الدكتور مدحت عامر
و للاسف مش عندى اى معلومات او حتى اعرف اى شخص جرب تفتيش عند احد الاطباء المذكورين منك
و لكن لو عايزة تجربى بعيد عن مركز ادم.. يبقى الدكتور طارق انيس. هو طبيب محترم جدا و فااهم كويس جدا و على درجه عاليه من المهارة فى مهنته.. و لكن ليس لديه مركز شخصى لاجراء عملياته. بس بيحددلك 3 مراكز هو بيتعامل معاهم اثناء اجراء عمليات التفتيش. و هى مراكز حقن مجهرى و تجميد حيامن
دعووووووووووووووووووووووووووووواتكم

السلام عليكم ممكن اعرف رايك فى دكتور مدحت عامر

يا رب مليش غيرك
04-12-2013, 03:08 AM
طيب يا قمر شوفى المشاركة ديه وقوليلى ايه رايك

اختي الماسة, الهرمونات مؤشر جيد على عمل الخصية بشكل طبيعي وهنا يهمنا fsh وليس هرمون الذكورة. واذا صار هرمون fsh طبيعي عند زوجك فهذا يعني ان الخصية تعمل وهو الوقت المناسب لاجراء عملية تفتيش داخل الخصية والمشجع ايضا حجم الخصية. برأيي ان تراجعو طبيب ذكورة معروف وبإذن الله سيجدو عدد كافي لاجراء عملية التلقيح المجهري. انا عندي هرمون الذكورة 2.1 والحمدلله وجدو عدد كافي للتلقيح.

ابوصقر
04-12-2013, 05:50 AM
(( ربنا لاتزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا أنك أنت الوهاب ))

seniorita
04-12-2013, 08:19 AM

شلون يرتفع هرمون الذكورة, اخاف اعطيه حبوب غير عن الي عطاه الدكتور ويتخربط كل شي , فانا اكتفي بالعسل وبنجرب الحجامة ونوعية الاكل
الدكتور قاله هرموناتك في تحسن , بنشوف الحين باقي شهر عن التحاليل وان شاء الله يكون ارتفع الهرمون , على الي سمعته ان الكلوميد يرفعه
وبناءا على موعدنا الشهر الجاي مع الدكتور ونتيجة التحاليل بنقرر اذا نسافر ونسوي العملية والا ننتظر ونكمل علاج

بالنسبة للخزعه , وايد قريت في المنتديات انها عشوائية وتأثر عن الخصية , بعكس المسح يعطيك من الاخر اذا في حيوانات بتبين. الصراحة مااقدر انطر وانا عارفة ان ممكن يكون في بصيص امل. خصوصا ان انا وزوجي تزوجنا بسن متاخر عمري حاليا 32 سنة وزوجي 38

seniorita
04-12-2013, 08:23 AM
خواتي محد جاوبني على :

سؤالي هي ممكن يبين وجود الخلايا الام بتحليل السائل المنوي

نحن فدائك يا رسول الله
04-12-2013, 12:20 PM
طيب هو يعمل ايه دلوقتى ياخد دوا يعلى الهرمون
وبعدين هو النورمال حسب مقياس المعمل الطبيعى من
2.41-8.27
وهو 3.06
انتى بقى الدكتور قالك انه يكون فى الطبيعى ولا لازم اعلى من الطبيعى بدرجتين لانى المقاييس بتفرق من معمل لمعمل

اختى الفاضله...
هرمون الذكورة عند زوجك فى مستوى الطبيعى المنخفض.. لازم المعدل يفوق ال 4 و انتى طالعة. حتى يكون فى المستوى الطبيعى المرتفع.

بالنسبه لرأى الشخصى فى الدكتور مدحت عامر
دكتور محترم جدا. و على درجه عاليه جدا فى مهنته. فااااهم كويس اوووى. عنده مركز متخصص فى العقم و الذكورة. و المركز كمان حائز على شهادة الايزو.عمليه التفتيش بالمركز بتم عن طريق الميكرسكوب الجراحى
انا عملت عمليه تفتيش عنده فى 2010. و لكن قدر الله و ما شاء فعل. و الحمد لله لم يجدوا حيامن
الدكتور مدحت بيهتم بكل حاله بتروح له من منتدى طبيبى هنا. لان كل نجاح له فى حاله من الحالات هو نجاح للدكتور مدحت شخصيا. و كله توفيق من عند الله عز و جل
دعوووووووووووووووووووووووواتكم

يارب ولد
04-12-2013, 12:28 PM
خواتي محد جاوبني على :

سؤالي هي ممكن يبين وجود الخلايا الام بتحليل السائل المنوي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

هذا معناه انه توجد خلايا منوية داخل الخصية لكن بتقدر توصل لمرحلة تكوين الحيوان المنوى ام لا, هذه هى النقطة,,,, مراحل تكوين الحيوان المنوي 5 مراحل.

بالتوفيق ان شاء الله
دعواتكم

يا رب مليش غيرك
05-12-2013, 12:43 AM
اختى الفاضله...
هرمون الذكورة عند زوجك فى مستوى الطبيعى المنخفض.. لازم المعدل يفوق ال 4 و انتى طالعة. حتى يكون فى المستوى الطبيعى المرتفع.

بالنسبه لرأى الشخصى فى الدكتور مدحت عامر
دكتور محترم جدا. و على درجه عاليه جدا فى مهنته. فااااهم كويس اوووى. عنده مركز متخصص فى العقم و الذكورة. و المركز كمان حائز على شهادة الايزو.عمليه التفتيش بالمركز بتم عن طريق الميكرسكوب الجراحى
انا عملت عمليه تفتيش عنده فى 2010. و لكن قدر الله و ما شاء فعل. و الحمد لله لم يجدوا حيامن
الدكتور مدحت بيهتم بكل حاله بتروح له من منتدى طبيبى هنا. لان كل نجاح له فى حاله من الحالات هو نجاح للدكتور مدحت شخصيا. و كله توفيق من عند الله عز و جل
دعوووووووووووووووووووووووواتكم

طيب كويس انك قولتلى عشان اقول للدكتور انى عرفته من منتدى طبيبى
وان شاء الله ربنا يكرمنا ويكرمك ويرزقنا جميعا بالذرية الصالحة ويريح بالنا

يا رب مليش غيرك
05-12-2013, 12:53 AM
شلون يرتفع هرمون الذكورة, اخاف اعطيه حبوب غير عن الي عطاه الدكتور ويتخربط كل شي , فانا اكتفي بالعسل وبنجرب الحجامة ونوعية الاكل
الدكتور قاله هرموناتك في تحسن , بنشوف الحين باقي شهر عن التحاليل وان شاء الله يكون ارتفع الهرمون , على الي سمعته ان الكلوميد يرفعه
وبناءا على موعدنا الشهر الجاي مع الدكتور ونتيجة التحاليل بنقرر اذا نسافر ونسوي العملية والا ننتظر ونكمل علاج

بالنسبة للخزعه , وايد قريت في المنتديات انها عشوائية وتأثر عن الخصية , بعكس المسح يعطيك من الاخر اذا في حيوانات بتبين. الصراحة مااقدر انطر وانا عارفة ان ممكن يكون في بصيص امل. خصوصا ان انا وزوجي تزوجنا بسن متاخر عمري حاليا 32 سنة وزوجي 38

ربنا يكرمك ان شاء الله وتلاقوا حيوانات منوية وربنا يرزقنا جميعا بالذرية الصالحة

ابوصقر
05-12-2013, 05:16 AM
(( لا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ))

سارونه s
05-12-2013, 04:10 PM
أنا عضوه جديده الله يرزقنا جميعاً ويفرح قلوبنا
أنا زوجي استعمال الكيماوي وأثرت علي الحيوانات المنويه صارت صفر والدكتور احمد سيف سوا مسح مجهري ماحصل حيوانات منويه بس حصلوا خلايا الام توصل المرحله الثانيه وتتوقف والدكتور أعطها علاج *سيلينيوم والكلوميد وحقن بريجنيل 5000 هل نفع مع احد العلاج وجاب نتيجة ؟؟؟

khalid555
05-12-2013, 04:18 PM
مساء الخير للجميع

الله يرزق الجميع يا رب بدون إستثناء

اختي سارونه الله يشفي زوجك يا رب

مع الله
05-12-2013, 05:49 PM
السلام عليكم حد بعرف وين ممكن الاقي بالاردن مسح مجهري للخصيتين

الحورالصبوره
06-12-2013, 12:43 AM
السلام عليكم حد بعرف وين ممكن الاقي بالاردن مسح مجهري للخصيتين

اعتقد الدكتور خلدون الشريف

أبوأويس
06-12-2013, 02:23 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف حالكم أخواني و اخواتي
اتمنى الكل بخير و معنويات عالية
لا شيء يذكر لحد الان بالنسبة لحالتي و الحمد لله
لي سؤال للاخت التي تكلمت عن الدكتور روبن بدبي
ماهي جنسيته؟ و هل ممكن ارقام تلفونات و عنوان المركز
ولو عندكم فكرة عن الاسعار
ولكم جزيل الشكر

ابوصقر
06-12-2013, 07:01 AM
(( رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ))

سارونه s
06-12-2013, 09:07 AM
أنا عضوه جديده الله يرزقنا جميعاً ويفرح قلوبنا
أنا زوجي استعمال الكيماوي وأثرت علي الحيوانات المنويه صارت صفر والدكتور احمد سيف سوا مسح مجهري ماحصل حيوانات منويه بس حصلوا خلايا الام توصل المرحله الثانيه وتتوقف والدكتور أعطها علاج *سيلينيوم والكلوميد وحقن بريجنيل 5000 هل نفع مع احد العلاج وجاب نتيجة ؟؟؟

جاوب علي

khalid555
06-12-2013, 01:38 PM
ولكم جزيل الشكر

ع كلام العضوات انه هندي

مع اني رحت لموقعهم ع التت ومالقيته من ضمن الدكاتره

قد يكون زائر أو هناك سبب آخر

khalid555
06-12-2013, 01:42 PM
جاوب علي

اختي حبوب الكلوميد وابر البريجنيل مهمه في حالاتنا

بس ما فهمت قصدك جابت نتيجه

أنا ما أخفيك كل شي بقدرة الله

والأجسام تختلف عن بعض في الاستجابه

لكن والعلم عند الله سبحانه وهو القادر ع كل شي في حالاتنا والتي تعد من الحالات الصعبه حتى وان سهلنا الأمور

ما فيه شي صعب ع الله.. لكن لا بد من التدخل الجراحي في حالاتنا

بالتوفيق للجميع يا رب

H000r
06-12-2013, 04:16 PM
ولكم جزيل الشكر

جنسيته هندي ,,,, وتكلفة عملية التفتيش 15000 درهم,,,, هو ما يشتغل بدبي بس ايي وقت العمليات دبي.. كل شهرين ايي مرة ويقعد بالكثير اسبوع او عشرة ايام ويروح ومب هو صاحب العيادة صاحبها دكتور لبناني اسمه حسن مايكل فقيه عنده عيادات ببوظبي ولبنان ومستشفى فامريكا وهاي فدبي..عنوان العيادة دبي (جميرا) وتلفونهم<<0097143497600

بنت عنابة
06-12-2013, 05:51 PM
السلام وعليكم ورحمتة الله وبركاته
كيف حالكم اخوانى واخواتى هاذى اول مشاركة لى فى المنتدى
الله يرزق الجميع بالذرية الصالحة

عندى استفسار ياريت تجاوبونى عليه
بتكلم بكل صراحة
زوجى للاسف كان يتعاطي مخدرات لمدة طويلة والحين صارله اكثر من شهر قاطع نهائيا
علشان قررنا نجيب اولاد المهم لما سوينا تحليل لاقى انو عنده عدد الحيوانات المنوية 0%
هل المخدرات اللى كان يتعاطاها هي السبب وهل هناك امل فى علاجه
لانو الدكتور ما عطانا لا ادوية ولا شي ارسلنا عند دكتور تانى علشان يعملو اشعة فى العضو الذكري والدكتورة لما شافت التحاليل وجهها تغير
وللاسف حتى المني تبعه جدا قليل ومرات يكون غير مرئي
حتى رغبته الجنسية مو قوية مع انو ياكل كويس واكل صحي ويعمل رياضة
وسوينا جميع التحاليل مافيه اي مرض
غير السكر
ياريت تفيدونى شو اعمل اكون شاكرة لكم

نحن فدائك يا رسول الله
06-12-2013, 06:03 PM
حبيت انى اعرفكم بالجديد عندى فى الفترة السايقه
عملت تحليل كروموسومات فى مركز الوراثة الطبى . عند دكتور عزت السبكى
و اتضح من التحليل و بعد مرور شهر على عمل التحليل و خروج النتيجه النهائيه.
ان كل الكروموسومات تمام و الحمد لله سليمه
انما الغريب فى الامر هو ان اثناء اجراء التحليل ظهر عندى حذف فى كرومسوم y
و هذا الكرومسوم هو المسؤل عند الرجل عن انتاج الحيوانات المنويه و عن حجم الخصيتين
و بحذف هذا الكرومسوم من جسم الرجل.. فالرجل اصبح عقيم

و عملت تحليل اخر بعد التحليل الاول
و التحليل التانى ده عن كرومسوم y فقط.. عشان نقدر نعرف هو مختفى اصلا من عند الله. طبيعى يعنى. و لا موجود و منقول على اى كرومسوم اخر و مش ظاهر فى التحليل الاول عشان كده
دعوووووووووووووووووووووووووووووووووواتكم

نحن فدائك يا رسول الله
06-12-2013, 06:08 PM
السلام وعليكم ورحمتة الله وبركاته
كيف حالكم اخوانى واخواتى هاذى اول مشاركة لى فى المنتدى
الله يرزق الجميع بالذرية الصالحة

عندى استفسار ياريت تجاوبونى عليه
بتكلم بكل صراحة
زوجى للاسف كان يتعاطي مخدرات لمدة طويلة والحين صارله اكثر من شهر قاطع نهائيا
علشان قررنا نجيب اولاد المهم لما سوينا تحليل لاقى انو عنده عدد الحيوانات المنوية 0%
هل المخدرات اللى كان يتعاطاها هي السبب وهل هناك امل فى علاجه
لانو الدكتور ما عطانا لا ادوية ولا شي ارسلنا عند دكتور تانى علشان يعملو اشعة فى العضو الذكري والدكتورة لما شافت التحاليل وجهها تغير
وللاسف حتى المني تبعه جدا قليل ومرات يكون غير مرئي
حتى رغبته الجنسية مو قوية مع انو ياكل كويس واكل صحي ويعمل رياضة
وسوينا جميع التحاليل مافيه اي مرض
غير السكر
ياريت تفيدونى شو اعمل اكون شاكرة لكم

اختى الكريمة...
لا اظن ان المخدرات و التدخين هما سبب العقم عند الرجل
لكن لو اصلا الرجل عقيم. فيجب ان يمنع اى شئ من هذه الامور التدخين و المخدرات و الخمور. لان كل ذلك له تاثير سلبى على علاج العقم عند الرجل اثناء فترة العلاج
و اسبااب الصفر عند الرجل كتيرررررررررة جدا
راجعوا طبيب ذكورة متخصص فى العلاج. حتى تستطيعوا معرفه الحاله و طرق العلاج
دعووووووووووووووووووواتكم

سارونه s
06-12-2013, 08:05 PM
اختي حبوب الكلوميد وابر البريجنيل مهمه في حالاتنا

بس ما فهمت قصدك جابت نتيجه

أنا ما أخفيك كل شي بقدرة الله

والأجسام تختلف عن بعض في الاستجابه

لكن والعلم عند الله سبحانه وهو القادر ع كل شي في حالاتنا والتي تعد من الحالات الصعبه حتى وان سهلنا الأمور

ما فيه شي صعب ع الله.. لكن لا بد من التدخل الجراحي في حالاتنا

بالتوفيق للجميع يا رب

أنا اسأل هل في احد استعمالها وجابت نتيجة ؟؟

بنت عنابة
06-12-2013, 09:02 PM
اختى الكريمة...
لا اظن ان المخدرات و التدخين هما سبب العقم عند الرجل
لكن لو اصلا الرجل عقيم. فيجب ان يمنع اى شئ من هذه الامور التدخين و المخدرات و الخمور. لان كل ذلك له تاثير سلبى على علاج العقم عند الرجل اثناء فترة العلاج
و اسبااب الصفر عند الرجل كتيرررررررررة جدا
راجعوا طبيب ذكورة متخصص فى العلاج. حتى تستطيعوا معرفه الحاله و طرق العلاج

جزاك الله كل خير اختي على الرد
انا قريت عن الموضوع كثير ولاقيت انو من اسباب جمود الحيوانات المنوية
تعاطي المخدرات والكحول وغيرها من الاشياء
ان شاء الله موعدنا قريب مع الدكتور وهرجع اكتب مرة تانية واحكيلكم
عن تجربتي

يارب ولد
06-12-2013, 09:03 PM
حبيت انى اعرفكم بالجديد عندى فى الفترة السايقه
عملت تحليل كروموسومات فى مركز الوراثة الطبى . عند دكتور عزت السبكى
و اتضح من التحليل و بعد مرور شهر على عمل التحليل و خروج النتيجه النهائيه.
ان كل الكروموسومات تمام و الحمد لله سليمه
انما الغريب فى الامر هو ان اثناء اجراء التحليل ظهر عندى حذف فى كرومسوم y
و هذا الكرومسوم هو المسؤل عند الرجل عن انتاج الحيوانات المنويه و عن حجم الخصيتين
و بحذف هذا الكرومسوم من جسم الرجل.. فالرجل اصبح عقيم

و عملت تحليل اخر بعد التحليل الاول
و التحليل التانى ده عن كرومسوم y فقط.. عشان نقدر نعرف هو مختفى اصلا من عند الله. طبيعى يعنى. و لا موجود و منقول على اى كرومسوم اخر و مش ظاهر فى التحليل الاول عشان كده
دعوووووووووووووووووووووووووووووووووواتكم

ربنا يرزقك يارب بالذرية الصالحة السليمة المعافاه يارب ويرزقنا جميعا يارب

khalid555
06-12-2013, 09:08 PM
أنا اسأل هل في احد استعمالها وجابت نتيجة ؟؟

يعني كلامي كله ماله داعي؟؟؟

انا استخدمتها كلها و رفعت الهرمونات عندي وعدلتها

بس ما فيه نتيجه ايجابيه في التحليل

عاشقة الامومه
06-12-2013, 11:22 PM
كل جسم تختلف استجابته بين شخص واخر

عاشقة الامومه
06-12-2013, 11:22 PM
اخوي عبقور الله يطمنك علي تحاليلك والله يرزقنا ذريه صالحه يارب

سارونه s
07-12-2013, 12:42 AM
ههههه لا كلمك لهو داعي بس انت مافهمت قصدي علعموم شكراً ماقصرت والله يرزقنا جمعياً

ابوصقر
07-12-2013, 08:28 AM
(( لولا أن القلوب تُوقن باجتماع ثانٍ لتفطرت المرائر لفراق المُحبين ))

أبوأويس
07-12-2013, 05:30 PM
الاخت hoor
مشكورة أختي على الاجابة و التوضيح
عندك فكرة على اسعار المستشفى؟ يعني الاستشارة الاولى, الاشعةو التحاليل
انا سامع ان هذا المستشفى اسعاره عالية جدا
الاخ نحن فدائك يا رسول الله
كيف حالك أخي
هذا تحليل الكروموسوم y هو اللي بيحدد اذا الرجل عقيم جينيا او هناك سبب اخر يمنعه من الانجاب
ان شاء الله نسمع منك الاخبار الطيبة
أسأل الله لي و لكم الذرية الطيبة المعافاة عاجلا غير اجلا انه سميع الدعاء
السلام عليكم

ألب ارسلان
07-12-2013, 07:18 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
هذة اول مشاركة لى فى المنتدى
انا كان عندى فتق اربى من الصغر بسببه ظلت الخصيتان معلقتان طوال 33 سنة ومنذو حوالى شهر عملت عملية اصلاح للفتق وانزال الخصيتان فى الكيس والخصيتان فى الحجم الطبيعى وغير متيبسة يعنى على كلام الدكتور حالتهم كويسة وليس بهم اى ضمور
وقالى الدكتور انه امامك ستة اشهر وبعد ذلك نعمل عملية تفتيش عن الحيوانات داخل الخصية عن طريق الميكرسكوب الجراحى
سؤالى خلال هذة الفترة هل يوجد بعض الادوية او الفيتامينات او الوصفات اتناولها خلال هذة الفترة مع العلم انى مواظب على العسل
وجزاكم الله خيرا

سارونه s
07-12-2013, 08:04 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
هذة اول مشاركة لى فى المنتدى
انا كان عندى فتق اربى من الصغر بسببه ظلت الخصيتان معلقتان طوال 33 سنة ومنذو حوالى شهر عملت عملية اصلاح للفتق وانزال الخصيتان فى الكيس والخصيتان فى الحجم الطبيعى وغير متيبسة يعنى على كلام الدكتور حالتهم كويسة وليس بهم اى ضمور
وقالى الدكتور انه امامك ستة اشهر وبعد ذلك نعمل عملية تفتيش عن الحيوانات داخل الخصية عن طريق الميكرسكوب الجراحى
سؤالى خلال هذة الفترة هل يوجد بعض الادوية او الفيتامينات او الوصفات اتناولها خلال هذة الفترة مع العلم انى مواظب على العسل
وجزاكم الله خيرا

أنا زوجي قبل التفتيش استمر علي كورس علاجي لمدة سنه وبعدين سوا التفتيش من الافضل تكلم الدكتور تقولوا ابغي فتامينات وتشوف راي الدكتور والله يرزقنا جميعاً*

ألب ارسلان
07-12-2013, 08:18 PM
الله يكرمك ويجزيك خيرا
انا الدكتور قالى على حمض الفوليك واوتو زنك
بس انا بسال لو فيه حد كان حالتى نفس الحالة واستفيد منه
وجزااكم الله خيرا

فـخـر نـجـد
08-12-2013, 02:16 AM
الاخت hoor
مشكورة أختي على الاجابة و التوضيح
عندك فكرة على اسعار المستشفى؟ يعني الاستشارة الاولى, الاشعةو التحاليل
انا سامع ان هذا المستشفى اسعاره عالية جدا
الاخ نحن فدائك يا رسول الله
كيف حالك أخي
هذا تحليل الكروموسوم y هو اللي بيحدد اذا الرجل عقيم جينيا او هناك سبب اخر يمنعه من الانجاب
ان شاء الله نسمع منك الاخبار الطيبة
أسأل الله لي و لكم الذرية الطيبة المعافاة عاجلا غير اجلا انه سميع الدعاء
السلام عليكم

اذا حددوا ان العقم جيني يسوون له خطه علاجيه غير والا خلاص مايقدرون يسوون شي بهالحالة

ابوصقر
08-12-2013, 04:18 AM
(( أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه ))

khalid555
08-12-2013, 03:47 PM
ههههه لا كلمك لهو داعي بس انت مافهمت قصدي علعموم شكراً ماقصرت والله يرزقنا جمعياً

الا فهمتك وقلت لك يختلف من جسم لجسم

أنا من عام 2005 ما فيه علاج ما جربته كلوميد وأبر وكل شي كل شي

الله يرزقني ولا يحرمني ولا يحرم الجميع

امارات
08-12-2013, 06:04 PM
أتمنى أن يكون الجميع في أحسن حال
أخواني أخواتي زوجي استخدم الاريمدكس أقل من شهر تقريبا وانخفض عنده هرمون الاستروجين حتى وصل 27.78
وهو كان 153 والمعدل الطبيعي 28-156
السؤال: هل يستمر في أخذه أم يتوقف لأن الطبيب قال له يأخذه ثلاثة اشهر وبعده يعمل عملية التفتيش

عاشقة الامومه
08-12-2013, 09:55 PM
اختي امارات هذا الي حصل مع زوجي لما استخدم الفيمارا نزل هرمون الاستروجين وتلخبط الاستراديول نصيحه راجعي الدكتور باسرع وقت

khalid555
09-12-2013, 10:49 AM
صباح الخير للجميع

اختي عاشقة الأمومه

كم المده اللي استخدم فيها الفيمارا؟!

و هل فيه تحسن واضح أو أي تغير

إحساس قلب
09-12-2013, 12:55 PM

أم فلسطينية تنجب ستة توائم بعد 11 عاما من الإنتظار (http://www.tabeebe.com/vb/showthread.php?t=122005)

عاشقة الامومه
09-12-2013, 01:22 PM
صباح الخير للجميع

اختي عاشقة الأمومه

كم المده اللي استخدم فيها الفيمارا؟!

و هل فيه تحسن واضح أو أي تغير

استخدمه مدة شهر ونص ووقفه الدكتور من اثاره الجانبيه وبعد فتره رجع استخدمه اقل من شهر وزادت الاعراض ووقفه
الحسنه الوحيده رفع هرمون الذكوره درجتين فقط
لاانصح فيه الافضل منه الارمديكس

نحن فدائك يا رسول الله
09-12-2013, 03:37 PM
استخدمه مدة شهر ونص ووقفه الدكتور من اثاره الجانبيه وبعد فتره رجع استخدمه اقل من شهر وزادت الاعراض ووقفه
الحسنه الوحيده رفع هرمون الذكوره درجتين فقط
لاانصح فيه الافضل منه الارمديكس

اختى الفاضله...
استخدام الادويه كمؤثر خارجى لرفع هرمون الذكورة.. خطأ قااتل من اى طبيب لوصفه مثل هذا العلاج
و بنصائح كل الاطباء. ان مثل هذة الادويه. هلاك مؤكد للحاله

ألب ارسلان
09-12-2013, 05:54 PM
السلام عليكم
انا عملت تحليل هرمونات وكانت النتيجة كالتالى
fsh 39,7
lh 14.2
prl 9,90
testosteron 5,17
ماذا يعنى هذا وبما تنصحونى

نحن فدائك يا رسول الله
09-12-2013, 06:00 PM
السلام عليكم
انا عملت تحليل هرمونات وكانت النتيجة كالتالى
fsh 39,7
lh 14.2
prl 9,90
testosteron 5,17
ماذا يعنى هذا وبما تنصحونى

اخى العزيز...
يا ريت لو تكتب النسب الطبيعيه اللى موجودة عندك بالتحليل
يعنى مكتوب عندك الطبيعى من كذا لكذا
دعووووووووووووووووووووووواتكم

ألب ارسلان
09-12-2013, 06:05 PM
fsh 39.7 1.5____ 12,4
lh 14.2 1 _____9,3
prl 9.90 2.58 ____21,4
testosteron 5,17 3 ____10

نحن فدائك يا رسول الله
09-12-2013, 10:57 PM
fsh 39.7 1.5____ 12,4
lh 14.2 1 _____9,3
prl 9.90 2.58 ____21,4
testosteron 5,17 3 ____10

اخى العزيز...
ارتفاع هرمون ال fsh عندك عالى جدا. و بيدل على فشل الخصيه فى عمليه التشغيل
و هرمون الذكورة عندك فى الطبيعى المنخفض. و دى علاقه عكسيه موجودة بين الهرمونين
اعمل تحليل وراثه.. و اتاكد من سلامتها.. لانى اكتشفت بعد 14 سنه زواج. و من ايام فقط انى عندى حذف فى الكروموسوم y المسؤال عن انتاج الحيامن
دعووووووووووووووووووووواتكم

فـخـر نـجـد
09-12-2013, 11:27 PM
اخي نحن فدائك وهل الخلل له علاج ام لا

نحن فدائك يا رسول الله
10-12-2013, 12:07 AM
اخي نحن فدائك وهل الخلل له علاج ام لا

و الله يا اختى على حسب درجه الحذف اللى موجود فى الحاله بمعنى...
الكروموسوم y متكون من 3 اجزاء بتشغله
لو موجود منه جزئين .. يبقى ربنا كريم ان شاء الله ممكن تشغيل الكرومسوم ان شاء الله
و ممكن يكون ظاهر فى التحليل جزء واحد بس او يكون الكروموسوم كله مختفى. فبيتعمل تحليل بحث عن الكروموسوم او عن الاجزاء المختفية منه.. لانها من الممكن تكون مستخبية على كروموسوم تانى موجود بالجسم و ده بيكون السبب فى تعطيل شغل الكروموسوم فى عمليه انتاج الحيامن
انما لو مش موجود نهائيا او جزء واحد بس هو اللى موجود. بيكون الامر صعب لا قدر الله
ارجو انى اكون افدتك بمعلومة

فـخـر نـجـد
10-12-2013, 02:45 AM
الله لايفجع احد ويشفي كل عقيم

الله يرزقنا بالذرية الصالحة السليمة المعافاة عاجلا غير اجل

ابوصقر
10-12-2013, 07:42 AM
(( اللهم إني أعوذ بك من قلب لا يخشع، ومن دعاء لا يسمع، ومن نفس لا تشبع، ومن علم لا ينفع ))

يارجائي يارب
10-12-2013, 09:14 AM
اخى العزيز...
ارتفاع هرمون ال fsh عندك عالى جدا. و بيدل على فشل الخصيه فى عمليه التشغيل
و هرمون الذكورة عندك فى الطبيعى المنخفض. و دى علاقه عكسيه موجودة بين الهرمونين
اعمل تحليل وراثه.. و اتاكد من سلامتها.. لانى اكتشفت بعد 14 سنه زواج. و من ايام فقط انى عندى حذف فى الكروموسوم y المسؤال عن انتاج الحيامن

اخي الكريم رزقنا الله واياك هذه اول مره تعمل هالتحليل؟

واذا هرمون الذكوره كان 15 nmol / l والطبيعي 8.8 -36.70 noml يعتبر منخفض؟

ألب ارسلان
10-12-2013, 12:37 PM
اولا جزاكم الله خيرا
ويارب يرزقنا الذرية الصالحة عاجلا غير اجل
انا اول مرة اعمل تحليل هرمونات
والسبب فى ارتفاع هرمون fsh هو وجود الخصية معلقة لفترة طويلة انا من شهر بس عملت عملية انزال للخصيتين والدكتور قالى قدامك ستة شهور على ما نعمل عملية تفتيش بالمكرسكوب الجراحى انا فى خلال هذة الفترة اعمل ايه او ايه احسن ادوية او فيتامينات فبل عملية التفتيش

نحن فدائك يا رسول الله
10-12-2013, 01:03 PM
اخي الكريم رزقنا الله واياك هذه اول مره تعمل هالتحليل؟

واذا هرمون الذكوره كان 15 nmol / l والطبيعي 8.8 -36.70 noml يعتبر منخفض؟

نعم اختنا الكريمة.. اول مرة اعمله فعلا
و نسبه هرمون الذكورة فى الطبيعى المنخفض

نحن فدائك يا رسول الله
10-12-2013, 01:08 PM
اولا جزاكم الله خيرا
ويارب يرزقنا الذرية الصالحة عاجلا غير اجل
انا اول مرة اعمل تحليل هرمونات
والسبب فى ارتفاع هرمون fsh هو وجود الخصية معلقة لفترة طويلة انا من شهر بس عملت عملية انزال للخصيتين والدكتور قالى قدامك ستة شهور على ما نعمل عملية تفتيش بالمكرسكوب الجراحى انا فى خلال هذة الفترة اعمل ايه او ايه احسن ادوية او فيتامينات فبل عملية التفتيش

اخى العزيز...
فى الفترة دى حول تاخد الاتى
خلطه عسل
فيتامين e400 مرة باليوم
فيتامين c500 مرة باليوم
فوليك اسيد مرة باليوم
زنك قوة 70 ملجرام باليوم
كونزيم q10 قوة 200 ملجرام باليوم
اسيتيل الكارنتين قوة 1 جرام باليوم
نص قرص كلوميد يوميا قبل النوم
و استغفر ربنا كتيررررررررر و تصدق بنيه ان ربنا يهبك الذريه الصالحه و قيام الليل
دعوووووووووووووووووووووووووواتكم

يا رب مليش غيرك
10-12-2013, 01:14 PM
و الله يا اختى على حسب درجه الحذف اللى موجود فى الحاله بمعنى...
الكروموسوم y متكون من 3 اجزاء بتشغله
لو موجود منه جزئين .. يبقى ربنا كريم ان شاء الله ممكن تشغيل الكرومسوم ان شاء الله
و ممكن يكون ظاهر فى التحليل جزء واحد بس او يكون الكروموسوم كله مختفى. فبيتعمل تحليل بحث عن الكروموسوم او عن الاجزاء المختفية منه.. لانها من الممكن تكون مستخبية على كروموسوم تانى موجود بالجسم و ده بيكون السبب فى تعطيل شغل الكروموسوم فى عمليه انتاج الحيامن
انما لو مش موجود نهائيا او جزء واحد بس هو اللى موجود. بيكون الامر صعب لا قدر الله
ارجو انى اكون افدتك بمعلومة

ان شاء الله ربنا يكرمك ويرزقك من عنده

يا رب مليش غيرك
10-12-2013, 01:27 PM
انا اخيرا والحمد لله روحت للدكتور مدحت عامر فى مستشفى ادم
وبجد دكتور مرررريح جدا وتحسوا فعلا انه استاذ بجد
وبجد المستشفى روووووووووووووعه منتهى النظافه منتهى الاهتمام
من اصغر حد لاكبر حد وحتى احنا فى انتظار دورنا كان فى دكتوره من العلاقات العامة بتمر على الناس الى منتظره دورها وبتسألهم عن رأيهم فى المستشفى وعن لو عندهم اى شكوى وده اهتمام مشوفتوش غير عندهم فى المركز
اولا دخلنا للاخصائى وكتب تفاصيل عن كل حاجه عن حالة جوزى وبجد سمعنا كتير جدا واهتم بكل كلمة بنقولها او استفسار
احنا كنا حاجزين الاخصائى والاستشارى فى نفس اليوم وده عشان ظروف السفر لانى من اسكندرية
وبعد كده جوزى نزل يعمل تحليل سائل منوى وبعد ساعه كان ميعادنا مع الاستشارى دكتور مدحت عامر
بجد ممكن نقول عليه استاذ فى مشاكل العقم الذكورى وخاصة الازوسبيرم (انعدام الحيوانات المنوية )
شخصية محترمه جدا بيسمعك كويس جدا وبشوش كده
فهم حالة جوزى كويس وقالنا انه مش حيكتب علاج لزوجى وديه حاجه ممكن ناس تتضايق منها لكن هو ببساطه قال انه مش حيكتب علاج لانه ملوش فايده حاليا لحالته ومادام احنا عملنا فتح ولقينا قبل كده مفيش داعى لادويه ملهش لازمه
الادويه بيكتبها للحاله الى محتاجها فعلا لو عملوا فتح وملاقوش ومحتاجين علاج عشان يطلعوا حيوانات منوية
وكاتبله على فيتامينات يمشى عليها شهرين بس قبل ما ابدا العمليه وقاله ينزل وزنه لانه فى حالات بتستفاد اكتر لما وزنها ينزل
طبعا مفوتش فرصه وسألته على موضوع حقن الطلق الاصطناعى الى طالعه فى المقدر جديد عندنا فى اسكندرية قالى انه ده كان بحث معمول فى المانيا من عشر سنين وهو الدكتور نفسه اشتغل عن البحث ده فتره كبيره على اساس ان ابر الطلق الصناعى بتخلى الحويصلات المنوية تتعصر ولو فى حاجه تنزل بس هو شاف ان الموضوع ده مش مجدى
وبجد انصح اى حد انه يروحله وخاصة ان مستشفى ادم متخصصه اوى فى الموضوع ده

ألب ارسلان
10-12-2013, 03:21 PM
اخى العزيز...
فى الفترة دى حول تاخد الاتى
خلطه عسل
فيتامين e400 مرة باليوم
فيتامين c500 مرة باليوم
فوليك اسيد مرة باليوم
زنك قوة 70 ملجرام باليوم
كونزيم q10 قوة 200 ملجرام باليوم
اسيتيل الكارنتين قوة 1 جرام باليوم
نص قرص كلوميد يوميا قبل النوم
و استغفر ربنا كتيررررررررر و تصدق بنيه ان ربنا يهبك الذريه الصالحه و قيام الليل
دعوووووووووووووووووووووووووواتكم

جزاكم الله خيرا
ولكن دواء استيل الكارنتين موجود فين فى مصر انا دورت عليه مفيش استيل ولكن فيه ال كارنتين

نحن فدائك يا رسول الله
10-12-2013, 03:48 PM
جزاكم الله خيرا
ولكن دواء استيل الكارنتين موجود فين فى مصر انا دورت عليه مفيش استيل ولكن فيه ال كارنتين

ممكن تاخد بدل منه ال كارنتين. لكن حاول تجيب الاسيتل كارنتين

الامل بالله كبير
10-12-2013, 08:26 PM
زوجي عمل تحليل للسايل المنوي وهو يعاني من انعدام بالحيوانات وهذي النتيجه وياليت احد يفيدني
volume 2.5 من 1.5
appearance abnormal
Ph 8 من 7.2
Liquefaction 30min من up to 30
Sperm count/ml 0
Sperm count/ejaculate 0
Motility (1hour) 0 من 40
Progressive (pr) 0 من 32
None progressive (np) 0
Immotile 0
Normal forms 0 من 4
Abnormal heads 0
Abnormal midpieces 0
Abnormal principal pieces 0
Excess residual cytoplasm 0
WBCs/ml 200,000 من 1milion
Agglutination absen من absent
Others absen
Colour wellow من wellow
Aspect clear
Specific gravity 1020 من 1,008-1,027

سارونه s
10-12-2013, 10:08 PM
اليوم زوجي سوا تحليل بعد العلاج استعملوا3شهور وطلع صفر التحليل الله يرزق الجميع يارب

مبطي
11-12-2013, 05:39 AM
اخواني اخواتي
اعضاء منتدانا العزيز
لي الان اعتقد في المنتدى سنتين عدد اللي تشافوا في المنتدى خلال هالفتره عدد اصابع اليدين لااكثر
استخدمنا علاجات خلطات واحنا عارفين كل شي بيد الله سبحانه لكن الاغلبيه مافيه فايده اللي انا عرفته خلال تجربتي في حالة العقم تتمثل في الاتي
1- التحليل سائل منوي
2-تحليل الهرمونات
3-بناءن على معطيات 1 و 2 يبداء طبعا الدكتور المتخصص في العقم اعطاء الادويه للفتره من 3 اشهر الى 6 بعها يعيد تحليل السائل المنوي وان لم يجد يبداء في المرحله الرابعه
4- تفتيش عن طريق فتح الخصيه بالمجهر افضل واخذ عينات منها وانت وحظك مع الدكتور ومع العينات
5- الخلايا الجّذعيه وهذا هو موضوعي واللي انا ودي اوص له

ي اخوان وخوات

مافيه احد راح ل المانيا او الصين او امريكا او اكرانيا مع اني متخوف من اوكرانيا

نبي احد من الاخوان او الاخوات اللي راحو او اللي يبوون يروحون يعطونا اخبار

عن افضل مستشفى ومن المستشفى اللي توصل لتجارب على واقع الارض في الخلايا الجذعيه

والتكلفه نبي تقرير كامل عن هالموضوع العمر يمضي وحنا باقين في الخلطه والعلاج الافضل ..

تكفووون نبي جديه نبي احد مطلع يجيب لنا تقرير كامل ومعلومات مهمه عن كل شي

الامل بالله كبير
11-12-2013, 06:59 AM
زوجي عمل تحليل للسايل المنوي وهو يعاني من انعدام بالحيوانات وهذي النتيجه وياليت احد يفيدني
volume 2.5 من 1.5
appearance abnormal
Ph 8 من 7.2
Liquefaction 30min من up to 30
Sperm count/ml 0
Sperm count/ejaculate 0
Motility (1hour) 0 من 40
Progressive (pr) 0 من 32
None progressive (np) 0
Immotile 0
Normal forms 0 من 4
Abnormal heads 0
Abnormal midpieces 0
Abnormal principal pieces 0
Excess residual cytoplasm 0
WBCs/ml 200,000 من 1milion
Agglutination absen من absent
Others absen
Colour wellow من wellow
Aspect clear
Specific gravity 1020 من 1,008-1,027[/QUOTE]

ابوصقر
11-12-2013, 07:03 AM
اخواني اخواتي
اعضاء منتدانا العزيز
لي الان اعتقد في المنتدى سنتين عدد اللي تشافوا في المنتدى خلال هالفتره عدد اصابع اليدين لااكثر
استخدمنا علاجات خلطات واحنا عارفين كل شي بيد الله سبحانه لكن الاغلبيه مافيه فايده اللي انا عرفته خلال تجربتي في حالة العقم تتمثل في الاتي
1- التحليل سائل منوي
2-تحليل الهرمونات
3-بناءن على معطيات 1 و 2 يبداء طبعا الدكتور المتخصص في العقم اعطاء الادويه للفتره من 3 اشهر الى 6 بعها يعيد تحليل السائل المنوي وان لم يجد يبداء في المرحله الرابعه
4- تفتيش عن طريق فتح الخصيه بالمجهر افضل واخذ عينات منها وانت وحظك مع الدكتور ومع العينات
5- الخلايا الجّذعيه وهذا هو موضوعي واللي انا ودي اوص له

ي اخوان وخوات

مافيه احد راح ل المانيا او الصين او امريكا او اكرانيا مع اني متخوف من اوكرانيا

نبي احد من الاخوان او الاخوات اللي راحو او اللي يبوون يروحون يعطونا اخبار

عن افضل مستشفى ومن المستشفى اللي توصل لتجارب على واقع الارض في الخلايا الجذعيه

والتكلفه نبي تقرير كامل عن هالموضوع العمر يمضي وحنا باقين في الخلطه والعلاج الافضل ..

تكفووون نبي جديه نبي احد مطلع يجيب لنا تقرير كامل ومعلومات مهمه عن كل شي

بنسبه لي. افضل الخزعه قبل لا اذهب الى المسح الجهري. لان المسح بياخذ قطع من الخصيه. وهذه القطع ماراح تتعوض مسقبلا. بينما الخزعه بيسحب من الخصيه. ويشوف النتيجه. فالضرر اقل بكثير من المسح.

تحياتي

ألب ارسلان
11-12-2013, 11:50 AM
السلام عليكم
اسال اللله العظيم رب العرش العظيم ان يشفنا جميعا وان لا يحرمنا نعمة الذرية الصالحة
بالنسبة لموضوع الخلايا الجزعية
انا سالت الدكتور اللى بتعالج عنده فى مصر وهو كان شغال على الموضوع ده لما كان فى انجلترا وقالى الاتى
الخلايا الجزعية فى علاج العقم حدث لها تطور كبير فى السنوات الاخيرة وتم بالفعل انتاج حيوان منوى بعد اخذ عينات من النخاع وارجاعها الى الخلية فى صورتها الاولى واخذ خلية من الخصية وتم الحقن بها فى المختبر وبالفعل تم انتاج حيوان منوى فى المختبر ولكن المشكلة اللى واجهتهم وهى ان الحيوان المنوى يحمل كل الجينات الوراثية من الذكر المفروض ان يحدث انقسام للجنيوم لكى يحمل نصف الجينات الوراثية من الذكر والنصف الاخر من الانثى ودة اللى شغالين عليهم دلوقتى قلت للدكتور طيب دة ياخد وقت اد ايه قالى ان شاء الله على اوائل 2015