المساعد الشخصي الرقمي

إعلانات : طبيبي | طبيبي | طبيبي | طبيبي | مشاهدة النسخة كاملة : اللي زوجها عنده عدد الحيوانات المنوية صفر تدخل( تم دمج المواضيع الخاصة بذلك )

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106

كل حلمي نونو
04-05-2010, 03:34 PM
أتوقع القى الفاكهه بأسواق التميمي الي بالرياض
لأن أغلب فواكههم مستورده

moonwalker
04-05-2010, 06:00 PM
سؤال لاحي مون ولكل من يعرف الاجابه وحده نصحت زوجي بسفر لعلاج هرموناته عند الدكتور اسامه كمال شعير بمصر في الجيزه وقالت ان عالج هرموناته اللي مثل هرمونات زوجي وطلعت له حيونات منويه من دون تفتيش وحملت طبيعي في سمعتو شي عن الدكتور وهل لابد من علاج وضبط الهرمونات اولا لزوجي ثم الذهاب لدكتور مدحت عامر ام ان الدكتور مدحن عامر معروف بعلاج الهرمونات ومثل ماتعرفون ان زوجي عنده اف اس انش منخفض وهرمون الحليب مرتفع اتمنى الاجابه على استفساري

اختي أم غنى, في حالة انخفاض اف اس اتش يمكن ان يكون العلاج الهرموني له اثر ايجابي, لانه عدم وجود كمية كافية من اف اس اتش قد يؤثر على عملية انتاج الخصية للحيوانات المنوية وفي هذه الحالة يجب دراسة سبب انخفاض اف اس اتش والغدد المفرزة له والبدء في عملية العلاج, اما ارتفاع هرمون اف اس اتش فهذا يعني ان هناك فشل في عمل الخصية وانها لا تستجيب, هذا الشئ معروف عند اطباء الذكورة وحالتي انا ارتفاع هرمون fsh لذا لا داعي للعلاج الهرموني لانه نتيجة وليس سبب, وقد يكون للدكتور مدحت رأي آخر. ممكن تبعثي التقارير له وسيجيبك على استفسارك.

أسأل الله ان يهبكم ويهبنا الذرية الصالحة المعافاة.. آمين

راضية بقضاء الله
04-05-2010, 06:13 PM
السلام عليكم أختى ام غنى حالة انخفاض هرمون fsh من الحاالات السهلة العلاج ونسب النجاح فيها عالية جدا أنصحك بالمتابعة مع طبيب لتعديل الهرمونات

نحن فدائك يا رسول الله
04-05-2010, 07:06 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اسسفسار لو سمحتم ؟؟؟ فى اى شخص من الأخوة هنا سمع عن صمغ الشمع لعسل لنحل ..الصمغ ده بيخرج بكميات قليله جدا من خلايا النحل .. يعنى نقول مثلا كل موسم للعسل يخرج قطعه صمغ .. و بيكون حجمها حجم البيضه بالظبط و لونها بنى اللون . و هى بتخرج بالضئاله دى لندرة الصمغ ده جدااا فى الخلايا .. و سمعت انه مفيد جدا لحالاتنا .. و انه بيتاخد على الريق.. بيتسخن منه قطعه صغيرة جدا على معلقه فوق النار . الى ان يذوب عليها ثم يؤكل..الصمغ ده بيساعد على الخصوبه و بيضاعف مناعه الجسم و ينشط الجسم .. و له فوائد اخرى كثيرة.
فى صديق لى اعطانى منه قطعه حجم رأس الدبوس بالظبط و جربتها النهارده و اخذتها ..و قالى انه من الصعب الحصول عليه و ذلك لندرته الحاده .. و انه عايز واسطه مع صاحب المناحل اننا ناخد منه المستخرج كله لكى يكفينى.. و قابلت صاحب المناحل النهارده ووعدنى انه المستخرج الجاى يكون كله من نصيبى ان شاء الله..
و أسألكم الدعاء . رب لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

أم غنى
04-05-2010, 07:45 PM
احبطتنا يااخ فداي رسول الله وشجعتنيا يااخ مون والاخ خالد بس نصيحه لك اخي خالد خفف من وزنك اتوقع من السمنه الزائده هل احد يإيدني ان السمنه تسبب لخبطه الهرمونات

أبوأويس
04-05-2010, 08:04 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي فداك يا رسول الله اذا المعلومة صح فحيكون صعب جدا ايجاد هذا الصمغ الا اذا كان يباع فنشتريه
ذكرتني بعبارة " لبن العصفور" وطبعا العصفور ما عنده لبن

هموسه
04-05-2010, 09:40 PM
حبيت استفسر عن انخفاض هرمون الذكوره وارتفاع هرمون البرولاكتين عند الرجال لها علاج .....؟؟؟؟

نحن فدائك يا رسول الله
04-05-2010, 11:48 PM
احبطتنا يااخ فداي رسول الله وشجعتنيا يااخ مون والاخ خالد بس نصيحه لك اخي خالد خفف من وزنك اتوقع من السمنه الزائده هل احد يإيدني ان السمنه تسبب لخبطه الهرمونات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اختى ام غنى .. ابدا و الله انت اخت فاضله .. انا بحكيلك عن تجربتى انا شخصيا .. و نحن هنا فى القسم بنبلغ بعض بتجاربنا لكى نستفيد جميعا من بعض..و انا اسف مرة ثانيه...

ابوالجوري2009
05-05-2010, 12:49 AM
سؤال لاحي مون ولكل من يعرف الاجابه وحده نصحت زوجي بسفر لعلاج هرموناته عند الدكتور اسامه كمال شعير بمصر في الجيزه وقالت ان عالج هرموناته اللي مثل هرمونات زوجي وطلعت له حيونات منويه من دون تفتيش وحملت طبيعي في سمعتو شي عن الدكتور وهل لابد من علاج وضبط الهرمونات اولا لزوجي ثم الذهاب لدكتور مدحت عامر ام ان الدكتور مدحن عامر معروف بعلاج الهرمونات ومثل ماتعرفون ان زوجي عنده اف اس انش منخفض وهرمون الحليب مرتفع اتمنى الاجابه على استفساري

الأخت الكريمة--الدكتور أسامه شعير وأبوه البرفسور الدكتور كمال من أفضل أطباء أمراض الذكورة والعقم--وأبوه كان رئيس قسم أمراض الذكورة بجامعة القصر العيني سنين طويلة --وكل ما وراجعت دكتور عندنا بالخليج ألا ونصحني بالدكتور كمال(طبعا أكتب هذه المقدمة ردا علي مشاركة الأخ نحن فداء الرسول-لأنه أتهمهم زور--ولقد راجعت عندهم ولم أرا ألا كل خير ومستشفاهم رائع ومرتب ونظيف--وكما قال أخونا خالد قمة بالأسلوب والتعامل)المهم من هذه النقطة انهم متميزون بعلاج العقم--أما حالة زوجك فأعتقد أن شاءالله أنها سهلة لأن أنخفاض هرمون الأف أس أتش يعوض بالأبر البديلة مثل البيورجون والجونال أف وتأتي بنتائج رائعة وهذا معروف طبيا ومجرب ,وكذلك هرمون الحليب هناك علاج جديد أسمه الدستون** رائع ويضبط الهرمون فمشكلتكم سهلة بأذن الله --أما الدكتور مدحت عامر فهو معروف بأنه يتبع مدرسة التي تؤيد العمليات --وهذا معروف عنه وقال لي دكتور عندهم --والخيار لكم فهم كلهم أساتذة بطب أمراض الذكورة بالقصر العيني, وأتمني لكم التوفيق ولاتضيعوا الوقــت.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى أم غنى ..صدقينى و الله حالاتنا ما لها تظبيط هرمونات ابدا.. الدكتور بيقول . ان الهرمونات مش مظبوطه لأن فيه خلل وظيفى بالخصيه.. و مالها غير التفتيش ان شاء الله..

و كأخ لك اوعى تروحى لأسامه كمال شعير هاتندمى ندم عمرك .. كل تحاليلهم للمرضى بتاعتوهم غير مظبوطه و لا يوجد عندهم اى جديد و بيتكلموا مع الناس كأنهم خدم عندهم ..

يا أخي أتق الله في أتهامك لهم بأن تحاليلهم غير مضبوطة --فأذا كانت لك تجربة معهم أشرحها ولاتعمم -----ولاتتهمهم بهذه التهم فت**ب ذنب أنت في غني عنه ,والله ما أعرفه عنهم أنهم أساتذه بالعقم وأمناء في عملهم ,حتي الدكتور أسامة يأتي زيارت لحفر الباطن بالسعودية وهوقمة في الأخلاق---------وبعدين أنت لم تفهم سؤال السائلة ولذا قلت لها لايصلح لكم غير التفتيسش -فهناك فرق بين خلل الخصية الناتج عن أرتفاع الهرمونات وخلل الخصيه الناتج عن انخفاض الهرمونات .

أم غنى
05-05-2010, 12:59 AM
اشكرررررررررررررك شكر خاااااااااااااص على كلامك الطيب المريييييييح:cry: ياابو جوري جعل جوري تبر فيك ويرزقك بالاولاد اصالحين يارب
ويارب ماتتمنى يتحقق طيب هل لابد من اخذ موعد عند الدكتور مدحت عامر لان الدكتور اسامه لابد من اخذ موعد قبل المجيئ ويارب ابشركم هنا بشفاء زوجي وانتم كذالك

ابوالجوري2009
05-05-2010, 01:01 AM
الأخ عابر المحيط
بعد زمااااااان ... الحمد لله عالسلامة

الأخ أبو الجوري
شكراً كتير على الرد.. بس ممكن أعذبك بسؤال تاني
عن كيفية تناول القسط الهندي
هل يجب خلطه مع العسل بعد طحنه أو ممكن يؤخذ بالملعقة؟
و كم الكمية باليوم؟؟؟ وكم المدة اللي لازم يستمر فيها على القسط؟

الأخت الكريمة:هناك عدة طرق لأستخدام القسط الهندي --منها مايخلط بالعسل ومنها مايؤخذ سفوف --وأنا أستخدمت طريقة أحدي الأخوات --وهي ملعقة صغيره مرتين يوميا مثل السفوف لمدة لاتقل عن 3أشهر--فهذه الأخت أستخدمته 6شهور وضبط عندها هرمون الغدة الدرقية وأستغنت عن حبوب الغدة--وأنا ولله الحمد ضبطت معاي بهذه الطريقة--ولكي تكتمل الفائدة أنصحكم بشاي البردقوش وقد وصفه الدكتور عبدالباسط لتضبيط الهرمونات وكما أنه وصف القسط أيضا لعقم الرجال,وأتمني لكم التوفيق.

نحن فدائك يا رسول الله
05-05-2010, 01:06 AM
يا أخي أتق الله في أتهامك لهم بأن تحاليلهم غير مضبوطة --فأذا كانت لك تجربة معهم أشرحها ولاتعمم -----ولاتتهمهم بهذه التهم فت**ب ذنب أنت في غني عنه ,والله ما أعرفه عنهم أنهم أساتذه بالعقم وأمناء في عملهم ,حتي الدكتور أسامة يأتي زيارت لحفر الباطن بالسعودية وهوقمة في الأخلاق---------وبعدين أنت لم تفهم سؤال السائلة ولذا قلت لها لايصلح لكم غير التفتيسش -فهناك فرق بين خلل الخصية الناتج عن أرتفاع الهرمونات وخلل الخصيه الناتج عن انخفاض الهرمونات .[/font]
الأستاذ / ابو الجورى.. بعد اذنك ولو سمحت يكون اسلوبك ارقى وأ نضف من كده و انت بتوجه لى اى كلام .. لأن اصلا مش فيه ما بينا كلام نهائى .. و لو سمحت لما تحب تتكلم مش تناقش على مشاركاتى .. ولو عايز تناقش ابقى ناقش العضو على الخاص بتاعه . لو سمحت .. مش تبقى متداخل كده باسلوبك اللى مش لطيف ده.. خلينا كده من بعيد لبعيد يكون اااااااااااااااااحسن..
أختى العزيزة ..ام غنى .. انا فعلا ذهبت للبروفيسير بتاع الأخ.. و ابنه فى مركزهم فى الدقى .. و لم يكتبوا لى على حتى اسبرين .. و كانوا فى حيرة من امرهم .. لأنى ذاهب الى مركزهم و انا واخد كل الأدويه اللى من جوة و اللى من الخارج.. و عملوا لى تحاليل و اشاعات عندهم ب 1000ج مصرى .. و لما راجعت بالتحاليل دى لطبيبى. قالى التحاليل دى مش مظبوطه ..لأن حالتى مثبته عنده فى الشيت بتاعى .. و حللت كل التحاليل تانى فى معمل البرج .. و طلعت فعلا ان كل التحااااااااااااااااااليل خطأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ... وبعد كده قالى البروفسير بتاع الأخ انتظر الخلايا الجدعيه.. و بعدين الناس دى احنا اللى نعرفها كويس .. انت واحد عايش فى حفر الباطن .. وصلت هنا للناس دى ازاى.. انا مش اقدر ادى معلومات حتى عن مركز سمير عباس او اى حاجه عندكم .. اذا انتم اخبرتونى ..
و انا اسف اذا كنت فهمت كلام الأخت بالخطأ كما قال الأخ..
و شكرااااااااا......

ديما 25
05-05-2010, 04:51 AM
انا كتبت المشكله بموضوع ونصحتني احدى الاخوات ان انقل الموضوع هنا
زوجي عنده الحيوانات المنويه صفر كان عنده خصيتين معلقتين وعند عمر العشر سنوات عمل عمليه ونزلهم وحلل تحليل للسائل وطلع مافيه وعمل خزعه وكمان مافيه وبعدين عمل مسح مجهري وحصلو عدد 2 حيوان منوي الحين لما يعملو التلقيح يلقحو بواحد او اثنين ولو لاسمح الله مانجحت العمليه وسوو له المسح المجهري يحصلو مره ثانيه وهل يمكن انهم يلقون اكثر من العدد الاول

khalid555
05-05-2010, 07:47 AM
حياك الله اختي ديما بيننا

الحمدلله انه لقى حيوانات منويه

التلقيح يكون بالاثنين و ان شاءالله تلقح الثنتين أو وحده منهم يا رب

و إن شاء الله بإمكانه عمل العمليه مره ثانيه بعد ست شهور لكي ترتاح الخصيه

khalid555
05-05-2010, 07:55 AM
أخوي أبو الجوري و أخوي عبقور الله يعطيكم العافيه ويرزقكم و يرزقنا يا رب

علشان خاطري هدوا النفوس شوي و ترى الموضوع ما يستاهل

أختي أم غنى أنا قابلت الدكتور أسامه شعير في حفر الباطن

و الله العظيم لمن دخلت عليه و كوني اول شخص يدخل عنده كان يقرا قرآن

توقع اني راح أدخل بعدين بس أنا دخلت بدري شوي

و كان لسانه رطب بذكر الله و كان معاي الوالد مره و اعجب بشخصيته

و الله العظيم ارتحت له حيييل

أنا الحمدلله و الشكر طمني بان الموضوع سهل و أجزم لي ان السبب لخبطة هرمونات

و أن الخصيه شغاله و الدليل الاف اس اتش منخفض

لو كان مرتفع هذا دليل ان الخصيه ما تشتغل و يكون الحل العمليه لعل و عسى

و بعد توفيق ربي يحصلون حيامن

بس اذا كان السبب نقص و صف لي بيوريقون و دوستنيكـــس و فوليك أسيد لأنها تساعد

على انقسام الخلايا في الجسم بما في ذلك الخصيه أيضا لان فيها خلايا

أنتوا أخذوا بالاسباب و اخذوا العلاج و في حالة لا سمح الله

ما مشى الحال روحوا و سوواعمليه

أتمنى اني أفدتك و اتمنى الجميع هنا يستفيد من بعض

حنا هنا علشان نساعد بعد و نخرج بعض بعد توفيق الله من الحفره اللي واقعين فيها

و ان شاء الله تكون ايام معدوده

ما نبي نذكر من بعض الكلام الجارح و حتى وإن كان هناك إختلاف في وجهات النظر

يا ليت يتم توصيله بطريقه أفضل

تقبلوا مروري

أخوكم خالد

عاشقة الامومه
05-05-2010, 09:00 AM
زوجي عنده الحيوانات المنويه صفر كان عنده خصيتين معلقتين وعند عمر العشر سنوات عمل عمليه ونزلهم وحلل تحليل للسائل وطلع مافيه وعمل خزعه وكمان مافيه وبعدين عمل مسح مجهري وحصلو عدد 2 حيوان منوي الحين لما يعملو التلقيح يلقحو بواحد او اثنين ولو لاسمح الله مانجحت العمليه وسوو له المسح المجهري يحصلو مره ثانيه وهل يمكن انهم يلقون اكثر من العدد الاول
بالتلقيح لو حصلو حيوان واحد احقنو فيه البويضه
بالنسبه كم يحصلو هذا علمه عند الله لاكن علينا الاخذ بالاسباب واخذ الادويه اللازمه مثل البرو**يد والفيتامينات وخلطات عسل والحمدلله حالة زوجك مشجعه واحسن من غيره بكثير لان حصل عنده دليل ان فيه اجزاء من الخصيه تعمل بس عليك بتنشيطها بالفيتامينات قبل العمليه
واذا عمل زوجك المسح المجهري لازم تكونين جاهزه لان ان حصلو عدد قليل مايتجمد وحرام يروح عليكم خليك جاهزه اول مايحصلون يحقنون فيك

moonwalker
05-05-2010, 09:10 AM

الأخت ديما أولا ابارك لكم الحصول على حيوانات منوية وهي بشرى خير بإذن الله, بعد ان تكون الزوجة جاهزة للحقن المجهري يتم سحب البويضات المتكونة جميعها ويكون عددها من 15 الى 25 بويضة, يتم تلقيحاها جميعها بحيوانات منوية اذا توافرت, وفي حالتك سيتم حقن بويضتين فقط بحيوانين منويين وتبقى في المختبر لمدة يومين الى ثلاثة ايام وبإذن الله اذا حصل التخصيب تصبح حينها أجنة ويتم اعادتها الى الرحم وطبعا ثبوت الاجنة في الرحم بيد الله سبحانه وتعالى.

يمكن ان يتم ايجاد عدد اكثر بإذن الله ويمكن عمل العملية كل 6 أشهر, والأفضل انه زوجك ياخذ فيتامينات مثل البروكــسيد والعسل ويحسن نوعية طعامه طوال فترة 3 الى 6 شهور قبل العملية لايجاد اكبر عدد من الحيوانات المنوية

nour_79
05-05-2010, 10:22 AM
باركوا لى اخيرا البرو**يد وصل النهاردة يارب اجعله بفائدة يارب

moonwalker
05-05-2010, 11:34 AM
باركوا لى اخيرا البرو**يد وصل النهاردة يارب اجعله بفائدة يارب

مبروك وصول البروكــسيد, المهم انك تعيني زوجك على اخذه بانتظام وبإذن الله تتحقق الفائدة المرجوة

أسال الله ان يهبكم ويهبنا الذرية الصالحة المعافاة

khalid555
05-05-2010, 12:54 PM
مبروك وصول البروكــــسيــــد

و انا إن شاء الله بيوصلني بعد يومين بالكثير

ابوالجوري2009
05-05-2010, 01:05 PM
اشكرررررررررررررك شكر خاااااااااااااص على كلامك الطيب المريييييييح:cry: ياابو جوري جعل جوري تبر فيك ويرزقك بالاولاد اصالحين يارب
ويارب ماتتمنى يتحقق طيب هل لابد من اخذ موعد عند الدكتور مدحت عامر لان الدكتور اسامه لابد من اخذ موعد قبل المجيئ ويارب ابشركم هنا بشفاء زوجي وانتم كذالك

أهلا بالأخت الكريمة--الدكتور مدحت عامر أيضا لازم موعد --وفي البداية تدخلوا علي أخصائي وبعدها علي الدكتور مدحت عامر--وغالبا بعد كم يوم تقابلو د مدحت عامر--فأغلب الأطباء الكبار لابد من موعد فالأمر سهل بأذن الله تعالي

ابوالجوري2009
05-05-2010, 01:09 PM
أخوي أبو الجوري و أخوي عبقور الله يعطيكم العافيه ويرزقكم و يرزقنا يا رب

علشان خاطري هدوا النفوس شوي و ترى الموضوع ما يستاهل

أختي أم غنى أنا قابلت الدكتور أسامه شعير في حفر الباطن

و الله العظيم لمن دخلت عليه و كوني اول شخص يدخل عنده كان يقرا قرآن

توقع اني راح أدخل بعدين بس أنا دخلت بدري شوي

و كان لسانه رطب بذكر الله و كان معاي الوالد مره و اعجب بشخصيته

و الله العظيم ارتحت له حيييل

أنا الحمدلله و الشكر طمني بان الموضوع سهل و أجزم لي ان السبب لخبطة هرمونات

و أن الخصيه شغاله و الدليل الاف اس اتش منخفض

لو كان مرتفع هذا دليل ان الخصيه ما تشتغل و يكون الحل العمليه لعل و عسى

و بعد توفيق ربي يحصلون حيامن

بس اذا كان السبب نقص و صف لي بيوريقون و دوستنيكـــس و فوليك أسيد لأنها تساعد

على انقسام الخلايا في الجسم بما في ذلك الخصيه أيضا لان فيها خلايا

أنتوا أخذوا بالاسباب و اخذوا العلاج و في حالة لا سمح الله

ما مشى الحال روحوا و سوواعمليه

أتمنى اني أفدتك و اتمنى الجميع هنا يستفيد من بعض

حنا هنا علشان نساعد بعد و نخرج بعض بعد توفيق الله من الحفره اللي واقعين فيها

و ان شاء الله تكون ايام معدوده

ما نبي نذكر من بعض الكلام الجارح و حتى وإن كان هناك إختلاف في وجهات النظر

يا ليت يتم توصيله بطريقه أفضل

تقبلوا مروري

أخوكم خالد

أهلا أخي العزيز--خالد شكرا علي هذه الشهادة الطيبة---ولقيت لك دكتور عندنا بالكويت متدرب عند الدكتور --شليقل--أشهر دكتور بالعالم لعلاج حالات الصفر بأمريكا --وبأزوره وأبلغك بالتفاصيل كاملة

ابوالجوري2009
05-05-2010, 01:32 PM
وهناك نصيحة أوجهها لنفسي أولا ووللأخوة الكرام--اللي ما يعرف أي سؤال بأي مشاركة لايجاوب علي طول ويحبط السائل--نحن هنا لتبادل التجارب والمعلومات وليس لقذف الناس وأعطاء معلومات بالخطأ--والله ولي التوفيق

ريحانة الورد
05-05-2010, 01:42 PM
اخوى ابو الجورى
لو سمحت ايش اسم الدكتور اللي بالكويت ووين مكانة بالضبط

khalid555
05-05-2010, 02:27 PM
أخوي أبو الجوري

الله يعطيك العافيه

ياليت تعجل علينا بإسم الدكتور

قربت أخلص كورسي و ياليت تدلنا عليه

أنا جربت الرميح و المحروقي و أششهر دكاتره الكويت جربتهم

بس للحين ودي روح لناهض حماديه يمدحونه حيييييييييل

و جاكم في الكويت الحين فطامي

اللي مساعد الدكتور المشهور البلجيكي ديفروي

أشهر دكتور في العقم في العالم مع شلايقل

om_Fho0ody
05-05-2010, 07:29 PM
لو سمحتو وين اقدر الاقي برو**يد بلس بالكويت واذا مافي الا برو**يد العادي شنو استخدم معاه
زوجي في ارتفاع بهرمون fsh & LH ويستخدم العسل مع خلطه + الحجامه

هل يفيدنا البرو**يد لانه زوجي مافي حيوانات منويه وسوا عملية تفتيش وماحصلنا
هل يوجد تحاليل معينه نعملها عشان نعرف شنو الحاله بالضبط او شنو السبب ؟؟
شنو تحليل الغده النخامية ؟؟

عابر المحيط
05-05-2010, 08:36 PM
لا حول ولا قوة إلا بالله
والله والواحد احتار وين بدو يروح و يتعالج حسبي الله و نعم الوكيل

om_Fho0ody
05-05-2010, 09:13 PM
انا بس حصلت البرو**يد شنو يؤخذ معاه كفيتامين مساعد

نحن فدائك يا رسول الله
05-05-2010, 10:09 PM
و الله مش انا اللى بقذف الناس بالباطل و بعطى معلومات غلط .. و مش انا بردك اللى مش بتقى الله .. لأنى مش انا اللى روحت و اعطيت معلومات غلط عن مركز مدحت عامر .. و مش انا اللى روحت المركز و تجنيت على كل الموظفين اللى هناك بسؤ السلوك و الاهمال و بسؤ المركز.. بل بالع** ان كل اللى راحوا المركز شكروا جدا فى المعامله هناك و فى الدكتور و فى تجديد المركز .. احنا نسينا كلنا ولا ايه.. لما رجعنا من المركز و قلنا عليه ما فى الخمر .. و عقدنا الناس فيه و بهدلنا الدنيا و لعبنا بعواطف الناس كلها يومها .. و ذبذبناهم من المركز على اللى فيه ..
يا ريت و لتانى مرة .. نركز شويه فى اقوالنا و فى افعالنا.. احنا ناس كبيرة على الكلام الفاضى ده,,
و شكراااااااااااااااااااا

نثرلولو
05-05-2010, 10:47 PM
:cry:ياريت احد يفسر لي الموضوع:cry:
زوجي كان العدد عنده من قبل شهرين 3 مليون والحركه صفر
واستخدم البرو**يد بلس والفيتامينات مع خلطة العسل والم**رات وطلع النخل وحبوب اللقاح والجنسينج
البرو**يد استخدمة تقريبا من 3 اشهر
والعسل من اسبوعين بس
وعمل تحليل وتفاجا ان العدد قل صار 500 الف تقريبا والحركه كمان صفر
المفروض انه يتحسن
الله يرزقه الذرية الصالحة ويفرج همه اللي يقدر يفسر هذا الموضوع
لان زوجي احبط وقرر يترك كل الادوية وهذي مشكلة
وعندي سؤال هل ممكن تنجح عملية التلقيح المجهري والحركة صفر
ارجوكم لاتهملوا اسالتي

moonwalker
05-05-2010, 11:56 PM
و الله مش انا اللى بقذف الناس بالباطل و بعطى معلومات غلط .. و مش انا بردك اللى مش بتقى الله .. لأنى مش انا اللى روحت و اعطيت معلومات غلط عن مركز مدحت عامر .. و مش انا اللى روحت المركز و تجنيت على كل الموظفين اللى هناك بسؤ السلوك و الاهمال و بسؤ المركز.. بل بالع** ان كل اللى راحوا المركز شكروا جدا فى المعامله هناك و فى الدكتور و فى تجديد المركز .. احنا نسينا كلنا ولا ايه.. لما رجعنا من المركز و قلنا عليه ما فى الخمر .. و عقدنا الناس فيه و بهدلنا الدنيا و لعبنا بعواطف الناس كلها يومها .. و ذبذبناهم من المركز على اللى فيه ..
يا ريت و لتانى مرة .. نركز شويه فى اقوالنا و فى افعالنا.. احنا ناس كبيرة على الكلام الفاضى ده,,

أخي عبقور يا ريت تهدي شوي والأخ ابوالجوري كمان يهدي شوي لانه نحن هنا لنفيد ونستفيد وعفا الله عما سلف. والله يحقق لنا هدفنا بالانجاب وان شاء الله أولادك يلعبو مع أولاد ابوالجوري :good:).

مسك * الانباريه
06-05-2010, 12:42 AM

حياك الله اختي ديما ..

الحمدلله والف مبرووك وياربي يتمم لكم بالحمل السليم المعافى بالتوأم ..

كان لازم تجهزين وضعك قبل المسح لزوجك .. الله يهديه الطبيب ..

عموما حقني الاثنين معا ..هو انتي ماخبرك الطبيب بضرورة التنشيط وعمل الحقن المجهري..؟؟!

وحتى لو مانجحت لاسامح الله .. خلي زوجك يرتاح ويتناول ادوية اللي نستعملها كلها واعيدوها بعد ستة اشهر ..

وطبعا حالة زوجك مثل حالة زوجي (الخصيتين معلقة).. وسوينا خزعة ومالقوا شيء
وان شاء الله ناوين بعد كورس الادوية نسوي بحث بالمكريسكوب ..

هل خصيتا زوجك صغيرتان ..وكيف هي هرموناته .. ومن طبيبكم المعالج..وشو استعملتم من ادوية ..

جزاكي الله خيرا ورزقك الذرية الطيبة:good

نحن فدائك يا رسول الله
06-05-2010, 12:50 AM
عموما ياجماعه .. نخلينا فى اساس موضوعنا..النهارده قابلت الدكتور مدحت عامر فى المركز المحترم بتاعه.. و اتكلمت معاه عن العمليه.. و بصراحه الراجل محترم جدا .. و انا اول مرة اقابله فى حياتى .. بس بصراحه سعدت جدا بلقاء هذا الرجل.. هو راجل بشوش و متفائل و مرح جداااااا .. و كلامه كله واضح وصادق .. و قالى ان نسبه نجاح العمليه 20 % فى الحالات دى ..و قالى انه بيستخدم الميكرسكوب فى العمليه دى .. و ان الجهاز ده بيوضح له الانابيب كامله امامه فى العمليه و انه بيبذل مجهود خرافى هو وفريق العمل بتاعه عشان يجدوا حيوانات منويه فى العينات .. و انه لو لا قدر الله مش وجد حيوانات منويه . بيكون معاه 3 اطباء بيبحثوا فى العينات و بي**روها تماما الى ان يشاء الله و يجدوا شىء و ذلك لمده 4 ساعات بعد العمليه.. و ان الفيتامينات اللى احنا بناخدها دى هو مش مقتنع بها . و قالى خدها و مش هاضر ابدا عادى يعنى ..و قالى قبل العمليه بشهر لازم الزوجه تكون هنا فى المركز عشان اشيك عليها تماما. و تانى شهر ان شاء الله نعمل العمليه .. و انا حكيت له عنكم جميعا و عن تجمعنا هنا .. و قولتله ان فيها حالات مننا كتير جايه ان شاء الله فى شهر 7 .. و قالى يعنى استعد لصعوبات جايه هنا عندى ..قالى و انا بحب المغامرة دى .لأنها بتبقى فرحه كبيرة اوى عندى لما بحقق حلم زى ده من خلال المركز بتاعى..
و احب افرح كل الأخوة اللى من السعوديه.. هو قالى ابلغكم .. ان فيه اطباء تابعين للمركز عنده . موجودين عندكم لتجهيز الزوجه للعمليه بتاعتنا . بدل ما تنزلوا و ترجعوا تانى . و ان ده بيتم من خلال المركز عنده و بتظبيط معاهم طبعا .. و بعد كده تتفضلوا عندنا فى بلدنا مصر معززين مكرمين ان شاء الله على ميعاد العمليه على طول ..
أخى مووون بجد بشكرك على انك عرفتنا على هذا الطبيب المتميز فعلا.. و جزاك الله كل خير عنا جميعا

طرطشلي
06-05-2010, 04:09 AM
سلام
انا زوجي يراجع بالحرس الوطني بالرياض عند الدكتور حمود المطرفي
المهم اعطاة تحاليل قبل مايقابلة لانو لسى ماقابلة وهي اربع تحاليل واحد للدم وواحد للسائل المنوي
واشعه صوتية للخصية وتحليل ثاني برضو .....
انا مدري احس بأحباط العالم كلة مواعيد متأخرة بس الشكوى لله
لانهم حددو التحاليل بشهر6 ومقابلة الدكتور بشهر8 والعملية الله يعلم متى يقررونها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زوجي يستخدم البرو**يد بلس من شهرين تقريبا بس طبعا من زود الأهمال وقف العسل؟؟؟؟
انا قريت لوحدة بمنتديات عالم حواء تقول انو واحد تشافى ورزقة ربي بعد ماأستخدم خلطة
وهي تين يقطع اربع قطع وينقع في زيت زيتون طول الليل ويؤكل الصباح
طبعا هذي مامنها ضرر راح استخدمها لزوجي بأذن الله وغصب عنة بيأكلها خخخخخخ
هي تقول يتوقف الجماع لمدة 40 يوم وانا مو مقتنعة احس ماله دخل وابحذف الخطوة
واساسا زوجي مستحيل يلتزم فيها,,,,,

أم غنى
06-05-2010, 05:27 AM
اخوي خالد هل عادي زوجي ياخذ البرو**يد من دون استشاره طبيب وغير كذا سمين اخاف يسمن اكثر بس هو ياكل فيتامين زنك وفيتامين اي وحبوب اسمهاإكزوتيك بلس فيها انواع من الفيتامينات بس خوفي ياكل برو**يد ويسمن زياده وهل برو**يد انت طالبه من برا ام من هنا

وسؤال اخر لاخي مون زوجي بإذن الله ناوي يروح لمصر بس تتوقع كم المده اللي تستغرق فيها لان تعرف دوام عنده يعني كم اسبوع تنصحه ياخذ اجازه ويسافر اتمنى انك فهمت قصدي لانك سبق وسافرت للعلاج في مصر
اخي فدائي رسول الله اخي ابو الجوري لايقصد شي من كلامه صدقني فنحن اخوان في الله وكلنا في مركب واحد اسأل الله لك ولنا الشفاء

khalid555
06-05-2010, 07:42 AM
ما شاء الله أخبار حلوه أخي عبقور

و الله يتمم على خير

كنت أتمنى ان تخبرني قبل زيارته لأني حبيت أسالك سؤال و توصله له

من كثر ما عرفت ناس راحوا له بالنسبه للأشخاص اللي عندهم إرتفاع في الاف اس اتش

بيعطيهم بعد مشيئة الله 20% تقريبا

لكن سؤالي بالنسبه للأشخاص اللي عندهم الاف اس اتش نازل هل تكون إحتمالية وجود

الحيامن من خلال العمليه نفسها أم تزيد أو تنقص

أنا مستغرب كيف جلست أنت الفتره اللي طافت كلها تعاني تأخر الإنجاب

و عندكم دكتور مثل الدكتور الممتاز هذا و ما رحت له بعد توفيق الله طبعا

عندي إستفسار مع انه خاص شوي بس اعذرني

أنت سويت تحليل السائل المنوي الاسبوع الماضي

هل كان بالصبغه ام عادي؟؟

و هل النتيجه اللي أعطاك اياها بناء على نتيجة الصبغه أم من خلال خبرته و إطلاعه على حالتك

و هل تم المناظره للحاله يعني هل قام بفحصك اكلينيكا بيده؟؟

مثل ما عمل الدكتور الراقي دكتور أسامه شعير

لأن بعض الدكاتره من كثر حالاتنا ما صار حتى يكشف علينا بس يقرا تقريرنا و يعطينا علاج

نحن فدائك يا رسول الله
06-05-2010, 09:24 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى خاالد..و الله هى نسبه ال 20% بيعطيها الدكتور لحالات الصفر دائما . و قالى كنا زمان بنعطى 5% نسبه نجاح.. انما لما توصلوا لأتخدام الأجهزة دى و الميكرسكوب الجراحى و تحاليل الصبغه . فرقت معاهم طبعا و اعطاهم نسبه اكبر..
اما بالنسبه للكشف . طبعا كشف على الأستشارى بتاعه الدكتور حسام حسنى . و ارفق كل حاجه طرفى بالملف بتاعى..
اما بالنسبه لتحاليل السائل المنوى.. هو طبعا بيتم عنده بالصبغه . لأن ممكن تكون فيه حاجه تظهر فيه .. فتتعرف..
و الله اخى خالد . انا بسمع عن الدكتور مدحت عامر من زمااااان جدااا. بس للأسف عمرى ما عرفت اى شخص راح و تابع معاه. بس هو طبيب معروف جدا هنا فى مصرو خارج مصر ..و انا اتعرفت عليه اكتر و على امكانيات مركزة الطبى من خلال النت و الأخ العزيز مووون .. و فيه اخوة كتير هنا تابعوا معاه الفترة اللى فاتت.. فالواحد اتشجع و راح للمتابعه عنده..
و انا اسف اخى خالد . لأنى مش بلغتكم انى ذاهب لمتابعه كشفى عند الدكتور .. و على راسى و الله..

نحن فدائك يا رسول الله
06-05-2010, 09:43 AM
لو سمحتم يا جماعه .. انا كنت عايز اوضح حاجه فى عمليه تجهيز الزوجه قبل العمليه ان شاء الله..
ان شاء الله الأخوة اللى هايعملوا العمليه فى شهر 7 القادم.. الدكتور اتفق معايا على الأتى ..
اولا - ان الزوجه تذهب فى ميعاد دورتها الشهر ده اللى احنا فيه ده و يتعملها تحاليل و كشف بالسونار وشويه حاجات كده عنده.. و مجرد من نزول الدورة للزوجه فى اول يوم مباشرة .. تاخد ميعاد من المركز للكشف .. و الكشف ده بيكون بقى اول يوم او تانى يوم او تالت يوم .. على حسب ما هما بيتفقوا معاكم..الدكتور بيقولى عشان اتلافى اى مشكله عند الزوجه قبل العمليه .و أكون مطمن. ان لا يوجد اى مشكله عندها..
ثانيا-اول ما تنزل دورة الزوجه فى شهر 6 القادم ان شاء الله . و فى اول يوم لها بردك . بتاخد ميعاد فورى فى اول يوم ده . و بتبدأ عمليه التجهيز للزوجه مباشرة . وده بيتم فى تانى يوم الدورة .. و لمده 3 او 4 اسابيع مع قسم النسا عنده ..بتم عمليه التجهيز.
ثالثا-و ده بقى ان شاء الله بيكون شهر 7 .. يعنى ميعاد العمليه ..و ربناااا كريم ان شاء الله

moonwalker
06-05-2010, 12:13 PM
لو سمحتم يا جماعه .. انا كنت عايز اوضح حاجه فى عمليه تجهيز الزوجه قبل العمليه ان شاء الله..
ان شاء الله الأخوة اللى هايعملوا العمليه فى شهر 7 القادم.. الدكتور اتفق معايا على الأتى ..
اولا - ان الزوجه تذهب فى ميعاد دورتها الشهر ده اللى احنا فيه ده و يتعملها تحاليل و كشف بالسونار وشويه حاجات كده عنده.. و مجرد من نزول الدورة للزوجه فى اول يوم مباشرة .. تاخد ميعاد من المركز للكشف .. و الكشف ده بيكون بقى اول يوم او تانى يوم او تالت يوم .. على حسب ما هما بيتفقوا معاكم..الدكتور بيقولى عشان اتلافى اى مشكله عند الزوجه قبل العمليه .و أكون مطمن. ان لا يوجد اى مشكله عندها..
ثانيا-اول ما تنزل دورة الزوجه فى شهر 6 القادم ان شاء الله . و فى اول يوم لها بردك . بتاخد ميعاد فورى فى اول يوم ده . و بتبدأ عمليه التجهيز للزوجه مباشرة . وده بيتم فى تانى يوم الدورة .. و لمده 3 او 4 اسابيع مع قسم النسا عنده ..بتم عمليه التجهيز.
ثالثا-و ده بقى ان شاء الله بيكون شهر 7 .. يعنى ميعاد العمليه ..و ربناااا كريم ان شاء الله

بالتوفيق اخي عبقور ..أخبار سارة... وأسأل الله ان تكون خطواتكم نحو تحقيق الهدف وعليكم بالدعاء الى الله بكل اخلاص ومن القلب

أسأل الله ان يهبكم ويهبنا الذرية الصالحة المعافاة ..انه على كل شئ قدير

أم غنى
06-05-2010, 07:10 PM
اخوي خالد هل عادي زوجي ياخذ البرو**يد من دون استشاره طبيب وغير كذا سمين اخاف يسمن اكثر بس هو ياكل فيتامين زنك وفيتامين اي وحبوب اسمهاإكزوتيك بلس فيها انواع من الفيتامينات بس خوفي ياكل برو**يد ويسمن زياده وهل برو**يد انت طالبه من برا ام من هنا

وسؤال اخر لاخي مون زوجي بإذن الله ناوي يروح لمصر بس تتوقع كم المده اللي تستغرق فيها لان تعرف دوام عنده يعني كم اسبوع تنصحه ياخذ اجازه ويسافر اتمنى انك فهمت قصدي لانك سبق وسافرت للعلاج في مصر
اخي فدائي رسول الله اخي ابو الجوري لايقصد شي من كلامه صدقني فنحن اخوان في الله وكلنا في مركب واحد اسأل الله لك ولنا الشفاء

اتمنى منكم الجوااااااااااااااااااااااااااااااب

ماجد 49
06-05-2010, 10:01 PM
السلام عليكم

اول مشاركه لي معكم00000
واتمنى ان تفيدوني0000عملت تحليل والنتيجه كانت صفر00ثم اجريت عمليه بحث مجهري ولم يجد الطبب الخلايا لأم في الخصيه000بماذا تنصحوني ؟؟؟وماهو افضل دكتور في مصر ؟؟او اي علاج مجرب لهذه الحاله
وشكرا

ريحانة الورد
07-05-2010, 12:05 AM
السلام عليكم

اول مشاركه لي معكم00000
واتمنى ان تفيدوني0000عملت تحليل والنتيجه كانت صفر00ثم اجريت عمليه بحث مجهري ولم يجد الطبب الخلايا لأم في الخصيه000بماذا تنصحوني ؟؟؟وماهو افضل دكتور في مصر ؟؟او اي علاج مجرب لهذه الحاله
وشكرا
وعليكم السلام
يا هلا وسهلا فيك اخوى ماجد
انصحك بان تستخدم برو**يد بلس فهو مفيد جدا وهو اخر علاج اكتشفوة لزيادة الحيوانات المنويه والاخ مون استخدمة ونفع معاة وناس كثير استخدموة وجابت نتيجة والاخ مون معانا في هالقسم تقدر تسالة وتستفسر منة وافضل دكتور في مصر كثير بس اللي يمدحونة حيييييل اهو الدكتور مدحت عامر في مستشفي ادم بس قبل كل شى اكثر من الاستغفار واتكل علي الله اولا واخيراعلي فكرة انا سالت جم صيدلى عن البرو**يد بلس وامدحوة حيييل ويقولون اهو اخر علاج ومفيد وسالت هل هو بعد مفيد لحالات الصفر قاليييييييييي اي نعم يعنى املنا بعد الله سبحانة وتعالي هو البرو**يد بلس فاتمنى اني اكون افدتك
ارجوك انك تدعى لزوحى بالشفا بضهر الغيب

نثرلولو
07-05-2010, 12:22 PM
:cry:ياريت احد يفسر لي الموضوع:cry:
زوجي كان العدد عنده من قبل شهرين 3 مليون والحركه صفر
واستخدم البرو**يد بلس والفيتامينات مع خلطة العسل والم**رات وطلع النخل وحبوب اللقاح والجنسينج
البرو**يد استخدمة تقريبا من 3 اشهر
والعسل من اسبوعين بس
وعمل تحليل وتفاجا ان العدد قل صار 500 الف تقريبا والحركه كمان صفر
المفروض انه يتحسن
الله يرزقه الذرية الصالحة ويفرج همه اللي يقدر يفسر هذا الموضوع
لان زوجي احبط وقرر يترك كل الادوية وهذي مشكلة
وعندي سؤال هل ممكن تنجح عملية التلقيح المجهري والحركة صفر
ارجوكم لاتهملوا اسالتي

yarub
ياريت اللي عنده تفسير يفهمني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ابوالجوري2009
07-05-2010, 01:02 PM
اخوى ابو الجورى
لو سمحت ايش اسم الدكتور اللي بالكويت ووين مكانة بالضبط

أهلا بالأخت ريحانة---الدكتور هو أحمد الكندري استاذ بجامعة الكويت ورئيس قسم المسالك بمستشفي عدان--وعنوان عيادته بشارع الخليج بجانب مطعم شلاويط--ولقد ذكر لي مريض صفر جاي من الدكتور شليقل --أن هذا الدكتور يتبع طريقة دكتور شليقل-ودكتور شليقل يعتبر المرجع الأول بالعالم لمرضي الصفر--فعن تجربة انا أنصح به, وبالتوفيق أن شاءالله.

ابوالجوري2009
07-05-2010, 01:11 PM

أنا كنت لاأريد أن أرد عليك --وذلك حسب طلبك أنت--ولكن أنت رديت علي مشاركتي مع انني لم أوجهها لك --بل بدأت بنفسي ولباقي الأخوة--ولكن أنت أبيت ألا أرد عليك---أولا أنا قلت لك أتق الله --وهذه وصية عظيمة وجليلة من رب العالمين للأولين والأخرين--وهي لاتزعل وأنا لاتربطني علاقة شخصية بالدكتور أسامه بس أنا أعرف أنهم متدينون وأملت علي أخلاقي أن أدافع عنهم بالحق الذي أعلمه--وثانيا :ما دخل أن اكون من سكان حفر الباطن ولاأعرف أطباء مصر--(هذه بينت لي مستوي تفكيرك) ولهذا لم أكن أريد أن أرد عليك وأضيع وقتي معاك--وهذا آخر ردلي عليك--ولكن أن تتطرقت لي فسأرد عليك.

ابوالجوري2009
07-05-2010, 01:24 PM
أخوي أبو الجوري

الله يعطيك العافيه

ياليت تعجل علينا بإسم الدكتور

قربت أخلص كورسي و ياليت تدلنا عليه

أنا جربت الرميح و المحروقي و أششهر دكاتره الكويت جربتهم

بس للحين ودي روح لناهض حماديه يمدحونه حيييييييييل

و جاكم في الكويت الحين فطامي

اللي مساعد الدكتور المشهور البلجيكي ديفروي

أشهر دكتور في العقم في العالم مع شلايقل

أخي العزيز خالد---أنا لاأنصحك بالدكتور ناهض --وأذا أردت أي أستفسار بالكويت أسأل حتي لاتضيع وقتك وفلوسك ونحن نرشدك بأذن الله تعالي--الدكتور ناهض ممتاز كأطفال الأنابيب وليس لعقم الرجال والحالات الصعبة--أنا زرته وقال لي أعمل لك عملية بدون ميكرسكوب فقلت له أن الحديث في العمليات الميكرسكوب الجراحي --فقال لي أستشير الدكتور شليقل --وأكد الدكتور شليقل كلامي أنه الأفضل بالميكرسكوب الجراحي وقال لي ليس لدينا بالمستشفي ميكرسكوب--وعندما زرت الدكتور أحمد الكندري قال لي نفس كلام شليقل --فأنصحك توفر الوقت وتذهب للدكتور أحمد الكندري وهو حسب ماشفت متدين وأستاذ بالجامعة --والله علي ما أقول شهيد--وأي شي تبي من الكويت من أي أستفسا ر أسأل حتي -أذا في ---الأعشاب -ترا أنا حاضر لك ولك الأخوة.

ابوالجوري2009
07-05-2010, 01:39 PM
حبيت استفسر عن انخفاض هرمون الذكوره وارتفاع هرمون البرولاكتين عند الرجال لها علاج .....؟؟؟؟

أختي الكريمة--أنصح فورا بعمل فحص لهرمون الغدة الدرقية--لأن خمول الغدة يؤدي لأرتفاع هرمون الحليب__وهذه معلومة متأكد منها جدا__وبالتالي يؤثر علي هرمون الذكورة.
وأذا ضبطت الغدة الدرقية تلقائي ينزل هرمون الحليب ويتعدل هرمون الذكورة--أما أذا طلعت الغدة سليمة --فهناك حديث آخر.

ابوالجوري2009
07-05-2010, 01:50 PM
لو سمحتو وين اقدر الاقي برو**يد بلس بالكويت واذا مافي الا برو**يد العادي شنو استخدم معاه
زوجي في ارتفاع بهرمون fsh & lh ويستخدم العسل مع خلطه + الحجامه
و
هل يفيدنا البرو**يد لانه زوجي مافي حيوانات منويه وسوا عملية تفتيش وماحصلنا
هل يوجد تحاليل معينه نعملها عشان نعرف شنو الحاله بالضبط او شنو السبب ؟؟
شنو تحليل الغده النخامية ؟؟

الأخت الكريمة:البرو**يد العادي موجود في صيدلية مستشفي المواساة بالسالمية --وحتي يصبح نفس مكونات برو**يد بلس أضيفوا له--نيوربون (مجموعة البي كمبل** ف12) وأضيفي فوليك أسد--فقد ذكر الدكتور حسن غانم وهو أستاذ امراض ذكورة وعقم --أن الفيتامين ب12 والفوليك أسد يساعدون في أنقسام الخلايا--وأنصحك بالقسط الهندي وعلي فترة طويلة يضبط الهرمونات مع البردقوش.

وكما ذكر أخي العزيز--مون--بمشاركة سابقة العملية تعاد بعد فترة 6أشهر ولأفضل كما قال دكتور كمال شعير بعد سنة مع أستخدام البرو**يد والأمور التي ذكرتها لك---والنتيجة علي الله وحده.

ابوالجوري2009
07-05-2010, 02:04 PM
yarub
ياريت اللي عنده تفسير يفهمني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هذا شئ طبيعي --لأنه أحيانا قد لاينفع العلاج وهناك تذبذب لدورة الخصية يعني مره مليون ومره نصف وأحيانا تنزل للصفر--وحتي أقرب لكي الصورة:مريض أستخدم علاج سبيمان الهندي --وأرتفعت معاه الحيوانات المنوية --وآخر عنده 2مليون وأستخدم نفس العلاج ونزل ألي نص مليون .
والخطوة الآن أن لايهتم لأنه ممكن بعد فترة يرجع لنفس العدد فلايقلق--وأما العلاج بما أنه لم يأتي له بفائدة فالأفضل أن يتركه.ويجرب أدوية أخري,أما سؤال هل يصلح الحقن المجهري والحركة صفر --نعم يصلح لأن هناك مادة توضع علي الحيوان المنوي لتبين هل هو حي أو ميت --لأن الغالب يكون حي وتكون هناك مشكلة بالذيل --وبالحقن المجهري لاحتاج للحركة--وأتمني أن اكون أفدتك وأي أستفسارآخر أنا حاضر , وبالتوفيق أن شاءالله.

khalid555
07-05-2010, 02:35 PM
أخي عبقور
سؤال خاص شوي إذا ما فيه احراج
أنت سبق وقلت انك وجدت في معمل البرج خلايا كثيره
سؤالي تحليل الصبغه الأخير لك
هل وجدوا خلايا
لأنك لم تتطرق لموضوع الخلايا خير شر

واثقة الخطى
07-05-2010, 02:42 PM
لو سمحت ابو الجوري مارايك بخلطة العسل لـ ا/ فهد البناي هل هي تفيد باذن الله في حالات الصفر ... جزيت خيرا ونفع الله بك الاسلام والمسلمين .

واثقة الخطى
07-05-2010, 03:14 PM
وين الاقي البرو**يد بلس في المدينة النبوية ؟؟ في اي صيدليه وكم سعره ؟؟ وكيف طريقة استعماله ؟؟ واذا تقدروا تنزلوا صوره لعلبته ربي يجزاكم الجنة ووالديكم .

أميمه
07-05-2010, 03:57 PM
اسئل الله ان ينفعكم ويرفع البلاء عني وعنكم ويفرج كربنا ويزيل همنا عاجل غير اجل

مشكلتي هي في زوجي..

ماعرف من وين ابدا لكن راح ابدا من اول شي عرفنا عنه وبدينا نعالجه وهو الدوالي..
كان زوجي يشكي منها لما سو سونار للخصيه طلع فيه دوالي متوسطه في الجه اليسرى وبسيطه في اليمنى والدكتور قال لازم تسوي العمليه..وكنا متوقعين ان هذي هي المشكله لكن بعد العمليه بوقت ماصار في حمل فعمل زوجي تحليل طلع صفر حيوانات منويه نفس نتيجة قبل العمليه ولزوجه في السايل

رحنا لدكتور متخصص وسوى لزوجي عدة تحاليل منها تحليل الوراثي وهرمون الحليب والغدة والاف اس ات وال اتش وهرمون التيسترون هرمون الذكوره..

طلعت النتيجه كل الهرمونات سليمه ماعاد هرمون الاف اس اتش مرتفع بدبل والذكوره منخفضه
وحجم الخصيه عنده صغير يعني نصف الحجم الطبيعي..كان البرنامج العلاجي عباره عن ابر هرمونات وحبوب فيتامينات ياخذها لمده 3 شهور بعدها يسوي تحليل سائل منوي اذا مافي حيوانات منويه يسوي له فتح خصيه وياخذ من انسجتها ويشوف اذا هي منتجه او لا وان شاء الله مانوصل لهلمرحله ويصير حمل يااارب..طبعا الدكتور مابدا مع زوجي بالعلاج لان زوجي سمين ومتعدي بسمنه الخط الاحمر قاله الدكتور مقدر اعطيك العلاج والعلاج بالاساس محفز للخصيه عشان تنتج وقال هرمون الاف اس اتش مرتفع معناته الخصيه ماتستجيب والهرمون هذا هو المسئول عن الخصوبه وانتاج الحيونات المنويه..فارتفاعه يدل على ان الخصيه فيها خلل..قال الدكتور العلاج مع سمنتك يرهق الخصيه لان السمنه والشحكوم تسبب زياده حراره الخصيه وبكذا تتعب واحتمال كبير لفشل العلاج فطلب منه ينقص وزنه..وبعدها يبدا العلاج..

سؤالي: هل مرت عليكم حاله نفس زوجي وتم شفاؤه بئذن الله؟يعني قدرو يستخرجون منها حيونات منويه؟

هل صغر الخصيه يؤثر على انتاج الحيونات المنويه؟
ابي اعرف رايكم بحالة زوجي ..

طمنوني الله يطمن بالكم ويرفع قدركم ويفرج كربكم ..
الحمدلله على كل حال..احمد الذي لايحمد سواه واشكر الذي لايعبد سوااه..
الحمدلله الذي اختارني ليبتليني ويختبر صبري وقوة ايماني واسئله بمنه وكرمه ان يجعلني من الصابرين الفائزين..ويثبتني ويشرح صدري وييسر امري ..واياكم

والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد وعلى اله وصحبه الكرام اجمعين

أميمه
07-05-2010, 04:02 PM
اخوي ابو الجوري ياليت ترد علي..

زوجي يتعالج بالكويت عند الدكتور حازم الرميح هو دكتور نسا ومتخصص بالعقم واطفال الانابيب نصحنا اذا لقى حيونات منويه بزوجي نسوي تلقيح مجهري؟

ياليت ترد على بخصوص حالة زوجي الي ذكرته بالرد السابق ..وابي اعرف عن المسح المجهري يعني هل يغني عن فتح الخصيه؟عشن نشوف اذا فيه حيونات او لا؟

نحن فدائك يا رسول الله
07-05-2010, 04:15 PM
اخى خاالد.. انا سالت الدكتور مدحت عن موضوع ظهور الخلايا ده.. قالى لم يظهر شىء فى الصبغه .. مش عارف ازاى الموضوع ده..بس ده كان رده على .. و قالى ان كل ده مش فارق..

janah
07-05-2010, 06:28 PM
السلام عليكم,
زوجي عنده الحيوانات المنوية صفر و عمل عمليتي تفتيش ميكروسكوبي و النتيجة لايوجد حيوانات منوية فقط الخلايا الداعمة .
نتائج التحاليل قبل العملية كالتالي :
fsh:36,8 و الطبيعي من 1,1 الى 13,7
lh:8,5 و الطبيعي من 1,4-9,4
prolaktin 260و الطبيعي من 45-375
testosteron 3,6و الطبيعي من 2,5-8,5
و كانت كل الهرمونات ضمن المعدل الطبيعي ما عدا ال fsh .
بعد العملية ب ٦ شهور تقريبا بدا زوجي ياخد الارتمول فيرتيل الالماني و بعد ٤ اشهر تقريبا سوى التحاليل و هي كالتالي :
fsh:40,4 و الطبيعي من 1,5-12,4
lh :13,6 و الطبيعي من 1,7-8,6
prolaktin :372 و الطبيعي من 86-324
testosteron :3,22 و الطبيعي من 2,8-8,00
و هنا واضح انو صار عندو ارتفاع في كل شي ما عدا testosteron الذي لا يزال ضمن المعدل الطبيعي!
هل هذا يعني انو المشكلة زادت عنده و ان نسبة الفشل في الخصية زاد?
ما رايكم هل يستمر على الارتمول فيرتيل ام لا داعي لذلك ?ارجو من الاخ dawa ان يساعدني في تفسير ما حصل

المصرية
07-05-2010, 07:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
كيف أحوالكم جميعا
وكويس للاستاذ نحن فداك يا رسول الله أنك ذهبت للدكتور مدحت
ولي عندك سؤال أنت والاستاذ موون ويارب ما أكون مسببة ازعاج
السؤال أن زوجي مسافر للخارج وليست السعودية والاجازة في منتصف شهر 7 فكيف للدكتور مدحت ان يتم تجهيزي ( أي الزوجة )عندهم كيف واننا سنكون في مصر في منتصف شهر 7 ولاجازة شهر ونص وسوف يدخل فيهم رمضان ونحن من محافظة اخرى
ماذا أفعل محتارة في أمري
وهل ممكن أن يتم تجهيزى من البلد التي انا فيها ام عندما أنزل مصر
الاستاذ موون أسالك حينما تم التفتيش كم اخذ من الوقت وكم عدد الحيوانات المنوية التي وجدوها وربي يتمم لزوجتك على خير يارب آمين يارب العالمين
ممكن أن تسالوا لي مستشفى آدم لو متيسر لكم ذلك وألف شكر لكم جميعا
ورزقكم الله وإيانا الذرية الصالحة عاجلا غير آجلا آمين

نحن فدائك يا رسول الله
07-05-2010, 07:37 PM
اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
كيف أحوالكم جميعا
وكويس للاستاذ نحن فداك يا رسول الله أنك ذهبت للدكتور مدحت
ولي عندك سؤال أنت والاستاذ موون ويارب ما أكون مسببة ازعاج
السؤال أن زوجي مسافر للخارج وليست السعودية والاجازة في منتصف شهر 7 فكيف للدكتور مدحت ان يتم تجهيزي ( أي الزوجة )عندهم كيف واننا سنكون في مصر في منتصف شهر 7 ولاجازة شهر ونص وسوف يدخل فيهم رمضان ونحن من محافظة اخرى
ماذا أفعل محتارة في أمري
وهل ممكن أن يتم تجهيزى من البلد التي انا فيها ام عندما أنزل مصر
الاستاذ موون أسالك حينما تم التفتيش كم اخذ من الوقت وكم عدد الحيوانات المنوية التي وجدوها وربي يتمم لزوجتك على خير يارب آمين يارب العالمين
ممكن أن تسالوا لي مستشفى آدم لو متيسر لكم ذلك وألف شكر لكم جميعا
ورزقكم الله وإيانا الذرية الصالحة عاجلا غير آجلا آمين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. يا اهلا بمصر و ناسها و الله..انتم ممكن تنزلى عادى فى ميعاد اجازة زوجك فى منتص شهر 7 .. و تبدأوا التجهيز على طول . و التجهيز بياخد من 3 الى 4 اسابيع فقط.و ممكن لو حضرتك لا تعملى مع زوجك .انزلى قبله بفترة . و افحصى نفسك الأول عند الكتور فى المركز.. و مش فيه مشكله ان رمضان هيكون داخل علينا .. المضطر بيركب الصعب..
هو هايكون فيها نسبه تعب اكيد عليكم .. بس عادى.. و لو انى مش عارف انتم من اى محافظه بالظبط..بس لو فيها تعب اوى عليكم . ممكن تقيموا فى القاهرة الفترة دى.. او انكم تظبطوا مع المركز مواعيدكم .ارجو انى اكون قد افدتك.

نثرلولو
07-05-2010, 09:14 PM
هذا شئ طبيعي --لأنه أحيانا قد لاينفع العلاج وهناك تذبذب لدورة الخصية يعني مره مليون ومره نصف وأحيانا تنزل للصفر--وحتي أقرب لكي الصورة:مريض أستخدم علاج سبيمان الهندي --وأرتفعت معاه الحيوانات المنوية --وآخر عنده 2مليون وأستخدم نفس العلاج ونزل ألي نص مليون .
والخطوة الآن أن لايهتم لأنه ممكن بعد فترة يرجع لنفس العدد فلايقلق--وأما العلاج بما أنه لم يأتي له بفائدة فالأفضل أن يتركه.ويجرب أدوية أخري,أما سؤال هل يصلح الحقن المجهري والحركة صفر --نعم يصلح لأن هناك مادة توضع علي الحيوان المنوي لتبين هل هو حي أو ميت --لأن الغالب يكون حي وتكون هناك مشكلة بالذيل --وبالحقن المجهري لاحتاج للحركة--وأتمني أن اكون أفدتك وأي أستفسارآخر أنا حاضر , وبالتوفيق أن شاءالله.

الله يعطيك الف عافية
يعني تنصحني بعدم الاستمرار في البرو**يد والعسل

عاشقة الامومه
08-05-2010, 05:42 AM
اخوي عبقور عسى ربي يوفقك برحلتك العلاجيه ويبارك فيها ويكتب لك الذريه الصالحه

ريحانة الورد
08-05-2010, 10:37 AM
اخوي ابو الجوري
بغيت اسالك عن عسل المرشد لحالات الصفر هل فية فايدة تنصحنا نجربة يعنى
او اي احد عنده خلفية عن الموضوع هذا يرد علي
والله يرزقنا ويرزقكم الذرية الصالحة يارب

khalid555
08-05-2010, 01:11 PM
اختي ريحانه
ما جربت عسل المرشد
ليش ماتجربين عسل عادي وتحطين فيه اللي تبين
أخوي مون أشوفك شابك
مساء الخير

moonwalker
08-05-2010, 01:21 PM
اختي ريحانه
ما جربت عسل المرشد
ليش ماتجربين عسل عادي وتحطين فيه اللي تبين
أخوي مون أشوفك شابك
مساء الخير

مساء الورد والسرور, شد الهمه السنه هذي ودنا تجيب الاخبار الساره قريبا
يا رب

ابوالجوري2009
08-05-2010, 01:46 PM
لو سمحت ابو الجوري مارايك بخلطة العسل لـ ا/ فهد البناي هل هي تفيد باذن الله في حالات الصفر ... جزيت خيرا ونفع الله بك الاسلام والمسلمين .

أهلا أختي --البناي راجعته للحجامة وكان سئ جدا ولا أنصح به--ولم يعطني أي خلطة--ولكن سأعطيكي نبذة بسيط عن خلطات العسل اللي يسوونها للصفر--حدثني أحد أصحاب محلات العسل الكبيرة عندنا بالكويت عن الخلطات للعقم وقال لي أن التركيبة الرئيسية عبارة عن عسل وغذاءملكات نحل وحبوب لقاح وطلع نخيل وجنسنغ للضعف الجنسي--هذه التركيبة الرئيسية --والبعض يزيد والبعض ينقص--ولكن وجدت خلطة تحتوي علي عشبة الشقاقل(وهي عشبة نصح بها الدكتور جابر القحطاني المعروف لتوليد الحيوانات المنوية)وجدتها عند دكتور أعشاب أسمه --جواد الراشد--وله موقع بالأنترنت وعطارته وعيادته بخيطان والجهراء--أما خلطة البناي فلا أعرف عنها شي--ولكن عطيتك معلومات عامة عن الخلطات.

ابوالجوري2009
08-05-2010, 01:57 PM
اخوي ابو الجوري ياليت ترد علي..

زوجي يتعالج بالكويت عند الدكتور حازم الرميح هو دكتور نسا ومتخصص بالعقم واطفال الانابيب نصحنا اذا لقى حيونات منويه بزوجي نسوي تلقيح مجهري؟

ياليت ترد على بخصوص حالة زوجي الي ذكرته بالرد السابق ..وابي اعرف عن المسح المجهري يعني هل يغني عن فتح الخصيه؟عشن نشوف اذا فيه حيونات او لا؟

أختي الكريمة--لو قرأتي الملف ستجدين أغلب الحالات نفس حالة زوجك وهناك الكثير يعانون سمنة نفس زوجك فأقرأي تجارهم--والخلاصة:نفس تجربة اخونا العزيز --مون--أستخدام البرو**يد مع بعض الفيتامينات وخلطة عسل لمدة 6أشهر ثم يعمل مسح مجهري للخصة(والمسح هو التفتييش بواسطة ميكرسكوب جراحي وهو أحدث تقنية للتفتيش).
أما الدكتور حازم الرميح فهو دكتور ممتاز حسب ما سمعت من المرضي الذين يراجعونه--ولكن هناك مرضي أذا كانت المشكلة بالزوج يحيلهم لدكتور مسالك لأنه هو المتخصص بعقم الرجال.
أنا رأي الشخصي أذا كان العقم من الرجل أن يراجع دكتور مسالك أو أمراض ذكورة--والذي رأيته حسب تجربتي وأنه مطلع علي احدث التقنيات بعقم الرجال وهو أكاديمي هو الدكتور أحمد الكندري--وأخيرا أهنئك علي أيمانك الصادق وحسن ظنك بالله وأشد علي يدك أحذري من القنوط وسوء الظن بالله وعليكي بأستغفار السحر والتضرع الصادق لله, وأتمني لكم التوفيق

أميمه
08-05-2010, 04:27 PM
أختي الكريمة--لو قرأتي الملف ستجدين أغلب الحالات نفس حالة زوجك وهناك الكثير يعانون سمنة نفس زوجك فأقرأي تجارهم--والخلاصة:نفس تجربة اخونا العزيز --مون--أستخدام البرو**يد مع بعض الفيتامينات وخلطة عسل لمدة 6أشهر ثم يعمل مسح مجهري للخصة(والمسح هو التفتييش بواسطة ميكرسكوب جراحي وهو أحدث تقنية للتفتيش).
أما الدكتور حازم الرميح فهو دكتور ممتاز حسب ما سمعت من المرضي الذين يراجعونه--ولكن هناك مرضي أذا كانت المشكلة بالزوج يحيلهم لدكتور مسالك لأنه هو المتخصص بعقم الرجال.
أنا رأي الشخصي أذا كان العقم من الرجل أن يراجع دكتور مسالك أو أمراض ذكورة--والذي رأيته حسب تجربتي وأنه مطلع علي احدث التقنيات بعقم الرجال وهو أكاديمي هو الدكتور أحمد الكندري--وأخيرا أهنئك علي أيمانك الصادق وحسن ظنك بالله وأشد علي يدك أحذري من القنوط وسوء الظن بالله وعليكي بأستغفار السحر والتضرع الصادق لله, وأتمني لكم التوفيق

الله يجزاك خير على ردك..هو قال بعد فترة العلاج اذا ماحصل حيونات منويه بعد تحليل السائل المنوي..راح يحول زوجي لدكتور مسالك بوليه في نفس المركز عشان يسوي له فتح خصيه وياخذ من انسجته ويفتشون عن حيونات. طيب حبيت اسئلك عن العشبه الي جربتها هل استفدت منها؟
وكم مدة استخدامك لها؟لان زوجي حجم عند البناي وعطاه عسل وزيوت يدهن فيها المنطقه؟ ولما اقله زوجي ان عنده دوالي قاله لاتسوي عمليتها لانها بترجع قال ان شاء الله الحجامه تكفي لكن لا الحجامه ولا العمليه سوت شي! الحمدلله على كل حال,فياليت اذا شفت نتيجه من العشبه تفيدنا عشان نجربََ,

الدكتور حازم وصف لزوجي عدة فيتامينات بس البرو**يد مو من بينهم.تنصوحونا نشتريه؟

أبوأويس
08-05-2010, 09:21 PM
اتمنى ان الجميع بخير و صحة
لا جديد عندي يبقى الحال على ما هو عليه
مستمر على البرو**يد
أسأل الله سبحانه و تعالى أن يرزقنا و اياكم الذرية الصالحة المعافاة عاجلا غير اجلا انه على كل شيء قدير

moonwalker
08-05-2010, 10:10 PM
اتمنى ان الجميع بخير و صحة
لا جديد عندي يبقى الحال على ما هو عليه
مستمر على البرو**يد
أسأل الله سبحانه و تعالى أن يرزقنا و اياكم الذرية الصالحة المعافاة عاجلا غير اجلا انه على كل شيء قدير

وعليكم السلام, أخي ابو أويس هل قمت بوضع الخطة بعد تناول البروكــسيد, طبعا ظهور الحيوانات المنوية في السائل شئ مستبعد بشكل طبيعي, طبعا بقدرة الله كل شئ ممكن ولكن عمل عملية التفتيش مهم جدا خاصة بعد اخذ كورسات لمدة طويلة.

أسأل الله ان يهبكم ويهبنا الذرية الصالحة المعافاة

أبوأويس
08-05-2010, 10:17 PM
والله يا اخ مون انا ناوي ان شاء الله اعمل تفتيش بس ما بعرف امتى بيجوز في الشتاء ان شاء الله
نسأل الله لي و لك و لكل الاعضاء الذرية الصالحة المعافاة
ربي لا تذرني فردا و انت خير الوارثين

ام عبدالله99
08-05-2010, 10:21 PM
اللهم عوض صبرنا خير
ويرزقنا من حيث لانتحتسب

janah
08-05-2010, 11:26 PM
السلام عليكم,
زوجي عنده الحيوانات المنوية صفر و عمل عمليتي تفتيش ميكروسكوبي و النتيجة لايوجد حيوانات منوية فقط الخلايا الداعمة .
نتائج التحاليل قبل العملية كالتالي :
fsh:36,8 و الطبيعي من 1,1 الى 13,7
lh:8,5 و الطبيعي من 1,4-9,4
prolaktin 260و الطبيعي من 45-375
testosteron 3,6و الطبيعي من 2,5-8,5
و كانت كل الهرمونات ضمن المعدل الطبيعي ما عدا ال fsh .
بعد العملية ب ٦ شهور تقريبا بدا زوجي ياخد الارتمول فيرتيل الالماني و بعد ٤ اشهر تقريبا سوى التحاليل و هي كالتالي :
fsh:40,4 و الطبيعي من 1,5-12,4
lh :13,6 و الطبيعي من 1,7-8,6
prolaktin :372 و الطبيعي من 86-324
testosteron :3,22 و الطبيعي من 2,8-8,00
و هنا واضح انو صار عندو ارتفاع في كل شي ما عدا testosteron الذي لا يزال ضمن المعدل الطبيعي!
هل هذا يعني انو المشكلة زادت عنده و ان نسبة الفشل في الخصية زاد?
ما رايكم هل يستمر على الارتمول فيرتيل ام لا داعي لذلك ?ارجو من الاخ dawa ان يساعدني في تفسير ما حصل

ابوالجوري2009
09-05-2010, 11:51 AM
اخوي ابو الجوري
بغيت اسالك عن عسل المرشد لحالات الصفر هل فية فايدة تنصحنا نجربة يعنى
او اي احد عنده خلفية عن الموضوع هذا يرد علي
والله يرزقنا ويرزقكم الذرية الصالحة يارب

لاأنصح بعسل المرشد أطلاقا---فهناك أحد المرضي أعطوه خلطة مكثفة ولم تتحسن حالته وأصيب بالسكري بعدها---وحدثني أحد الثقات وهو شاب ملتزم ان أحد موظفي البلدية يقول له وجدنا مخالفات عند عسل المرشد وهو يقوم بخلط أدوية علي العسل---أنصحك بعسل الفايز أو عسل العويد أو الدكتور جواد الراشد.

ابوالجوري2009
09-05-2010, 11:55 AM
الله يجزاك خير على ردك..هو قال بعد فترة العلاج اذا ماحصل حيونات منويه بعد تحليل السائل المنوي..راح يحول زوجي لدكتور مسالك بوليه في نفس المركز عشان يسوي له فتح خصيه وياخذ من انسجته ويفتشون عن حيونات. طيب حبيت اسئلك عن العشبه الي جربتها هل استفدت منها؟
وكم مدة استخدامك لها؟لان زوجي حجم عند البناي وعطاه عسل وزيوت يدهن فيها المنطقه؟ ولما اقله زوجي ان عنده دوالي قاله لاتسوي عمليتها لانها بترجع قال ان شاء الله الحجامه تكفي لكن لا الحجامه ولا العمليه سوت شي! الحمدلله على كل حال,فياليت اذا شفت نتيجه من العشبه تفيدنا عشان نجربََ,

الدكتور حازم وصف لزوجي عدة فيتامينات بس البرو**يد مو من بينهم.تنصوحونا نشتريه؟

أختي --خلطة جواد الراشد التي بها عشبة الشقاقل -لازلت مستمر عليها مع البرو**يد --وأذا كملت 6 شهور علي البرو**يد سأحلل وأبلغكم بالنتيجة--لكن نصيحتي لاتقيسي النتيجة علي أحد فقد ينفع مع مريض ولاينفع مع آخر--فقد لأخت تقول ان البرو**يد أستفاد منه أخوها ولكن زوجها لم يستفد.
أما الدكتور اللي مع حازم فهو دكتور ممتاز وهو مصري الجنسية وأسمه ممدوح عثمان وهو شاطر أيضا بعقم الرجال--فخلوكم متابعين معاهم , وبالتوفيق

ابوالجوري2009
09-05-2010, 12:00 PM

والله يا اخ مون انا ناوي ان شاء الله اعمل تفتيش بس ما بعرف امتى بيجوز في الشتاء ان شاء الله
نسأل الله لي و لك و لكل الاعضاء الذرية الصالحة المعافاة

وعليكم السلام ورحمة الله---لابأس عليك أخي أبوأيس --وعدم أستفادتك من البرو**يد لايعني نهاية المطاف--نعرف كثيرين عملوا أستكشاف للخصية ووجدوا حيوانات منوية بدون استخدام البرو**يد--فأعمل بنصيحة أخونا موون--ولالكن احرص علي الفوليك أسد والنيويروبون--فهي مهمة لتقاسم وتكاثر الخلايا المنوية ---وفقك الله لما يحب ويرضي

أميمه
09-05-2010, 02:43 PM
أختي --خلطة جواد الراشد التي بها عشبة الشقاقل -لازلت مستمر عليها مع البرو**يد --وأذا كملت 6 شهور علي البرو**يد سأحلل وأبلغكم بالنتيجة--لكن نصيحتي لاتقيسي النتيجة علي أحد فقد ينفع مع مريض ولاينفع مع آخر--فقد لأخت تقول ان البرو**يد أستفاد منه أخوها ولكن زوجها لم يستفد.
أما الدكتور اللي مع حازم فهو دكتور ممتاز وهو مصري الجنسية وأسمه ممدوح عثمان وهو شاطر أيضا بعقم الرجال--فخلوكم متابعين معاهم , وبالتوفيق

مشكور اخوي ابو الجوري على رحابت صدرك ..الله لايحرمك الاجر.

انا نفسي اجرب العشبه على زوجي بس مابي اضغط عليه..لان حاليا يسوي رجيم..وياكل فيتامينات.وانت شاء الله بيحجم.وبيواصل على رقي نفسه وقراء ايات الاحيا على المنطقه,

كل شوي اجيب له شغله نتوقع منه بعد الله انه شافيه,فاخاف يبطل, لكني سجلتها عندي يمكن نستخدمها مع كورس الابر,,

اخواني واخواتي اتوقع سمعتم بايات الاحيا..وقصص كثيره لناس رقوهم فيها وسبحان الله بعد ماكانو بغيبوبه شفاهم الله منها..

ذكرها الشيخ عبدالمحسن الاحمد في احد محاضراته..وان ان شاء الله بحطها لكم في ردي الثاني..يفضل مع العلاج ترقون انفسكم..مايدري الواحد شنو السبب الرئيسي لعقمه يمكن عين او سحر او مس لاسمح الله..وقال الله تعالي في كتابه{ وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلا خســـــارا}

إشترط الله سبحانه وتعالى لحصول الشفاء الإيمان ، وقد أكد الله سبحانه وتعالى على أن الشفاء في هذا القرآن ، والقصد بالشفاء ، الشفاء العام حيث قال تعالى (وننزل من القرآن ماهو شفاء) فالشفاء عام لجميع الاسقـــام.

والعلاج يتضمن الإستماع الى القرآن الكريم والإغتسال والشرب من الماء المقروء عليه ، ودهن مكان الألم بزيت زيتون مقروء عليه.

يتبــــــــع

أميمه
09-05-2010, 02:47 PM
هذه ايات الاحياء مع القصه نسختها لكم من منتدى ثاني,

اسعد الله اوقاتكم بكل خير __ اخواني . اخواتي اطلعت على كتيب بعنوان (( آيات الأحياءx )) وهو جمع واعداد فضيلة الشيخ الدكتور / فؤاد بن محمد بن عبدالعزيز الماجد يذكر فيه آيات للرقى ويقول فضيلته في المقدمه ،، فقد كثرت الأمراض في هذا العصر وتنوعت والتداوي مشروع في الأسلام وكمايكون بالرجوع الى الأطباء المختصين فأنه يكون ايضآ بالرقيه بالكتاب والسنه ومن ذلك ايضآ التداوي بالحجامه والكي وشرب العسل وزيت الزيتون والتلبينه واكل الحبه السوداء ولكن لابد من التنبيه الى مسألتين
1_ اهمية التحصين بالأوراد من الكتاب والسنه 2_ ضرورة التخلص من الأوهام ومن وسوسة الشيطان
وقال فضيلته انه من قرابة السنتين سمع برنامج معكم على الهواء من اذاعة القرآن الكريم بالرياض وكان ضيف اللقاء احد المشايخ حيث ذكر قصة امرأه دخلت في غيبوبه مده احد عشر شهرآ وتم تنويمها في احد المستشفيات وكان كثير من الأطباء قد اخبروا اكبر ابنائها ان موتها قريب جدآ ولكن الشيخ قال له :لأتيأس من رحمة الله وعليك بالأكثار من الدعاء واحضار من يرقيها وفي احد الأيام جاء ابنها وبرفقته احد الرقاه وكان الشيخ المنوه عنه متواجد مع احد اطباء المستشفى في الغرفه فقرأ الراقي من آيات الأحياء على المرأه المنوه عنها فأحس الشيخ بوجود حركه فيها فناداها بأسمها فقالت نعم ثم طلب منها تحريك بعض اعضائها فأستجابت له وبعد ايام معدوده اكتملت عودة خلايا المخ اليها وخرجت من المستشفى سليمه معافاه
وقال فضيلته / قد يٌطرح تساؤل ؟ لماذا تم تخصيص آيات معينه لأمراض معينه مع ان القرآن كله شفاء؟
الجواب : ان القرآن الكريم فيه آيات يسميها اهل العلم (آيات الرقيه العامه ) اي ترقى بها كافة الأمراض وفيه آيات خاصه تناسب امراضآ معينه وقد اوضح ذلك الأمام ابن القيم حين قال :
هنا امور ثلاثه( موافقة الدواءللداء )( وبذل الطبيب له) (وقبول طبيعة العليل ) فأذا اجتمعت حصل الشفاء باذن الله ورقى الداء بما يناسبه من الرقى
ومن آيات الأحياء ( لعلاج المرضى وبخاصه المصابين بالجلطه او الغيبوبه او الأيدز او السرطان او الشلل او ال**ور التي يتأخر التئامها وشفائها بأذن الله تعالى
1- (فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا كَذَلِكَ يُحْيِ اللَّهُ الْمَوْتَى وَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ )البقره 73
2- ( إن في خلق السموات و الأرض واختلف الليل والنهار و الفلك التي تجري في البحر بما ينفع الناس وما أنزل الله من السماء من ماء فأحيا به الأرض بعد موتها وبث فيها من كل دآبة وتصريف الرياح والسحاب المسخر بين السماء و الأرض لآيات لقوم يعقلون) البقره 164
3- (أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ )البقره 243
4( ‏يا أيها الذين آمنوا استجيبوا لله وللرسول إذا دعاكم لما يحييكم واعلموا أن الله يحول بين المرء وقلبه وأنه إليه تحشرون )الأنفال 24
5- ( والله أنزل من السماء ماء فأحيا به الأرض بعد موتها إن في ذلك لآية لقوم يسمعون ) النحل 65
6- ( "من عمل صلحا من ذكر أو أنثي وهو مؤمن فلنحيينه حيواة طيبة ولنجز ينهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون") النحل97
7- ( ذلك بأن الله هو الحق وأنه يحيي الموتى وأنه على كل شيء قدير) الحج 6
8- ( وَهُوَ الَّذِي أَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ إِنَّ الإِنسَانَ لَكَفُورٌ ) الحج 66
9- ( والذي يميتني ثم يحيين ) الشعراء 81
10- ( ومن ايته يريكم البرق خوفآ وطمعآ وينزل من السماء ماء فيحي به الأرض بعد موتها ان في ذلك لأيت لقوم يعقلون ) الروم 24
11-( الله الذي خلقكم ثم رزقكم ثم يميتكم ثم يحييكم هل من شركائكم من يفعل من ذلكم من شيء سبحانه وتعالى عما يشركون ) الروم 40
12-( فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَةِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِ الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ)الروم 50
13-( والله الذي أرسل الرياح فتثير سحابا فسقناه إلى بلد ميت فأحيينا به الأرض بعد موتها كذلك النشور ) فاطر 9
14-( وأية لهم الأرض الميتة أحييناها وأخرجنا منها حبا فمنه يأكلون) يس33
15-(قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ )يس79
16-( ومن آياته أنك ترى الأرض خاشعة فإذا أنزلنا عليها الماء اهتزت وربت إن الذي أحياها لمحيي الموتى إنه على كل شيء قدير )فصلت39
17-( إن في السماوات والأرض لآيات للمؤمنين وفي خلقكم وما يبث من دابة آيات لقوم يوقنون واختلاف الليل والنهار وما أنزل الله من السماء من رزق فأحيا به الأرض بعد موتها وتصريف الرياح آيات لقوم يعقلون ) الجاثيه3-5
18-( أو لم يروا أن الله الذي خلق السماوات والأرض ولم يعي بخلقهن بقادر على أن يحيي الموتى بلى إنه على كل شيء قدير)الأحقاف 33
19-( ونزلنا من السماء ماءً مبركآ فأنبتنا به جنت وحب الحصيد (9) والنخل باسقت لها طلع نضيد (10)رزقآ للعباد واحيينا به بلدةً ميتآ كذلك الخروج )ق9-11
20-( وانه هو امات واحيا )النجم 44
21-( اعلموا ان الله يحي الأرض بعد موتها قد بينا لكم الأيت لعلكم تعقلون ) الحديد17

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يفضل لو تضع يدك وانت ترقي على المنطقه وتقراء كل ايه سبع مرات وتنفث في كل مره,مع اليقين ان الشافي هو الله ..

اسئل الله العظيم الكريم ان يشفيكم وزوجي عاجل غير اجل ,ويرزقنا الذريه الطيبه الصالحه.

أميمه
09-05-2010, 07:15 PM
اخواني ياليت تجاوبوني هل صغر حجم الخصيه يعني فيها ضموور؟!

انا قريت الموضوع يمكن اربعين صفحه ومالقيت نفس حالة زوجي :(

ام عبدالله99
09-05-2010, 07:47 PM
نفس سؤال الاخت اميمه
ياليت تجاوبونا
وهل ممكن الخصية الصغيرة بيلاقوا فيها حيوانات منوية

ابوالجوري2009
09-05-2010, 09:08 PM
طبعا--أخواتي--وأنا نزلت موضوع سابق لصديق لي كان مديري بالعمل--وكان يعالج سنين طويلة بأخذ خزعات من الخصية والخصية اصلا صغيرة ولكم أن تتخيلوا حجمها الآن--وذهب للدكتور كمال شعير ورفض علاجه لصغر خصيته الشديد--لكنه لم ييأس 00وقد عمليته الأخيرة قبل سنتين بالأردن عند دكتور أبو شيخة بمستشفي الأسراء --وهو حدثني شخصيا ولقوا عنده حيوانات منوية تكفي محاولة 6أو 7حقن مجهري وعمل حقن مجهري --والثانية وفقهم الله عزوجل --وحملت زوجته وقبل كم شهر ولدت (هبة) وكلمته وباركته--وهناك حالات كثيرة ,أرجو أن تكون وضحت الصورة

عاشقة الامومه
09-05-2010, 10:26 PM
اخواني ياليت تجاوبوني هل صغر حجم الخصيه يعني فيها ضموور؟!

انا قريت الموضوع يمكن اربعين صفحه ومالقيت نفس حالة زوجي :(
ايه صغر حجم الخصيه يعني ضمور

عاشقة الامومه
09-05-2010, 10:27 PM
نفس سؤال الاخت اميمه
ياليت تجاوبونا
وهل ممكن الخصية الصغيرة بيلاقوا فيها حيوانات منوية
اكيد يحصلون مع الضمور باذن الله واغلب حالات الصفر فيها ضمور

نثرلولو
09-05-2010, 11:03 PM
كيف اقدر اوصل للدكتور مدحت عامر حاولت اتصل على المركز اكثر من مره يحولوني ومااحد يرد
ياريت اللي عنده الرقم الخاص فيه يعطيني
الله يفرج همكم وهمي ويرزقنا الذرية الصالحة الطيبه المعافاه

أميمه
09-05-2010, 11:19 PM
طبعا--أخواتي--وأنا نزلت موضوع سابق لصديق لي كان مديري بالعمل--وكان يعالج سنين طويلة بأخذ خزعات من الخصية والخصية اصلا صغيرة ولكم أن تتخيلوا حجمها الآن--وذهب للدكتور كمال شعير ورفض علاجه لصغر خصيته الشديد--لكنه لم ييأس 00وقد عمليته الأخيرة قبل سنتين بالأردن عند دكتور أبو شيخة بمستشفي الأسراء --وهو حدثني شخصيا ولقوا عنده حيوانات منوية تكفي محاولة 6أو 7حقن مجهري وعمل حقن مجهري --والثانية وفقهم الله عزوجل --وحملت زوجته وقبل كم شهر ولدت (هبة) وكلمته وباركته--وهناك حالات كثيرة ,أرجو أن تكون وضحت الصورة

يالله انا كنت خايفه يكون عند زوجي ضمور لكن الحمدلله على بلواه اسئل الله لي وله الثبات والصبر يااارب رحمتك..

اخوي ابو جوري اسئل الله العلي العظيم ان يرزقك بذريه تملاء عليك حياتك..

وكل محروم الله يارب

رهينة القيود
10-05-2010, 04:34 AM
ايوه خواتي عادي يحصلو في الخصيه صغيرة الحجم

أميمه حالت زوجي نفس حالت زوجك زوجي عنه خصيه وحده بس وحجمها صغير

والحمد لله سوا الخزعه وحصلوا حيوانات منويه ولله الحمد وله المنه من اول مره

كان زوجي مداوم على الحلبه والثوم والعسل كل واحده له استتخدامه مو كلهم سوا طبعا

والحمد لله

واي استفسار انا جاهزه

عاشقة الامومه
10-05-2010, 06:42 AM
اختي رهينه كيف حالك من زمان عنك بشرينا عنك

khalid555
10-05-2010, 08:52 AM
صباح الخير للجميع

أتمنى للجميع دوام الصحه و العافيه

و الله يرزقنا و إياكم بالذريه الصالحه

أنا مازلت مستمر على العسل و الفيتامينات و البروكــــسيد

دعواتكم لي بالتوفيق

dawa
10-05-2010, 11:49 AM
أرجو أن يكون الجميع بتمام الصحة و العافية و قلوبهم على بعض..
أنا أمر حاليا بظروف ضغط قوية بسبب العمل حيث أني بحاجة لدراسة و بحث مكثف..
لم أستطع أن أتابع معكم في الفترة الأخيرة عفوا..
إن توقفت يدي عن الكتابة مجبرة...
فإن قلبي لم يتوقف عن حبي لكم في الله..
و إن عقلي لم يتوقف عن التفكير بكم ....
و إن لساني لم يتوقف عن الدعاء لكم في صلاة الليل...

أبوأويس
10-05-2010, 12:08 PM
الاخ الفاضل دوا
وفقك الله في ما يحبه و يرضاه و فرج همك
ربي لا تذرني فردا و أنت خير الوارثين

أميمه
10-05-2010, 03:30 PM
ايوه خواتي عادي يحصلو في الخصيه صغيرة الحجم

أميمه حالت زوجي نفس حالت زوجك زوجي عنه خصيه وحده بس وحجمها صغير

والحمد لله سوا الخزعه وحصلوا حيوانات منويه ولله الحمد وله المنه من اول مره

كان زوجي مداوم على الحلبه والثوم والعسل كل واحده له استتخدامه مو كلهم سوا طبعا

والحمد لله

واي استفسار انا جاهزه

اختي رهينه مشكوره على ردك الي ازاح همي وريحني الله يفرج كربك..
ياليت تعلميني طريقتكم بالتفصيل ..لان زوجي حاليا ياكل فيتامينات الزنك وفيتامين سي وفيتامين e وقاعد يسوي رجيم لان الدكتور رفض يعطيه كورس الابر قبل ماينزل وزنه يقول كذا بنتعب الخصيه وماتستفيد شي من الكورس..

حبيت اسئلك زوجك كان ياكل العسل والحلبه والثوم مع فيتامينات او من غير؟

عاادي نستخدمها مع كورس الابر لانو بعد كورس الابر بنسوي فتح للخصيه للتفتيش عن حيونات المنويه وهذي اول مرا نسويها..

بعدين الحلبه تسمن وزوجي يسوي رجيم لان وزنه متعدي الخط الاحمر..والثوم رائحه مزعجه وزوجي يداوم وماتوقع يرضى ياكله ؟!

ياليت توضحين لي اكثر والله لايحرمك اجر مساعدتك..ويرزقك الذريه الطيبه الصالحه.

أرجوانية
10-05-2010, 03:38 PM
هذه أول مشاركة لي أتمنى تردوا عليه ممكن تكون حالة زوجي مرت عليكم
زوجي يعاني من 6 سنوات من انعدام في الحيوانات المنوية صفر وكان هرمون الحليب مرتفع جدا ثم نزل الآن معدله تقريبا 40 كان بالمئات
وعمل خزعة من الخصية قبل شهر وتم أخذ عينتين والنتيجة صفر وهذة النتيجة
sections of both specimens revealed testicular tissue the tubules are lined almost by sertoly cells only the basement and interstitium are nuremarkable

bilateral testicular biopsies : germinal cell aplasia (sertoli -cell only)

يعني لاتوجد خلايا صحيح وتم تحويلنا للتخصصي في الرياض
هل هناك علاج لمثل حالته ؟؟؟؟
وهل البرو**يد بلس ينفع يآخذه وكيف ممكن أجيبه أنا بالدمام
علما إن وزنه تقريبا 108

وجزاكم الله خيرا

أميمه
10-05-2010, 03:48 PM

الله يجزاك خير ويوفقك في عملك ويسهل عليك مثل ماسهلت علينا بشرحك فيروابط توقيعك ..بصراحه فهمت اشيا كثير من المواضيع في توقيعك..وحبيت اسئلك عن الاستيل للكارنتين هل ينفع زوجي ياكله مع الفيتامينات وهو حاليا يخفض وزنه قبل كورس الابر.. وياليت تحط لنا صورة للعلاج ومكانا لحصول عليه.

ارسم العشق
10-05-2010, 07:23 PM
ويش رايكم في الدكتور سعيد قطان لعمل عمليه التفتيش المجهري

khalid555
11-05-2010, 11:59 AM
اختي رهينه مشكوره على ردك الي ازاح همي وريحني الله يفرج كربك..
ياليت تعلميني طريقتكم بالتفصيل ..لان زوجي حاليا ياكل فيتامينات الزنك وفيتامين سي وفيتامين e وقاعد يسوي رجيم لان الدكتور رفض يعطيه كورس الابر قبل ماينزل وزنه يقول كذا بنتعب الخصيه وماتستفيد شي من الكورس..

حبيت اسئلك زوجك كان ياكل العسل والحلبه والثوم مع فيتامينات او من غير؟

عاادي نستخدمها مع كورس الابر لانو بعد كورس الابر بنسوي فتح للخصيه للتفتيش عن حيونات المنويه وهذي اول مرا نسويها..

بعدين الحلبه تسمن وزوجي يسوي رجيم لان وزنه متعدي الخط الاحمر..والثوم رائحه مزعجه وزوجي يداوم وماتوقع يرضى ياكله ؟!

ياليت توضحين لي اكثر والله لايحرمك اجر مساعدتك..ويرزقك الذريه الطيبه الصالحه.

أختي أميمه و الله بصراحه أنا مستغرب من لادكتور حازم الرميح

الظاهر العلاج صار يعطيناه تسكيت بس

مو معقوله نفس علاجي بالضبط و نفس علاج اختنا رنين العبره

و نفس علاج كل من تعالج عنده

فيتامين اي 1000 العلبه بنيه

و فيتامين سي و زنك اللي كرتونها أصفر

و فيتامينات اللي علبتها أبيض

و قالي لازم تنقص وزنك ورفض الأبر

يقول ما راح تنفع معك

المصرية
11-05-2010, 12:05 PM
أزيكم يا جماعة
زوجي ذهب لدكتور ذكورة عشان عنده بعض التهابات وكتبله أدوية بس لها آثار جانبية على الكبد وأنزيماته لذلك قرر عدم أخذ الدوا
وكمان ذكر للدكتور البرو**يد بلس عشان ياخذه عشان أنتو عارفين حالة زوجي صفر واحنا إن شتء الله مقدمين على عملية التفتيش قريبا
الدكتور قال له إن البرو**يد لا ينفع لحالات الصفر وإنما لحالات ضعف الحيوانات المنوية ولذكل زوجي قرر أنه ما يشتريه الدكتور قلب الموازين لدينا ربنا كريم يارب يطلع الحيوانات في التفتيش يارب
ويارب أكرم كل أعضاء هذا التجمع وكل حالات الصفر وكل المنتظرين الذرية يارب

a-mam
11-05-2010, 12:19 PM
أخوي أبو الجوري

أطلعت على موقع الدكتور جواد الراشد على الانترنت

ووجدت شهادة من احد مرضى الصفر بانه تحسن بعد استخدامه لعلاج الدكتور جواد

هل لك تجربة مع الدكتور؟؟؟
اذا سبق وجربته أخبرني العلاج عبارة عن ماذا وماهي طريقته في العلاج؟؟

أخوي دواء ووفقك الله اين ماكنت وتقبل الله منا ومنك الدعاء

ابوالجوري2009
11-05-2010, 10:43 PM

أهلا بالأخ الكريم --وهذا يدل علي معدنك وطيب أصلك ---نسأل الله لك التوفيق

ابوالجوري2009
11-05-2010, 10:46 PM
أخوي أبو الجوري

أطلعت على موقع الدكتور جواد الراشد على الانترنت

ووجدت شهادة من احد مرضى الصفر بانه تحسن بعد استخدامه لعلاج الدكتور جواد

هل لك تجربة مع الدكتور؟؟؟
اذا سبق وجربته أخبرني العلاج عبارة عن ماذا وماهي طريقته في العلاج؟؟

أخوي دواء ووفقك الله اين ماكنت وتقبل الله منا ومنك الدعاء

لقد بينت سابقا أني لازلت علي خلطة الدكتور جواد وأذا حللت بعد فترة سأخبركم بالنتيجة--والعلاج خلطة عسل بها أعشاب هندية وعشبة الشقاقل.

ابوالجوري2009
11-05-2010, 10:52 PM
للذي يهتم بالعلاج داخل الكويت: اليوم زرت الدكتور أحمد الكندري وكما توقعت أرتحت معه جدا--حيث أخبرني أن عملية التفتيش ستكون بالميكرسكوب الجراحي لأنه أدق وأفضل لكن نحتاج معمل أجنة متخصص ودقيق للبحث في أنسجة الخصية وكان حقيقة ملم بأحدث الأمور والتقنيات--وأخبرني أنه سيتعامل مع الفريق البلجيكي بمستشفي رويال حياة وسيخبرني بالتفاصيل لاحقا--وبما أن علمية تفتيش الخصية دقيقة ومهمة فهي أذن تحتاج بعد توفيق الله عزوجل لأمرين أساسين:جراح متخصص ومعمل أجنة يبحث بدقة ومجهود.

أميمه
12-05-2010, 03:24 AM
أختي أميمه و الله بصراحه أنا مستغرب من لادكتور حازم الرميح

الظاهر العلاج صار يعطيناه تسكيت بس

مو معقوله نفس علاجي بالضبط و نفس علاج اختنا رنين العبره

و نفس علاج كل من تعالج عنده

فيتامين اي 1000 العلبه بنيه

و فيتامين سي و زنك اللي كرتونها أصفر

و فيتامينات اللي علبتها أبيض

و قالي لازم تنقص وزنك ورفض الأبر

يقول ما راح تنفع معك

اخوي ياليت تذكر لي شنو حالتك بالظبط..على فكره كل الادويه الي صرفها لنا تنفع في حالتنا ..صرف له فيتامين اي بقوة 400 وزنك وفيتامين سي وفيتامينات متنوعه غطاها اخضر مليتيفيت اتوقع اسمها كذا لان هي مو قريبه مني حاليا..بالنسبه للابر هو ماقالنا ماتنفع لحالتك..قال بعطيك كورس ابر بس قبل لازم تنتزل وزنك لانه متعدي الخط الاحمر وبعدها نبدا كورس الابر 3 شهور مع الفيتامينات بعدين زوجي يسوي تحليل سائل اذا ماحصلو يسوي له فتح للخصيه..

بالنسبه لي انا متفائله فيه ان شاء الله ويكفي انه دايم يذكرنا بالله والدعا ولاستغفار ولو مافي امل كان قالنا ماعندي علاجه..هو قال ماكذب عليكم الحاله صعبه لان زوجي يعاني من دوالي بس سوى لها عمليه وعنده ضمور بالخصيه ..وربنا كريم..

انا حبيت اسئل الاخوان الي يستعملون البرو**يد هل اخذوه من غير وصفة طبيب؟ومايضر يستخدمه زوجي مع الفيتامينات الي ياكلها حاليا ومايسمن لان زوجي وزنه 106 وقاله الدكتور لازم وزنك يوصل ل85 بس اذا وصلت لل90 مو مشكله تعال نبدا بالكورس,,,,وين ممكن نحصل البرو**يد هنا بالسعوديه غير صيدليه الحبيب بالرياض يعني ممكن نحصله بالدمام؟..في وحده من الاخوات زوجها ياخذ البرو**يد مع الاوميغا 3 وقالت سبب استخدامها الاوميغا عشان يسيح الدم ويوصل العلاج للخصيه؟ سؤالي مايضر لو استخدمنا شي مثل الاوميغا من غير استشارة طبيب يمكن تسبب لزوجي رعاف وهو خروج الدم من الانف بسبب السيوله الزائده مثل حبوب الاسبرين..

واشكر جهودكم لمساعدت غيركم لكن ان شاء الله ماتضيع واجرها عند الله..فمن فرج عن مسلم كربه فرج الله عنه كرب من كرب الاخره

moonwalker
12-05-2010, 08:52 AM
اخوي ياليت تذكر لي شنو حالتك بالظبط..على فكره كل الادويه الي صرفها لنا تنفع في حالتنا ..صرف له فيتامين اي بقوة 400 وزنك وفيتامين سي وفيتامينات متنوعه غطاها اخضر مليتيفيت اتوقع اسمها كذا لان هي مو قريبه مني حاليا..بالنسبه للابر هو ماقالنا ماتنفع لحالتك..قال بعطيك كورس ابر بس قبل لازم تنتزل وزنك لانه متعدي الخط الاحمر وبعدها نبدا كورس الابر 3 شهور مع الفيتامينات بعدين زوجي يسوي تحليل سائل اذا ماحصلو يسوي له فتح للخصيه..

بالنسبه لي انا متفائله فيه ان شاء الله ويكفي انه دايم يذكرنا بالله والدعا ولاستغفار ولو مافي امل كان قالنا ماعندي علاجه..هو قال ماكذب عليكم الحاله صعبه لان زوجي يعاني من دوالي بس سوى لها عمليه وعنده ضمور بالخصيه ..وربنا كريم..

انا حبيت اسئل الاخوان الي يستعملون البرو**يد هل اخذوه من غير وصفة طبيب؟ومايضر يستخدمه زوجي مع الفيتامينات الي ياكلها حاليا ومايسمن لان زوجي وزنه 106 وقاله الدكتور لازم وزنك يوصل ل85 بس اذا وصلت لل90 مو مشكله تعال نبدا بالكورس,,,,وين ممكن نحصل البرو**يد هنا بالسعوديه غير صيدليه الحبيب بالرياض يعني ممكن نحصله بالدمام؟..في وحده من الاخوات زوجها ياخذ البرو**يد مع الاوميغا 3 وقالت سبب استخدامها الاوميغا عشان يسيح الدم ويوصل العلاج للخصيه؟ سؤالي مايضر لو استخدمنا شي مثل الاوميغا من غير استشارة طبيب يمكن تسبب لزوجي رعاف وهو خروج الدم من الانف بسبب السيوله الزائده مثل حبوب الاسبرين..

واشكر جهودكم لمساعدت غيركم لكن ان شاء الله ماتضيع واجرها عند الله..فمن فرج عن مسلم كربه فرج الله عنه كرب من كرب الاخره

الاخت اميمة,
بخصوص البروكــسيد بلس, يمكن استخدامه بدون وصفة وطبعا نجد الكثير من الأطباء الغير مقتنعين بفعاليته أو حتى لا يعرفوه ولكن هو آمن ويحسن الحالة العامة للجسم ويساعد على حرق الشحوم شرط عمل تمارين رياضيه لانه يحتوي على الاستيل كارنتين. في السعوديه سعره غالي ولا يمكن طلبه على الانترنت, والحمدلله قمت بطلبه لبعض الاخوه في السعوديه والاخوه في قطر وبحمد الله استلموه مني في الدوحة وانا عملتها خدمه لوجه الله تعالى. وأنا افضل عدم استخدام اي فيتامينات اخرى عدا العسل وغذاء الملكات لكي لا يتشتت الزوج ولانه العسل والبروكــسيد يحتويان على جميع المواد والبروكـسيد بلس تم اعداده حسب كميات مدروسه من مختصين.

a-mam
12-05-2010, 11:23 AM
لقد بينت سابقا أني لازلت علي خلطة الدكتور جواد وأذا حللت بعد فترة سأخبركم بالنتيجة--والعلاج خلطة عسل بها أعشاب هندية وعشبة الشقاقل.

جزاك الله خير

بانتظار نتائج تجربتك ويارب يكون بها الشفاء والذرية الصالحة

khalid555
12-05-2010, 12:48 PM

حالتي نفس حالتكم و نفس الكلام اللي قاله لي قاله لكم

هو ما قالي ما راح تجيب نتيجه

قال نتيجتها مو مضمونه لأن وزنك عالي جدا

انا مستعد الحين اكتب لي مينوقون و ابر ثانيه بعد

بس اخاف تنحبط من النتايج لأنها ما راح تكون مضمونه و لا أكيده

و قالي مثلكم لو مالك علاج قلت لك الله يستر عليك مالك علاج

لكن الحمدلله حالتك مو ميئوس منها و الحمدلله و الشكر

أتمنى التوفيق للجميع انا اصلا ما بقى شي على كورسي و يخلص

======================

أخي ابو الجوري الله يوفقك

بس ما قلت لنا متى ناوي تسوي العمليه ان شاء الله

و متى راح تبين نتايج جواد الراشد عليك يعني متى تخلص كورسه

الله يوفق الجميع يا رب و لا يحرمهم و لا يحرمنا الفرحه بإحساس الأبوه و الأمومه يا رب

واثقة الخطى
12-05-2010, 02:57 PM
لو سمحتوا كيف اوفر البرو**يد بلس .. سااعدوني ربي يفرج همومكم ويحفظ لكم اهلكم واحبابكم ..

امنيات..
12-05-2010, 04:45 PM
يسرني الانضمام اليكم وادعو الله لي ولكم بالذريه الصالحه التي يقر بها اعيننا
حاولت في كثير من المنتديات ان اصف حالة زوجي واجد حاله مقاربه له لكن انا لا اعلم الكثير عن حالته سوى ان هناك ضمور ولا ادري ماهو حالته بالضبط وسبق وسوى عملية تفتيش للحيوانات المنويه قبل سنتين وقال له الدكتور لايوجد اي حيوان منوي ولا ادري ماهو السبب ؟؟
والآن انا في حيره من امري لي تسع سنوات اتعذب عندما ارى طفل واحن لعاطفة الامومه واجدها كالسراب امامي كل اقربائي ولله الحمد انعم الله عليهم بهذه النعمه حتى ان حياتي تتوتر بين الحين والاخر بسبب فقد هذا الاحساس فكل مجتمع اذهب اليه ليس لهم حديث غير ذهبت باطفالي! ..اشتريت لاطفالي! ..ولدت فلانه!.. حملت فلانه !..وانتم تعرفون حديث ومجالس النساء ولايغركم بها..
وكذلك نسيت ان اخبركم بأن زوجي ذهب للاردن عند الدكتور زيد الكيلاني وطلب منه تحليل للدم وكذلك قال له ان هناك طبيب الماني سيزورهم في اقرب وقت هذا الكلام قبل سنه وقال انتظر منا اتصال ماعرفته منه انه طبيب مشهور وسيعمل عمليه في مجال العقم هي في طور التجربه ويريد منا ان ننتظر النتائج فمتى ماكانت صالحه يعملوها العمليه تقريبا في اسفل الظهر زوجي ماعطاني كل المعلومات دايم يلف ويدور والحمد لله على كل حال؟؟ ياليت اللي يعرف اي معلومه عن تلك العمليه يخبرني فأنا بحاجه لاي معلومه قد تذهب الحيره التي تغلبت علي .
لا اريد ان اطيل عليكم فقط اريد ان استفيد منكم ومن خبرتكم وممن استفاد من تلك المراكز المتطوره في مجال العقم عند الرجال وكذلك عن تلك الفيتامينات والبرو**يد هل يستخدم بدون استشارة طبيب لاني ارى الكثير من الحالات استخدموه والحمدلله استفادو ولكم جزيل الشكر ودعائي لكم بمايسركم وييسعدكم في الدنيا والآخره أختكم : امنيات من السعوديه..

Eve5
12-05-2010, 05:20 PM
أهلا بك أختي أمنيات
أرجو أن تجدي كل ما يفيدك في هذا المنتدى
واضح أن العملية التي تحدثتي نها هي الخلايا الجزعية
وأنا قرأت في أحد المواقع أن الدكتور زيد الكيلاني يعمل في تطوير البحاث
على علاج العقم بالخلايا الجزعية
أرجو أن يكونوا قد توصلوا إلى طريقة العلاج فأغلب مرضى الصفر بانتظار هذه التقنية
الله يرزقك من واسع فضله وييسر امرك ويفرج علينا وعليك ...

طيرشلوى
12-05-2010, 05:30 PM
ويااخوات فى دكتور يجى فى قناة الخلجية اسمة الدكتور عادل حساسين يعالج حالات الصفر بالحجامة واعشاب
جاء فى نفس البرنامج احد المرضى زوجتة حامل بعد ان كان عقيم
http://drhasaseen.net/index.phpلكن وجد هذا الرابط لهم
ارجوكم ادعوا لى بالشفاء والذرية الصالحة

moonwalker
12-05-2010, 06:11 PM
يسرني الانضمام اليكم وادعو الله لي ولكم بالذريه الصالحه التي يقر بها اعيننا
حاولت في كثير من المنتديات ان اصف حالة زوجي واجد حاله مقاربه له لكن انا لا اعلم الكثير عن حالته سوى ان هناك ضمور ولا ادري ماهو حالته بالضبط وسبق وسوى عملية تفتيش للحيوانات المنويه قبل سنتين وقال له الدكتور لايوجد اي حيوان منوي ولا ادري ماهو السبب ؟؟
والآن انا في حيره من امري لي تسع سنوات اتعذب عندما ارى طفل واحن لعاطفة الامومه واجدها كالسراب امامي كل اقربائي ولله الحمد انعم الله عليهم بهذه النعمه حتى ان حياتي تتوتر بين الحين والاخر بسبب فقد هذا الاحساس فكل مجتمع اذهب اليه ليس لهم حديث غير ذهبت باطفالي! ..اشتريت لاطفالي! ..ولدت فلانه!.. حملت فلانه !..وانتم تعرفون حديث ومجالس النساء ولايغركم بها..
وكذلك نسيت ان اخبركم بأن زوجي ذهب للاردن عند الدكتور زيد الكيلاني وطلب منه تحليل للدم وكذلك قال له ان هناك طبيب الماني سيزورهم في اقرب وقت هذا الكلام قبل سنه وقال انتظر منا اتصال ماعرفته منه انه طبيب مشهور وسيعمل عمليه في مجال العقم هي في طور التجربه ويريد منا ان ننتظر النتائج فمتى ماكانت صالحه يعملوها العمليه تقريبا في اسفل الظهر زوجي ماعطاني كل المعلومات دايم يلف ويدور والحمد لله على كل حال؟؟ ياليت اللي يعرف اي معلومه عن تلك العمليه يخبرني فأنا بحاجه لاي معلومه قد تذهب الحيره التي تغلبت علي .
لا اريد ان اطيل عليكم فقط اريد ان استفيد منكم ومن خبرتكم وممن استفاد من تلك المراكز المتطوره في مجال العقم عند الرجال وكذلك عن تلك الفيتامينات والبرو**يد هل يستخدم بدون استشارة طبيب لاني ارى الكثير من الحالات استخدموه والحمدلله استفادو ولكم جزيل الشكر ودعائي لكم بمايسركم وييسعدكم في الدنيا والآخره أختكم : امنيات من السعوديه..
الاخت امنيات, حياك الله بيننا وان شاء تستفيدين من هذا الموضوع, وفي ما يلي مشاركة لي قبل سنتين من الآن:
بخصوص الخلايا الجذعية , أنا راجعت مستشفى فرح في شهر 8 وشرحت له الحالة فقالو لي انك اتيت في الوقت المناسب
وإليكم المعلومات التي زودوني بها:
1- يتم أخذ عينة من النخاع الشوكي ( منطقة اسفل الظهر) والتي تحتوي على الخلايا الجذعية
2- يتم وضعها في المختبر تحت ظروف خاصة
3- يتم حقنها بواسطة ابرة في الخصيتين اللتان لا تعملان
4- المتوقع هو تكاثر هذه الخلايا وعمل انسجة جديدة في الخصية
5- في حال نجاح هذه العملية فإن المريض ليس بحاجة الى مراجعة المستشفى اذا أراد الانجاب حيث انه اصبح لديه
خصيتان طبيعيتان وتنتجان الحيوانات المنوية بشكل طبيعي
6- بدأ المستشفى فعلا في اجراء الاختبارات على اشخاص يعانون من مشكلة انعدام الحيوانات المنوية
7- في حال نجاح هذه التجربة التكلفة المتوقعة بحدود 15000 دينار ادرني
8-للمشاركة في الاختبارات الحالية بتكلفة رمزية يجب ان تكون مقيم في الاردن حتى تتم متابعة حالتك.

هذا لفائدة الاخوة والاخوات المشاركات في هذا المنتدى .

اختي بعد تجربتي مع مستشفى فرح هو عباره عن كلام وهمي ووعود غير صحيحة, انا ذهبت قبل سنتين وقالو لي خلال 6 أشهر سيتم تطبيق العلاج بالخلايا الجذعية ولكن حتى الآن لو اتصلتي عليهم بيقولولك ما في شي جديد!!
ولو اني سمعت كلامهم لكنت لحد الآن انتظر اكتشافهم العلمي وعايش على الوهم وكل شهر يقولون الشهر اللي بعده, ولو انه صار اختراق في هذا المجال سيكون في بريطانيا وامريكا.

بخصوص البروكــسيد, آسف لتكرار الجواب ولكن لتكرار نفس السؤال:
الاخت امنيات,
بخصوص البروكــسيد بلس, يمكن استخدامه بدون وصفة وطبعا نجد الكثير من الأطباء الغير مقتنعين بفعاليته أو حتى لا يعرفوه ولكن هو آمن ويحسن الحالة العامة للجسم ويساعد على حرق الشحوم شرط عمل تمارين رياضيه لانه يحتوي على الاستيل كارنتين. في السعوديه سعره غالي ولا يمكن طلبه على الانترنت, والحمدلله قمت بطلبه لبعض الاخوه في السعوديه والاخوه في قطر وبحمد الله استلموه مني في الدوحة وانا عملتها خدمه لوجه الله تعالى. وأنا افضل عدم استخدام اي فيتامينات اخرى عدا العسل وغذاء الملكات لكي لا يتشتت الزوج ولانه العسل والبروكــسيد يحتويان على جميع المواد والبروكـسيد بلس تم اعداده حسب كميات مدروسه من مختصين.

امنيات..
12-05-2010, 07:25 PM
الاخت Eve 5
شكرا على مرورك وافادتك انا كنت متوقعه انها عملية الخلايا الجذعيه
الله يكرمنا من عنده يارب ولا يحوجنا لهم تصدقين لنا كم مده واحنا ندق ولا احد يعطينا خبر كل مره يقول الدكتور الى الآن ماجاء تصريفه اظن الله يعين والله يوفقك ويرزقك

أميمه
12-05-2010, 07:26 PM
الاخت اميمة,

امين ياارب ويجزاك عني خير..

طيب انت قلت البرو**يد بلس يحتوي على الاستيل كارنتين؟يعني اذا اخذناه مايحتاج نشتري الاستيل كارنتين لحاله
يعني الكميه الموجوده بالبرو**يد كافيه؟

ممكن اعرف سعره بالسعوديه كم؟1

والله يفرج للجميع ويرزقنا عاجل غير اجل.

أميمه
12-05-2010, 07:41 PM
[QUOTE=khalid555;1393252]حالتي نفس حالتكم و نفس الكلام اللي قاله لي قاله لكم

هو ما قالي ما راح تجيب نتيجه

قال نتيجتها مو مضمونه لأن وزنك عالي جدا

انا مستعد الحين اكتب لي مينوقون و ابر ثانيه بعد

بس اخاف تنحبط من النتايج لأنها ما راح تكون مضمونه و لا أكيده

و قالي مثلكم لو مالك علاج قلت لك الله يستر عليك مالك علاج

لكن الحمدلله حالتك مو ميئوس منها و الحمدلله و الشكر

أتمنى التوفيق للجميع انا اصلا ما بقى شي على كورسي و يخلص

====================

اخوي ياليت تعطينا اخبارك بعد مايخلص الكورس وفي زيارتك الجايه للدكتور وان شاء الله يارب تسمع الاخبار الي تسرك..

بالنسبه لزوجي احنا كنا عند الدكتور حازم قبل اسبوع وقالنا لازم ينزل وزنه تقريبا 16 كيلو وزوجي شاد الهمه يبي ينزل وزنه خلال شهر عشان يبدا الكورس..

..................................
والله كلتنا هالعلاجات والعيادات الخاصه بس عسى فيها فرج لنااا يارب رحمتك نرجو..

moonwalker
12-05-2010, 10:25 PM
امين ياارب ويجزاك عني خير..

طيب انت قلت البرو**يد بلس يحتوي على الاستيل كارنتين؟يعني اذا اخذناه مايحتاج نشتري الاستيل كارنتين لحاله
يعني الكميه الموجوده بالبرو**يد كافيه؟

ممكن اعرف سعره بالسعوديه كم؟1

والله يفرج للجميع ويرزقنا عاجل غير اجل.

البروكــسيد فيه كارنتين 2 غم , 1غم على شكل كارنتين و 1غم على شكل استيل كارنتين.. لا داعي لأخذ اي اضافات معه.

امنيات..
12-05-2010, 10:53 PM
شكرا لك اختي او اخي moonwalker
اشكرك على حسن ترحبيك فيني وارجو من الله ان يحقق امنياتكم
المستشفيات كلها صارت ماديه وتسعى وراءها ومن ظمنهم الكيلاني لانه من رحنا عنده وحلل زوجي عندهم والحين بنكمل السنه مادقو ولا اهتمو من الموضوع يعني السالفه سالفة ماده اخذو الفلوس وسحبو علينا لكن الله يجازيهم اذا هذا مايسعون ورائه طيب اتمنى انتم وش تنصحوني بأي مستشفى يكون كويس وطبقو هذا العلاج الخلايا الجذعيه وهل فيه امل واضح ام مجرد تجارب الى الآن ياليت احد يفيدنا والله يكتب كل مافيه خير

ابوالجوري2009
12-05-2010, 11:22 PM
أخي ابو الجوري الله يوفقك

بس ما قلت لنا متى ناوي تسوي العمليه ان شاء الله

و متى راح تبين نتايج جواد الراشد عليك يعني متى تخلص كورسه

الله يوفق الجميع يا رب و لا يحرمهم و لا يحرمنا الفرحه بإحساس الأبوه و الأمومه يا رب

أخي خالد--أنا--لما زرت الدكتور أحمد الكندري علشان العملية--وقال لي أنه طلب من الفريق البلجيكي بمستشفي رويال حياة أن يوفروا له طاقم بعمل الأجنة--لأنه بصراحة فاهم قالي الخطوة اللي بعد أخذ العينات من الخصية مهمة جدا وتترب عليها النتائج وهي فحص الأنسجة فهي تحتاج خبرة ودقة وجهد(وهذه النقاط سبق وذكرها الأخ العزيز --موون--)فا راح ينسق معاهم ويبلغني وطبعا أيضا راح يتناقش معهم حول هل يجهزون الزوجة قبل العلمية أو بعد العملية--اما خلطة جواد الراشد بغاية الآن مستمر عليها وأي جديد راح أبلغكم--وأسأل الله عزوجل أن يرزقنا وياكم وكل محروم

أميمه
13-05-2010, 12:48 AM
البروكــسيد فيه كارنتين 2 غم , 1غم على شكل كارنتين و 1غم على شكل استيل كارنتين.. لا داعي لأخذ اي اضافات معه.

شكرا لحرصك على الرد على اسئلتنا

moonwalker
13-05-2010, 07:50 AM
شكرا لحرصك على الرد على اسئلتنا

العفو اختي والله اني اتمنى لكم الخير وهذا المنتدى واخواني واخواتي فيه لهم اكبر الأثر في نجاح عمليتي بعد الله سبحانه وتعالى, وما شاء الله توقيعك رائع وفعلا انا أنصح الاخوان قبل ان يدخلو عملية التفتيش ان يقومو بقراءة سورة الأنبياء وان يتمعنو في آياتها .. فكلها دعاء واستجابه وسبق اني ذكرت اني لم أنم ليلة العملية بسبب التسمم الغذائي اللي حصل معي لكن لجأت الى الله ووجدت نفسي أقرأ سورة الأنبياء ووجدت فيها ما وجدت من دعاء الانبياء واستجابة الله سبحانه وتعالى.

khalid555
13-05-2010, 12:08 PM
اخوي أبو الجوري

الله يوفقك..

بس فيه شي غريب

وشلون الدكتور مشهور و تمر عليها حالات يوميا و لا عنده مختبر خاص للأجنه

و بعدين وشلون بيروح و يشوف الطاقم البلجيكي

يعني أنت أول حاله تمر عليه تستدعي التفتيش الدقيق؟؟؟؟

مفروض إنه يسوي مثل العمليات هذي و متمرس عليها

الدكتور مدحت عامر أقل شي ست حالات يوميا .. يوميا لاحظ

مو مثل هذا يواعدك و بيروح يشوف الفريق البلجيكي و ما أدري ويش

على العموم الله يوفقك و إعمل اللي يملي عليك ضميرك

مسك * الانباريه
13-05-2010, 12:17 PM
السلام عليكم جميعا

اخواني من جرب دواء سبيمان ..امس راجع زوجي طبييب مشهور بمعالجة النقص في النطاف وحتى حالات الصفر ,, وواجهت كثير من النساء ازواجهم صفرر والحين صار عندهم 16 ماشاء الله ,,
المهم شحنا له كل شي .. واعطى زوجي سبيمان مع حبوب مضادة للالتهاب بالزنك .. وقال استعملها شهر وارجعلي
وذكرنا له الادوية اللي نستعملها ومنها البروكــسيد وقال عادي استمروا عليها..؟
شرايكم اخلي زوجي يستعمل السبيمان مع الحبوب .. وهل يتوقف عن اخذ الزنك ..باعتبار الحبوب اللي اعطاها فيها زنك ..؟؟
جزيتم خيرا..
واسال الله ان يفرج هم الاخ dawa .. وكل مهموم وان يسهل له امره ويرزقنا ويرقه من حيث لانحتسب

مسك * الانباريه
13-05-2010, 12:28 PM

لاحظت كثير من اخواني وازواج اخواتي .. هنا .. يعانون من السمنه
فجلبت لهم هذا التقرير .. ان شاء الله يكون بيه فايدة .. اسألكم الدعاء لاتنسوني فانا لم انسكم من دعائي

تفضلوا

/
/
/
/
هناك عدة أسباب لالعقم عند الذكور. Treatment therefore depends on identification of the underlying cause and its treatment. العلاج يعتمد بالتالي على تحديد السبب الكامن وراء وعلاجه. Metabolic disorders play an important role in the causation of male infertility for example diabetes and obesity. اضطرابات أيضية تلعب دورا هاما في العلاقة السببية من العقم عند الذكور على سبيل المثال مرض السكري والسمنة.

The Body Mass Index is a good indicator to determine whether one is obese or not. ومؤشر كتلة الجسم هو مؤشر جيد لتحديد ما إذا كان هو واحد من السمنة أم لا. Obesity has been associated with a variety of problems including male and female infertility. ارتبط السمنة مع مجموعة متنوعة من المشاكل بما في ذلك العقم عند الذكور والإناث.
The relation between obesity and infertility in males العلاقة بين السمنة والعقم عند الذكور

Semen samples of obese males are likely to have reduced sperm counts and also abnormal sperm morphology. عينات السائل المنوي من الذكور يعانون من السمنة المفرطة من المحتمل أن يكون انخفاض عدد الحيوانات المنوية وغير طبيعية أيضا التشكل الحيوانات المنوية. They also show abnormal motility. وتظهر أيضا الحركة غير طبيعية. The pathophysiology of obesity related male infertility is as follows: والفيزيولوجيا المرضية للسمنة العقم عند الذكور ذات الصلة على النحو التالي :

Obesity is linked with increased activity of the enzyme aromatase that is involved in converting testosterone into Estradiol. وترتبط السمنة مع النشاط المتزايد للانزيم الاروماتيز التي تشارك في تحويل هرمون تستوستيرون في استراديول. Estradiol in turn causes a negative feedback at the hypothalamopitutary axis to decrease the secretion of both the Follicle Stimulating hormone (FSH) and Leutinizing hormone (LH). استراديول بدوره يؤدي إلى ردود فعل سلبية في محور hypothalamopitutary لتقليل إفراز كل من هرمون تحفيز الجريبات (فش) وLeutinizing هورمون (هوراس). This leads to reduced stimulation of the Sertoli cells and the Leydig cells in the testes and hence reduced production of testosterone and sperm production. وهذا يؤدي إلى انخفاض تنشيط الخلايا والخلايا Sertoli Leydig في الخصيتين وبالتالي خفض انتاج هرمون تستوستيرون وإنتاج الحيوانات المنوية. The decrease in the FSH and LH further causes reduced spermatogenesis. الانخفاض في فش وهوراس أسباب أخرى تكون المني مخفضة.

The excessive fat deposited around the testicles in an obese individual also raises the temperature of the testes leading to a destruction of the sperms and lowered sperm counts. الدهون المفرطة حول الخصيتين المودعة في الفرد من السمنة تثير أيضا درجة حرارة الخصيتين مما يؤدي إلى تدمير الحيوانات المنوية وانخفاض عدد الحيوانات المنوية.
Obesity is also linked with diabetes as it causes insulin resistance. ويرتبط أيضا مع السمنة مرض السكري كما أنها تسبب مقاومة الانسولين. Research has identified an important link between diabetes and infertility in males. وقد حدد البحث حلقة وصل هامة بين مرض السكري والعقم عند الذكور. Diabetes causes damage to the DNA as well as the RNA within the spermatozoa. مرض السكري يسبب ضررا للحمض النووي وكذلك الجيش الملكي النيبالي داخل الحيوانات المنوية و. DNA which is responsible for storing genetic information within the sperms is thus damaged. معطوب وبالتالي الحمض النووي وهي مسؤولة عن تخزين المعلومات الوراثية داخل الحيوانات المنوية. Scientists have identified a chemical compound called Advanced Glycation Endproducts (AGEs) to accumulate within the male reproductive system as they age. وقد حدد العلماء وجود مركب كيميائي يسمى متقدمة Glycation Endproducts (الأعمار) لتتراكم داخل الجهاز التناسلي الذكري مع تقدمهم في السن. These AGEs have been associated with the damage to the DNA and RNA though the exact mechanism id not yet known. وقد ارتبطت هذه الأعمار مع الأضرار التي لحقت الحمض النووي والجيش الملكي النيبالي على الرغم من أن الآلية الدقيقة الهوية لم يعرف بعد.
How to tackle overweight issues? كيفية معالجة قضايا زيادة الوزن؟
Lifestyle modification plays an important role in preventing obesity. لايف ستايل التعديل تلعب دورا هاما في الوقاية من السمنة.
1. Regular exercise: A 40 minute exercise schedule for 5 days a week should suffice to keep the body fit and healthy. يجب ممارسة الرياضة بشكل منتظم : 40 ألف الجدول الزمني لعملية دقيقة لمدة 5 أيام في الأسبوع يكفي للحفاظ على تناسب الجسم وصحية. Do not overdo any exercise as it not only injures the muscles but also affects fertility by raising the testicular temperature. لا تطرف أي ممارسة لأنه لا يصيب فقط العضلات ولكنه يؤثر أيضا الخصوبة عن طريق رفع درجة حرارة الخصية. Cycling for long periods may especially have such effects. ركوب الدراجات لفترات طويلة قد يكون وخاصة تلك الآثار.
2. Balanced diet: A well balanced diet consisting of vitamins and balanced proportions of carbohydrates, fats and proteins is essential to be healthy. اتباع نظام غذائي متوازن : اتباع نظام غذائي متوازن يتكون من الفيتامينات ونسب متوازنة من الكربوهيدرات والدهون والبروتينات ضروري لتكون صحية. It should include plenty of green vegetables, fresh fruits, sea foods, lean meat and dry fruits. وينبغي أن يتضمن الكثير من الخضر والفاكهة الطازجة والأطعمة البحرية واللحوم الخالية من الدهون والفواكه الجافة. If a deficiency is identified fertility supplements can also be taken. وإذا نقص الخصوبة يتم تعريف ملاحق أيضا أن تؤخذ.
3. Drink plenty of water: Water helps flush the toxic elements from the body and maintains the hydration. شرب الكثير من الماء : الماء يساعد على طرد العناصر السامة من الجسم ويحافظ على الماء. One must drink atleast eight glasses of water each day. يجب على المرء شرب أتلست ثمانية أكواب من الماء كل يوم.
Incase of eating disorders one must not hesitate to consult a specialist and get treated for the same. أكان من اضطرابات الأكل يجب على المرء أن لا تتردد في استشارة المتخصصين والحصول على علاج للنفس. Such disorders can be treated using medications. ويمكن علاج هذه الاضطرابات باستخدام الأدوية. If medical therapy is unsuccessful surgical methods like gastric plication or gastric resection have been found extremely useful to tackle obesity. إذا كان العلاج الطبي أساليب جراحية غير ناجحة مثل الثني المعدة أو استئصال المعدة وقد وجد مفيدة للغاية لمعالجة السمنة.

moonwalker
13-05-2010, 12:38 PM
السلام عليكم جميعا

اخواني من جرب دواء سبيمان ..امس راجع زوجي طبييب مشهور بمعالجة النقص في النطاف وحتى حالات الصفر ,, وواجهت كثير من النساء ازواجهم صفرر والحين صار عندهم 16 ماشاء الله ,,
المهم شحنا له كل شي .. واعطى زوجي سبيمان مع حبوب مضادة للالتهاب بالزنك .. وقال استعملها شهر وارجعلي
وذكرنا له الادوية اللي نستعملها ومنها البروكــسيد وقال عادي استمروا عليها..؟
شرايكم اخلي زوجي يستعمل السبيمان مع الحبوب .. وهل يتوقف عن اخذ الزنك ..باعتبار الحبوب اللي اعطاها فيها زنك ..؟؟
جزيتم خيرا..
واسال الله ان يفرج هم الاخ dawa .. وكل مهموم وان يسهل له امره ويرزقنا ويرقه من حيث لانحتسب

وعليكم السلام ورحمة الله ,
أختي بخصوص سبيمان لي تجربة معه ذكرتها في مشاركاتي السابقة, لما استعملته فقدت الرغبة والقدرة الجنسية بشكل كبير ولذا تركته, ولكن لا ادري لماذا صار معي هذا لانه في الهند يسمى الفياجرا الهندية. وهو رخيص الثمن يعني العلبه 15 ريال. وانا انصحك ان لا تشتتو انفسكم بين الاطباء والادوية, والزنك موجود في البرو**يد. برأيي الشخصي أخذ البروكــسيد والعسل فقط هو افضل حل لانك تركزين في شيئين فقط. مع التخطيط لعملية التفتيش عند طبيب متخصص متخصص جدا جدا في هذه الحالات.
أسأل الله سبحانه وتعالى ان يهبكم ويهبنا الذرية الصالحة المعافاة آمين

moonwalker
13-05-2010, 12:41 PM
اخوي أبو الجوري

الله يوفقك..

بس فيه شي غريب

نفس تساؤلات اخي خالد, يعني الموضوع في لفات ودورات وتجهيزات وغيره .. وسالفة تجهيز الزوجه ما يبيلها نقاش لانه افضل بمئة مره والفرصة مش كل يوم تيجي..

ارسم العشق
13-05-2010, 12:41 PM
مون ويش رايك با الدكتور سعيد قطان

ارسم العشق
13-05-2010, 12:44 PM
اخي مون هل الدكتور مدحت عامر نصحك با البرو**يد
وانا لما رحت الى مراكز الدكتور سمير نصحنا با اخد الابر لمده شهرين قبل البدء با العمليه
وقال النا ان عمليه التفتيش اقل شئ لبدء العمليه الثانيه سنتين

moonwalker
13-05-2010, 12:47 PM
اخي مون هل الدكتور مدحت عامر نصحك با البرو**يد
وانا لما رحت الى مراكز الدكتور سمير نصحنا با اخد الابر لمده شهرين قبل البدء با العمليه

الدكتور مدحت ما نصحني بالبروكـــسيد ولا أي دواء بالذات ولكن انا أخذته على مسؤوليتي الشخصية لانه لا يضر وهو عباره عن مكملات غذائية. والابر تكون فايدتها لما يكون هرمون اف اس اتش منخفض وانا عندي مرتفع ومع هذا اخذتها ولكن لم استفد منها. انا ما تعاملت مع الدكتور سعيد قطان لذا لا استطيع الاجابه.

ابوالجوري2009
13-05-2010, 01:03 PM
اخوي أبو الجوري

الله يوفقك..

بس فيه شي غريب

أهلا أخي خالد--أنا لست أول حالة -والدكتور ليس بمستشفي وأنما عنده عيادة خاصة ويعمل العمليات بمستشفي السلام ومستشفي السلام معروف وعنده مختبر أجنة وكل شي--لكن الجديد أنه رأي أن الفريق البلجيكي ربما أفضل وبما أن حالتي تستدعي جهد كبير فأراد أن يغير المستشفي وهو أول مرة يتعامل مع الفريق البلجيكي ولكن لو أردت السلام لعملتها علي طول, وشكرا لك علي الملاحظة.

ابوالجوري2009
13-05-2010, 01:12 PM
نفس تساؤلات اخي خالد, يعني الموضوع في لفات ودورات وتجهيزات وغيره .. وسالفة تجهيز الزوجه ما يبيلها نقاش لانه افضل بمئة مره والفرصة مش كل يوم تيجي..

أهلا أخي العزيز--موون---سالفة تجهيز الزوجة سألته قال لي الأفضل بعد العملية --وقلت طيب أذا الحيوانات المنوية قليلة هل تجمد أم تروح علي الفرصة--قال سأل الفريق اللبجيكي فأذا كان معمل الأجنة يتسطيع تجميد أي عدد --ننشط الزوجة بعد العملية--وأذا كان لايجمد ننشط الزوجة--وصديقي كبير السن اللي عمل عمليته بالأردن جمدوا له الحيوانات المنوية وبعدين نشطو الزوجة وحصل حمل وجابت بنت--والفكرة أنه أذا فيه تجميد لأي عدد لماذا نغامر بتنشيط الزوجة لأنه أحيانا يحصل بما يسمي مضاعفات التنشيط بالأبر الهرمونية ويحصل مشاكل قد تؤدي للوفاة--ففي مرة من المحاولات حصل مع زوجتي هذه المضاعفات وكادت تدخل العناية المركزة بسبب أن الدكتور زود بجرعات التنشيط ولي صديق زوجته جلست شهر بالعناية المركزة بسبب زيادة التنشيط--فأذا كان بالأمكان تجميد أي عدد لانعرض الزوجة لهذه التجربة .

khalid555
13-05-2010, 02:21 PM
حتى لو كانت صعبه لازم يكون مرت عليه حالات أصعب من حالتك و اعقد

الله يوفقك أخوي ابو الجوري و يوفق الجميع

أميمه
13-05-2010, 03:21 PM
العفو اختي والله اني اتمنى لكم الخير وهذا المنتدى واخواني واخواتي فيه لهم اكبر الأثر في نجاح عمليتي بعد الله سبحانه وتعالى, وما شاء الله توقيعك رائع وفعلا انا أنصح الاخوان قبل ان يدخلو عملية التفتيش ان يقومو بقراءة سورة الأنبياء وان يتمعنو في آياتها .. فكلها دعاء واستجابه وسبق اني ذكرت اني لم أنم ليلة العملية بسبب التسمم الغذائي اللي حصل معي لكن لجأت الى الله ووجدت نفسي أقرأ سورة الأنبياء ووجدت فيها ما وجدت من دعاء الانبياء واستجابة الله سبحانه وتعالى.

الحمدلله على سلامتك ونجاح عمليتك..وصدق سورة الانبياء تريح القلب وتذكرك بان ربك رحيم تدعي ويستجيب لك..

طيب اخوي بما انك ذكرت عمليتك ونجاحها انت سويتها قبل هالمرا وفشلت يعني اكثر من مرا وفي الاخير نجحت ولقو حيونات؟لاني انا خايفه من عملية زوجي الاولى واخاف من الاحباط اذا مالقو شئ..

مسك * الانباريه
13-05-2010, 05:52 PM
الف شكر و تقبل الله منك الدعاء .. اخ ..moonwalker

واتمنى من الاخوة او الاخوات يعطوني رايهم بدواء .. سبيمان

نحن فدائك يا رسول الله
13-05-2010, 06:37 PM
أتمنى من الاخوة او الاخوات يعطوني رايهم بدواء .. سبيمان

[/quote]
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اختى مسك الأنباريه.. و الله و انا بشترى البرو**يد من الموقع بتاعه فى امريكا .. عرض على الشخص اللى اشترى البرو**يد من امريكا . ان فيه دواء هندى . مماثل للبرو**يد بلس و ارخص بكتير فى تمنه . و انك كمان بتحتفظى بالمظاريف الفارغه عندك بعد الأستعمال. و ان لو لا قدر الله مش جاب معاكم نتيجه . بتردى المظاريف الفارغه للشركه الهنديه بامريكا ,, و يردوا عليكوا المبلغ المدفوع فيه.. بس انا مش عارف هل ده السبيمان ولا دواء تانى غيرة.. بس الشركه هناك فى امريكا شكرت جدا فى البرو**يد بلس .. و قالوا انه فعال جدا لحالات العقم عند الرجال .. و الله اعلى و اعلم..
و اسالكم الدعاء . رب لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

dawa
13-05-2010, 07:41 PM
الله يجزاك خير ويوفقك في عملك ويسهل عليك مثل ماسهلت علينا بشرحك فيروابط توقيعك ..بصراحه فهمت اشيا كثير من المواضيع في توقيعك..وحبيت اسئلك عن الاستيل للكارنتين هل ينفع زوجي ياكله مع الفيتامينات وهو حاليا يخفض وزنه قبل كورس الابر.. وياليت تحط لنا صورة للعلاج ومكانا لحصول عليه.

الله يجزاك خير ويوفقك في عملك ويسهل عليك مثل ماسهلت علينا بشرحك فيروابط توقيعك ..بصراحه فهمت اشيا كثير من المواضيع في توقيعك..وحبيت اسئلك عن الاستيل للكارنتين هل ينفع زوجي ياكله مع الفيتامينات وهو حاليا يخفض وزنه قبل كورس الابر.. هو يستخدم حاليا فيتامين e400 وزنك مع فيتامين سي ومليتفيت عباره عن فيتامينات متنوعه.. ينفع نزيد عليها من عندنا بروكـسيد بلس والاستيل كارنتين..

2010-05-07
اسئل الله ان ينفعكم ويرفع البلاء عني وعنكم ويفرج كربنا ويزيل همنا عاجل غير اجل
مشكلتي هي في زوجي..
ماعرف من وين ابدا لكن راح ابدا من اول شي عرفنا عنه وبدينا نعالجه وهو الدوالي..
كان زوجي يشكي منها لما سو سونار للخصيه طلع فيه دوالي متوسطه في الجه اليسرى وبسيطه في اليمنى والدكتور قال لازم تسوي العمليه..وكنا متوقعين ان هذي هي المشكله لكن بعد العمليه بوقت ماصار في حمل فعمل زوجي تحليل طلع صفر حيوانات منويه نفس نتيجة قبل العمليه ولزوجه في السايل

رحنا لدكتور متخصص وسوى لزوجي عدة تحاليل منها تحليل الوراثي وهرمون الحليب والغدة والاف اس ات وال اتش وهرمون التيسترون هرمون الذكوره..

طلعت النتيجه كل الهرمونات سليمه ماعاد هرمون الاف اس اتش مرتفع بدبل والذكوره منخفضه
وحجم الخصيه عنده صغير يعني نصف الحجم الطبيعي..كان البرنامج العلاجي عباره عن ابر هرمونات وحبوب فيتامينات ياخذها لمده 3 شهور بعدها يسوي تحليل سائل منوي اذا مافي حيوانات منويه يسوي له فتح خصيه وياخذ من انسجتها ويشوف اذا هي منتجه او لا وان شاء الله مانوصل لهلمرحله ويصير حمل يااارب..طبعا الدكتور مابدا مع زوجي بالعلاج لان زوجي سمين ومتعدي بسمنه الخط الاحمر قاله الدكتور مقدر اعطيك العلاج والعلاج بالاساس محفز للخصيه عشان تنتج وقال هرمون الاف اس اتش مرتفع معناته الخصيه ماتستجيب والهرمون هذا هو المسئول عن الخصوبه وانتاج الحيونات المنويه..فارتفاعه يدل على ان الخصيه فيها خلل..قال الدكتور العلاج مع سمنتك يرهق الخصيه لان السمنه والشحكوم تسبب زياده حراره الخصيه وبكذا تتعب واحتمال كبير لفشل العلاج فطلب منه ينقص وزنه..وبعدها يبدا العلاج..

سؤالي: هل مرت عليكم حاله نفس زوجي وتم شفاؤه بئذن الله؟يعني قدرو يستخرجون منها حيونات منويه؟

هل صغر الخصيه يؤثر على انتاج الحيونات المنويه؟
ابي اعرف رايكم بحالة زوجي ..

طمنوني الله يطمن بالكم ويرفع قدركم ويفرج كربكم ..
الحمدلله على كل حال..احمد الذي لايحمد سواه واشكر الذي لايعبد سوااه..
الحمدلله الذي اختارني ليبتليني ويختبر صبري وقوة ايماني واسئله بمنه وكرمه ان يجعلني من الصابرين الفائزين..ويثبتني ويشرح صدري وييسر امري ..واياكم
والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد وعلى اله وصحبه الكرام اجمعين
أختي أميمه ... بارك الله فيك و جزاك الله خيرا..
هرمون ال FSH عندما يكون مرتفعا بنسبة الضعف أو (الدبل) كما ذكرت يدل على أن هناك خلل وظيفي من جهة الخصيتين عند زوجك و هو ما يسمى خلل في المصنع المنتج للحيوانات المنوية..

سبب الخلل في الخصية بما أنه ليس وراثيا كما ذكرت.. و بما أن التستوستيرون منخفض أي أن هناك خلل في الخلايا المنتجة للتستوستيرون و هي خلايا ليدج الموجودة داخل الخصية..
هذا يرجح أن سبب الخلل في الخصيتين هو التهابات مثل الإلتهاب الناتج عن مرض النكاف... أو أن السبب هو صدمة قوية للخصيتين..

هذا الضرر لخلايا الخصية يسبب صغر في حجم الخصيتين...

صغر حجم الخصية و إرتفاع هرمون ال FSH لا يمنع أن يكون هناك خلايا صالحة ما زالت تعمل داخل الخصيتين..

مهمتنا هي ترميم خلايا الخصيتين بالدرجة الأولى أي إصلاح الخلايا التالفة..
العنصر الأساسي في هذه العملية هو مادة (أسيتل ال كارنتين) و هو نفسه البروكـسيد.. و هذه المادة تساعد في شفاء الخصيتين...
أضافت الشركة مؤخرا الى البروكـسيد مجموعة من الفيتامينات المساعدة و أهمها ال Q10 ..

1- ضروري جدا إضافة البروكــسيد أو (الأسيتل كارنتين مع Q10 و ملتي فيتامين) لعلاج زوجك..
وظيفته ترميم الخلايا المدمرة في الخصيتين..
2- إضافة فيتامين D 5000 وحدة دولية يوميا الى 10000 وحدة دولية..
وظيفته مساعدة نمو الخلايا و منها خلايا الخصية و يرفع التستوستيرون..
3- زيت السمك (Omega 3) .. عدد 4 حبات يوميا .. و يفضل ال NKO
وظيفته زيادة هرمون الذكورة و تمييع الدم لتسهيل وصوله الى الشعيرات الدموية الدقيقة في الخصيتين..

أختي عندي لك خبر جيد و آخر سيء..
الخبر الجيد أن هذه المواد بإذن الله تساعد زوجك جدا جدا جدا..
الخبر السيء أن العلاج يستغرق في هذه الحالة أقل شيء 8 أشهر.. و الوسط 18 شهر و ممكن أن يصل الى 24 شهر قبل أن يظهر حيوان منوي واحد..
بإمكانكم أخذ هذه المواد إضافة الى الإبر و بإمكانكم تجربة عملية التفتيش و لكن ليس قبل 8 أشهر من العلاج..

صلوا الإستخارة

أرجوانية
13-05-2010, 08:41 PM
زوجي يعاني من 6 سنوات من انعدام في الحيوانات المنوية صفر وكان هرمون الحليب مرتفع جدا ثم نزل الآن معدله تقريبا 40 كان بالمئات
sections of both specimens revealed testicular tissue the tubules are lined almost by sertoly cells only the basement and interstitium are nuremarkable

bilateral testicular biopsies : Germinal cell aplasia (sertoli -cell only)

يعني لاتوجد خلايا صحيح ؟؟وتم تحويلنا للتخصصي في الرياض
وهل البرو**يد بلس ينفع يآخذه
علما إن وزنه تقريبا 108

الله يجزاكم خير ممكن تردوا عليه

dawa
13-05-2010, 09:07 PM
السلام عليكم
اخى دوا ارجو الاطلاع علي هرمونات زوجى واخباري بالنتيجة وماذا يجب علي ان اعمل وسوف اسجل لك الهرمونات التى عملها زوجى طيلة هذة السنين بسم الله
اول تحليل fsh13.6 1.0-28 miu/mi
ثم حلل بعد فترة وجيزة فكانfsh15.50 miu/mi 1-8
ثم حلل مرة اخري بعد اشهر فكانت fsh13.15 1.4-18.1 miu/mi
وفي عام2009كانتfsh8.9 1.4-18.1
وفي عام 2010كانت fsh22.82 4.7-21.5
اما اخرتحليل عملة منذ شهر تقريبا فكانت fsh16.9 0.7-11.1
اما prolactin 16.45up to 15ng/mi
وفي عام2009كانتprolactin 9.1 ng/ml 2.1-17.7
ما اخر تحليل كان prolactin8.50 up to 20 ng /mi
اول تحليل testosterone 6.45 3.0-10.0ng mi
وفي عام 2009كانت testosterone 6.0 0.2-0.8.
واخر تحليل كان سنة 2010 testosterone 4.90 ng /mi 2.4-8.0ng/mi
اما lh 10.0 1.0-13.0miu/mi
lh10.60 2-12
واخر تحليل كان 2010
lh10.20 1.5-9.3miu/miعلما بان بعض الدكاترة يقولوا الهرمونات زينة وبعضهم يقول لا واحنا احترنا بينهم
بما ان لك خبرة بي هالمجال يا اخ دوا ياليت تقولي ايش اسوى والله يعطيك العافية ويفرج همك وكربتك ان شاء الله عاجلا غير اجل
أختي ريحانة الورد ...
بعد أن قرأت تقريبا جميع مشاركاتك حتى أفهم الحالة جيدا.. و عندي ملف (word doc) بإسمك يحتوي جميع مشاركاتك التي فيها معلومات.. و بعد التفكير و الإستخارة.. عندي الملاحظات التالية:
1- الحمد لله أن زوجك يأخذ البروكـسيد من منتصف شهر 3-2010 .. أي تقريبا شهرين.. عليكم بالمداومة حتى 8 أشهر قبل العملية.. (الهدف هو ترميم خلايا الخصية التالفة)
2-جميع الفحوصات عند زوجك جيدة ما عدا هرمون ال FSH .. و هذا يدل على ضعف شديد جدا في إنتاج الحيوانات المنوية (تقريبا صفر :))... يجب إجراء فحص وراثة لمعرفة سبب إرتفاع ال FSH الأساسي.. أي هل هو وراثي أم بسبب تلف الخلايا المنتجة..
3-(على إعتبار أن فحص الوراثة سليم) إرتفاع ال FSH مع بقاء التستوستيرون في المستوى الطبيعي الجيد و ليس المنخفض.. هذا يدل أن سبب الإرتفاع ربما يكون الدوالي لأن خلايا ليدج المنتجة للتستوستيرون تأثرها بالحرارة (الناتجة عن الدوالي) أقل من تأثر الخلايا المنتجة للحيوانات المنوية... كما أن نزول الخصية المتأخر له تأثير على إنتاج الحيوانات المنوية..
أنصحكم بإزالة الدوالي فورا أو بأقرب فرصة ممكنة عند طبيب ماهر.. فهذه الخطوة مهمة جدا
4- حاولي أن تخففي من الوصفات التي يأخذها زوجك حتى لا يتسبب في الملل..
5- صلوا الإستخارة دائما

dawa
13-05-2010, 09:23 PM
الله يجزاكم خير ممكن تردوا عليه

bilateral testicular biopsies : Germinal cell aplasia (sertoli -cell only)

يعني لاتوجد خلايا صحيح ؟؟وتم تحويلنا للتخصصي في الرياض
وهل البرو**يد بلس ينفع يآخذه
علما إن وزنه تقريبا 108

أختي أرجوانية ...
أول شيء عملية الخزعة هذه بسيطة و هدفها تشخيصي..
و عملية التفتيش أفضل منها بكثير و هدفها علاجي و هو الحصول على حيوانات منوية..

عادي أختي هناك حالات سيرتولي أول عملية و أصبحوا آباء الآن..

ما هي فحوصات زوجك كاملة و بالتفصيل و الوحدات و المعدل الطبيعي للمختبر... و بالتواريخ
و كيف نزل البرولاكتين..
إقرئي مشاركات أبو مزون في توقيعي رقم 4

إستعينوا بالله تعالى

أرجوانية
13-05-2010, 11:50 PM
جزاك الله خير
أول ماذهب زوجي للمستشفى من 5سنوات كان هرمون الحليب (البرولاكتين) عالي جدا والنتيجة صفر حتى إن الأطباء اشتبهوا بوجود ورم في الغدة النخامية في الرأس ولكن الحمد لله أجرى أشعة مقطعية للرأس ولم يوجد ورم وصرف له الدكتور علاج للهرمون لاأتذكر مااسمه بالظبط هو علاج عادي أعتقد يصرف للنساء أيضا واستمر على العلاج أكثر من سنة لا أتذكر كم المدة ولكن كانت طويلة والحمد لله رجع الهرمون طبيعي
ولكن لظروف معينة لم يكمل العلاج وانقطع سنتين والآن رجع للمستشفى
وآخر تحليل له هذا وكتبته كله بالحرف
لكن الأحرف الأخيرة والأرقام غير واضحة في النتيجة لأنها صورة
تاريخ التحليل 2-1 -2010

TEST RATIO COI /MES RESULT UNIT MODULE EXPECTED VALUE

. FSH 14 .08 H IU/L E -1 ( 1.5 - 12

. LH 7.38 mIU/m L E -2 ( 1.7- 8

. PRL 41.78 H ng/mL E -1 ( 4.1- 15

TESTO 11.64 nmoI/L E -2 ( 9.9 - 27

مشراف
14-05-2010, 01:57 AM
السلام عليكم أخوي خالد
~
الله يشفينا انشاءالله
أخوي خالد أنا حللت قبل سنتين عندما كنت سمين وطلع صفر وبعد كم شهر حللت وطلع أيضاً صفر واستخدمت أعشاب مع العسل وزاد فقط بالعشرات وسوينا انابيب مرتين وفشلت جميعهم
وحللت قبل سنة طلع حوالي مليون ونصف

- وبعد مانزل وزني إلى 133 كيلو قررت أن أعمل كوورس بنية الحمل

أولاً اتكلت على الله وانصحك بصلاة الفجر بالمسجد لاتخليها .. وعملت صندوق وكل مارحت اصلي الفجر أحط المقسوم حتى لو ريال بنية الأبناء .
ورحت الى راقي يقرا علي انا وزوجتي في ايام التبويض. وشريت خلطة عسل من عطار بسكاكا بالسوق القديم وزيت أصلي من محل لبيع زيت الزيتون وماء وخليت الشيخ يقرا عليهم
وعطاني الشيخ زيت لونه اسود قالي قبل لاتنام ادهن ظهرك ومحاشمك اكرمك الله ,,

ومع الاستغفار والصدقه ولله الحمد والصلاة بالمسجد والدعااااااااااااء

حـــــمـــــلــــت زوجتي بنفس الاسبوع ..وفرحه لاتوصف .. حسيت ان لي قيمة عند نفسي والمجتمع الي كان ينظرلي بنظرة استرحام وتعاطف (أعذروني اخواني على هالكلمه),, والله هذا اللي صار
ولكن :/:
وللأســــــــــــــــــــــــف في نهاية الشهر أجهظت زوجتي وسقط الحمل وعمره أربعة أسابيع ,, ورجعت المعاناة والمشاكل مرة أخرى

وهاذي قصتي خلال الشهرين الماضيين

وأسأل الله العلي العظيم كما رزقنا في المره الماضيه أن يرزقنا هذا الشهر

وناوي اعيد الكره ثاني مره .. واليوم اتصلت على الطبيبة ام عبدالعزيز وحجزت من عندها خلطة وتجيني بعد يومين وكمان ابي اتصل على الشيخ عشان يقرا علينا ان وزوجتي ,,,, ودعواااتكم

والله يوفقك اخوي خالد

أم غنى
14-05-2010, 05:35 AM
الله يعوضك اخوي مشراف بالولد الصالح عاجل غير اجل انا زوجي نفس حاله اخوي خالد ونفس هرموناته بس بودي اسألك واتمنى الاقي جواب ماوضع هرموناتك واهمها هرمون الحليب وهرمون اف اس اتش علمآ ان زوجي يعاني من السمننننه :cry:

هره
14-05-2010, 06:00 AM
الاخت دوا عندي سؤال ياليت تجاوبني عليه الله يجزاك خير
انا اخذت حبوب اوميغا 3 من اجل التساقط الي هل فيه شعري
ولما قرأت الوصفه الي معه انه فيه تكوين للحيوانات المنويه

فسويت بحث عنه في النت ولقيت شيئ فك راسي
لكن بغيت اسأل واتأكد
وياليت بعد اللي جربه واستفاد ياليت مايبخل علي

خليت زوجي يأخذ منه
السؤال هل فعلا ينفع للحيوانات المنويه
زوجي الحيوانات المنويه عددها 25 مليون والحمد لله عدد زين
لكن الحركه 30 % الى 35 %
يعني الحركه فيها ضعف
هل ينفع ياخذه زوجي وكم حبه المفروض ياخذ
والسؤال الثاني
هل حمض الفوليك مفيد له من اجل الحركه ...؟؟

ولد المدينه
14-05-2010, 07:55 AM
صباح الخير
اولا / لااعتراض على حكم الله سبحانه وتعالى وكل تأخيره فيها خيره
ثانيا / انا عرضت معاناتي في هذا المنتدى قبل ست سنوات تقريبا حيث اني تزوجت في عام 1421 هجري وبعد خمس سنوات اكرمني الله بأبنتي الغاليه على قلبي ووحيدتي الى الان
تعرفت في هذا المنتدى على الدكتور احمد واصبحنا اصدقاء عن طريق الماسينجر ووصف لي وصفة اعشاب وقمت باعدادها وبعد ذلك ذهبت الى مكه المكرمه واخذت عمره انا وزوجتي وطلبت الله عز وجل ... ولم يبخل علينا سبحانه وتعالى والان ابنتي تبلغ اربع سنوات ونصف .. اختي العزيزه لاتيأسي من رحمة الله واطلب من المولى عز وجل ان يرزقك بالذريه الصالحه ان شاء الله

مشراف
14-05-2010, 11:23 AM
الله يعوضك اخوي مشراف بالولد الصالح عاجل غير اجل انا زوجي نفس حاله اخوي خالد ونفس هرموناته بس بودي اسألك واتمنى الاقي جواب ماوضع هرموناتك واهمها هرمون الحليب وهرمون اف اس اتش علمآ ان زوجي يعاني من السمننننه :cry:

الله يجزاك بالخير أختي ام غنى والله يرزقكم الذريه الصالحه عاجلاً غير آجل يامجيب الدعاء

قسم بالله أنا شايل فكرة ان زوجتي تحمل طبيعي ,, بس لما عقدت الهمه وجميع الصلوات بالمسجد مع الصدقة بومياً لو ريال اهم شي عقد النية والعلاج بجميع انواعه بنية الشفاء والتوكل على الله اولاً وأخيراً,, بإذن الله راح يوفقكم رب العالمين

وبالنسبة للهرمونات حللت قبل سنة ونصف طلعت نازلة عن معدلها الطبيعي بش بسيط

وأسأل الله العلي العظيم في هذا اليوم المبارك أن يرزق كل محرووووم

نحن فدائك يا رسول الله
14-05-2010, 11:28 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخوانى و اخواتى.. أى شخص هنا فى الصفحه عنده قله حيوانات منويه او ضعف فى الحركه او تشوهات .. او ماشابه ذلك.. يعنى يكون فيه نسبه ان شاء الله .. عليه بأعشاب حراز و العسل و طلح النخل.. و الله و عن تجربه صادقه مع 2 من اصدقائى و كانت الحاله بتاعتهم صعبه جدا .. لدرجه انهم فكروا فى عمليه حقن مجهرى .. و الحمد لله قدرنى ربى و عرفتهم على حراز العطار . و مع أدويه الطبيب طبعا . فى نفس الشهر ربنا كرمهم من وسع .. و شكرااا

مشراف
14-05-2010, 11:37 AM
لو سمحت أخوي إيش هي الحراز
والخلطة اللي استخدموها اصدقائك بالضبط

وجزاك الله كل خير

نحن فدائك يا رسول الله
14-05-2010, 11:57 AM
لو سمحت أخوي إيش هي الحراز
والخلطة اللي استخدموها اصدقائك بالضبط

وجزاك الله كل خير
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى الفاضل .. حراز عطار مشهور جدا هنا فى مصر ..و انا عرفته من هنا من القسم بتاعنا .. و انا من مصر و لكنى لم اكن اعرفه .. غير لما انضميت للقسم هنا ..و معظم الأخوة هنا عارفينه كويس ..
هى خلطه مكونه من اعشاب كتيرة . للأسف انا دلوقتى مش اعرفها .. بس قبل كده انا عرضتها كامله .. و كنت داخل فى القسم باسم عبقور .. قبل تعديل المنتدى و صعوبه دخولى بهذا الأسم ..اعمل بحث على مشاركات عبقور و هتلاقى الخلطه كامله .
و عليك بنص كيلو عسل نحل و اخلط عليه 60 جرام طلح نخل. و كل ما يخلص كررة .
وعليك بجنين القمح. اخلطه يوميا مع ال**ادى .
من الأعشاب و العسل و جنين القمح . كل حاجه منهم مرتين يوميا..
و عليك بكوب شعير مغلى يوميا .
و الله هو الموفق .. و لو محتاج بيانات عن حراز العطار نفسه فى مصر انا حاضر ان شاء الله.

عابر المحيط
14-05-2010, 01:24 PM
السلام عليكم جميعا
بصراحة اشتقنا للأخبار الجميلة
اللهم أسمعنا أخبار طيبة عن كل من في هذا المنتدى اللهم آمين

أميمه
14-05-2010, 05:19 PM
للتنبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــه

السؤال:

ما حكم قول "جمعة مباركة" للناس في كل جمعة، مع العلم أن الجملة انتشرت بين الشباب ؟

جزاكم الله كل خير .

الفتوى :

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:
فالتزام قول المسلم لأخيه المسلم بعد الجمعة أو كل جمعة ( جمعة مباركة ) لا نعلم فيه سنة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ولا عن صحابته الكرام، ولم نطلع على أحد من أهل العلم قال بمشروعيته، فعلى هذا يكون بهذا الاعتبار بدعة محدثة لا سيما إذا كان ذلك على وجه التعبد واعتقاد السنية، وقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد . رواه مسلم والبخاري معلقا، وفي لفظ لهما: من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد . وأما إذا قال المسلم لأخيه أحيانا من غير اعتقاد لثبوتها ولا التزام بها ولا مداومة عليها، ولكن على سبيل الدعاء فنرجو أن لا يكون بها بأس، وتركها أولى حتى لا تصير كالسنة الثابتة، وانظر الفتوى رقم : 10514 ، والفتوى رقم : 19781 .

والله أعلم .

المفتي: مركز الفتوى بإشراف د.عبدالله الفقيه

وحبيت اشكر كل شخص في هالموضوع مجتهد في الرد عن اسئلتنا..والله كنت ماعرف شي عن مشكلة زوجي وبفضلكم فهمت كل شي جزاكم الله عني وعن غيري كل خير..وماراح انساكم بالدعا في يوم الجمعه..

اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

أرجوانية
14-05-2010, 08:40 PM
جزاك الله خير
أول ماذهب زوجي للمستشفى من 5سنوات كان هرمون الحليب (البرولاكتين) عالي جدا والنتيجة صفر حتى إن الأطباء اشتبهوا بوجود ورم في الغدة النخامية في الرأس ولكن الحمد لله أجرى أشعة مقطعية للرأس ولم يوجد ورم وصرف له الدكتور علاج للهرمون لاأتذكر مااسمه بالظبط هو علاج عادي أعتقد يصرف للنساء أيضا واستمر على العلاج أكثر من سنة لا أتذكر كم المدة ولكن كانت طويلة والحمد لله رجع الهرمون طبيعي
وآخر تحليل له هذا وكتبته كله بالحرف
لكن الأحرف الأخيرة والأرقام غير واضحة في النتيجة لأنها صورة
تاريخ التحليل 2-1 -2010

test ratio coi /mes result unit module expected value

. Fsh 14 .08 h iu/l e -1 ( 1.5 - 12

. Lh 7.38 miu/m l e -2 ( 1.7- 8

. Prl 41.78 h ng/ml e -1 ( 4.1- 15

testo 11.64 nmoi/l e -2 ( 9.9 - 27

جزاك الله خير أخ دواء
هل ممكن زوجي يستخدم البرو**يد بلس بدون وصفة طبية ؟؟؟؟؟؟
وهل هناك ضرر من استخدامه

مسك * الانباريه
14-05-2010, 09:29 PM
اخي ( نحن فدائك يارسول الله ) .. مشكور ماقصرت وعسى ربي يرزقك ويفرحك ويبشرك ..بعون الله ورحمته

والله اتذكر احدى الاخوات قالت زوجي استعمل السبيمان .. من هي لا اتذكرهها .. ياريت تشوف مشاركتي وتسولفلي عن هذا العلاج وطبعا هم كاتبين يعالج تضخم البروستات ويزيد النطاف ..

انا مو مقتنعه بس زوجي يقول كثير من المراجعين كانوا (صفر ) واستعملوه وطلعت عندهم حيوانات منوية ..

هره
14-05-2010, 10:06 PM
الاخت دوا عندي سؤال ياليت تجاوبني عليه الله يجزاك خير
انا اخذت حبوب اوميغا 3 من اجل التساقط الي هل فيه شعري
ولما قرأت الوصفه الي معه انه فيه تكوين للحيوانات المنويه

فسويت بحث عنه في النت ولقيت شيئ فك راسي
لكن بغيت اسأل واتأكد
وياليت بعد اللي جربه واستفاد ياليت مايبخل علي

خليت زوجي يأخذ منه
السؤال هل فعلا ينفع للحيوانات المنويه
زوجي الحيوانات المنويه عددها 25 مليون والحمد لله عدد زين
لكن الحركه 30 % الى 35 %
يعني الحركه فيها ضعف
هل ينفع ياخذه زوجي وكم حبه المفروض ياخذ
والسؤال الثاني
هل حمض الفوليك مفيد له من اجل الحركه ...؟؟

khalid555
14-05-2010, 10:52 PM
اختي مسك
أنا استخدمت سبيمان و هي حبوب مكتوب عليها هملايا مصنوعه في الهند في صيف 2007 بوصفه طبيه لثلاث شهور و ما جابت نتيجه للأسف
يمكن تجيب نتيجه مع غيري
أتمنى للجميع الذريه الصالحه المعافاه والله لا يحرم أحد

مسك * الانباريه
14-05-2010, 11:26 PM
اختي مسك
أنا استخدمت سبيمان و هي حبوب مكتوب عليها هملايا مصنوعه في الهند في صيف 2007 بوصفه طبيه لثلاث شهور و ما جابت نتيجه للأسف
يمكن تجيب نتيجه مع غيري
أتمنى للجميع الذريه الصالحه المعافاه والله لا يحرم أحد

جزيت خيرا وتقبل الله منك الدعاء ..طيب يعني ماضرتك الحبوب ..؟ هل قمت بعمل تحليل هرمونات بعدها ..وهل حدث فرق مااا..؟

أميمه
15-05-2010, 03:03 AM
اخواني كيف اقدر اوفر برو**يد بلس؟؟

الي يقول نطلب عن طريق النت ياليت يعلمنا كيف وكم تكلفته..ياليت في اقرب وقت

والي يعرف رقم صيدلية الحبيب الي توفره وكم سعرها يذكره لنا هنا عشان الكل يستفيد.

امنيات..
15-05-2010, 04:28 PM
كيفكم جميعا انشاءالله بخير
يارب يحقق لكم كل احلامكم يارب
زوجي الآن يستخدم عصير فاكهة الأساي بعد مدح شخص قر يب له
فما ادري انا ماشفت احد يتكلم عنها
فيه احد منكم سمع عنها او استخدمها؟؟

أميرة فرنسيه
15-05-2010, 08:00 PM

أرجو من الله ان تكونوا في أتم الصحة والعافية والسعادة

الاسبوع قبل الماضي اجرى زوجي عملية تفتيش مجهري بالخصيه بعيادة ذرية عنددددددددددد الدكتور حمود المطرفي
ولكن النتيجه ولله الحمد على كل حال انهم لم يجدواا ....ولا اعرف هل وجدوا خلايا ام لاا زوجي لم يسأل حالته صعبه

ودي اسأل من اجراها اكثر من مره ووجد حيوانات منويه في المره الثانيه
وش تشورون علي ...؟
قريت عن شخص يقال له د.محسن النادي من فلسطين يعالج
http://arabaltmed.net/portal/read/11

في أحدد جربه منكم ...
انا في حيره من أمري

واذا في احدددددد منكم يعرف عن العلاج بالطاقه اذكر مره شاهدت برنامج على قناة دبي عن دكتوره سعودية اسمها مها هاشم عالجت شخص مريض صفر ...حاولت اكلمها بس عجزت اوصل لها ...سجلت بموقعها ومنتداها بس للاسف المنتددى ليس للجميع
http://www.mahahashem.com/index.php

دعــــــــــــــــواتكم لنا ...انا والله لا أنساكم من دعـائـــــــــــــــي

الشبح ؟
15-05-2010, 10:12 PM
اختي اميرة فرنسية الله يعوضك كل خير ولاتيئسي من رحمة الله
بالنسبة للدكتور محسن انا جربت علاجه بس ما استفدت شي ابدا ؟
ويمكن مع شخص ثاني يفييد .

ولك تحيتي

أم غنى
16-05-2010, 12:20 AM
اخي مووووووووون ممكن تتكتب لنا وصفه العسل اللي استخدمتها

ابوهاجر
16-05-2010, 12:21 AM

الاسبوع قبل الماضي اجرى زوجي عملية تفتيش مجهري بالخصيه بعيادة ذرية عنددددددددددد الدكتور حمود المطرفي
ولكن النتيجه ولله الحمد على كل حال انهم لم يجدواا ....ولا اعرف هل وجدوا خلايا ام لاا زوجي لم يسأل حالته صعبه

وش تشورون علي ...؟

في أحدد جربه منكم ...
انا في حيره من أمري

واذا في احدددددد منكم يعرف عن العلاج بالطاقه اذكر مره شاهدت برنامج على قناة دبي عن دكتوره سعودية اسمها مها هاشم عالجت شخص مريض صفر ...حاولت اكلمها بس عجزت اوصل لها ...سجلت بموقعها ومنتداها بس للاسف المنتددى ليس للجميع

من باب التجربة ومن باب الأمانة العلمية ,لا أنصحك نهائي بعلاج دمحسن النادي ,ولي ردود في الصفحات السابقة حول هذا الموضوع,وقبل فترة أستخدمها أحد أصدقائي ولو كان أستشارني لأشرت عليه أن لايحضرها, فأستخدمها وخسر مبالغ ولم يستفد شي,فأصرفي نظر عنها نهائي

نحن فدائك يا رسول الله
16-05-2010, 12:23 AM
أختى اميرة فرنسيه .. ربنا يعوض عليكم.. و يعوض صبركم خير..
انتم ليه مش جهزتوا للعمليه .. يعنى اخدتوا البرو**يد بلس و العسل و الطلح و الغذاء و الفيامينات
ربنا هو المعين .. لا تقنطوا من رحمه الله

كوكب زحل
16-05-2010, 12:27 AM
اختي اميرة فرنسيه ..
الحمدلله على كل حال ..
لكن كيف حالة زوجك الان ..؟؟
هل خرج من المستشفى بعد العمليه مباشره ؟؟
و هل يستطيع الان ان يزاول حياته بشكل طبيعي ..!! ام يحتاج للراحه لفتره معينه ؟؟؟
وكم استغرقت عمليته ..؟
لانه لدي موعد عمليه مع الدكتور المطرفي شهر 7 القادم
والله الموفق

نحن فدائك يا رسول الله
16-05-2010, 02:44 AM
أختى اميرة فرنسيه .. ليه انتم مش ذهبتم الى مركز فيه الميكرسكوب الجراحى لتنفيذ العمليه .. مثل ما فعل الأخ مووون.. انا قبل كده عملت مرتين تفتيش عادى و بدون الميكرسكوب .. و اللى عرفته من مركز الدكتور مدحت عامر ان الميكرسكوب ده بيعطيكم فرصه اكبر و احسن.. الخير كله بيد الله سبحانه و تعالى..

moonwalker
16-05-2010, 07:57 AM

وش تشورون علي ...؟

في أحدد جربه منكم ...
انا في حيره من أمري

الأخت العزيزة اميره فرنسية, الحمدلله على كل شئ, وباذن الله المره القادمه يجدو العدد الكافي, انا قمت بعدة عمليات منها الابرة والخزعة واخر شئ التفتيش المجهري والحمدلله تم ايجاد العدد الكافي.. لا تيأسو وفي نفس الوقت لا تشتتو انفسكم بالذهاب الى هذا وذاك.. عليكم ان تركزو على نوع واحد من العلاج لفترة كافية ثم اجراء عملية في مستشفى متخصص لعقم الذكور وفي حالتي ركزت على البروكــسيد والعسل مع غذاء الملكات لمدة 4 شهور واخترت طبيب ذو خبره ودراية ومتخصص في عقم الرجال وكل ذلك بعد التوكل على الله والدعاء الخالص له.

moonwalker
16-05-2010, 08:02 AM
اخي مووووووووون ممكن تتكتب لنا وصفه العسل اللي استخدمتها

أختي انا طلبت من بائع العسل العسل مع غذاء الملكات ولكنه اضاف بعض الاشياء الاخرى, والخلطة كل مره كنت آخذ نصف كيلو وهي:

500 غم عسل جبلي أصلي
100 غم غذاء ملكات
جنسنغ
زنجبيل
لقاح النخل
حبوب اللقاح

khalid555
16-05-2010, 08:48 AM
السلام عليكم و صباح الخير للجميع

أختي أميره فرنسيه

الله يعوض عليكم و الله يرزقكم في المرات القادمه لا تقنطوا من رحمة الله

أختي مسك الأنباريه

و الله أكون معك صادق ما أذكر الهرمونات بعد التحليل و قتها علشان كذا مابي أقول كلام مو متأكد منه

أخوي مشراف

الف مبروك وجود الحيامن و الله يعوضك خير

و الله يرزقك إن شاء الله في المرات القادمه و الله يجزاك خير على الرساله الخاصه

عاشقة الامومه
16-05-2010, 09:21 AM

وش تشورون علي ...؟

في أحدد جربه منكم ...
انا في حيره من أمري

الله ياجركم في مصيبتكم ويخلف لكم خير منها
زوجك هل اخذ علاجات قبل العمليه
وعند الاخ مون عمل اكثر من عمليه وماحصلو والعمليه الاخيره حصلو اهم شي ماتفقدين الامل خلي املك بالله كبير وكلنا معك

عاشقة الامومه
16-05-2010, 09:51 AM
طبقت الخلايا الجذعيه بعلاج القلب
هذا الرابط
http://www.alarabiya.net/articles/2010/05/14/108599.html
الخبر من قناة العربيه

ريحانة الورد
16-05-2010, 10:27 AM
مشكورة اختى عاشقة الامومة علي الرابط
لكن السؤال اللذى يطرح نفسة متى تطبق الخلايا الجذعية لحل مشكلة العقم

khalid555
16-05-2010, 10:43 AM
ما اعتقد فيه شي قبل عشر سنوات او خمس سنوات

الله يرزقنا و لا يتكلنا عليهم و لا على خلاياهم الجذعيه

عاشقة الامومه
16-05-2010, 11:01 AM
ماعلى ربي شي بعيد الطب يوم عن يوم يتقدم وان شاءالله ربي يرزقنا

khalid555
16-05-2010, 12:26 PM
آمين يا رب العالمين اليوم قبل بكره

بس أعرفهم وعود زائفه الله لا يحوجنا لهم

أميمه
16-05-2010, 02:59 PM
اخواني انا طلبت رقم صيدلية الحبيب من الاستعلامات وللاسف محد يرد علي حبيت استفسر عن البرو**يد بلس لان ان شاء الله
نبي نبدا فيه..والله كريم

ياليت احد يفيدني كيف اقدر احصل عليه..باقرب وقت والله الشافي

انا وزوجي نوينا نئجل عملية التفتيش بعد فتره طويله من العلاج يعني اتوقع شخص فيه ضمور في الخصيه فتره علاجه ماراح تكون 3 شهور لازم اكثر عشان تكون النتائج طيبه..وطبعا يرجع الفضل في قرارنا هذا بعد الله لاخونا دوا الله يجزاه خير..

عشان كذا ياليت احد يدلنا على طريقة الحصول على البرو**يد بلس ..
فرج الله عني وعنكم

ريحانة الورد
16-05-2010, 05:49 PM
اختى اميمة البرو**يد بلس تلاقينة في صيدلية الحبيب بالرياض وصيدلية نورا بجدة وتلاقينة بعد بالكويت اذا لج قرايب هناك احد يرسلة لج
اتمنى انى اكون افدتج

ام ملاك مستقبلا
16-05-2010, 07:32 PM
ياجماعة انا اول مرة اشترك فى منتدى فى حياتى وانا سعيدة جدا انى بتواصل معاكم

ياريت شوية ترحــــــــــــــــــــــــــــــيب عشان احس انى معاكم فعلا

كل حلمي نونو
16-05-2010, 07:38 PM
جزاك الله خير اختي عاشقة الامومه ع النقل وانشاء الله يجي علاج العقم عن قريب

ام ملاك مستقبلا
16-05-2010, 07:42 PM
ياجماعة حد يرد عليا انا عضو جديد حد يقول اهلا او اى حاجة

moonwalker
16-05-2010, 09:00 PM

حياك الله اخت ام ملاك في المستقبل القريب بإذن الله, وان شاء الله تستفيدين من هذا الموضوع الرائع

نحن فدائك يا رسول الله
16-05-2010, 10:17 PM

اهلا و سهلا اختى ام ملاك مستقبلا .. نرجو انك تستفيدى من القسم و من تجارب الأخوة

أميمه
16-05-2010, 11:02 PM
اختى اميمة البرو**يد بلس تلاقينة في صيدلية الحبيب بالرياض وصيدلية نورا بجدة وتلاقينة بعد بالكويت اذا لج قرايب هناك احد يرسلة لج
اتمنى انى اكون افدتج

مشكوره اختي على ردك وياليت توضحين لي وين مكانه بالظبط بكويت لاني انا اقدر اورح..وكم سعره

المصرية
17-05-2010, 12:11 AM
ياجماعة حد يرد عليا انا عضو جديد حد يقول اهلا او اى حاجة
أهلا وسهلا بكي وربنا يكرمك ويكرمنا بالذرية يارب

ام ملاك مستقبلا
17-05-2010, 12:50 AM
يجماعة انا مشكلتى مشكلة كبيرة ومكنشى عندى امل نهائيا انا وزوجى ولكن بعد ما دخلت على منتداكم

وقريت حالات مشابهة وان فية امل حسيت ان روحى رجعت لى تانى مطولشى عليكم احنا مشكلتنا

متلازمة سيرتولى سيل يعنى مفيش خلايا ام فى الخصية والكل عارف مدى صعوبة الحالة دى

بس الامل فى الله وحدة لو اى حد عارف اى حالة مشابهة ومتاكد منها وحصل اى تطور فى الحالة

او انجبو مهما كانت المحاولات يفرح قلبى ارجوكم مستنية crycrycryyarubyarub

امنيات..
17-05-2010, 01:38 AM
صباح الخير كيفكم انشاءالله بخير
من خلال اطلاعي على ردودكم اشوف ناس كثير تمدح بالدكتور مدحت
ياليت توضحون لنا العمليات التي يقوم هذا الدكتور وكيف اتواصل معاه وهل هو افضل من الدكتور زيد الكيلاني من حيث الخبره ارجوكم لاتبخلون علي بأي معلومه خصوصا من جرب العلاج عنده

ام ملاك مستقبلا
17-05-2010, 02:02 AM
:):):)ابتسمو للحياة تبتسم لكم :):):)

عبدالستار الراش
17-05-2010, 06:51 AM
والله اني نفس الحالة عندي بس صحيح الحيوانات المنوية كانت صفر بس بمراجعة الاطباء في حينها صعدت النسبة الى عشر ملايين منها نشط ومنها لا بس المشكلة انا تركت العلاج لظروف قاهرة ولسنو ات عديدة وهسه ما اعرف شسوي علما ان الخصيتين ما احس بيهن تقدم بل تراجع اعينوني اعان الله الجميع

moonwalker
17-05-2010, 07:47 AM
أخواني وأخواتي الأعزاء وخاصة المسجلين حديثا, أرجو منكم رجاء أخوي ان تقرأو الموضوع من بدايته, ففيه من الفوائد والمعلومات والتجارب الكثير ونرى تردد نفس السؤال مرات ومرات مع انه مذكور في احدى المشاركات وبالتفصيل.
سائلا المولى سبحانه وتعالى ان يهبكم ويهبنا الذرية الصالحة المعافاة آمين

khalid555
17-05-2010, 08:13 AM
صباح الخير للجميع و الله يجعله يوم خير و أخبار حلوه على الجميع

حياك الله اختي أم ملاك مستقبلا و سعدنا بإنضمامك معنا

===============

بالنسبه للاخت اللي سألت عن المقارنه بين الدكتورين الكيلاني و مدحت عامر

يمكن أخوي المحترم مون يقدر يفيدك لأنه تعامل معاهم الأثنين

الله يوفق الجميع و يرزقنا و لا يحرمنا يا رب الذريه الصالحه المعافاه

حلاوه حلوه
17-05-2010, 10:43 AM
ام ملاك مستقبلاً

ماهو سبب الانعدام عند زوجك ؟

هل اصاب بالتهاب في صغره مثل النكاف ( ابو كعب) (ابو دغيم) ؟

ام ملاك مستقبلا
17-05-2010, 01:36 PM
اختى حلاوة حلوة بصراحة زوجى مش فاكر بس هو بيقول انو مرض كثير وهو صغير

والاخ موون ووكر انا فعلا قريت كتير فى المنتدى وهو دة الى شجعنى انى اشترك معاكم

بس يمكن فية جديد فى الحالة او معلومات جديدة او تجربة تجدد الامل معانا

وهل فية اعشاب او اى علاج ممكن ناخدة عــــــــــــــــــــــــشان احنا باذن الله ناويين نعمل

مسح مجهرى فى مصر لما نروح باقى حوالى 3 شهور لو يمكن ناخد اى حاجة تعمل اى نتيجة

انا اســـــــــــــــــــفة طولت عليكم ( رغغغغغغـــــاية بقى )shutupshutupshutup

ام ملاك مستقبلا
17-05-2010, 01:51 PM
والله اني نفس الحالة عندي بس صحيح الحيوانات المنوية كانت صفر بس بمراجعة الاطباء في حينها صعدت النسبة الى عشر ملايين منها نشط ومنها لا بس المشكلة انا تركت العلاج لظروف قاهرة ولسنو ات عديدة وهسه ما اعرف شسوي علما ان الخصيتين ما احس بيهن تقدم بل تراجع اعينوني اعان الله الجميع

اخى عبد الستار الراش انت تقصد ان حالتك كانت سيرتولى سيل يعنى مكنشى فية خلايا ام
عشان فية فرق بين ان تكون صفر وفية خلايا ام عن ما تكون سيرتولى ياريت تفسر لى الحالة بالضبط
واخذت اية علاج :sss:sss:sss

أميرة فرنسيه
17-05-2010, 03:36 PM
أختى اميرة فرنسيه .. ربنا يعوض عليكم.. و يعوض صبركم خير..
انتم ليه مش جهزتوا للعمليه .. يعنى اخدتوا البرو**يد بلس و العسل و الطلح و الغذاء و الفيامينات
ربنا هو المعين .. لا تقنطوا من رحمه الله

الحمد لله على كل حال
ونعم بالله اكيد مانيأس من رحمة رب العالمين سبحانه ماينسى عبدددده ولايتركه في شدده
العملية صارت بسرعه ماكان في وقت وانا في مكان وزوجي بمكان ماربي كتب هالمره
بإذن الله نستخدمه
بس هو ايش فايددددته بالضبط؟؟؟

اناهيل
17-05-2010, 04:07 PM
اختى ام ملاك مستقبلا زوجى نفس حاله زوجك بس ياريت تذكرى كيف طبيعه مستوى الهرمونات عنده
زوجى عنده خلايا سرتولى فقط ولا يوجد لديه الخلايا الام ولكن تناول الكثير من الفيتامينات والخلطات العسل ولله الحمد اصبح لديه الان الخلايا الام ومتطوره والان ناويين ناخد ابر هرمونيه لانه هرمون الغده عنده مستواه منخفض وانشاء الله يكون هوه السبب بعد الله ثم ناويين ان اتاحت لنا الفرصه اخذ البرو**يد الذى انصحك انت ايضا بتناوله لانه مفيد جدا لحاله زوجك اى ما كان حالته وانشاء الله المده كافيه قبل عمليه المسح المجهرى والله يرزقنا ويرزق الجميع بالذريه الصالحه المعافاه

أبوأويس
17-05-2010, 04:09 PM
الاخت ام ملاك حياك الله بالمنتدى و ان شاء الله بتفيدي و تستفيدي
الاخت أميرة فرنسية توكلوا على الله و خدو البرو**يد و هو عبارة عن مجموعة فيتامينات مفيدة كثير مع خلطة عسل و فيتامين سي 1000 و فيتامين اي 400 و اوميغا 3
أسأل الله لي و لكم و لكل الأعضاء الذرية الصالحة المعافاة عاجلا غير اجلا يا رب

ام ملاك مستقبلا
17-05-2010, 04:12 PM
مساء الخير على كل الوجودين ويارب تكونوا كلكم بخير وسلام ياريت اى حد يرد عليا

هل فية اى علاج نأخذة لحالتنا قبل المسح المجهرى ولا لاة ارجوا الرد بسرعة

ملحوظة (( الحالة متلازمة سيرتولى سيل ))

أبوأويس
17-05-2010, 04:14 PM
الاخ الفاضل عبدالستار الراش
يا ريت تحكيلنا شو العلاجات اللي اخدتها و لقيت حيوانات منوية بعد ما كان العدد صفر
جزاك الله خيرا و رزقك و ايانا الذرية الصالحة المعافاة

ام ملاك مستقبلا
17-05-2010, 04:34 PM
اختى ام ملاك مستقبلا زوجى نفس حاله زوجك بس ياريت تذكرى كيف طبيعه مستوى الهرمونات عنده
زوجى عنده خلايا سرتولى فقط ولا يوجد لديه الخلايا الام ولكن تناول الكثير من الفيتامينات والخلطات العسل ولله الحمد اصبح لديه الان الخلايا الام ومتطوره والان ناويين ناخد ابر هرمونيه لانه هرمون الغده عنده مستواه منخفض وانشاء الله يكون هوه السبب بعد الله ثم ناويين ان اتاحت لنا الفرصه اخذ البرو**يد الذى انصحك انت ايضا بتناوله لانه مفيد جدا لحاله زوجك اى ما كان حالته وانشاء الله المده كافيه قبل عمليه المسح المجهرى والله يرزقنا ويرزق الجميع بالذريه الصالحه المعافاه

الف شكر ليكى اختى اناهيل على ردك انا زوجى هرمون fshعالى شوى تقريبا 11 وبصراحة احنا سبنا ملفنا فى مصر
لم ناخذة معنا السعودية لاننا فقدنا الامل للابد فأنا مش عارفة التفاصيل قوى لان الصدمة خلتنا مندققشى
فى التفاصيل وانا زوجى بدء يأخذ الاعشاب بالعسل من يومين بس خايفين نأخذ البرو**يد

هل هو امن بدون استشارة طبيب أرجوكى انصحينى بالصواب ربنا يكرمك ويرزقك باجمل توأم فى الدنيا

نحن فدائك يا رسول الله
17-05-2010, 06:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...اختى اميرة فرنسيه و الأخت أم ملاك مستقبلا ان شاء الله.. البرو**يد امن جدا على الصحه .. فهو مجموعه فيتامينات مع بعضها .. و هو للصحه العامه . و بيعمل على تنشيط و ترميم خلايا الخصيه التالفه و التى لاتعمل ولا تنتج..و كل اعضاء القسم هنا تقريبا بيستعملوة .. بعد ما جرب الأخ مون بارك الله فيه و استعمله و جاب معاه نتيجه و الحمد لله.. وربنا يتم له حمل زوجته ان شاء الله على خير
*** و الأخ مووون اقترح على الأخوة و الأخوات المستجدين بالقسم .. ياريت تراجعوا اللى فات منكم هنا فى الصفحه .. لأنكم اكيد اكيد ان شاء الله هاتستفيدوااااا كتير منه..
*** الأخ عبدالستار الراش .. الحمد لله على نتيجه تحليلك .. يا ريت لو تشرح حالتك هنا بالقسم للأفاده للجميع

moonwalker
17-05-2010, 07:28 PM
الف شكر ليكى اختى اناهيل على ردك انا زوجى هرمون fshعالى شوى تقريبا 11 وبصراحة احنا سبنا ملفنا فى مصر
لم ناخذة معنا السعودية لاننا فقدنا الامل للابد فأنا مش عارفة التفاصيل قوى لان الصدمة خلتنا مندققشى
فى التفاصيل وانا زوجى بدء يأخذ الاعشاب بالعسل من يومين بس خايفين نأخذ البرو**يد

هل هو امن بدون استشارة طبيب أرجوكى انصحينى بالصواب ربنا يكرمك ويرزقك باجمل توأم فى الدنيا

الأخت ام ملاك,
البروكــسيد آمن جدا ويمكن استعماله لأي فتره ولا يوجد له أعراض جانبية غير حمل الزوجة بإذن الله, أنا اتكلم من واقع دراسة وتجربه لمدة اكثر من 4 شهور

نسمة هوى
17-05-2010, 09:06 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا شفت معظمم الحالات مشابهة لحالة زوجي مع اختلاف بسيط
انا متزوجة من سنتين ولحد الان لم ارزق بالدرية لما رحت عند الدكتورة قالت انو كلشي طبيعي وطلبت من زوجي التحليل
لما حللنا لقينا عدد الحيوانات المنوية0 كررنا التحليل مرتين نفس النتيجة مع العلم ان زوجي عندو 3 ولاد من طليقتو لما رحنا عند الدكتور قالو بما انك عندك ولاد فان الخصية تنتج حيوانت لكن في شي يمنعا انها تمر طلب منو عمل اشعة للبروستاتا النتيجة كان ما فيه اي التهاب ولما رجعنا عندو قال بان ممكن يكون انسداد غير باين في الاشعة هو الي مانع الحيوانات المنوية من المرور والحل انكم تعمل حقن ياخدو من الحيوانات المنوية من الخصية ونعمل تلقيح المشكلة انو زوجي موحابب يعمل اي عمليات رجائي هل في حل تاني كمتلا الطب البديل بعيد عن اي عملية لان حالتي النفسية في الحضيض وهو ما همو لانو عندو ولاد

ام ملاك مستقبلا
17-05-2010, 09:11 PM
جزاكم الله كل الخير اخى الفاضل موون ووكر واختى الفاضلة نحن فدائك يارسول الله ورزقكم من فضلة

حابة أسأل البيرو**يد بلس حقن ولا كبسول ؟ وكمان سعرة ؟وزوجى ياخدة كم مرة فى اليوم ؟ ومنين اقدر اشترية؟ عشان المكان الى انا
فية سألنا علية مش موجود عموما انا رايحة عمرة يوم الاربع هاسال فى مكة وربنا يكرمنا ونلاقية

وباذن الله هادعى لكل المنتدى ربنا يتقبل يارررررررررررربyarubyarub

أبوأويس
17-05-2010, 09:14 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا شفت معظمم الحالات مشابهة لحالة زوجي مع اختلاف بسيط
انا متزوجة من سنتين ولحد الان لم ارزق بالدرية لما رحت عند الدكتورة قالت انو كلشي طبيعي وطلبت من زوجي التحليل
لما حللنا لقينا عدد الحيوانات المنوية0 كررنا التحليل مرتين نفس النتيجة مع العلم ان زوجي عندو 3 ولاد من طليقتو لما رحنا عند الدكتور قالو بما انك عندك ولاد فان الخصية تنتج حيوانت لكن في شي يمنعا انها تمر طلب منو عمل اشعة للبروستاتا النتيجة كان ما فيه اي التهاب ولما رجعنا عندو قال بان ممكن يكون انسداد غير باين في الاشعة هو الي مانع الحيوانات المنوية من المرور والحل انكم تعمل حقن ياخدو من الحيوانات المنوية من الخصية ونعمل تلقيح المشكلة انو زوجي موحابب يعمل اي عمليات رجائي هل في حل تاني كمتلا الطب البديل بعيد عن اي عملية لان حالتي النفسية في الحضيض وهو ما همو لانو عندو ولاد
اختي
اعملي خلطة عسل مكونة من عسل طبيعي و غداء ملكات النحل و حبوب اللقاح و الجنسنج و الصنوبر
وخليه ياخد البرو**يد مع الفيتامين اي و فيتامين سي و الاوميغا 3
او يجرب دواء سبيمان في حالات نفع معاهم كذلك
اسأل الله أن يرزقكم الذرية الصالحة المعافاة

نسمة هوى
17-05-2010, 09:27 PM
مشكور اخي ابو اويس وبارك الله وفيك ان شاء نجرب الوصة لاننا ما استعملنا لاعشاب بعد

مسك * الانباريه
18-05-2010, 12:05 AM
ام ملاك .. حياج الله معانا وباذن الله نفرح جميعا بالفرج القريب

اختي نسمة هواء .. حياج اختي .. انا رأيي ان زوجك يعمل تحليل هرمونات .. واذا طلعت النتيجة ارتفاع في هرمون fsh .. فهذا يشير الى ان الخصية لاتنتج بالشكل المطلوب (يعني ضعفت حتى وان انجب سابقا لان الرجل قابل الى ان تضعف عندة الحيوانات او تنعدم لاسباب عديدة .. واذا طلعت النتيجة طبيعية فهذا يعني ان هناك انسداد في الانابيب الناقلة لالتهاب ما .. الله اعلم )

اخي عبد الستار الراش .. الف مبروك وياربي تفرح بالذرية .. بس هذا ممتاز ياليت ازواجنا عندهم ربع ماعندك حتى نسارع الى عملية الحقن المجهري .. ووضح لنا كيف ارتفعت النسبة لديك ..؟

كيف هي هرموناتك ..؟

هل خصيتاك ضامرتان ..؟

اي الادوية تناولت ..؟
ومن طبيبك المعالج ..؟

جزااك الله خيرا

ريحانة الورد
18-05-2010, 12:08 AM
جزاكم الله كل الخير اخى الفاضل موون ووكر واختى الفاضلة نحن فدائك يارسول الله ورزقكم من فضلة

حابة أسأل البيرو**يد بلس حقن ولا كبسول ؟ وكمان سعرة ؟وزوجى ياخدة كم مرة فى اليوم ؟ ومنين اقدر اشترية؟ عشان المكان الى انا
فية سألنا علية مش موجود عموما انا رايحة عمرة يوم الاربع هاسال فى مكة وربنا يكرمنا ونلاقية

وباذن الله هادعى لكل المنتدى ربنا يتقبل يارررررررررررربyarubyarub
اختى البرو**يد بلس هو بودرة وليس حقن او كبسولات وسعرة بالسعودية علي ما اعتقد 345ريال ويؤخذ مرتين باليوم بالصباح وبالليل اذا انت رايحة عمرة روحي لجدة واشترية من صيدلية اسمها نورة في بناية نورة اما في مكة ما ادرى موجود ام لا
ادعي ان الله يشفي زوجى وكل مريض ان شاءالله وان الله يحقق اللي في بالي

ام ملاك مستقبلا
18-05-2010, 01:55 AM
ممكن أسال كيف نعرف اذا كان ال fshعالى ولا لاة واية هوة المعيار العادى او المظبوط

انا زوجى fshعندة 11 ياترى دة معيارة اية بالظبط ؟ ياريت اى حد يعرف يرد عليا :confused::confused:

أم غنى
18-05-2010, 05:14 AM
اخي مون زوجي عن قريب بإذن الله رايح عند الدكتور مدحت وهذي ااول زياره سؤالي هل من اول زياره يقرر له مسح مجهري للخصيه وهل العمليه مؤلمه لان زوجي مررررررررره متخوف ونسيته تبعانه

غناتي**
18-05-2010, 05:23 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
كيف أعرف إن زوجي ماعنده الخلايا الأم يعني متلازمة سرتولي؟؟
هل فيه تحليل معين يعمله ونعرف؟
وجزاكم الله خير ورزقنا جميعا الذريه

alshadn
18-05-2010, 08:58 AM
اخي مون
سبق وان ذكرت ان زوجي استخدم البرو**يد بلس شوف النتائج وقولي رايك فيها

طبعا قبل استخدام البرو**يد بلس fsh22,89
بعد استخدام البرو**يد بلس لمدة ثلاثة اشهر 22,28 fsh
بعد سته اشهر اصبح 23,7 fsh
ارتفع بعد ستة اشهر ترك زوجي البرو**يد لان صار له رائحة في جسمه وبعد ماتركه راحت ريحة
وباذن الله راح يرجع يستخدمه بس ليه ارتفع الهرمون واصبح يشعر بالالم في خصيتيه
ياليت تشرح لنا اخ مون جزاك الله كل خير

اناهيل
18-05-2010, 10:29 AM
اختى ام ملاك مستوى الfsh عند زوجك فى المستوى الطبيعى تقريبا وهذا شى يطمن عليكى اختى بالبرو**يد حاولى تحصلى عليه من الرياض من مستشفى نوره مع خلطة عسل وطلع النخيل وجنين القمح وغذاء ملكات متل ما قال لك الاخ ابو اويس لمده تكون اقل شىء ثلاث شهور لمدة سنه لانه اختى علاج متل هالحاله تاخد وقت طويل والصبر مفتاح الفرج وانشاء الله بعدها تعملو مسح مجهرى اذا مابين شى بالتحليل وربنا يكرمك بالحمل الطبيعى ويرزقنا جميعا بالذريه الصالحه

اناهيل
18-05-2010, 10:33 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
كيف أعرف إن زوجي ماعنده الخلايا الأم يعني متلازمة سرتولي؟؟
هل فيه تحليل معين يعمله ونعرف؟
وجزاكم الله خير ورزقنا جميعا الذريه
اختى ممكن عن طريق السونار او عن طريق الصبغه بس يكون مركز التحليل عنده اجهزه متطوره:good

ألم عمري
18-05-2010, 10:50 AM
أنا بعد اتمنى أحمل وزوجي كان شخص مدخن ... ولكن لا املك غير الإستغفار لله تعالى... ودعواتكم لي لا تنسونا...

khalid555
18-05-2010, 11:09 AM
الله يرزق الجميع بدون إستثناء

أخي عبقور أشوفك شابك

ممكن تقولنا وش آخر أخبارك و هل راجعت الدكتور مدحت مؤخرا

و متى حدد لك موعد العمليه؟؟

الله يرزقك و لا يحرمك و يرزقنا جميعا يا رب

عابر المحيط
18-05-2010, 01:30 PM
اخي مون

ارتفع بعد ستة اشهر ترك زوجي البرو**يد لان صار له رائحة في جسمه وبعد ماتركه راحت ريحة
بحسب معرفتي أنا أن الألم في الخصية دليل على أن الخصية تعمل وهذا ما قاله لي الأطباء
والله أعلم

نحن فدائك يا رسول الله
18-05-2010, 01:40 PM
الله يرزق الجميع بدون إستثناء

أخي عبقور أشوفك شابك

ممكن تقولنا وش آخر أخبارك و هل راجعت الدكتور مدحت مؤخرا

و متى حدد لك موعد العمليه؟؟

الله يرزقك و لا يحرمك و يرزقنا جميعا يا رب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اخى خالد.. انا لسه مستمر على البرو**يد بلس و فيتامين e400 و فيتامين c500 و فيتامين اوميجا 3 و فيتامين d3f ...
و مستمر على اعشاب حراز اللى بتتغلى و على العسل لمخلوط فىه طلح النخل و على جنين القمح
و مستمر على البابوننج المغلى و مخلوط عليه الفلفل الأسود.
و مستمر علىانى باخد فصين ثوم يوميا على الريق.
و مستمر على المواظبه على اداء ال 5 فروض فى المسجد و لله الحمد.
و مستمر على الصدقه اليوميه. و لو بشىء زهيد.
و مستمر على الأستغفار الأستغفار الأستغفار .
و ملح فى دعائى لخالق الخلق.
و مستمر على قراءه جزء يوميا من كتاب الله القران الكريم.
**ان شاء الله ميعادى مع الدكتور مدحت على اخر الشهر لمراجعه زوجتى و التشيك عليها قبل البدء فى عمليه التجهيز ان شاء الله.
**و ان شاء الله هانبدأ التجهيز من اخر شهر 6 ..
و الله المستعااان

ام ملاك مستقبلا
18-05-2010, 03:03 PM
السلام عليكم اخى نحن فدائك يارسول الله ان شاء رب العالمين يردكم مجبورين الخاطر ويرزقكم وايانا بالذرية الصالحة المعافاة وعايزة اقولك لا تيأس من رحمة الله انت عملت الى عليك والباقى على رب العالمين
واحنا راضيين بقضاءة وهو العدل( اللهم عاملنا بما أنت اهل لة ولا تعاملنا بما نحن أهل لة فأنت ارحم بنا منا)yarub

ازيك اختى اناهيل انا سعيدة جدا بردودك عليا ومتفائلة خير ربنا وحدة أعلم بالفرق بين احساسى الاول
لما مكنشى فية امل من الان ربنا يشرح صدركم زى ما رجعتولى الامل تانى وعلى فكرة انا وزوجى استقرينا
على حل وهو ان احنا نصبر ونداوم على العلاج سنة بدل 3 شهور يمكن ربنا يكرمنا فى المسح المجهرى بعد كدة وربنا يصبرنا صبرنا 7 سنوات مش هاتيجى على سنة

moonwalker
18-05-2010, 04:50 PM
اخي مون

أختي alshadn، انا تفاجأت انكم وقفتكم البروكــسيد بعد استخدام 6 أشهر مع اني متأكد واشرت لك ان رائحة الجسم نتجة تغيير هرموني وممكن تكون ارتفاع نسبة هرمون الذكوره وفي كل الأحوال هي مؤشر ايجابي! وحتى ألم الخصية مثل ما قال الأخ عابر المحيط ان هناك استجابه من الخصية وممكن هذا النشاط سبب الألم, هرمون الاف اس اتش كما لاحظت لم ينخفض ولم يزيد وانما في مستواه السابق وهذه الأرقام متقاربه جدا ولا تحسب بأنها ارتفاع أو انخفاض. لكن السؤال هنا بعد الانتهاء من أخذ البروكــسيد عليكم بعمل عملية تفتيش مجهري وإلا لا فائده من أخذ الأدويه لأن الحالات الصعبه مثل حالاتنا من المستبعد ان تظهر الحيوانات في السائل المنوي.

moonwalker
18-05-2010, 04:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اخى خالد.. انا لسه مستمر على البرو**يد بلس و فيتامين e400 و فيتامين c500 و فيتامين اوميجا 3 و فيتامين d3f ...
و مستمر على اعشاب حراز اللى بتتغلى و على العسل لمخلوط فىه طلح النخل و على جنين القمح
و مستمر على البابوننج المغلى و مخلوط عليه الفلفل الأسود.
و مستمر علىانى باخد فصين ثوم يوميا على الريق.
و مستمر على المواظبه على اداء ال 5 فروض فى المسجد و لله الحمد.
و مستمر على الصدقه اليوميه. و لو بشىء زهيد.
و مستمر على الأستغفار الأستغفار الأستغفار .
و ملح فى دعائى لخالق الخلق.
و مستمر على قراءه جزء يوميا من كتاب الله القران الكريم.
**ان شاء الله ميعادى مع الدكتور مدحت على اخر الشهر لمراجعه زوجتى و التشيك عليها قبل البدء فى عمليه التجهيز ان شاء الله.
**و ان شاء الله هانبدأ التجهيز من اخر شهر 6 ..
و الله المستعااان

أخي نحن فدائك يا رسول الله,:good
ما شاء الله, المهم حافظ على نفس المستوى من الاجتهاد في الدعاء واخذ البروكــسيد وبتوفيق الله.

moonwalker
18-05-2010, 05:01 PM
اخي مون زوجي عن قريب بإذن الله رايح عند الدكتور مدحت وهذي ااول زياره سؤالي هل من اول زياره يقرر له مسح مجهري للخصيه وهل العمليه مؤلمه لان زوجي مررررررررره متخوف ونسيته تبعانه

أختي أم غنى, طبعا ممكن من أول مره ولكن ممكن ينتظر زوجك لحد عملية تجهيز الزوحة, وبخصوص العملية عند دكتور مدحت, لم تكن مؤلمه انا كنت متخوف مثل زوجك وأكثر لأنه في العمليات السابقة اللي عملتها في أماكن أخرى كان الألم فظيع يفوق الوصف, ولما دخلت في هذه المره كنت مثل اللي داخل الى غرفة الإعدام, ولكن بحمدالله عندما صحوت لم أجد أي ألم وكنت متخوف انه عندما يزول المخدر سأشعر بالآلم مثل العمليات السابقة ولكن الحمدلله لم يحصل معي أي ألم, أطباء مستشفى آدم متمرسين وعاملين العملية بكل اتقان. وانا عندما قابلت الدكتور مدحت شكرته جزيل الشكر على عدم وجود الألم.

ارسم العشق
18-05-2010, 07:13 PM
هل ينفع البرو**يد بلس لمثل حاله زوجي
علما بان جميع الهرمانات ساليمه
وعندما عمل التفيش المجهري لم يوجودا الا خلايا بتوصل لمرحله النمو
ارجوا الرد على الاجابه

أبوأويس
18-05-2010, 07:23 PM
هل ينفع البرو**يد بلس لمثل حاله زوجي
علما بان جميع الهرمانات ساليمه
وعندما عمل التفيش المجهري لم يوجودا الا خلايا بتوصل لمرحله النمو
ارجوا الرد على الاجابه
أختي
حالة زوجك مثل حالتي ، الحيوان المنوي يصل للمرحلة الثالثة من النمو و يتوقف و بالتالي هناك انعدام و الهرمونات كلها سليمة
انا داومت على العسل و دواء سبيمان لمدة 9 شهور
بعدها ال-كارنتين و مضادات ا**دة و عسل مع غداء الملكات و الجنسنغ و حبوب اللقاح و الزنجبيل و الصنوبر لمدة 3 اشهر
و الان منذ 3 اشهر تقريبا انا اخد البرو**يد و فيتامين اي و فيتامين سي و اوميغا 3
توكلو على الله و خدو البرو**يد ان شاء الله بينفع
أسأل الله لي و لكم و لكل اعضاء هذا المنتدى و المسلمين و المسلمات الذرية الصالحة المعافاة عاجلا غير اجلا يا رب

شتاء دافئ
18-05-2010, 07:24 PM
مساء الخير

انا بس بدي اسال سؤال

مين افضل البرو**يد بلس ولا اورثمول فيرتل بلوس

رجاء جاوبونب لاني سالت قبل هيك وما حد جاوبني

أبوأويس
18-05-2010, 07:34 PM
مساء الخير

انا بس بدي اسال سؤال

مين افضل البرو**يد بلس ولا اورثمول فيرتل بلوس

رجاء جاوبونب لاني سالت قبل هيك وما حد جاوبني
اختي
قارني مكونات كل واحد منهم و شوفي احسن شي
هذا رأيي و ان شاء الله الاخوة الاعضاء يجاوبوك

شتاء دافئ
18-05-2010, 07:35 PM
شكرا الك اخ ابو اويس

انا قارنت بينهم التنين ....... حسيتهم نفس شي

بس انا ما قدرت الا اجيب اورثمول فيرتل بلوس
البرو**يد صعب اجيبو

كل حلمي نونو
18-05-2010, 10:56 PM
http://forum.te3p.com/396281.html

alshadn
19-05-2010, 07:35 AM
أختي alshadn، انا تفاجأت انكم وقفتكم البروكــسيد بعد استخدام 6 أشهر مع اني متأكد واشرت لك ان رائحة الجسم نتجة تغيير هرموني وممكن تكون ارتفاع نسبة هرمون الذكوره وفي كل الأحوال هي مؤشر ايجابي! وحتى ألم الخصية مثل ما قال الأخ عابر المحيط ان هناك استجابه من الخصية وممكن هذا النشاط سبب الألم, هرمون الاف اس اتش كما لاحظت لم ينخفض ولم يزيد وانما في مستواه السابق وهذه الأرقام متقاربه جدا ولا تحسب بأنها ارتفاع أو انخفاض. لكن السؤال هنا بعد الانتهاء من أخذ البروكــسيد عليكم بعمل عملية تفتيش مجهري وإلا لا فائده من أخذ الأدويه لأن الحالات الصعبه مثل حالاتنا من المستبعد ان تظهر الحيوانات في السائل المنوي.

الله يطمن قلبك اخ مون
ويوسع عليك دنيا واخرة
ويقر عينك برؤية اطفالك

المصرية
19-05-2010, 01:23 PM
كيف حالكم أخواتي جميعا
ربنا يرزقكم ويرزقنا الذرية الصالحة يارب
أستاذ موون أسفة جدا على سؤالي ربي يتمم لزوجتك على خير هي ما شاء الله الآن في أي شهر بالحمل ربي يكملها على خير يارب
وتفرحوا بذريتكم يارب

moonwalker
19-05-2010, 11:04 PM
كيف حالكم أخواتي جميعا
ربنا يرزقكم ويرزقنا الذرية الصالحة يارب
أستاذ موون أسفة جدا على سؤالي ربي يتمم لزوجتك على خير هي ما شاء الله الآن في أي شهر بالحمل ربي يكملها على خير يارب
وتفرحوا بذريتكم يارب

الحمدلله وبفضل الله ونعمته يومين بإذن الله تدخل في الشهر الثامن ... دعواتكم ان يتمم لنا الله هذا الأمر على خير.

أميمه
20-05-2010, 01:22 AM
الحمدلله وبفضل الله ونعمته يومين بإذن الله تدخل في الشهر الثامن ... دعواتكم ان يتمم لنا الله هذا الأمر على خير.

اسئل الله الي ثبت السما ان تقع على الارض بلاعمد ان يثبت حمل زوجتك ويتممه على خير ويفرح قلبكم بذرية طيبه صالحه ويرزقكم برها..

ماشاء الله لاقوة الا بالله ..ولايئس مع الله..

انا بصراحه انقهر من الدكتور الي ييئس مريض الصفر من حالته يقوله خلاص مافيه امل ارضى بقضاءربي..ونعم بالله لكن الله ماحثنا على اليئس والقنوط..والله مرا سمعت مكالمه تلفون للدكتور الاعشاب عبدالباسط الي يطلع على بدايه كلمة واحد من حالات الصفر سئله الدكتور هل عملت تفتيش قال نعم قال مالقو شي قال نعم قال خلاص ياخي وكانه شوي تنرفز الدكتور لان المتصل مو راضي يقتنع ويبي علاج قاله ارضي بالي قضاه لك ربك ..انا لما سمعت كلام الدكتور وشفت صوت المتصل الي يبي يتعلق باي قشة امل وذكرت حالتي وزوجي دمعت عيني..طبعا الدكتور مو حاس بمعاناتنا لان الي ايده بالماي مو نفس الي ايده بالنار..انا اذكر قصة قريتها في احد المنتديات من وحده اختها كانزوجها يعاني من انعدام الحيونات المنويه..ويعالج بمستشفى العسكري بالرياض بعد الفحوصات والكشوفات قال له الدكتور ياخي مالك امل لاتعب نفسك وتتعبنا معك مافيه علاج..ورد عليه المريض رد اعجبني ماشاء الله عليه وعلى قوة ايمانه بالله قال للدكتور الحمدلله ان رزقي مو بيدك..الرجل عارف ان الارزاق بيد الله وان الدكاتره والادويه سبب من الاسباب والله مسبب الاسباب..والله رزقه بسبعه اطفاااال ماشاء الله تبارك الرحمن الله يخليهم له ويطرح فيهم البركه

أميمه
20-05-2010, 01:27 AM
اخوي خالد كم باقي وينتهي كورسك ..

ماستخدمت البرو**يد بلس؟

لاتنسى تعطينا اخبارك..والله يفرح قلوبنا ويسمعنا الاخبار الطيبه

عزرو
20-05-2010, 04:08 AM
انا اعاني من انعدام الحيوانات المنويه صفر وعملت خزعه بالخصيه ولم يجدو حيووانات ماهو الحل وشكرا

أم غنى
20-05-2010, 07:01 AM
اخي مون هل شرط قبل عمليه التفتيش ياكل برو**يد لان زوجي ياكل فيتامينات بس موبرو**يد نفسه وسؤال اخر الله يجزاك خير ويتمم على زوجتك وتقوم بسلامه هل احصل البرو**يد في مصر واين

moonwalker
20-05-2010, 07:40 AM
انا اعاني من انعدام الحيوانات المنويه صفر وعملت خزعه بالخصيه ولم يجدو حيووانات ماهو الحل وشكرا

أخي العزيز عزرو, انصحك بقراءة هذا الموضوع من البدايه ففيه من التجارب والفوائد الكثير وفيه ادق التفاصيل وأنا ذكرت تفاصيل رحلتي من البدايه الى الآن.

moonwalker
20-05-2010, 07:43 AM
اسئل الله الي ثبت السما ان تقع على الارض بلاعمد ان يثبت حمل زوجتك ويتممه على خير ويفرح قلبكم بذرية طيبه صالحه ويرزقكم برها..

ماشاء الله لاقوة الا بالله ..ولايئس مع الله..

انا بصراحه انقهر من الدكتور الي ييئس مريض الصفر من حالته يقوله خلاص مافيه امل ارضى بقضاءربي..ونعم بالله لكن الله ماحثنا على اليئس والقنوط..والله مرا سمعت مكالمه تلفون للدكتور الاعشاب عبدالباسط الي يطلع على بدايه كلمة واحد من حالات الصفر سئله الدكتور هل عملت تفتيش قال نعم قال مالقو شي قال نعم قال خلاص ياخي وكانه شوي تنرفز الدكتور لان المتصل مو راضي يقتنع ويبي علاج قاله ارضي بالي قضاه لك ربك ..انا لما سمعت كلام الدكتور وشفت صوت المتصل الي يبي يتعلق باي قشة امل وذكرت حالتي وزوجي دمعت عيني..طبعا الدكتور مو حاس بمعاناتنا لان الي ايده بالماي مو نفس الي ايده بالنار..انا اذكر قصة قريتها في احد المنتديات من وحده اختها كانزوجها يعاني من انعدام الحيونات المنويه..ويعالج بمستشفى العسكري بالرياض بعد الفحوصات والكشوفات قال له الدكتور ياخي مالك امل لاتعب نفسك وتتعبنا معك مافيه علاج..ورد عليه المريض رد اعجبني ماشاء الله عليه وعلى قوة ايمانه بالله قال للدكتور الحمدلله ان رزقي مو بيدك..الرجل عارف ان الارزاق بيد الله وان الدكاتره والادويه سبب من الاسباب والله مسبب الاسباب..والله رزقه بسبعه اطفاااال ماشاء الله تبارك الرحمن الله يخليهم له ويطرح فيهم البركه

شكرا اختي اميمة واسأل الله ان يفرحكم عما قريب, كنت ألح كثيرا على الاطباء واحضر لهم دراسات وابحاث من النت لدرجة كثير منهم عصب وقال لي خلاص ما في أمل. ومنهم من أكد لي انه لن يكون لي ذرية ابدا ولاداعي لأن تضيع فلوسك على الفاضي واللي يقولك في أمل يضحك عليك!!
ولكن الله أرحم وأكبر من الجميع

moonwalker
20-05-2010, 08:14 AM
اخي مون هل شرط قبل عمليه التفتيش ياكل برو**يد لان زوجي ياكل فيتامينات بس موبرو**يد نفسه وسؤال اخر الله يجزاك خير ويتمم على زوجتك وتقوم بسلامه هل احصل البرو**يد في مصر واين

الله يبارك فيكي اختي, لا مو شرط زوجك ياخذ البروكــسيد, ولكن لرفع نسبة امكانية الحصول على حيوانات منوية الأفضل انه الانسان يأخذ بجميع الأسباب ... وانصحكم ايضا بالعسل مع غذاء الملكات

نحن فدائك يا رسول الله
20-05-2010, 12:02 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى ام غنى .. لن تجدى البرو**يد بلس فى مصر ابداا.. اشتريه من الرياض او من جده او من الأمارات او من امريكا.. لا تبحثى غير فى الأماكن دى.. عشان مش تشتتوا انفسكم..

ريحانة الورد
20-05-2010, 12:45 PM
اخوى عزرو
الخزعة ليست دقيقة
الان في شى اسمة التفتيش المجهري وهى اكثر دقة من الخزعة وفي ناس مالقوا في الخزعة بس الله من عليهم في التفتيش المجهري ووجدوا حيوانات منوية
اسال الله العلي القدير ان يرزقنا اياكم الذرية الصالحة

sooosoooo
20-05-2010, 01:16 PM
السلام عليكم

الصراحه موضووع قيم وفيه من الفوائد والامل الكثير. واسال الله ان يرزقنا واياكم

انا قصتي بدايتها من اواخر عام 2008 وبعد زواجي ب 6 شهور. حيث ان زوجتي عملت تحاليل وكان كل شي سليم عندها.

وبعدها سويت انا تحليل وطلع النتيجه صفررر للاسف..لكن مانقوول الا الله كريم . بعدها ذهبت لدكتور ومعي النتيجه وقالي بنسويلك اخذ عينه من الخصيه يمكن نحصل حيوانات منويه.

المهم سويت العمليه ولكن للاسف لم يجد شيء. فقط خلايا سوريتول(البدائيه) ولم يجد خلايا الام. وقالي بعد فتره نعيدها مره ثانيه. ولم ارجع له.

وبعد فتره ذهبت انا وصاحبي الى الهند(بومباي) لدكتور متخصص في علاج العقم.

الدكتور عمل الفحوصات الازمه وبعد ماعمل اشعه على الخصيه قالي انو يوجد عندك حيوانات منويه في الخصيه ولكن عندك انسداد داخل الانابيب الداخليه للخصيه يمنع خروجها الى السائل.الله كريم اعطاني بعض الامل.

واعطاني علاج لمدة 3 شهور عباره عن حبوب حبه الصباح وحبه بالمساء.استمريت عليه وكان خلال فترة العلاج يصاحبه الم في الخصيه.
بعد 3 شهور سويت تحليل ولم يكن هناك حيوانات ففقدت الامل مره اخري.

ارسلت النتيجه الى الدكتور بالهند وبعد ان وصلته النتيجه اتصلت عليه وقال انه صار عندك تغير في لون السائل المنوي الى الابيض قليلا وهذا يدل على امل ان شالله.

واعطاني علاج مكون من خمس انواع حبوب بعد كل وجبه حبه لمدة تتراوح ع حسب

بعضها 4 شهور وبعضها 6 شهور وبعضها الى 9 شهور

وانا باقي لي شهرين ان شالله واخلص واسوي التحليل.يااااااااااارب ان يكون فيه حيونات منويه هالمره لاني متخوف مره

المهم خلال فترة العلاج هذا الالم موجود بالخصيه فسوالي هنا هل هذا يعني انه ان شالله العلاج شغال بناءا ع خبرات الشباب هنا وخصوصا موون و خالد؟؟؟ او....

علما ان اللون عندي تغير كثيرا خلال الفتره؟؟والرائحه

فقط حبيت اشارككم بمشكلتي. واي استفسااار انا جاهز

وان شالله ان الله يرزقنا واياكم الذريه الصالحه

نحن فدائك يا رسول الله
20-05-2010, 01:25 PM
اخى مووون ربنا يتمم لزوجتك على خير ان شاء الله.. و يقر عينكم بالذريه الصالحه السليمه المعافاه.. ان شاء الله

نحن فدائك يا رسول الله
20-05-2010, 01:34 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى العزيز sooosoooo ..الحمد لله ان فيه طبيب اعطاك امل .. تمسك انت بالأمل ده .و لاتقنط من رحمه ربنا .. صدقنى فيه ناااس هنا فى القسم ده عملوا كل حاجه .. و حاجات صعبه جدا.. و كلنا و الحمد لله متمسكين بالأمل..تابع مع الدكتور ده و شوف اخرة ايه معاك فى حالتك.
اسال الله العلى العظيم ان يفك عنك كربك و كربناا جميعاااا..

khalid555
أخوي sooosoooo

الله يرزقك الذريه الصالحه و لا يحرمك و لا يحرمنا يا رب

وجود ألم في الخصيه معناته وجود شي غريب طرأ عليها و يحفزها

و إن شاء الله يكون تفسيري صحيح

بس حبيت أسألك بخصوص دكتور اللي في الهند هل هو معروف وما أسمه

و ياليت نعرف عن هرموناتك كيف مرتفعه و لا نازله و هل عندك ضمور أو تليف؟؟

أبوأويس
السلام عليكم

الصراحه موضووع قيم وفيه من الفوائد والامل الكثير. واسال الله ان يرزقنا واياكم

انا قصتي بدايتها من اواخر عام 2008 وبعد زواجي ب 6 شهور. حيث ان زوجتي عملت تحاليل وكان كل شي سليم عندها.

وبعدها سويت انا تحليل وطلع النتيجه صفررر للاسف..لكن مانقوول الا الله كريم . بعدها ذهبت لدكتور ومعي النتيجه وقالي بنسويلك اخذ عينه من الخصيه يمكن نحصل حيوانات منويه.

المهم سويت العمليه ولكن للاسف لم يجد شيء. فقط خلايا سوريتول(البدائيه) ولم يجد خلايا الام. وقالي بعد فتره نعيدها مره ثانيه. ولم ارجع له.

وبعد فتره ذهبت انا وصاحبي الى الهند(بومباي) لدكتور متخصص في علاج العقم.

الدكتور عمل الفحوصات الازمه وبعد ماعمل اشعه على الخصيه قالي انو يوجد عندك حيوانات منويه في الخصيه ولكن عندك انسداد داخل الانابيب الداخليه للخصيه يمنع خروجها الى السائل.الله كريم اعطاني بعض الامل.

واعطاني علاج لمدة 3 شهور عباره عن حبوب حبه الصباح وحبه بالمساء.استمريت عليه وكان خلال فترة العلاج يصاحبه الم في الخصيه.
بعد 3 شهور سويت تحليل ولم يكن هناك حيوانات ففقدت الامل مره اخري.

ارسلت النتيجه الى الدكتور بالهند وبعد ان وصلته النتيجه اتصلت عليه وقال انه صار عندك تغير في لون السائل المنوي الى الابيض قليلا وهذا يدل على امل ان شالله.

واعطاني علاج مكون من خمس انواع حبوب بعد كل وجبه حبه لمدة تتراوح ع حسب

بعضها 4 شهور وبعضها 6 شهور وبعضها الى 9 شهور

وانا باقي لي شهرين ان شالله واخلص واسوي التحليل.يااااااااااارب ان يكون فيه حيونات منويه هالمره لاني متخوف مره

المهم خلال فترة العلاج هذا الالم موجود بالخصيه فسوالي هنا هل هذا يعني انه ان شالله العلاج شغال بناءا ع خبرات الشباب هنا وخصوصا موون و خالد؟؟؟ او....

علما ان اللون عندي تغير كثيرا خلال الفتره؟؟والرائحه

فقط حبيت اشارككم بمشكلتي. واي استفسااار انا جاهز

وان شالله ان الله يرزقنا واياكم الذريه الصالحه
أخي الفاضل
عندي كم سؤال لو تكرمت
هل هرموناتك طبيعية؟
و هل جربت البرو**يد بلس و خلطة العسل مع غداء الملكات؟
يا ريت تكتب لنا اسماء الأدوية اللي بتاخد مع الجرعات
واسم الدكتور اللي بالهند
بالنسبة لي من يوم ما بدأت في العلاجات من 10 سنوات ، ابر و ادوية الخ ، ولا مرة حسيت بألم في الخصية، و لا أعرف هل هذا كويس و لا لأ
أسأل الله لي و لك الذرية الصالحة المعافاة و لكل أعضاء المنتدى و لكل المسلمين و المسلمات انه على كل شيء قدير

بوعيسى
20-05-2010, 02:58 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،

حبيت انظم لكم في هذا التجمع

حالتي هي انعدام الحيواناااات المنوية في السائل المنوي وخلل في الهرمونات (الغدة النخامية-الغدة الدرقية)
آخر العلاجات عند الدكتور حمود المطرفي في مركز ذرية بالرياض
حقن الmerional و choriomon لمدة 9 شهور تقريباً
عملت عملية المسح المجهري ولم تم الحصول الا على عدد 2 حيوان منوي
وعملنا حقن مجهري ولم ينقسم الا جنين وايد وتم إرجاعه إلى رحم زوجتي ولكن لم يحدث حمل والحمدلله على كل حال

وحالياً لا استخدم شيئاً ابداً
منو منكم يا اخوان في نفس حالتي والله من عليه بالشفاء

واسأل الله رب العرش العظيم ان يشفيكم جميعاً ويرزقنا الذرية الصالح

آمين

أميمه
20-05-2010, 04:44 PM
شكرا اختي اميمة واسأل الله ان يفرحكم عما قريب, كنت ألح كثيرا على الاطباء واحضر لهم دراسات وابحاث من النت لدرجة كثير منهم عصب وقال لي خلاص ما في أمل. ومنهم من أكد لي انه لن يكون لي ذرية ابدا ولاداعي لأن تضيع فلوسك على الفاضي واللي يقولك في أمل يضحك عليك!!
ولكن الله أرحم وأكبر من الجميع

ماشاء الله عليك اخوي..من صبر فاز..ومابعد العسر الا يسر..هذا الكلام دايم اقوله لزوجي لانه فترات يتعب حيل وينهاار ..واذكره بربي وجزاء الصابرين..والي رزق مريم من غير رجل والنبي ابراهيم من زوجته العقيم وزكريا بعد ماشاب مايعجزه يرزقنا ولكن عسى ان تكرهو شيئا وهو خير لكم..

والله ياخوي قصتك قصة اخوان كثير هنا هي الي بعثت لنا الامل وخففت من المنا كثيير وعرفنا ان الموضوع يبي له شوية صبر بس..وان شاء الله يجي الفرج.

ونصيحه لكم اخواني لاتسمعون للكلام الي يهبط من معنوياتكم وي**ر مجاديفكم لانه كلام ناس مايعرفون الرحمه..الجئ للي كتب على نفسه الرحمه..ويسمع دعائك وشكواك..

اسئل الله الرازق المعطي الخالق القادر العزيز الرحيم..ان يرحم ضعفي وياكم ويرزقنا بالذريه الطيبه عاجل غير اجل يارب العالمين..

sooosoooo
20-05-2010, 06:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى العزيز sooosoooo ..الحمد لله ان فيه طبيب اعطاك امل .. تمسك انت بالأمل ده .و لاتقنط من رحمه ربنا .. صدقنى فيه ناااس هنا فى القسم ده عملوا كل حاجه .. و حاجات صعبه جدا.. و كلنا و الحمد لله متمسكين بالأمل..تابع مع الدكتور ده و شوف اخرة ايه معاك فى حالتك.

ان شالله ياااارب ان ترزقنا الذرية الصالحه..واشكرك ع الرد..

والامل موجووووود باااااذن الله..

تحيااتي

sooosoooo
20-05-2010, 06:53 PM

أخي الفاضل
عندي كم سؤال لو تكرمت
هل هرموناتك طبيعية؟
و هل جربت البرو**يد بلس و خلطة العسل مع غداء الملكات؟
يا ريت تكتب لنا اسماء الأدوية اللي بتاخد مع الجرعات
واسم الدكتور اللي بالهند
بالنسبة لي من يوم ما بدأت في العلاجات من 10 سنوات ، ابر و ادوية الخ ، ولا مرة حسيت بألم في الخصية، و لا أعرف هل هذا كويس و لا لأ
أسأل الله لي و لك الذرية الصالحة المعافاة و لكل أعضاء المنتدى و لكل المسلمين و المسلمات انه على كل شيء قدير

اهلااا اخوي ابو اويس

الهرمونااات عندي طبيعيه جدا+ ولم اجرب البرو**يد بعد لاني منتظم على علاج الدكتور الهندياللي بعد شهرين ينتهي واسوي التحليل
وبنسبه للادويه فهي من صنع الدكتوور نفسه. على ماعتقد انها فيتامينات +اعشاب على شكل اقراص(هذا تحليل شخصي لاني مادري وش تتكوون منه بضبط) لكن ع كلامه ان جلس فتره طويله يدرسها وكذا عشان تطلع بشكل النهائي وتكوون لها فائده.

اسم الدكتور عبدالغفور وهذا رقم جواله(00919821588001) . وممكن ترسل له النتائج وهو يردلك هل ينفع معك العلاااج او لاء.

وفيه سعوديين كثير اتعالجوا عنده ع كلامه. والدكتوور جداا خلوووق ومسلم ايضا

والله يرزق الجميع

ربي لاتذرن فردا وانت خير الوارثين

sooosoooo
20-05-2010, 06:59 PM
أخوي sooosoooo

الله يرزقك الذريه الصالحه و لا يحرمك و لا يحرمنا يا رب

وجود ألم في الخصيه معناته وجود شي غريب طرأ عليها و يحفزها

و إن شاء الله يكون تفسيري صحيح

بس حبيت أسألك بخصوص دكتور اللي في الهند هل هو معروف وما أسمه

و ياليت نعرف عن هرموناتك كيف مرتفعه و لا نازله و هل عندك ضمور أو تليف؟؟

هلاا خالد الله حيه.

بنسبه للهرموناات كل شي طبيعي جدا ولافيه اي مشاكل او خلل وهذا كان اخر مره عملت التحاليل عند الدكتور الهندي

ولايوجد عندي ضمور او تليف. ويااارب تشفي الجميع ياحي ياقيوم

بنسبه لرقم الدكتور عبدالغفور بالهند هذا هو 00919821588001

فقط اعطه تلفون وان شالله مايقصر معاكم ياااارب

وهو راح يطلب النتائج والتحاليل منك ويردلك ان شالله بالاخبااار الحلوه اللى تفرحناااا جميعاا يااارب

تحياااتي

moonwalker
20-05-2010, 07:12 PM
عاشقة الامومة
الشبح
نحن فدائك يارسول الله
أميمة
عابر المحيط
خالد
أم عبدالله
ريحانة الورد

وكل الأخوة والأخوان اللي مشاركين
يارب يفرحكم ويفرحنا عما قريب برؤية اطفالنا ... آمين

مسك * الانباريه
20-05-2010, 08:21 PM
اخي مون .. ماشاء الله تبارك الله
والله كنت حاسة بضيقة صدر فتحت الصفحة اللي قلت فيها ان زوجتي بعد يومين وتدخل الثامن فرحت من قلبي
اسال الله ان يثبت لها الحمل وان يقر اعينكما برؤية اطفالكما سالمين معافين ..

اخي هل عملوا في المستشفى تحليل pdg للاجنة قبل الارجاع ..؟
.. اخي sooosooo .. حياك الله .. كيف عملوا خزعة ولم يجدوا .. وبعدها يقولك الدكتور انه في حيوانات لكن المشكلة في الانابيب ..؟ مافهمت
وكيف استطاع التشخيص بوجود الحيوانات داخل الخصية من خلال السونار ..؟
جزيت خيرا ورزقك الله بالذرية الصالحه ..

اخي بوعيسى لاتتردد بااستخدام البروكـــسيد بلس باسرع وقت ..رزقك الله الذرية الصالحه ..

اخي ابو اويس .. لم تحلل هرمونات او سائل بعد استعمالك للسبيمان .. لان الدكتور عطاه لزوجي وقاله جاب نتائج طيبة خاصة لمرضى الصفرر ..؟

امنيات..
20-05-2010, 10:20 PM
مساء الخير عالجميع كيفكم الاخ مون والاخ نحن فدائك يارسول الله والاخت مسك واميمه والجميع
حبيت اسأل عن الدكتور الهندي هذا هل يفيد في حالات الصفر وكيف اتواصل معه لازم السفر اليه او كيف؟
وهل هو افضل من المستشفيات ؟
امنياتي للجميع بكل مايسره يارب

dawa
20-05-2010, 10:59 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،

حبيت انظم لكم في هذا التجمع

حالتي هي انعدام الحيواناااات المنوية في السائل المنوي وخلل في الهرمونات (الغدة النخامية-الغدة الدرقية)
آخر العلاجات عند الدكتور حمود المطرفي في مركز ذرية بالرياض
حقن الmerional و choriomon لمدة 9 شهور تقريباً
عملت عملية المسح المجهري ولم تم الحصول الا على عدد 2 حيوان منوي
وعملنا حقن مجهري ولم ينقسم الا جنين وايد وتم إرجاعه إلى رحم زوجتي ولكن لم يحدث حمل والحمدلله على كل حال

وحالياً لا استخدم شيئاً ابداً
منو منكم يا اخوان في نفس حالتي والله من عليه بالشفاء

واسأل الله رب العرش العظيم ان يشفيكم جميعاً ويرزقنا الذرية الصالح

آمين

4-11-2009

الدكتور عبدالهادي

لقد قمت بعمل عدة فحوصات وتبين اني اعاني من انعدام الحيواناات المنوية بسبب نقص هرمونات الغدة النخامية

وانا اعاني من السمنه المفرطه وخمول الغدة الدرقية والضغط والسكري
وراجعت عند دكتور في الرياض ووصف لي كورس ابر لمدة 6 شهور choriomon 5000
morional 150

والحمد لله حالتي في تحسن في الهرمونات وأنا الآن في الشهر الرابع من العلاج فهل مرت عليكم حاله مثل حالتي وتم الإنجاب بشكل طبيعي ؟؟وانا متخوفاً جداً من عمل تحليل السائل المنوي حالياً ؟؟؟!!!
وهل هذه الأبر تنشط الغده النخامية ام انها علاج وقتي مع انتهاء كورس الأبر تنتهي آثار العلاج وتبدأ الهرمونات في اللخبطه من جديد؟؟؟؟؟؟

2-12-2009
السيد الفاضل
انت عندك الغدة النخامية لا تنتج الهورمونات التى تشغل الخصية علشان تطلع حيوانات منوية والحل تعويض الهورمونات دى من الخارج عن طريق هذه الابر ويجب ان تستمر من 6 شهور الى سنتين لحين ظهور الحيوانات المنوية او حدوث الحمل
طبعا الحمل الطبيعى ممكن فى هذه الحالات اما اذا ظل التحليل ضعيف نعمل تجميد للحيوانات المنوية ثم نسوى الحقن المجهرى
بعد ما تنتهى من مشكلة الانجاب ممكن نوقف الهورمونات دى ونمشى على ابرة واحدة كل شهرين او ثلاثة لهورمون الذكورة فقط علشان الجماع والرغبة الجنسية تكون كويسة وطبعا لو وقفنا الهورمونات هيتوقف انتاج الحيوانات المنوية وكل ما تحتاج تخلف لازم ترجع للابر مرة تانية او تعمل حقن مجهرى من الحيوانات المنوية المجمدة لك
المهم ان الموضوع بسيط باذن الله ونتيجته ممتازة
د. احمد عبد الهادى موسى
دكتوراة الذكورة والعقم
مركز ادم الدولى للذكورة والعقم واطفال الانابيب - عيد كلينك
العبد اللطيف بلازا - ش الستين - جدة
ت 920022211 تحويلة 565

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أخي بوعيسى ... مما تقدم فقد أجابك الدكتور عبد الهادي جزاه الله خيرا و بين لك أن حالتك سهلة إن شاء الله و ممكن فيها الحمل الطبيعي.. و قد بين لك أن الإبر ممكن أن يمتد تناولها سنتان قبل التحسن المرغوب..

الجواب أكيد في حالة توفر جميع المعطيات التالية:-
1-الحيوانات المنوية صفر
2-الغدة النخامية لا تعمل جيدا و يدل على ذلك النقص الشديد في جميع الهرمونات التالية (FSH, LH, TSH, Testosterone)..
3- حجم الخصيتين طبيعي..
4-الخصيتان موجودتان في مكانهما الطبيعي ... في كيس الصفن..
5- فحص الوراثة سليم (Karyotype=46XY) و لا يوجد (Y-deletions)..

العلاج سهل جدا :) في حالة تحقق المعطيات ال 5 السابقة (جميعها) و هو بإعطاء إبر هرمونية بشكل متواصل و يمتد العلاج من 6 أشهر الى سنتان و النتيجة أكيدة إن شاء الله و إحتمالية الحمل الطبيعي عالية جدا بإذن الله تعالى... :good
و من الجدير بالذكر أن إجراء عملية جراحية للتفتيش في الخصية عن حيوانات منوية في مثل هذه الحالة هو خطأ كبير جدا جدا :mad:.. و غلطة لا تغتفر :mad:.. و لا حول و لا قوة إلا بالله..

هناك رجال يمضون السنوات الطوال و هم يتعالجون من هذه الحالة بطرق خاطئة و منها:..
خلطة عسل 40 يوم.. ثم يتوقف أو 3 شهور
و من الأخطاء التوقف عن أخذ الإبر قبل إنتهاء السنتين و ذلك قبل أن يحصل تحسن
و من الأخطاء أخذ أدوية لفترة معينة بضعة أشهر ثم التوقف..

هذه الحالة إذا مرت على طبيب ماهر و فهمان تكون الزوجة حامل بإذن الله في فترة أقصاها سنتان.. و النسبة 100 %...

أرجو من جميع الإخوة و الأخوات توفير معلومات كاملة و دقيقة عن حالتهم و بذكر التواريخ و الأرقام بدقة للفحوصات مع النسب الطبيعية للمختبر...

nour_79
21-05-2010, 01:15 AM
الاخوة والاخوات المقبلين على العملية فى خلال شهر او شهرين
ربنا يوفقكم جمعيا و تبشرونا بالاخبار الحلوة ان شاء الله

أرجوانية
21-05-2010, 03:32 AM
جزاك الله خير أخ دواء ممكن ترد عليه
زوجي يعاني من انعدام في الحيوانات المنوية متزوجة من 6 سنوات
ذهب زوجي للمستشفى من 5سنوات كان هرمون الحليب (البرولاكتين) عالي جدا أكثر من ضعفين المعدل الطبيعي والنتيجة صفر حتى إن الأطباء اشتبهوا بوجود ورم في الغدة النخامية في الرأس ولكن الحمد لله أجرى أشعة مقطعية للرأس ولم يوجد ورم وصرف له الدكتور علاج للهرمون أعتقد أنه dostinex واستمر على العلاج أكثر من سنة لا أتذكر كم المدة بالظبط ولكن كانت طويلة والحمد لله رجع الهرمون طبيعي

قبل شهر عمل خزعة من الخصية وكانت النتيجة لا توجد حيوانات منوية فقط خلايا سيرتولي ولايوجد خلايا أم
مع العلم أن حجم الخصية عنده طبيعي
و هذا آخر تحليل له والدكتور يقول عادي هرمون الحليب مرتفع شي بسيط
لكن الأحرف الأخيرة والأرقام غير واضحة في النتيجة لأنها صورة ولا أعرف نسب المختبر
تاريخ التحليل 2-1 -2010

وهل البرو**يد ينفع لمثل حالته ؟؟؟؟

sooosoooo
21-05-2010, 06:56 AM
مساء الخير عالجميع كيفكم الاخ مون والاخ نحن فدائك يارسول الله والاخت مسك واميمه والجميع
حبيت اسأل عن الدكتور الهندي هذا هل يفيد في حالات الصفر وكيف اتواصل معه لازم السفر اليه او كيف؟
وهل هو افضل من المستشفيات ؟
امنياتي للجميع بكل مايسره يارب

مرحبااا اخت امنيات

بنسبه لدكتور الهندي كلميه ع رقم جواله وارسلوا له النتائج التحاليل اللى سواها زوجك. وان شالله خير

وراح يبلغكم عن حالته بتفصيل.انا حالتي الحيوانات صفر.. ووعدني خير بعد الله وان فيه امل في علاج حالتي والله كريم

والله يشفي الجميع ويرزقكم الذرية الصالحه

sooosoooo
21-05-2010, 07:05 AM
اخي مون .. ماشاء الله تبارك الله
والله كنت حاسة بضيقة صدر فتحت الصفحة اللي قلت فيها ان زوجتي بعد يومين وتدخل الثامن فرحت من قلبي
اسال الله ان يثبت لها الحمل وان يقر اعينكما برؤية اطفالكما سالمين معافين ..

اخي هل عملوا في المستشفى تحليل pdg للاجنة قبل الارجاع ..؟
.. اخي sooosooo .. حياك الله .. كيف عملوا خزعة ولم يجدوا .. وبعدها يقولك الدكتور انه في حيوانات لكن المشكلة في الانابيب ..؟ مافهمت
وكيف استطاع التشخيص بوجود الحيوانات داخل الخصية من خلال السونار ..؟
جزيت خيرا ورزقك الله بالذرية الصالحه ..

اخي بوعيسى لاتتردد بااستخدام البروكـــسيد بلس باسرع وقت ..رزقك الله الذرية الصالحه ..

اخي ابو اويس .. لم تحلل هرمونات او سائل بعد استعمالك للسبيمان .. لان الدكتور عطاه لزوجي وقاله جاب نتائج طيبة خاصة لمرضى الصفرر ..؟

اهليين مسك الانباار

بنسبه لى انا سويت عمليه اخذ عينات من الخصيتين ولم يجدوا اي حيوانات

والللي فهمته من الدكتور الهندي ان الخصيه من الداخل تتكون من انابيب صغيره جدا تنقل الحيونات الى الحبل المنوي ثم الى السائل الخارجي. وعلى كلامه ان حالتي الانابيب الداخليه الصغيره مره فيه تسكير وتمنع خروج الحيونات.والله اعلم
واما بنسبه كيف عرف اني عندي حيونات او لا والله مادري بضبط بس لما سوى السونار قالي اني متفائل جدا في حالتك انها راح تتعالج.وانوا موجود عندك..

والله كريم ياااااارب

dawa
21-05-2010, 07:25 AM
جزاك الله خير أخ دواء ممكن ترد عليه زوجي يعاني من انعدام في الحيوانات المنوية متزوجة من 6 سنوات

ذهب زوجي للمستشفى من 5سنوات كان هرمون الحليب (البرولاكتين) عالي جدا أكثر من ضعفين المعدل الطبيعي والنتيجة صفر حتى إن الأطباء اشتبهوا بوجود ورم في الغدة النخامية في الرأس ولكن الحمد لله أجرى أشعة مقطعية للرأس ولم يوجد ورم وصرف له الدكتور علاج للهرمون أعتقد أنه dostinex واستمر على العلاج أكثر من سنة لا أتذكر كم المدة بالظبط ولكن كانت طويلة والحمد لله رجع الهرمون طبيعي

قبل شهر عمل خزعة من الخصية وكانت النتيجة لا توجد حيوانات منوية فقط خلايا سيرتولي ولايوجد خلايا أم
مع العلم أن حجم الخصية عنده طبيعي
و هذا آخر تحليل له والدكتور يقول عادي هرمون الحليب مرتفع شي بسيط
لكن الأحرف الأخيرة والأرقام غير واضحة في النتيجة لأنها صورة ولا أعرف نسب المختبر
تاريخ التحليل 2-1 -2010

وهل البروكـسيد ينفع لمثل حالته ؟؟؟؟

أختي أرجوانية..
بعد التدقيق في جميع مشاركاتك...
هرمون الحليب (البرولاكتين) في الفحص الأخير يبدو أنه مرتفع جدا مثل قبل 5 سنوات..
قيمته 41.78 ng/mL
بينما المعدل الطبيعي هو حتى 15 ng/mL
و هذا يعني أنه أكثر من ضعفين المعدل الطبيعي و قد دل على ذلك تقرير المختبر بحرف (H) كبير...
هذا الإرتفاع كبير يا أختي و يجب أن تذهبوا فورا و بدون أي تأخير الى طبيب متخصص بالغدد..

ما أشكل عليكم أن الفحص الذي قبل 5 سنوات كان يستخدم ربما وحدة (mU/L) و قيمته الطبيعية هي حتى 375 mU/L ... لذلك كان الفحص عند زوجك في ذلك الوقت بالمئات..

أرجو أن أكون أوصلت الفكرة.. أي أن 15ng/mL تعادل تقريبا 375mU/L ...

و بالنسبة لتقرير عملية الخصية:

bilateral testicular biopsies : germinal cell aplasia (sertoli -cell only)

يعني لاتوجد خلايا صحيح وتم تحويلنا للتخصصي في الرياض
وهل البروكـسيد بلس ينفع يآخذه وكيف ممكن أجيبه أنا بالدمام
علما إن وزنه تقريبا 108
وجزاكم الله خيرا

أختي الكريمة.. عمليات الخصية هذه غير دقيقة حتى في أكبر المراكز في العالم (في أمريكا و بريطانيا) و كذلك في مصر و الأردن و السعودية و عند الدكتور مدحت و الدكتور الكيلاني و غيرهم... هذه العمليات تجريبية و تعتمد على الحظ فقط .. يعني يجربوا أن يأخذوا عينات صغيرة جدا (قطع صغيرة جدا) من الخصية...
البعض ينخدع من كلمة ميكروسكوب جراحي أو تفتيش تحت المجهر...
المجهر الذي يتم إستخدامه أثناء العملية هو لتمييز الأنابيب المنوية من غيرها و لتجنب الأوعية الدموية الأساسية التي تمد الخصية بالدم.. و يتم الفحص بالعادة بفحص 100 أنبوب تقريبا.. و أخر ما توصل اليه العلم على حد علمي هو في أمريكا حيث يتم تتبع أنبوب منوي واحد و ذلك من أجل الحفاظ على باقي الأنابيب المنوية و عدم قطعها..
كلما كان الجراح ماهرا و عنده وسائل متقدمة فإنه يحافظ على سلامة الخصية..
طبعا لا يمكن و لا بأي عملية تفتيش أن يتم فحص جميع الخصية.. حيث أنه يمكن أن يكون هناك أنابيب أخرى تحتوي على حيوانات منوية (مع أن عددها قليل)..
البعض يجري عملية تفتيش و لا يجدوا أي خلايا.. ثم يجري بعد فترة عملية أخرى و يتم إيجاد حيوانات منوية و العكـس صحيح أيضا..
الجراح لا يرى الحيوانات المنوية داخل الخصية.. و إنما بعد أخذ العينات يتم فحصها في مختبر قريب (طبعا في نفس غرفة العمليات أو بجانبها).. و أذا وجدوا حيوانات منوية يتم إستخدامها أو يتم تجميدها لإستخدامها لاحقا بعد تجهيز الزوجة..

فوائد عملية التفتيش في الخصية:
1- الحصول على حيوانات منوية من الأشخاص الذين عندهم صفر في السائل المنوي.. و هذا إنجاز ممتاز حيث كان في السابق قبل هذه العمليات الأمل أقل بكثير..
2- الحصول على تقرير باثولوجي لوضع الخلايا في الخصية.. حيث يعطي إنطباع عن حالة الخصية بشكل عام و حجم الأنابيب و وضعها هل هي ضيقة و وضع خلايا ليدج المنتجة للتستوستيرون..
3- يمكن إعادة هذه العمليات عدة مرات و ذلك حسب وضع الخصية الصحي.. و الفترة المقترحة بين العمليات تقريبا سنة..
4- يمكن أن يتم إيجاد حيوانات منوية في العملية الثانية أو الثالثة و هناك أناس أجروا 10 عمليات و لم يجدوا شيء .. و لكنهم وجدوا في العملية رقم 11..
5- قبل إجراء العملية يجب أخذ علاج و محفزات للخصية لمدة أقلها 8 شهور و ذلك من أجل زيادة إحتمال العثور على حيوانات منوية.. و يجب أن يجري الرجل فحص للسائل المنوي قبل العملية لأنه ربما يتم إيجاد حيوانات منوية في السائل و يتم الإستغناء عن العملية..

أحب أن أطمئنك أختي.. فإن عينة الخصية هذه لا تعني أنه لا يوجد علاج لزوجك.. و إنما بإذن الله يتم علاجه..

في المرحلة الحالية عليكم الذهاب لطبيب مختص بالغدد و معالجة إرتفاع البرولاكتين.. و معرفة سبب الإرتفاع ضروري جدا..
1- هل أجرى زوجك فحص أشعة MRI؟؟؟
2- هل تناول زوجك أدوية نفسية أو أدوية مخدرة في الماضي..؟؟؟
3- هل أصيب زوجك بمرض (الحزام الناري) في الماضي؟؟؟
4- هل توجد عند زوجك مشكلة في الغدة الدرقية المنتجة لهرمون الثيروكـسين..؟؟؟
5- هل أجرى زوجك فحص هرمونات ال (TSH T3 T4) ...؟؟؟

معالجة هرمون البرولاكتين هي أول مرحلة من العلاج و هذه على فكرة علامة جيدة :good لأن هذه الحالة أسهل من حالة تضرر الخصية إن شاء الله..