المساعد الشخصي الرقمي

إعلانات : طبيبي | طبيبي | طبيبي | طبيبي | مشاهدة النسخة كاملة : اللي زوجها عنده عدد الحيوانات المنوية صفر تدخل( تم دمج المواضيع الخاصة بذلك )

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112

رنين العبرة
28-12-2008, 11:53 AM
بنات وشباب اتمنى لكم الذرية الصالحة وان يرزقني وياكم بواسع فضلة بس ليش في بعض الدكاترة يحبطون الواحد نص العلاج الرفع من معنويات المريض انا زوجي لمن عمل اول مرة تحليل السائل قالوا له عندك انعدام باحيوانات المنوية وما ضنتي في لها علاج خلاص انسي الموضوع والله العظيم نزل من عندهم وماسك فيني يقول لي شسويت بدنيتي عشان يصير فينا كذا والله دمعت عيوني قلت لها تحمل وانت كبير ويا كبير ما يهزك ريح مرت الايام سوداء بالنسبة لنا لين هدانا رب العالمين لدكتور كويتي رفع من معنوياتنا وعطنا فيتامينات لمدة 3 شهور ومع الخزعة حصلوا حيوانات المنوية وسوينا مرتين عملية حقن مجهري والحمدللة رب العالمين ما ارد لنا الحمل
والحين ناويين نعيد التجربة من اول وجديد والله يكتب لنا فيها الخير

حلاوه حلوه
28-12-2008, 12:00 PM
حلاوة حلوة

بالنسبة لعملية التفتيش اللي انا سويتها تم فتح الخصية بطول 3 سم تقريبا .
ومو معقوله اسوي عملية مثل هذي وانا ما ادري هي خزعه والا تفتيش .
ولكم تياتي

بالنسيه لكلامك اللي قبل تقول ابر فاقلت انها خزعه اسفه

لاانك ماقلت فتحو الخصيه بطول 3 سم ففهمتها على طول انها خزعه

اسفه جدآ

nada807
28-12-2008, 01:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكرا لكم على هذه المعلومات القيمة بارك الله فيكم

عندي طلب اذا كان ممكن اعطائي عنوان او سم طبيب مختص لمثل هذه الحالات في المغرب جزاكم الله عنا خيرا

nada807
28-12-2008, 01:10 PM

شكرا لكم على هذه المعلومات القيمة بارك الله فيكم

عندي طلب اذا كان ممكن اعطائي عنوان او سم طبيب مختص لمثل هذه الحالات في المغرب جزاكم الله عنا خيرا

حلاوه حلوه
28-12-2008, 01:32 PM
بنات وشباب اتمنى لكم الذرية الصالحة وان يرزقني وياكم بواسع فضلة بس ليش في بعض الدكاترة يحبطون الواحد نص العلاج الرفع من معنويات المريض انا زوجي لمن عمل اول مرة تحليل السائل قالوا له عندك انعدام باحيوانات المنوية وما ضنتي في لها علاج خلاص انسي الموضوع والله العظيم نزل من عندهم وماسك فيني يقول لي شسويت بدنيتي عشان يصير فينا كذا والله دمعت عيوني قلت لها تحمل وانت كبير ويا كبير ما يهزك ريح مرت الايام سوداء بالنسبة لنا لين هدانا رب العالمين لدكتور كويتي رفع من معنوياتنا وعطنا فيتامينات لمدة 3 شهور ومع الخزعة حصلوا حيوانات المنوية وسوينا مرتين عملية حقن مجهري والحمدللة رب العالمين ما ارد لنا الحمل

اختي رنين ممكن اذا ماعليك امر اعرف الفيتامينات اللي استخدمها زوجك وش اسمها ؟

حلاوه حلوه
28-12-2008, 01:32 PM

اختي رنين ممكن اذا ماعليك امر اعرف الفيتامينات اللي استخدمها زوجك وش اسمها ؟

نووور2007
28-12-2008, 03:56 PM
اختي حلاوة حلوة انا بصراحة محتارة بموضوعك ولا أدري كيف اشورك صح بالنسبة للخزعة اتوقع لازم تسسونها عشان يقدرون يحددون وضع الخصية هل هي تنتنج او لا
طيب تقولين نقدر نعرف الشي هذا من المسح المجهري بس المسح تكلفته 13 الف
بينما الخزعة ماتتجاوز الخمسة الاف وإذا حصلوا راح يجمدونهم لكم في الحالتين
يعني تسوون الخزعة عشان الخزعة تحدد إذا الخصية وضعها سليم وفيها حيونات ماراح تحتتاج علاج وتبدون ببرامج الحقن
وإذا لاسمح الله تاخذون كورس هرمونات وفيتامينات وبعدها تسسون المسح
وإذا على ضرر الخزعات على الخصية الدكتور اسامه لما رحنا له قال انه فيه ضرر لايكاد يذكر
الله يختارلكم اللي فيه الخير

نووور2007
اختي حلاوة حلوة انا بصراحة محتارة بموضوعك ولا أدري كيف اشورك صح بالنسبة للخزعة اتوقع لازم تسسونها عشان يقدرون يحددون وضع الخصية هل هي تنتنج او لا
يعني تسوون الخزعة عشان الخزعة تحدد إذا الخصية وضعها سليم وفيها حيونات ماراح تحتتاج علاج وتبدون ببرامج الحقن
وإذا على ضرر الخزعات على الخصية الدكتور اسامه لما رحنا له قال انه فيه ضرر لايكاد يذكر

نووور2007

alolabi
28-12-2008, 08:18 PM
انا انصح بعمل خريطة للخصية وقد عملها احد اصدقائي في مشفى الشرق بدمشق
وظهر ان هناك نطاف تم تجميدها وعمل بعدها طفل انبوب ورزقه لله بتوئم على يد الدكتور مروان الحلبي

وهنا موقع المشفى على النت www.orient-ivf.com

عاشقة الامومه
28-12-2008, 11:27 PM
اختي حلاوه حلوه انا مع كلام الاخت نور ومؤيده لشورها لانه هو الصح والله اعلم
جزاك الله خير ياخت نور على نفعنا بخبرتك بالمنتدى بس حبيت اسالك كيف انطباعك عن الدكتور اسامه تحسين ان عنده خبره وهل نفع معاكم علاجه ووش حالتكم بالضبط ؟؟؟ واسفه جدا على ازعاجك

أخر الاحزان
29-12-2008, 02:38 AM
من الرجال الي سوي عملية السحب من الخصية يقلي كيف الطريقة ؟؟ وكم المدة الي جلسها بالمستشفى

بااز
29-12-2008, 03:13 AM
والسلام عليكمرحمة الله وبركاته
زوجي سوي مسح مجهري ولايوجد عنده حيوانات منويه وانا متوكله غلي الله
رب لاتذرني فردا وهو خير الوارثين

عاشقة الامومه
29-12-2008, 07:53 AM
اخي باز الله يرزقك الذريه الصالحه عاجلا غير اجل ياحيي ياقيوم وجميع لي بالمنتدى
عليك بالرقيه الشرعيه وقراءة سورة البقره والاستغفار والدعاء والله يجب لك نتيجه

صديقه
29-12-2008, 12:43 PM
اختي باز شنو مشكلة زوجج بالضبط؟
هل خلل بالهرمونات والا الكروموزوم والا مومعرف السبب؟

رهينة القيود
29-12-2008, 04:39 PM
مساء الخير

شخباركم ان شاء الله كلكم بخير

حبيت أسال عن اعشاب الحاز انا وصلتني بس ابفى اعرف اذا هي نفسها

علبتين وحده مكتوب عليها معجون الفلاسفه والثانيه مكتوب عليها إ**ير الحياه

ياليت تفييدوني

رهينة القيود
29-12-2008, 04:39 PM
مساء الخير

شخباركم ان شاء الله كلكم بخير

حبيت أسال عن اعشاب الحاز انا وصلتني بس ابفى اعرف اذا هي نفسها

علبتين وحده مكتوب عليها معجون الفلاسفه والثانيه مكتوب عليها إ**ير الحياه

ياليت تفييدوني

الشبح ؟
29-12-2008, 07:08 PM
آخر الاحزان . . . كيف الحال
بانسبة لعملية السحب انا سويت عملية التفتيش وهي عبارة عن اخذ 5 عينات بالابرة من كل خصية يعني المجموع 10 عينات خمس يمين وخمس يسار وهي بشكل عشوائي يعني لايتم تحديد مكان في الخصية يتوقعون ان تكون فيه حيوانات منويه . ويبدأون يسحبون ياخذون اول عينه يودونها المختبر اذا فيه حيوانات منويه خلاص يوقف السحب من اول سحبة واذا مالقو يسحبون مرة ثانية ويودونها المختبر ويحللونها اذا لقو خلاص يجمدونها وعلى هذي الطريقة لين تكمل العشر عينات من الخصية . ودخلت المستشفى الساعة 7.30 ص وطلعت العصر وكان الدكتور متعاون معي ومتعاطف وكان جدا راقي في تعامله معي . وسويتها في عيادة سمير عباس في الخبر عند الدكتور وائل زهدي .

واي سؤال انا جاهز .

ولكم تحياتي

الشبح ؟
29-12-2008, 07:13 PM
رنين العبرة . . .
ممكن تقولين وش هذي الخلطة وطريقة استعمالها واذا ممكن اسم الدكتور ورقمه .

ولكم تحياتي

نووور2007
29-12-2008, 07:41 PM
اختي رهينة القيود كيف وصلتكم
الاعشاب اللي اخذنها من عنده غير اللي تقولين عنها
الاعشاب اسمها اعشاب حراز
مع معجون عسل وخلاصات بذور في علبة زجاج
وعلبة بلاستيك غيها عسل مع حبوب لقاح وغذاء ملكات وجنسنج
يعني يجي مكتوب عليه المكونات ماعدا علبة الاعشاب

رهينة القيود
29-12-2008, 08:54 PM
أيوه اختي نور

هي اعشاب الحراز وهي مع عسل ومكتوب عليها المكونات اللي ذكرتيها

بس مكتوب على العلبه الزجاجيه ا**ير الحياه

والثانيه مكتوب عليها معجون الفلاسفه وبرضوا عسل واعشاب

متزوجه حائره
29-12-2008, 11:31 PM
بصراحة نفسياااا تعبت جداااياتراااا هل راح نشوف العيال انا وزوجي بيوووم ولا لا ؟؟؟؟ << اللهم لااعتراض على حكمك >>,,والله العظيم اني اكتب لكم وقلبي يتقطع من الحزن الله لاااايحرم من يتمنى الذرية وربي اصعب شي على الانسان الاحساس بالحرمان؟؟؟؟ من نعمة من نعم الله نعمة الاولاد وما يحس فيها الا الي انحرم منهااا
فعلا كلامك صحيح يارنين العبرة الدكاترة يحطموو اناا بعد ماعرفت بموضوع زوجي الى يوووووومك هذاااا واناوالله كل يوووم أبكي وكل ليلة وافكر واقول انا اش سويت في دنيتي وحياتي عشان يصير في كذاااا كل ما اتذكر حالة زووجي اتالم الم احس اني خلاص كارهة الدنيا وما فيهاحتى الطلعات كرهتها كاننامسوين جريمة وخايفين لاننفضح .. استغفر الله العظيم ... زوجي مسكين ايش ذنبه هذا الشي مو بيدو هو غصبا عنه صار كذابس ماادري هل بيتالم نفس الالم الي انا بتالمه ولا لا ؟؟محتاااااارة عن جد وتعبت هل اختااار الطلاق؟؟؟ ولا اكمل حياتي مع زوجي واتجرع الالم !!!واسكت يااااارب رحمتك ياارحم الراااحمين تكفوووون ادعوووووولي ان ربي يكتب لي الخير سواء عشت مع زوجي او تطلقت وربنا يعوض صبر الصابرين خير والله اني محتااجة للدعاء

dawa
29-12-2008, 11:32 PM

عندي سؤال اتمنى من الجميع افادتي فيه لااني محتاجه له انا و زوجي لاانا ليس عندنا خبره بهذا الموضوع
زوجي الحيوناات المنويه عنده صفر ولم يعمل خزعه ولاتفتيش ولا مسح مجهري ولما رحنا للدكتور حمود قال لزوجي اعمل مسح مجهري

والدكتور سعد ال حسن اللي بمستشفى الحمادي قال لزوجي اعمل خزعه

مع العلم زوجي كان مصاب في صغره بالنكاف و حجم الخصيه عنده صغير مع العلم الهرمونات طبيعيه عنده ماعدا
FSH 16.08 mIU/ml عنده ارتفاع بسيط

LH 7.60 mIU/ml
مارأيكم هل يعمل زوجي مسح مجهري وهو لم يعمل خزعه ولاتفتيش ؟؟؟
مع العلم الدكتور حمود خوفنا قال الخزعه تسبب نزيف وتورم بالخصيه وقال الغيت في مركزه مارأيكم !!؟
اتمنى منكم ماتخذلوني وتردون علي (( من فرج على مسلم فرج الله له في الدنيا والاخره ))
سلام
اختي الكريمة
يبدو أن عمرك و عمر زوجك صغير.. و لكنك مستعجلة جداً و يقلقك كلام الناس أكثر شيء ..( عفواً مثلنا جميعاً) .. هذا امتحان و ابتلاء من الله تعالى و الله تعالى قادر على رزقكم بالذرية الطيبة إن شاء الله.
أنصح بأن يأخذ زوجك فيتامينات مفيدة للإخصاب لمدة 3 أشهر ثم يجري عملية مسح مجهري للخصية عند أمهر طبيب تجدونه و اسألوا عن الأسعار و صلوا الإستخارة و شاوروا أكثر من طبيب.
هذا ملخص عن العمليات التي تجرى لإستخراج الحيوانات المنوية من الخصية:
[FONT="Tahoma"]
بالنسبة لعمليات إستخراج الحيوانات المنوية من الخصية فهي جميعها عشوائية سواء كانت في الوطن العربي أو أوروبا أو أمريكا.. و تتم عن طريق أخذ عينات عشوائية من الخصية بدون معرفة إحتواء هذه العينات على حيوانات منوية أو لا.!!!!
العمليات التي يستخدم فيها الميكروسكوب أثناء العملية و التي يسمونها Micro TESE يستخدم فيها الميكروسكوب لفحص سطح الخصية فقط و ما يشاهده الجراح هو الأنابيب و ليس الحيوانات المنوية و يحاولون أن يأخذوا الأنابيب السليمة التي يتوقعون أن يكون فيها إنتاج للحيوانات المنوية.. بعد ذلك تفحص هذه العينات بعد وضعها في محلول خاص إذا كان فيها حيوانات منوية أو لا.
و العملية تستغرق تقريباً نصف ساعة.
ماذا عن داخل الخصية في مثل هذه العمليات؟؟؟؟
هناك عملية أخرى تسمى TFNA و التي يستخدم فيها إبرة لأخذ عينات من داخل الخصية و لكن مثل هذه العملية تكون أيضا بشكل أكثر عشوائية و حجم العينة يكون أقل بكثير و لا يستطيع الجراح فيها أن يتجنب الشعيرات الدموية داخل الخصية المغذية لها لأنه لا يراها.
طبعاً عندما تكون الخصية متضررة يكون حجمها أصغر من الطبيعي و تكون الأماكن المنتجة للحيوانات المنوية قليلة جداً و لكن كيف السبيل اليها؟؟؟

نلاحظ ضرورة الإستمرار في العلاجات بدون توقف لأن هذه الحالات تحتاج وقت قد يصل إلى سنة و نصف أو سنتين من العلاج المتواصل و ندعو الله تعالى فهو القادر المنعم.
.... .... .... ... .....
لم استطع أن أحصل على أحد الدواءين و لذلك قررت أن آخذ مكونات الدواء من فيتامينات و معادن من الصيدليات الموجودة في بلدي و باستشارة صديقي الطبيب و صديقين من الصيادلة و أوافيكم بالتفاصيل قريبا ان شاء الله
حالة الصفر (Azoospermia) أو انعدام الحيوانات المنوية في السائل المنوي ممكن أن تكون لعدة أسباب:
*** منها ما هو إنسدادي(obstructive Azoospermia) أي أن تكون الخصيتين تعملان بشكل ممتاز و لكن هناك عائق من قطع أو إنسداد في الطريق يمنع وصول الحيوانات المنوية الى السائل المنوي..
***و منها بسبب نقص شديد في الهرمونات التي تحفز الخصيتين على إنتاج الحيوانات المنوية..

***و منها بسبب خلل من الخصية نفسها أي أن يكون انتاج الهرمونات(FSH) و غيرها ممتاز و فوق اللازم و لا يوجد أنسداد من الخصية الى السائل المنوي (Non-obstructive Azoospermia) و لكن هناك دمار في الخصية بسبب التهابات فيروسية أو حرارة شديدة أو وراثة أو ضمور أو ضغط أو غيرها...

اختي ال FSH هو هرمون تفرزه الغدة النخامية يحفز انتاج الحيوانات المنوية في الخصية.. و عندما لا يكون استجابة من الخصية بإنتاج الحيوانات المنوية... تقوم الغدة النخامية بزيادة افراز ال FSH و عندما تكون نسبة ال FSH عالية جدا فهذا يشير الى ان هناك ضعف شديد في انتاج الحيوانات المنوية.
و لكن ربما يكون هناك انتاج ضعيف للحيوانات المنوية في الخصية مع ارتفاع ال FSH و هذا ما قرأته في عدة ابحاث في المجلات الطبية و من مشاركات في الانترنت. و قد ذكر (ابوهاجر) حالات حصلوا فيها حيوانات منوية في مثل هذه الحالات و نصح بعدم التركيز كثيرا على هذه النقطة لأنها غير حاسمة... .. .. .. ..

و هذه الحالة هي حالة الغالبية العظمى من المتواجدين المشاركين في هذا الموضوع....

و العمليات التي تجرى لإستخراج الحيوانات المنوية من الخصية ذكرتها في الإقتباس السابق و بغض النظر عن أنواعها فهي للتفتيش..
1-العمليات التي تجرى بالإبرة(Testicular fine-needle aspiration biopsy (FNAB خطيرة و قد تسبب ضرر كبير و ربما دمار و اتلاف كامل للخصيةو ذلك إذا صادف أن أصابت الإبرة الشرايين المغذية للخصية.. و لكنها السبيل الوحيد لفحص و تحصيل الحيوانات المنويةمن عمق و داخل الخصية.

2-العمليات التي تجرى بفتح الصفن 0.5 سم الى 3 سم (TESE(Testicular Sperm Extraction
أكثر أمناً لأن الجراح يأخذ عينات من سطح الخصية.

3- Microdissection TESE و هي العملية الأحدث و الأسلم و التي يتم فيها استخدام الميكروسكوب أثناء العملية الجراحية لأخذ عينات أقل حجماً و أكثر دقة و أقل ضرراً و أكثر توزيعاً.

ربما تسمى هذه العملية مسح مجهري أو خريطة للخصية (Mapping)

http://www.infertile.com/inthenew/sci/teseopin.htm

و تختلف التقنية و البروتوكولات من مستشفى لآخر أو من مركز لآخر حسب مهارة الجراح و نوعية الأدوات المستخدمة و ربما يأخذوا 4 عينات أو 10 عينات أو أكثر و تكون مدة العملية نصف ساعة أو أكثر و ربما ساعات حسب المركز.
و حجم الخصية يحدد إذا كان بالإمكان إعادة العملية أو لا..

تكلفة العملية في الأردن أو مصر على ما أعتقد لا تتجاوز400 دولار أمريكي طبعاً بدون التكاليف الأخرى مثل تجميد الحيوانات المنوية إن وجدت إن شاء الله. و طبعا بدون تكاليف الحقن المجهري للزوجة.

أنا شخصيا أقول أن من المنطق أن يأخذ الزوج علاج و محفزات للخصية قبل اجراء العملية الجراحية ل 3 أشهر على الأقل حتى تزداد فرصة تحصيل حيوانات منوية في العملية و ربما قبل العملية إن شاء الله.

على كل حالات الصفر أن يأخذوا فيتامينات محفزة للخصوبة بإستمرار دون توقف أبدا"

أخر الاحزان
30-12-2008, 02:17 AM
الف شكر لك الشبح على المعلومات
اختي متزوجة حائرة نحن والحمد لله في سعادة لا تختلط عليك الامور شوفي مصايب غيرك الحريم الي عندهم اولاد والطلاق والمشاكل الي عايشينها مع ازواجهم الاولاد مو كل شي بالحياة كنت زيك وكان تفكيري غلط من الشيطان تغلبت على هذا كلة لما بديت احب القرآن والصلاة والاستغفار تمت اجمل صلة كانت منقطعة في حياتي بعد حرماني وهي صلتي بربي والصحابة كانو يدعون بان الله ينزل عليهم بلاء ليصبرو علية لانهم عارفين انها دنيا فانية ما يستاهل نزعل عليها.. أسألي نفسك وين اجدادنا وووين الي كانو معانا امكن قبل شهر اوسنة كلهم ماتو وما نفعهم لا مال ولابنون ويابخت الي بيقفل علية قبرة ويشوف الصبر وهي اجل عبادة تأتي كا اجمل هيئة تدافع عنك وتقول انا اقيها من عذاب القبر تخيلي الظلمة وتخيلي مقعدك في الجنة والله الحين لو اصبر طول عمري ما عندي مشكلة اقتنعت ان الددددنيا دونيا وماعليها احد سعيد أبد .... الا المؤمنون بقضاء الله وفي الاخير ابغى اقلك على حديث قدسي وتفكري فية يقول الله تعالى في حديث قدسي (( من شغلة القرآن عن مسألتي أعطيتة أفضل ماأعطي السائلين وفضل كلام الله على سائر الكلام كفضل الله على خلقة))

عاشقة الامومه
30-12-2008, 08:20 AM
صباح الخير
اختي متزوجه حائره وسعي صدرك الدنيا ماتسوى جناح باعوضه عشان تخلين زوجك بسبب الاطفال زوجك ماله ذنب بالي صاير حرام تخلينه بضروف صعبه وقفي معاه وخليك سند له بالدنيا وانسي موضوع الاطفال اشغلي نفسك بااشيا ثانيه عيشي حياتك مع زوجك بااحلى شكل ولاتخلين اي موضوع بالدنيا مهما كان قوته ياثر على علاقة بزوجك
انصحك ونفسي بقراءة سورة البقره تحسين بطمانينه وسكينه وراحه نفسيه
والله يوفقنا ان شاءالله ويرزقنا على قد نيتنا ويبعد عنا وساويس الشيطان

عاشقة الامومه
30-12-2008, 08:22 AM
اخوي دواء الف الف الف شكر على المعلومات الثمينه
الله يرزقك ويانا الذريه الصالحه ياحيي ياقيوم

رنين العبرة
30-12-2008, 08:35 AM
اختي حلاوة حلوة من عيوني برسل لك اسم الفيتامينات لكن ما عندي اسمها حاليا بكرة انشاءالله ادزه لكي انا مرة كتبتهن في هذا القسم بس ماني متذكرة في اي صفحة بظبط اذا ما فيكي تصبري لين بكرة تقدرين تشيكين بنفسج

رنين العبرة
30-12-2008, 08:41 AM
اخي الشبح ..
بالنسبة للخلطة قريتها في كتاب الدكتور عبدالباسط كانت وحدة تساله تقول له يا دكتور زوجي يعاني من انعدام الحيوانات المنوية حتى بالخصية قال لها اخذي سبع حبات حبة السوداء مع معلقة عسل على الريق وقليل حلبة في ماء منقوعة لمدة خمس دقائق على حسب رغبتك قبل النوم لمدة اسبوعين وتمتنع عن الجماع لمدة اسبوعين ويتم التحليل بعدها لمعرفة في حيوانات منوية في السائل او لا

بالنسبة لي اسم الدكتور ورقم تلفونه ياريت توضح لي اكثر لاني ما فهمت اي دكتور تقصد ؟؟

رنين العبرة
30-12-2008, 09:11 AM
في وحدة كاتبة في منتدى اخر ان زوجها عنده عدد الحيوانات المنوية صفر واستخدم حبوب اسمها هيومن لتكثيف الحيوانات المنوية وبعد التحليل ظهرت حيوانات منوية عددها نص مليون منو سمع بهالحبوب ؟

انا براسلها الحين وباخذ منها التفاصيل وانقل لكم الموضوع لعيونكم

حلاوه حلوه
30-12-2008, 01:49 PM
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... اختي نور على ردك لي

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... اخي دوا على معلوماتك

جعلها الله في ميزان حسناتكم

واختي رنين انا بانتظارك اذا حصلتيها

عبقور
30-12-2008, 05:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى رهينه القيود هذه هى فعلا التركيبه من اعشاب حراز.. ودى تركيبه متجمعة عند حراز بدل من التركيبه اللى معانا..لن انا ذهبت تانى لحراز لأن الكميه اللى انا كنت اخذتها منه خلصت و لسه لى على تحليلى حوالى 3 اسابيع ان شاء الله .. فاعطى لى هذه التركيبه.. اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

رهينة القيود
31-12-2008, 04:15 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى رهينه القيود هذه هى فعلا التركيبه من اعشاب حراز.. ودى تركيبه متجمعة عند حراز بدل من التركيبه اللى معانا..لن انا ذهبت تانى لحراز لأن الكميه اللى انا كنت اخذتها منه خلصت و لسه لى على تحليلى حوالى 3 اسابيع ان شاء الله .. فاعطى لى هذه التركيبه.. اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

ممكن اخوي توضح لي اكثر هل هو العلاج المطلوب عن انعدام الحيوانات المنويه

يعني هل يستخدم زوجي العلبتين

ولا انا وحده وهو وحده وكم مدة العلاج يعني كم علبه يستغرق

ومشكور على ردك علي

أخر الاحزان
31-12-2008, 04:56 PM
لاحول ولاقوة الا بالله

عبقور
31-12-2008, 05:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..لأ زوجك بس هو اللى يستخدم الأعشاب دى لأنها بتعمل على محاوله لأفرا الحيوانات المنويه للرجل.. ومده الأستخدام 3 شهور متواصلين.. وزوجك يستخدم العلبتين اللى بيتغلى فى الماء يتغلى و اللى يتاكل يتاكل.. و ياخد الأعشاب دى كلها المشروب و اللى هيتاكل قبل الفطار و العشا يومياد دون انقطاع.. واسالك الدعاء.. ربى لاتذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
31-12-2008, 05:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اختىالعزيزة متزوجه حائرة.. و الله حزنتينى لما قريت اللى انت بتقوليه ده.. مش عشان انا راجل و بمر بنفس ظروف زوجك ابدا و الله..اتقى الله فى هذا الرجل الذى تعيشين فى بيتة .. و لو نفترض ان الأمر معكوس و انت اللى كان عندك عذر التاخير فى الأنجاب .. هل ياترى زوجك كان هايطلق.. و كان هايطلبها منك .. و يعكر صفو بيته عليك.. و لنفترض ان اخوك هو اللى عنده هذا العيب .. كنت هاتصبرى زوجه اخيك اكيد بانه كويس و انه طيب و انه مثالى.. و كنت هاتحاولى انك تظبوطى الدنيا عنده ده اكيد طبعا و بدون اى مبالغات.. بس و انتم ليه عايشين خايفين زى ما انت بتقولى كانك عامله عامله .. و الله اللى يقدر يغير امر الله يجى و يقول انا اقدر و العياذ بالله.., و اعلمى اختى العزيزة انه مكتوبلك ان ده كله هايحصلك و انك مش هاتنجبى غير فى الوقت ده او انك مش هاتنجبى لاقدر الله.. و افرضى انك اتطلقتى فعلا من زوجك لهذا السبب .. و اللى تزوجته طلع بردك انه مش بينجب و كان ده اعتراض واضح و صريح منك على مشيئه الله سباحنه و تعالى.. و نفترض انك تزوجتى و انجبت .. ليه مش عايزة تحطى فى دماغك ان الطفل ده هايكون مصدر تعاستك و شقائك دنيا و اخرة.. و ليه مش حاطه فى اعتبارك ان زوجك الجديد ده مش يعاملك معامله العبيد.. ده قدر و اعلمى انه مقدر و مكتوب.. و ما نحن الا ادوات بيد الخالق سبحانه و تعالى.. وليس لأحد من شىء فى نفسه.. هذه هى مشيئته وحده..هذا اختبار و اختبار صعب ولنا الفرصه بان نجرب اختبار الأنبياء و الحمد لله على ما اعطى و على ما اخذ.. صلى لله.. ادعى الله.. قومى ليلك لله.. سبحى الله.. صومى لله.. اقرأى القران لله.. تصدقى لله.. حجى لله.. و ان شاء الله ربنا يفك عنا جميعا كروباتنا.. و يعطينا جميعا من واسع فضله ..انا اسف انى اكون اتكلمت معاك بالطريقه دى.. عيشى لزوجك و لبيتك.. حتى ياذن لك الله بالخير ان شاء الله.. و اسالكم الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

الأموره
01-01-2009, 02:20 PM
انا كلمت حراز علشان اطلب من عندهم اعشاب الصفر وقالو لي سعر الاعشاب مع الشحن في الدي اتش ال يكلفك 200 دولار فما ادري السعر صحيح ام لا ياليت تفيدوني مع العلم انا من السعوديه والف شكر

عبقور
01-01-2009, 03:12 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى الأمورة سعر الأعشاب بالمصرى للكورس الواحد لمده 3 شهور يتكلف بالصرى 400 جنيه مصرى يعنى بالسعودى يتكلف حوالى 250 ريال سعودى .. و بالدولار يتكلف حوالى 85 دولار.. ده تمن الأعشاب فقط.. من غير تمن الشحن ومش اظن ان فيه سعر شحن ب 110 دولار يعنى.. حاولى انه يكون لك حد فى مصر و ياخده معاه و هو راجع للملكه.. اسالك الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

مسك * الانباريه
01-01-2009, 04:13 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

كيف حالكم إخواني وأخواتي إن شاء الله تكونون بألف خيررر يااارب
اشتقت لكم ,, ولسماع اخباركم المفرحه باذن الله ورحمته

انقطعت عنكم لاني سافرت للاردن للبحث عن العلاج لحالة زوجي

واود ان افيدكم بالمعلومات اللتي حصلت عليها واريد ان تفيدوني ايضا فانا محتااااااره

طبعا لما وصلنا راجعنا دكتور كثيرر ممتاز ومللتزم بارك الله فيه وهو الدكتور نعيم ابو شيخه طبعا اخصائي بالذكوره والانابيب
لماشرحناله الحاله طلب منا عمل تحليل لهرمون fsh وكان 41 وقال اعملكم تفتيش بالعمليه الجراحيه الخزعه
وقلت له نريد الطريقه الاحدث اللي يسموها الخريطه قال لاااا ماانصح لحالة زوجك لانه خصيته ماتعلقت من صغرة الا لانها مريضه واخشى ان تتليف بالحرارة
عمووووما عملنا الخزعه وطولت نصف ساعه بيقول اخذنا ست عينات ممتازة ولما حللناها لقينا حيوانت غير مكتمله وقليله وانصحكم بالرجوع واخذ كورس علاج واتصلوا فيني وبعدها نشوف بترجعوا ونعمل فتح مرة اخرى ولعل الله ييسر لنا ونجد لكن نرسل العينه للصبغه افضل
لما جاءت النتيجه قالوا مافي حيوانات ابد وقال اذن العلاج مايفيد والافضل تنتظروا الابحاث عشان الخلايا الجذعيه والله المستعان , مع العلم انه جمد العينه لانه قال انا متاكد اني شفت حيوانت غير مكتمله واجمدها افضل عشان لما ننجح بالخلايا الجذعيه اكون قد استفيد منها ..
طبعا رجعنا وحالتنه حاله والدعاء مانقطع
بعده بيوميبن واجهنا شخص طيب ومللتزم وقال انصحكم بالذهاب الى الدكتور سمير حمدان والله عالج اخي مثل حالتكم وصار عنده 50 % بعد 15 سنه

رحنا له لعل فيه فايده وطبعا كان كثير طيب ويساعد ومتفاهم والاحلى عيادته الشرعيه بكل معنى الكلمه ولوحات الشكر لمساعدته للفقراء
وسولفنا له بالقصه من طءطء لسلامه عليكم
وقال لاتخافوا الخصيه لدى زوجك طيبه وتبشر بخير وعلميا علميا راح تصير اب وانتي ام متى ماشاء الله
لكن قال انا تفاجئت ليش للحين بيستخدما الطريقه القديمه بالبحث بالعمليه الجراحيه هذه حتى بامريكا لغيت
وقال في طيار سعودي جاني ورايح لندن وعملوا له فتح خصيه وبحث ومالقوا شي وجاني وسويتلول بحث بالخريطة ولقيت والله

وعشان كا راح ابدي معاكم كورس علاج من ابر جونال f وحبوب الزنك وبعدها باسبوعين اقرر اعملكم الخريطة ولا اقول ترجعون للعراق تاخذوا كورس علاج وبثلاثه اشهر ترجعولي
طبعا الامل ارتفع وشكرت الباري عز وجل لكن هو قال احنا ناخذ بالاسباب ونتوكل ومانتوقف ابد عن العلاج وذكرتله البرو**يد قال كثير ممتاز

وتذكرت كلام الاخ دوااااا بارك الله فيه وكلمته عن رايبه وقال ممتاز هذا كلام علمي ومفيد على المدى الطويل و\
ولكيت عنده في عيادته عشرات النساء والرجال كلهم مقطوعي الامل بعد البحث والتفتيش لكن هذات الدكتور عطاهم امل والله كريم

واريد رايكم بالموضوع شرايكم نسوي تفتيش بالخريطه وشنو هي هل هي مضره
اتمنى من الاخ دوا والبقيه رزقهم الله مايتمنون يفيدوني
واا بدكم شي انا جاهزة بارك الله فيكم
لاني حالتنا مستعجله بدنا نقررهالاسبوع

خيوط الشمس
01-01-2009, 11:04 PM
ايش هي طريقة الخريطة

ابوهاجر
01-01-2009, 11:38 PM
الأخت مسك الأنبارية- عملية فتح الخصية جراحيا للبحث عن حيوانات منوية بدون ميكرسكوب - أصبحت قديمة جدا- والأفضل أن تعمل العملية بالميكرسكوب الجراحي -وقد ياخذ وقت أطول من العملية العادية- ولكن نتايجها أفضل-أما طريقة الخريطة فلا أعرف شي عنها-لكن عمليات الخصية معروفة تبحث بالميكرسكوب الجراحي للبحث عن الحيوانات المنوية

متزوجه حائره
02-01-2009, 03:06 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اختىالعزيزة متزوجه حائرة.. و الله حزنتينى لما قريت اللى انت بتقوليه ده.. مش عشان انا راجل و بمر بنفس ظروف زوجك ابدا و الله..اتقى الله فى هذا الرجل الذى تعيشين فى بيتة .. و لو نفترض ان الأمر معكوس و انت اللى كان عندك عذر التاخير فى الأنجاب .. هل ياترى زوجك كان هايطلق.. و كان هايطلبها منك .. و يعكر صفو بيته عليك.. و لنفترض ان اخوك هو اللى عنده هذا العيب .. كنت هاتصبرى زوجه اخيك اكيد بانه كويس و انه طيب و انه مثالى.. و كنت هاتحاولى انك تظبوطى الدنيا عنده ده اكيد طبعا و بدون اى مبالغات.. بس و انتم ليه عايشين خايفين زى ما انت بتقولى كانك عامله عامله .. و الله اللى يقدر يغير امر الله يجى و يقول انا اقدر و العياذ بالله.., و اعلمى اختى العزيزة انه مكتوبلك ان ده كله هايحصلك و انك مش هاتنجبى غير فى الوقت ده او انك مش هاتنجبى لاقدر الله.. و افرضى انك اتطلقتى فعلا من زوجك لهذا السبب .. و اللى تزوجته طلع بردك انه مش بينجب و كان ده اعتراض واضح و صريح منك على مشيئه الله سباحنه و تعالى.. و نفترض انك تزوجتى و انجبت .. ليه مش عايزة تحطى فى دماغك ان الطفل ده هايكون مصدر تعاستك و شقائك دنيا و اخرة.. و ليه مش حاطه فى اعتبارك ان زوجك الجديد ده مش يعاملك معامله العبيد.. ده قدر و اعلمى انه مقدر و مكتوب.. و ما نحن الا ادوات بيد الخالق سبحانه و تعالى.. وليس لأحد من شىء فى نفسه.. هذه هى مشيئته وحده..هذا اختبار و اختبار صعب ولنا الفرصه بان نجرب اختبار الأنبياء و الحمد لله على ما اعطى و على ما اخذ.. صلى لله.. ادعى الله.. قومى ليلك لله.. سبحى الله.. صومى لله.. اقرأى القران لله.. تصدقى لله.. حجى لله.. و ان شاء الله ربنا يفك عنا جميعا كروباتنا.. و يعطينا جميعا من واسع فضله ..انا اسف انى اكون اتكلمت معاك بالطريقه دى.. عيشى لزوجك و لبيتك.. حتى ياذن لك الله بالخير ان شاء الله.. و اسالكم الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

مشكووور اخوي عبقور على ردك وانا عارفة وادري بكل الكلام الي قلته وادري ان زوجي ماله ذنب وان هالشي من ربنا بس لمن افكر في نفسي انااا نفسيتي تتحطم والتطبيق جدا صعب حاولت اتاقلم واعيش حياتي واشغل وقتي وما اخلي موضوع العيال ياثر على حياتي مع زوجي بس ما قدرت بصراحة صعععععب هالموضوع جدا شاغلني كل ما قمت وجلست ورحت وجيت وانا افكر في مصير حياتنا ( المال والبنون زينة الحياة الدنيا) والله والله انا من جد في حالة يرثى لها (الحمدلله على كل حال ) كل ما حاولت اني اصبررررر نفسي واتعود على حياتي يجي يوووم واحس اني خلااااص مخنووووقة مني قادرة اتحمل صدقني اني ما اشكي لكم عن حالي الا من شدة الضيق والحزن الي وصلتلو وادري ان ماحد راح ينفعني غير رب العالمين ون السؤال لغير الله مذلة بس انا قلت عن شعوري لان الجميع بيعاني من نفس الحالة ولانكم اكثر ناس راح تحسون بوضعي

سامحونا واتمنامن ربي ان يرزقكم جميعا الذرية الصالحة

dawa
02-01-2009, 09:11 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
كيف حالكم إخواني وأخواتي إن شاء الله تكونون بألف خيررر يااارب
اشتقت لكم ,, ولسماع اخباركم المفرحه باذن الله ورحمته
انقطعت عنكم لاني سافرت للاردن للبحث عن العلاج لحالة زوجي
واود ان افيدكم بالمعلومات اللتي حصلت عليها واريد ان تفيدوني ايضا فانا محتااااااره
طبعا لما وصلنا راجعنا دكتور كثيرر ممتاز ومللتزم بارك الله فيه وهو الدكتور نعيم ابو شيخه طبعا اخصائي بالذكوره والانابيب
لماشرحناله الحاله طلب منا عمل تحليل لهرمون fsh وكان 41 وقال اعملكم تفتيش بالعمليه الجراحيه الخزعه
وقلت له نريد الطريقه الاحدث اللي يسموها الخريطه قال لاااا ماانصح لحالة زوجك لانه خصيته ماتعلقت من صغرة الا لانها مريضه واخشى ان تتليف بالحرارة
عمووووما عملنا الخزعه وطولت نصف ساعه بيقول اخذنا ست عينات ممتازة ولما حللناها لقينا حيوانت غير مكتمله وقليله وانصحكم بالرجوع واخذ كورس علاج واتصلوا فيني وبعدها نشوف بترجعوا ونعمل فتح مرة اخرى ولعل الله ييسر لنا ونجد لكن نرسل العينه للصبغه افضل
لما جاءت النتيجه قالوا مافي حيوانات ابد وقال اذن العلاج مايفيد والافضل تنتظروا الابحاث عشان الخلايا الجذعيه والله المستعان , مع العلم انه جمد العينه لانه قال انا متاكد اني شفت حيوانت غير مكتمله واجمدها افضل عشان لما ننجح بالخلايا الجذعيه اكون قد استفيد منها ..
طبعا رجعنا وحالتنه حاله والدعاء مانقطع
بعده بيوميبن واجهنا شخص طيب ومللتزم وقال انصحكم بالذهاب الى الدكتور سمير حمدان والله عالج اخي مثل حالتكم وصار عنده 50 % بعد 15 سنه

رحنا له لعل فيه فايده وطبعا كان كثير طيب ويساعد ومتفاهم والاحلى عيادته الشرعيه بكل معنى الكلمه ولوحات الشكر لمساعدته للفقراء
وسولفنا له بالقصه من طءطء لسلامه عليكم
وقال لاتخافوا الخصيه لدى زوجك طيبه وتبشر بخير وعلميا علميا راح تصير اب وانتي ام متى ماشاء الله
لكن قال انا تفاجئت ليش للحين بيستخدما الطريقه القديمه بالبحث بالعمليه الجراحيه هذه حتى بامريكا لغيت
وقال في طيار سعودي جاني ورايح لندن وعملوا له فتح خصيه وبحث ومالقوا شي وجاني وسويتلول بحث بالخريطة ولقيت والله

وعشان كا راح ابدي معاكم كورس علاج من ابر جونال f وحبوب الزنك وبعدها باسبوعين اقرر اعملكم الخريطة ولا اقول ترجعون للعراق تاخذوا كورس علاج وبثلاثه اشهر ترجعولي
طبعا الامل ارتفع وشكرت الباري عز وجل لكن هو قال احنا ناخذ بالاسباب ونتوكل ومانتوقف ابد عن العلاج وذكرتله البرو**يد قال كثير ممتاز

وتذكرت كلام الاخ دوااااا بارك الله فيه وكلمته عن رايبه وقال ممتاز هذا كلام علمي ومفيد على المدى الطويل و\
ولكيت عنده في عيادته عشرات النساء والرجال كلهم مقطوعي الامل بعد البحث والتفتيش لكن هذات الدكتور عطاهم امل والله كريم

واريد رايكم بالموضوع شرايكم نسوي تفتيش بالخريطه وشنو هي هل هي مضره
اتمنى من الاخ دوا والبقيه رزقهم الله مايتمنون يفيدوني
واا بدكم شي انا جاهزة بارك الله فيكم
لاني حالتنا مستعجله بدنا نقررهالاسبوع
أختي الكريمة
ما فهمته من رسالتك أن ما وجدوه في الخصية هو حالة توقف الإكتمال أو النضوج للحيوان المنوي(Maturation Arrest)
و ما فهمته أيضاً أن حجم الخصيتين طيب و ليس صغيرا جدا أي أنه لا يوجد تليف كبير.
بالنسبة للتاريخ المرضي لزوجك و أن الخصيتين كانتا معلقتين في الصغر.. فهذه بالفعل نتائج أفضل مما كنت أتوقع لزوجكvery_good...
على العموم عودوا أدراجكم الى بلدكم حالياً لأنه لا يمكن إجراء جراحة ثانية قبل 3 أشهر على أقل تقدير حسبما أخبرني أطباء الجراحة..
بالنسبةللعمليات التي تجرى لإستخراج الحيوانات المنوية من الخصية فقد لخصتها جميعا في المشاركة (ص 201) و ملخص الملخص أنها جميعها عشوائية أي تعتمد على السحب العشوائي و بعد أخذ العينات من الخصية و هي قطع لحم صغيرة جدامثل رأس الدبوس أو الإبرة يتم فحصها لمعرفة هل فيها حيوانات منوية أو خلايا و من ثم تجميد الحيوانات المنوية ثم استخدامها في التلقيح المجهري للزوجة و الحمل إن شاء الله...
التسميات مثل المسح المجهري أو الخريطه هي و الله أعلم (Micro TESE)

..... ... ... ...

حالة الصفر (Azoospermia) أو انعدام الحيوانات المنوية في السائل المنوي ممكن أن تكون لعدة أسباب:

ما هو مفيد لحالة زوجك هو الفيتامينات و مضادات الأكـسدة و الأحماض الأمينية و أهمها مادة الكارنتين
و لكن لفترة طويلة (Long term Treatment) من 6 أشهر و ممكن تصل الى سنتين أو ربما أكثر حتى يأذن الله..

dawa
02-01-2009, 11:03 AM
مشكووور اخوي عبقور على ردك وانا عارفة وادري بكل الكلام الي قلته وادري ان زوجي ماله ذنب وان هالشي من ربنا بس لمن افكر في نفسي انااا نفسيتي تتحطم والتطبيق جدا صعب حاولت اتاقلم واعيش حياتي واشغل وقتي وما اخلي موضوع العيال ياثر على حياتي مع زوجي بس ما قدرت بصراحة صعععععب هالموضوع جدا شاغلني كل ما قمت وجلست ورحت وجيت وانا افكر في مصير حياتنا ( المال والبنون زينة الحياة الدنيا) والله والله انا من جد في حالة يرثى لها (الحمدلله على كل حال ) كل ما حاولت اني اصبررررر نفسي واتعود على حياتي يجي يوووم واحس اني خلااااص مخنووووقة مني قادرة اتحمل صدقني اني ما اشكي لكم عن حالي الا من شدة الضيق والحزن الي وصلتلو وادري ان ماحد راح ينفعني غير رب العالمين ون السؤال لغير الله مذلة بس انا قلت عن شعوري لان الجميع بيعاني من نفس الحالة ولانكم اكثر ناس راح تحسون بوضعي

سامحونا واتمنامن ربي ان يرزقكم جميعا الذرية الصالحة
أختي الكريمة الحائرةstop
لا يسعني إلا أن أكمل الآية التي ذكرتي نصفها و تركتي التكملة من كلام الله تعالى:
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلا (46)
الآية من سورة الكهف
و تفسيرها من تفسير إبن كثير:
وقوله: { الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا } كقوله { زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ } [آل عمران:14] ، وقال تعالى: { إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ } [التغابن:15] أي: الإقبال عليه والتفرغ لعبادته، خير لكم من اشتغالكم بهم والجمع لهم، والشفقة المفرطة عليهم؛ ولهذا قال: { وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلا } قال ابن عباس، وسعيد بن جبير، وغير واحد من السلف: "الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ" الصلوات الخمس.
وقال عطاء بن أبي رباح، وسعيد بن جُبَير، عن ابن عباس: "الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ" سبحان الله والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر.
---------------------------------------
يعجبني جداً ردود الإخوان و الأخوات هنا في المنتدى و يجعلني أتفاءل أن الناس ما زالوا بخير فعلى الرغم من الإبتلاءات إلا أنهم صابرين محتسبين سعيدين بما منّ الله عليهم من نعمة الهداية...
الف شكر لك الشبح على المعلومات
اختي متزوجة حائرة نحن والحمد لله في سعادة لا تختلط عليك الامور شوفي مصايب غيرك الحريم الي عندهم اولاد والطلاق والمشاكل الي عايشينها مع ازواجهم الاولاد مو كل شي بالحياة كنت زيك وكان تفكيري غلط من الشيطان تغلبت على هذا كلة لما بديت احب القرآن والصلاة والاستغفار تمت اجمل صلة كانت منقطعة في حياتي بعد حرماني وهي صلتي بربي والصحابة كانو يدعون بان الله ينزل عليهم بلاء ليصبرو علية لانهم عارفين انها دنيا فانية ما يستاهل نزعل عليها.. أسألي نفسك وين اجدادنا وووين الي كانو معانا امكن قبل شهر اوسنة كلهم ماتو وما نفعهم لا مال ولابنون ويابخت الي بيقفل علية قبرة ويشوف الصبر وهي اجل عبادة تأتي كا اجمل هيئة تدافع عنك وتقول انا اقيها من عذاب القبر تخيلي الظلمة وتخيلي مقعدك في الجنة والله الحين لو اصبر طول عمري ما عندي مشكلة اقتنعت ان الددددنيا دونيا وماعليها احد سعيد أبد .... الا المؤمنون بقضاء الله وفي الاخير ابغى اقلك على حديث قدسي وتفكري فية يقول الله تعالى في حديث قدسي (( من شغلة القرآن عن مسألتي أعطيتة أفضل ماأعطي السائلين وفضل كلام الله على سائر الكلام كفضل الله على خلقة))
صباح الخير
اختي متزوجه حائره وسعي صدرك الدنيا ماتسوى جناح باعوضه عشان تخلين زوجك بسبب الاطفال زوجك ماله ذنب بالي صاير حرام تخلينه بضروف صعبه وقفي معاه وخليك سند له بالدنيا وانسي موضوع الاطفال اشغلي نفسك بااشيا ثانيه عيشي حياتك مع زوجك بااحلى شكل ولاتخلين اي موضوع بالدنيا مهما كان قوته ياثر على علاقة بزوجك
انصحك ونفسي بقراءة سورة البقره تحسين بطمانينه وسكينه وراحه نفسيه
والله يوفقنا ان شاءالله ويرزقنا على قد نيتنا ويبعد عنا وساويس الشيطان

و أنا بدوري مثل غيري من إخواني و أخواتي أكتب لكم بعض الخواطر:
تم التصويت..
جزاكم الله خيراً. بالنسبة لعقد الزواج فهو عقد شرعي من الله تعالى. و قد وصى الإسلام على إحترام الرجل لزوجته فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( خيركم خيركم لأهله ، وأنا خيركم لأهلي ) ... و عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال ( اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا )
و وصى الإسلام كذلك على احترام المرأة لزوجها فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم (لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لغير الله لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها والذي نفس محمد بيده لا تؤدي المرأة حق ربها حتى تؤدي حق زوجها)..
بالنسبة للسعادة إخواني فهي للذي عنده الإيمان و التقوى فيكون دائماً سعيد...
يا ترى هل سألت نفسي:
هل أنا مؤمن حقاً؟
هل أنا مؤمن بالجنة و النار؟
هل هذه الدنيا دار مقر أم دار ممر؟
هل أنا مخلد في هذه الدنيا؟
تأمل هذه القصيدة:

أنسيت لقاء الله و اللحد و الثرا؟ و يوما عبوسا تشيب فيه النواصيا
لو أن المرء لم يلبس ثيابا من التقى تشرد عرياناً و لو كان كاسيا
و لو ان الدنيا تدوم لاهلها لكان رسول الله حيا و باقيا
و لكنها تفنى و يفنى نعيمها و تبقى الذنوب و المعاصي كما هي

بالنسبة للإنسان المؤمن فلا علاقة أبداً لسعادته بوجود الأطفال أو وجود المال أو وجود الزوجة و إن كان هو إنسان و يتأثر كثيراً و لكن ذكر الله يعالج له هذه المشكلة.

كل ما سبق لا يستوعبه مع إحترامي للجميع (حتى من هم غير مسلمين) إلا من هم على درجة من الإيمان و التدين..

بالنسبة للمنطق فعندي بعض الملاحظات:
1-هل ممكن للمتزوج الذي لا يطيق زوجه أو زوجته و يعيشوا معا سنوات طويلة فقط لأن بينهم أطفال أن يكون سعيداً ؟
2-هل ممكن أن تكون سعيداً عندما تعلم أن زوجك أو زوجتك تريدك فقط من أجل الأولاد؟
3-هل ممكن للمتزوج الذي يترك زوجه الذي يحبه من أجل الأولاد أن يكون سعيداً و لا يؤنبه ضميره؟
4- هل تعتقد أن جميع من لديهم أولاد سعداء؟ و هل تعتقد أن جميع من ليس لديهم أولاد سعداء؟
5-هل تعتقد أن الناس يتكلمون عنك و انت بدون أولاد و لا يتكلمون عنك و أنت مطلق أو لا يتكلمون عنك و انت في محنة ... كلام الناس؟؟؟؟
6-هل تعتقد أن أولادك سوف يعتنون بك عندما تكبر أو سيتركونك و زوجك و يذهبون كل في بيته؟
7-هل من الحكمة أن لا يفكر الإنسان سوى في الأولاد و ينسى الدنيا؟
8-حسنا سؤال أخير: فلنفرض أن المتزوج غير سعيد بدون أولاد.. هل بإمكانه أن يكون أسعد بدون الزوج؟
------------------------------------------------------
فلنعلم إخواني أن هذا امتحان و ابتلاء من الله..
و من الواجب أن نسعى و نجتهد و نعمل كل ما يمكننا حتى يرزقنا الله بالأولاد.. بعد ذلك الذي من الله ما أحلاه. و نكون سعداء على كل حال
اتمنى للجميع حياة سعيدة و أيضاً أتمنى أن يرزقكم الله أولاداً طيبين معافين يكونون مثالاً للأدب و العلم و التقوى..yarub

http://tabeebe.com/vb/showthread.php?p=1082130#post1082130
انت و كل واحد منا و كل انسان يتمنى أن يكون أب أو تكون أم.. هذا شيء بديهي و معروف بالنسبة لزوجك أيضاً.. و هو إن كان عاقلاً تقياً فلا بد أن يسلك جميع الأسباب الممكنة لأن هذه هي سنة الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم..
أحياناً يصل الإنسان إلى حد اليأس و يمل و تكون أعصابه منهارة و بالأخص عندما يسمع من طبيب (معلوماته قديمة) أن لا أمل عنده..
لماذا لا أمل أليس الله هو الشافي القادر على كل شيء.

قولي له: حبيبي هذا الوضع كتبه الله لنا و هذا ابتلاء من الله تعالى و ليس عيباً فيك فقد ابتلي به الأنبياء و هم أحب المخلوقات إلى الله. أنا لا استطيع أن أزعل منك لأن هذا شيء أنت لم تقم به و ليس خطأً منك. لا داعي يا حبيبي أن تتحرج من وضعك فهذا ليس نقصان فيك و لا تخجل من أحد.. أنت زوجي أحب الناس إلي و كل ما أتمناه بعد رضوان الله تعالى هو أن نكون سعداء على نعم الله تعالى الكثيرة علينا.
الحمد لله أنا قرأت و سمعت أن أناس قد استعملوا وصفات و أناس كان عندهم صفر و تعالجوا و الحمد لله..
إياك ثم إياك أن تحدثي زوجك بهذا الشيء الذي هو من الشيطان
صعب جدا علي و يؤلمني كثيرا أن أعلم أن زوجتي تريدني فقط من أجل الأولاد... و بعض الرجال يمكن أن يطلقوا زوجاتهم فورا إذا علموا بهذا لا سمح الله..
اللهم أصلح ذات بينكم.. اللهم أصلح ذات بينكم.. اللهم أصلح ذات بينكم.yarub

خطرت ببالي فكرة...
أنت الآن بدون أولاد و عندك وقت...
ما رأيك أن تحفظي كتاب الله القرآن العظيم و تكوني مع السفرة الكرام البررة؟hi:
هذه فرصة استغلي وقتك قبل أن يرزقكم الله الذرية الطيبة:)

عبقور
02-01-2009, 11:52 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الله يبارلك أخى دوااااااااااااااااااااا.. و يزيدك يارب من نعيمه.. اختى العزيزة لقد وضحلنا الأخ العزيز الغالى دوااا.. ما كنت سارد به عليك.. لقد اخذت النصف الأول من الأيه الكريمه و تركت النصف الأخر.. ربنا يعطينا جميعا.. و يهدينا.. فهو متولى امرنا و القائم عليها بنفسه بنفسه بنفسه.. ادعوا الله.. اسالكم الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عاشقة الامومه
03-01-2009, 12:18 AM
الله يرزقنا جميعا ويرحم ضعفنا ياحيي ياقيوم

عبقور
03-01-2009, 12:26 AM
أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ أأمين........ يااااااااااااااااااااااااااااااارب العالمين

رهينة القيود
03-01-2009, 07:48 AM
ما احد عطاني افاده واضحه اكثر عن اعشاب الحراز

لاني ابقى ابلش في استخدامها

اخي ابو هاجر افيدني اكثر

العلبيتين اللي معي وحده مكتوب عليها ا**ير الحياه وهي عباره عن اعشاب وعسل مخلوطه

والثانيه مكتوب عليها معجون الفلاسفه عشل وزاعشاب مخلوطه

هل هي نفسها العلاج لحالات الصفر

عبقور
03-01-2009, 11:47 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..حلفتلك بالله يا اختى رهينه القيود ان هى دى اعشاب حراز .. و هى هى نفس الأعشاب اللى انا بستخدمها.. مش تكونى قلوقه كده..توكلى على الله و اجعلى زوجك يستخدمها.. و ربنا يديك ويدينا يا رب.. اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

ابوهاجر
03-01-2009, 01:39 PM
أختي -رهينة القيود- المعاجين المخلوطة بعسل هذه لتقوية الجسم بشكل عام- والأعشاب المطلوبة تكون بعلبة مكتوب عليه-أعشاب لزيادة الحيوانات المنوية- وهي المطلوب حيث أنها تتكون من عدة بذور طبية .

يارب اسمع كلمة ماما
03-01-2009, 01:40 PM
ارجو توضيح ماي عملية الخريطة
رب لا تذرني فردا وانت خير الوارثين

مسك * الانباريه
03-01-2009, 03:41 PM

بوركت اخي دواااا ,, وبارك الله بالجميع

اللي فهمته عمليه الخريطه او المسح المجهري هي تفتيش ادق واوسع في الخصيه لانها تعتمد على مجسات تدخل كل ارجاء الخصيه وهي التي تحدد البؤره التي يمكن من خلالها ان نجد الحيوان ومن ثم ناخذ العينه التي اشرت عليها تلك المجسات وباذن الله نجد فيها ’’ فهذه غير طريقه الخزعه التي يؤخذ قطع لحميه صغيره كما وضح الاخ دواا
ولاخ دواا انا اطلعت على الملخص اللي ذكرته وفهمت منه ان الخريطه هي المسح المجهري وهذه اسهل وافضل من ناحية الخطورة
لكن بقيت متردده لان الدكتور قال انه هي عباره عن ابر ومجسات فخفت تكون الطريقه الاخطر بالبحث التي ربما تؤثر على الشرايين وتتلف الخصيه كلها

وانا راح اشوف تالي الدكتور وبعده نقرر والدكتور قال ربما مانقوم بها الابعد مرور اشهر لاتخافي انا ماسويها الا بعد التاكد من سلامة الخصيه

واريد من الاخ دوااا يكتب لي اسماء العلاجات اللي ياخذها
لانا نريد شرائها من الاردن لان الادويه هنا افضل من ناحية الصنع والاستيرااد ( بس مكلفه كثير)

لاحول ولاقوة الابالله ورزقنا الله من فيضه جميعا

يارب اسمع كلمة ماما
04-01-2009, 02:10 PM
جزاك الله خير مسك الانبارية على التوضيح
عموما الدكتور مقرر لزوجي عملية مسح مجهري لكن طلب منه يخفف وزونه الى مئة كيلو جرام على الاقل
وهو الان وزنه 115 كيلو جرام
الله يعين ويسهل المشكلة ان الوزن بصعوووووبة ينزل ولنا شهووووووووور من قال لنا الدكتور هالكلام ولا بعد وصلنا للوزن المطلوب الله يفرجها

betouta2006
04-01-2009, 03:09 PM

اخواتي اخواني كيف حاالكم ان شاء الله اموركم بالف خير

ما ادري هل بعدكم تذكرووني او لا, انا مثلكم زوجي يعاني من انعدام الحيامين فالسائل المنوي , وعندي مشاركات كثيرة فهذا الموضوع لكن انقطعت شوي عن المشاركة لحالتي النفسية ، نسأل الله لنا ولكن الاجر والصبر على الابتلاء يارب

فكما تعرفوون زوجي اول شي زوجي سوا تحاليل للهرمونات وكان عنده هرمون الحليب مرتفع و التستسترون منخفض , وخذ العلاج ووابر التستسترون وجزاه الله الجنة اخي ابو هاجر نبهني بان يوقف عن اخذ هاته الابر و للاسف قبل ان يتوقف زوجي عن الابر لاحظت انه حجم الخصية صغر شوي فوقفناها فورا وغيرنا الدكتور

المهم غيرنا الدكتور وبعد الاستخارة والاستشارة سرنا للدكتور كمال شعير بالشارقة يكون فمستشفى الانجاب فقط 4 ايام فالشهر , وعمل زوجي فحوصات كثيرة بما فيها الكروموزمات والحمد لله طلعت طبيعية والدكتور فحص بايده حجم الخصية وقال انه حجمها صغير شوي عن الطبيعي و وصفله 3 انواع حبوب ونولفالديكش وال كارنتين ولا اتذكر اسم الحبوب الثالة ( موجود اسمها هنا فمشاركاتي السابقة) وعقب شهرين رجعنا للدكتور وونفس الشي فحص حجم الخصية بيده وقال انها نفس الشي وها الشي كان فشهر 9 او 10 لا اتذكر بالظبط , وبعدها الدكتور وصفله ابر اظن اسم الابر الاولى بيورغون لمدة شهر ونص او شهرين لا اتذكر بالظبط وبعد اسبوعين ياخد ابر ثانية اسمها مينيغون لنفس لمدة شهرين على ما اعتقد , المهم خذهم وكان مستمر على ال كارنتين , وخلص الكورس اظني فشهر 4 او شهر 5 وبعدها ما سرنا لاي مستشفى ولا اي دكتور , وكان زوجي مستمر على فيتامين ه وانتي ا**يدنت وال كارنيتين والفوليك اسيد, بعدين وقفهم لوحده

واكثر عن سنة زوجي ما حلل السائل المنوي وما عرفنا شو نسوي , وانا بسبب نفسيتي للاسف اثرت على صحتي ولخبطت الدورة عندي وزااد التكيس عندي , نشال الله لي ولزوجي ولكم الشفاء يارب امين

الحين اخوااتي اخواني , ابغي اخذ رايكم وتنصحوني شو نسوي وويين نسير

نفكر فالذهاب الى مصر للعلاج وعمل الخزعة, لكن متخوفين وما عرفين دكتور شاطر وعنده احسن التقنيات

شاوروا عليه الله يفرح قلوبكم ونصحووونا شو نعمل واين نذهب لاستئناف العلاج و العمل بالاسباب وعمل الخزعة لاول مرة

الحمد لله مستمرين على الصدقة و الاستغفار و بر الوالدين والدعاء ولله الحمد نسأل الله لنا ولكن ثبات الاجر

زوجي يعاني من الوزن الزايد

ابوهاجر
04-01-2009, 04:23 PM
أختي الكريمة-لايتأسوا من روح الله عزوجل- أنا أنصح أن تعملوا عملية العينات المتعددة من الخصية بالميكرسوب الجراحي-وقبلها فليعيد فحص السائل المنوي

عبرة بصمت
04-01-2009, 04:53 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عضوه جديده ومتابعه لكم من فترة

المهم

انا حاله زوجي صفر وعمل مسح وطلع صفر
المهم

انا سمعت عن الخلايا الجذعيه .

وكلمت اليوم وفي هذا الوقت مركز في الشارقه وقالولي ان فيه مركز بدأ فيه

وكلمتني حرمه وما عطتني وجه قالت هذي الكلمه وسكرت التلفون ؟؟؟؟؟؟؟؟

betouta2006
04-01-2009, 06:51 PM
أختي الكريمة-لايتأسوا من روح الله عزوجل- أنا أنصح أن تعملوا عملية العينات المتعددة من الخصية بالميكرسوب الجراحي-وقبلها فليعيد فحص السائل المنوي

جزاك الله الجنة ورزقك الله الذرية الصالحة المعافة يارب امين

اخي الكريم عند منو تنصحنا نسوي عملية العينات المتعددة من الخصية.؟؟؟؟؟؟؟

عبرة بصمت
04-01-2009, 09:14 PM
حلوة
خاصيه الرسائل ما بعد فعلت لى

بنسبه لسؤال الاول لا

الطبيب هل تقصدين / حمود العرمان ................

حلاوه حلوه
04-01-2009, 10:57 PM

هلا اختي عبره مشكوره على ردك

لا انا اقصد الدكتور حمود المطرفي في مركز ذريه لاانه الوحيد اللي يسوي العمليه المسح

عبرة بصمت
04-01-2009, 11:09 PM
لا والله وش لون الوحيد الى يسويها

والى مسويها لزوجي حمود العرمان سعودي
الله لا يوفقه يارب ...........

حلاوه حلوه
04-01-2009, 11:24 PM
في اي مركز حمود العرمان ؟

حلاوه حلوه
04-01-2009, 11:35 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

ودي اسألكم وش رايكم اخلي زوجي يستخدم ال كارنتين اللي علبتها سوداء وغطاها موف قوة 500 او لا ؟؟؟

لاانا سمير عباس صرفها لزوجي قبل سنه قال استخدمها 3 شهور قبل عملية التفتيش وزوجي ماكلهااا ولاسوى عمليه

عبرة بصمت
04-01-2009, 11:43 PM
حسبي الله عليه

هو في كذا مركز

في المركز التخصصي وفيه مركز بس والله نسيت اسمه .

بس هذا هو اسمه حمود العرمان ... ملتحي

استغلالى
وما يهمه حالتك النفسيه الى يستحقر
ياهو عمل فيني شئ ما يتحمله الجبل ....

حلاوه حلوه
04-01-2009, 11:50 PM
حسبي الله عليه

هو في كذا مركز

استغلالى

اول مره اسمع فيه صراااحه متأكده انتي عائلته العرمان اخاف المطرفي

لاانا حمود المطرفي ملتحي واهو في مركز ذريه ويسوي العمليه في التخصصي في الرياض

وياقلبي لاتضيقين صدرك ولاشي الدنيا ماتسوى

عبرة بصمت
05-01-2009, 12:00 AM
والله ممكن هو

ملتحي واسمر شوي

اخلاقه اول ما يبدء يا سلام
بس يستلم الفلوس يقلب

الله لا يوفقه

شكرا عمري
بس يالله
الحمد لله على كل حال

والله سوي معي شئ والله لو يهودي ما سوء سواته ؟؟؟

حلاوه حلوه
05-01-2009, 12:09 AM
انا رايحه له هادي وقليل كلام

ورحنا له في مركز ذريه وعمليته بـ13700

انتي اي مركز رحتي وقابلتوه؟

عبرة بصمت
05-01-2009, 12:14 AM
تذكرت اسم المركز

مركز جنين ...

حلاوه حلوه
05-01-2009, 12:19 AM
ايه هذا اهو مركز جنين وذريه نفس الاسم على طريق مكه

انا راح له زوجي قال بسوي لك مسح مجهري على طول قال زوجي طيب كورسات قبل قال مالها داعي واهو يكلم زوجي مايحط عينه يعين زوجي ابد وقليل كلام

ويقول ترى زحمه العمليات احجز من الحين لااانا المواعيد تطول

وانا اول مادخلت عنده مارتحت كلامه مايريح ابد يعطيك ال**ــده على طول مايساعد او يحاول بعلاجات ابد

عبرة بصمت
05-01-2009, 12:38 AM
شوفي قلبي
بما انه هو انا ما انصحك فيه ابدا
علشان شئ واحد اخلاقه ازفت

اسمعي هو ونفس الاسلوب والله ما يطالعك ابداااا

انا موضوع زوجي ما احد يعرف فيه الا الله ثم انا وزوجي يعني اهلى واهله ما يعرفون

موضوعي طوييييل لاكن راح اختصرة

سوا زوجي العمليه في رمضان بعد العشاء سالت حمود الله لايوفقه كم تجلس العمليه من ساعه ؟ قالى نص ساعه بس
دخل زوجي العمليه
جلست انتظر برا نص ساعه ساعه ساعتين لا حياة لمن تنادي

اكلم الممرضات ما احد يرد على

بعد الثلاث ساعات جلست ابكى وابكى
خفت صار عليه شئ بسم الله عليه .

تصدقين من الساعه 7 الين الساعه 1 في الليل
وانا ما يعلم عن حالتى الا الله

وبعدها طلع البطل حمود حسبي الله عليه

ويشوفني ابكى ورمضان والله ما افطرت الا على مويه بس
فعلا كنت تعبانه

اساله ما يطالعني حقران ؟

اقوله وش فيه زوجي يقول ما حصلنا شئ
اقوله هو وش فيه ؟
يقول ادخلي وشوفي طبعا مستحيل ادخل غرفه العنايه ؟

طبعا يتكلم وهو عند السنسير ينتظر يفتح بس
في هذي الحظه قلت خلاص بيروح ولاكان فيه شئ

جلست ابكي بصوت عالى ما صرت اتحمل ؟

قالى خلاص تعالى ادخلك غرفه العنايه عشان تشوفينه والله كانه مسوي عمليه قلب لاعب في الرجال لعب ؟

والا يومك ما شفناه كل ما جينا نسال او نقول وش نسوي او او يرفض مقابلتنا ؟

خلاص اخذ الفلوس ؟

حتي من بكرة واحنا في المستشفي مرسل طبيب نساء اسمه الصفيان لنا نقول وينه يقول ماعليكم منه ؟
الصفيان قمه قمه في الاخلاق والتعامل هو الى يهدئ فينا وينصحنا .

شوفي والله هذا الى حصل وحاااااااااااااصل شئ اعظم والله والله اعظم
خلا حالتنا النفسيه في الحضيض ؟

حلاوه حلوه
05-01-2009, 12:49 AM
رددي اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرآ منهاااا

عليك بالدعاء والاستغفار والصدقه

واستخدمي خلطات لزوجك يمكن تفيده

والله العظيم انا يوم دخلت عنده في غرفته مارتحت جاني شعور غريب بعدم راحه وحتى اقوله لزوجي

وزوجي يقول العمليه ذي زينه ودقيقه وكلام الدكتور واقعي

وانا ماخش مزاجي كلامه ابد ابد ابد مو معقوله عمليات بدون علاجات خير وينا فيه معقوله الطب بس عمليات !!!

عبرة بصمت
05-01-2009, 12:55 AM
الحمد لله على كل حال
الف حمد

انا لى اكثر من سنتين دااااااااائم استغفر

واما من الخلطات جربنا اشياء كثيرة

وطبعا اذا حللنا نلاقيه صفر .
والحمد لله

بس لنا فترة جالسين نستغفر .

وننتظر بعد رحمه ربي الخلايا الجذعيه ...
والله كريم

عاشقة الامومه
05-01-2009, 12:56 AM
اختي عبرة صمت تجربتك اثرت فيني الله لايوفق من يلعب فينا معاليش نعطيهم فلوس قد مايبون بس لايلعبون فينا حسبي الله ونعم الوكيل
الله ياجرك في مصيبتك ويخلفك خير منها ياحيي ياقيوم والله يرزقك الذريه الصالحه المعافاه وجميع اعضاء المنتدى

عبرة بصمت
05-01-2009, 01:02 AM
بارك الله فيك عاشقه

اللهم امين يارب يارب

الله كريم ,

جزاك الله خير ,

رنين العبرة
05-01-2009, 09:02 AM
امس سويت لزوجي خلطة العسل والحلبة والحبة السوداء وظلينا طوال الليل واحنا في صراخ قال لي شنو شايفتينا حقل تجارب تجربي فينا شسوي وياه والله تعبت لو السبب مني والله لا اشرب حتى سم الافعى الشهور تركض وما بقى شي واكمل الاربع سنوات زواج انصحوني شسوي؟؟

عاشقة الامومه
05-01-2009, 10:16 AM
اختي رنين العبره لاتفكرن بالحمل والعلاج كثير نصيحه مني قبل كنت ماافكر كثير وعادي الامر عندي وكانت علاقتي مع زوجي اكثر حب ورومنسيه وكل سوالفنا ماتتعلق بالحمل ابدا ماابي اتعب نفسيته ولانفسيتي عايشين حياتنا بطمئنان وراحه نفسيه ماتتصورينها بس من سنه وانا بس افكر متى احمل مابقى شي واكمل ست سنوات بس سوالفي عن الحمل وعن الدكاتره وعن المعالجين وخذ هالعلاج واذا مااخذه عصبت وزعلت اكتشفت انه غلط حتى هو تغير علي صار بس يطلع مل من كثر كلامي المكرر اخر شي قالي ترا كلامك كثير عن الحمل وين كلامك قبل وسوالفك الي توسع الصدر غيري الموضوع
صرت خلاص مااقول شي واحاول قد مااقدر ارجع مثل قبل مااافكر كثير ولااتكلم بالحمل كثير وقبل اسوي العلاج اشاوره تراه ممتاز وزين ويفيد بسلوب وصار ياخذه بس مو بستمرار عادي اهم شي خذاه بعدين راح يستمر
والله يرزقنا جميعا ياحيي ياقيوم من غير علاجات

رنين العبرة
05-01-2009, 02:03 PM
تسلمين ياقلبي والله جد ضايق خلقي قلت له ما راح اكلمك مثل ما اناا ضحي حاول تضحي معاي اشوي لكن على قولتك اسكت ابرك لي

مسك * الانباريه
05-01-2009, 03:37 PM

حياج الله اختي *يارب اسمع كلمة ماما* ,, امين اختي ويرزقج ويرزق الجميع استمروا مطال فيه امل ان شاء الله اكو نتيجه وخففوا وربي يسهل للجميع ,,,,

اختي عبرة بصمت الله يعينكم ليش طولت سبع ساعات عنده زراعة قلب زوجك !!!! والله حنا عملناها بس ساعه بالكثير وكان الدكتور روعه في الاخلاق اردني اسمه نعيم ابو شيخه ومتساهل كثير
وكان وده يفيدنه بس قدر الله وماشاء فعل ,, لاتقطعون الامل استمروا وربي يعينكم

اختي رنين العبره , عساج بخير ,, ليش ماياخذ زوجك علاج بالع** هو اكثر واحد مهيء يفيده العلاج
فقد تم ايجاد حيوانات منويه عنده يعني خلاياه قابله للتحسن والانتاج على الاقل بالحمل المجهري بعون الله

وشخبارج ليش توقفتوا عن عمل الحقن المجهري حتى لو فشلت مرتين ربي يرزقكم ويرزق الجميع

بالنسبه لموضوع الخلايا الجذعيه رحت لمركز الدكتور زيد الكيلاني وقال انه جربنه ثمان حالات وفشلت والاحين بنجرب 18 حاله تبرعوا ان هم يكونوا بالتجريه وان شاء الله الامور تبشر بخير
طبعا هو الدكتور المساعد قال ان احنا اول مركز يباشر بهذه التجارب
قلت له: حسب ماسمعت انه الدكتور كمال شعير واسامه شعير بلشوا ايضا وصلوا مراحل فيها
قال : ايه يجوز ((( سكت من الفشله ))) خخخخخخخخ

ابشركم ابشركم والكلام على ذمة الراوي ,,,,,,,,,,

قبل يومين اختي اتصلت فيني وتقولي شفتي بنامج على قناة الصحة والجمال كان فيه دكتور راقي يتكلم على عقم الرجال وكانت تجيه اتصالات كثيرة وكلهم مافي حيوانت منويه لابالسائل ولا بالخصيه قالهم ابشركم جميعا والحاضر يبلغ الغائب بان عمليات الخلايا الجذعيه سنباشر بها خلال ثلاثه اشهر فقد نجحت لدينا بنسب كبيره
وقال باننا سنفرد حلقه خاصه لهذا الموضوع يوم الاربعاء في الساعه الحاديه عشر او حسب توقيت المدينه اللي انتو عايشين فيها
طبعا الدكتور مصرررري بس اسمه للاسف ماعرفته اختي تابعوا هذه القناة وان شاء الله خير

يااااااااااارب فرجك لنا يااااااااارب

ملاحضه طبعا الدكتور نعيم ابو شيخه اللي عمل الخزعه لزوجي هو اول طبيب عربي شارك في اول معهد لطفل الانابيب في بلجيكا على مااظن لما سألته عن الخلايا الجذعيه : قال الابحاث جاريه بس كلمن يقوللكم بانه عدنا وراح تنجح فهؤلاء كذابيين والله يابنتي
لان المعهد الوحيد اللي يباشر فيها هو بامريكا ويقولول نجحت عندهم في ولايه لوس انجلس ويمته ماتصير النسب كبيره للنجاح ويمته ماتتعمم على الصحه العالميه نكون احنا استلمناها وانا اتصل بيكم واخبركم انه وصلت لدينا وتفضلوا ’’
وقال لايضيق صدركم الفرج بالعلم من دقيقه لدقيقه

وماااااادري شرااااايكم انتم ؟؟؟

اخي دواااااااا : طبغا الدكتور اللي نراجعه هذه الفترة عطانا ابر جونال f كل يومين ياخذ زوجي وحده ويضربهااا

قلتله شو الفايده منها مهي ابر هرمونيه ونحنا الخلل مش هرموني انما في الخصيه ذاتها قال يابتني مافي احد من الدكاتره يقدر يجزم بالعلاج لاي رجل عقيم لان فيه بعضهم بتفيدهم وفيه اخرون لأ
ولما كنا جالسين ننتظر دورنا كان واحد جالس عند زوجي بيقوله انا عندي ضمر شديددد في الخصيتين نتيجه اصابتي ( النكاف) وصارلي سبع سنوات احلل ويطلع صفر واخذت خزعه وطلعت صفر
المهم استعملت هذه الابر لمده شهر كل يومين واليوم عملت تحليل وطلع عندي (200 الف ) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الله اكبر قثالي الدكتور شوووووووفي كنتي بتسأليني وهذه احدى الحالات امامك والله الاتكال على الله والاخذ بالاسباب ماتضر وعلاجكم افضل من قعودكم يابنتي ’’’ فحمدت الله وقلت ناخذ بالاسباب

والدكتور احمد عبد الهادي بيقولي اتركوها ماتنفع لحالاتكم لان الهرمون اصلا هو مرتفع عدكم ايش الفايدة من هذه الابر

شراااااااااااايكم انصحوني استمر ولا لأ بالله عليكم ,,,,

والله يرزقنا جميعا

عبرة بصمت
05-01-2009, 09:02 PM
مسك

قولى الحمد لله
جعل الى مر على مايمر على عزيز

والله اني صادقه بكل كلمه قلتها وربي بيحاسبني عليها ,

وما اقول الا الحمد لله على كل حال ,,,,,,,,

عبرة بصمت
05-01-2009, 09:05 PM
يوم الاربعاء 11 في الليل او النهارررررر
تكفون ردوا

احلم بالابوه
06-01-2009, 01:30 AM

اسال الله لي ولكم ان يرزقنا الذريه الصالحه انا صارلي فتره متوقف عن العلاج بكل اشكاله وحتى اني تاقلمت مع الوضع انا وزوجتي الحبيبه وسلمنا امرنا الى الله ونحن والحمدلله سعيدين بحياتنا والسعاده الحقيقيه الرضا بما قسمه لكم الله والصبروالحمد والشكر

nours_79
06-01-2009, 08:19 AM
السلام عليكم

يا جماعة اللي يعرف مركز خصوبة فى أمريكا يكتب لى الاسم أو التليفون أو العنوان
يكون شاطر كويس و مش حرامى
العلاج هنا غالى و مكلف جدا
لو الاخت مسك * الانباريه تعرف أسم مركز لوس أنجلوس
أتمنى أرسال الاسم أو التليفون أو العنوان
أتوسل أليكم زوجى حيواناته المنويه صفر
أو حتى أسم خلطة أعشاب تكون متاحة هنا
أنا تعبت نفسى أكون أم
ساعدونى بالله عليكم
العمر بيعدى و انا حاسه بمراره
زوجى بيروح شغله وأنا أبكى على حرمانى
و دموعى ما بتجف
الله يرزق كل محرومة yarub yarub
yarub yarub yarub yarub yarub yarub yarub yarub

رنين العبرة
06-01-2009, 01:31 PM
مليت من دخول هالصفحة احس حالي يتكدر لمن اقراء كلامكم بنات هونها وتهون كل وحدة تجشع الثانية بدل ما تذمرونا اكثر يارب يتسكر هالقسم ونشوف بعض بقسم دردشة الحوامل حاولوا تفرفشوا اشوي وتطلفوا لنا اشوي ما نبي دموع بعد اليوم

يارب اسمع كلمة ماما
06-01-2009, 02:45 PM
خوفتوني يابنات
احنا نراجع عند حمود المطرفي والحق يقال بالع** مهو استغلالي ابداااا
حتى يقول لزوجي لا تجي على كل موعد عشان ماياخدون منك فلوس بدون فايدة اذا بغيت شي بس دق علي في العيادة وانا اكلمك يعني لو كان يبي فلوس كان ترك زوجي يجي ع المواعيد
وقال لزوجي عن عملية المسح المجهري بس قال لازم تخفف وزنك
والله يابنات خوفتوني

صديقه
06-01-2009, 02:54 PM
السلام عليكم
شلونكم وشخباركم؟
انشاله بخير
ها بشروا مافي اخبار حلوة عن الخلايا الجذعية للحين؟
ياريت الي عنده خبر يقولنا ويطمنا
وربي يرزقنا الذرية الصالحة عاجلا غير اجل يارب

حلم الامومه
06-01-2009, 03:27 PM
بداية اريد ان اقول انني عضوة لست بجديده بهذا الموقع لكنني بصراحة لي اكثر من سنه لم اشارك فيه مع العلم انني اتابعه باستمرار وبصراحة سبب عدم مشاركتي هو انني ولله الحمد قد استسلمت لقدري وهو السكن ببيت فارغ ميت بنظري فانا متزوجه من 5سنوات ونصف ولم يرزقنا الله بالاولاد والمشكله عند زوجي فهو يعاني من عدم تكون الحيوانات لديه داخل الخصيه اي انه ليس مجرد ان الحيوانات المنويه صفر لديه بل داخل الخصيه ايضا وقد استخدمنا جميع العلاجات من ادويه و ابر واعشاب لكن للاسف كل اللي عملنا ما هو الا استنزاف للوقت والمال دون فائده ولله الحمد
بصراحه لا اعرف ما الذي دفعني اليوم للمشاركه ربما هي صرخه من اعماقي كي اعلم من حولي انني ما زلت على قيد الحياه مع انني بصراحه افضل الموت عن الموقف الذي انا فيه فمن ناحيه احب زوجي ولا اريد ان اتركه واعاقبه على شي ليس بيده ومن جهه اخرى اموت كل ثانيه وانا ارى من حولي من اقارب وصديقات ينعمون بنعمة الامومه وهو ليس حسد مني لا والله لكنه غبطة فانا اتمنى ان اسمع احد يقول لي ماما او حتى استيقظ على صوت بكائه ليلا او ان يقدم لي هديه يوم عيد الام صدقوني انا اكتب هذا الكلام هنا بالذات لانني اعرف ان من يقرأ كلامي يعرف خير المعرفه معناه واثره بالقلب لان الغالبيه العظمى يمر بما امر به لانني لو شكيت همي لمن حولي لن يفهمونني بالتاكيد سيتعاطفون معي لكن لن يفهموني ابدا
اختكم
حلم الامومه

المستعين بربه
06-01-2009, 04:50 PM

يأختي حلم الامومه. وكل المشاركين ...
لا يجب ان نيأس من رحمة الله وصدقيني أن فتحتي للشيطان باب رح تكون حياتك
كلها هم وغم ..
موضوع الخلفه بيد الله وهذا الكلام مايفهم الا إللي مؤمن حق الأيمان بالله عز وجل ...
العقم إبتلاء من الله وعلاجه سهل جدا جدا جدا..

صدقوني ان هذا الابتلاء يمكن يكون سبب سعادتنا فهو يعتبر نوع من انواع دعوة العبد لربه والتذكير بقدرة الله عز وجل ...

ولنعلم أنه أذا كتب الله لنا الذرية ستأتي ولا يمنعها شيء في الدنيا والع** صحيح ..
ومن خلال هذه القواعد يكمن الفرق بيننا وبين من هم لايومنون بالله .
فالمؤمن يثق بربه ويسلم لأمره قال تعالى (وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم..)
وغير المؤمن تصبح مصيبته هي سبب شقائه ويبدأ الشيطان في التلاعب به وتكدير صفو حياته حتى يقضي عليه ....

نعود للعلاج أنا أتحدى أي عضو يقول بأنه تداوى به ولم ينفع ...
العلاج هو الاستغفار .. والصدقه .. وقيام الليل ..
ووعد الله واضح وصريح في أيات الاستغفار ..(لاحظوا أن الذي وعدنا هو الله عز وجل )...

قال تعالى (فقلت استغفروا ربكم أنه كان غفارا** يرسل عليكم السمآء مدرارا ** ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا**)

وهذا لايمنع أن نبحث عن الدواء بالأعشاب ولكن يجب أن يكون من معالجين يكونون ثقه ويعلمون كيف يتعاملون مع المرض والاعشاب ومعطياتها
وانا افضل التداوي بالطب البديل فهو يعطي نتائج ايجابيه في حالات العقم اكثر ..
ومن خلال مداخلات الاعضاء قد نستفيد بنصائحهم ومشورتهم لبعض المعالجين بالاعشاب ...

أو بالعلاج بالطب الحديث ولا يحتاج الكلام الكثير عنه....

أختي حلم الامومه وجهت كلامي لكي على وجه الخصوص لأنك قلتي بأنك مللت حياتك ...
وأذكرك بأن هناك اشخاص لا يعانون من شيء ومع ذلك لم يرزقوا بأطفال ومع كل محاولات الطب إلا أنها لم تأتي بنتيجه ..
إذا الذريه من الله فتعوذي من الشيطان والزمي الاستغفار وكوني ميقنه بأن الله يسمعك وأنه قادرا على كل شيء والله هو السميع المجيب ...

آسف جدا على الاطاله

حلاوه حلوه
06-01-2009, 07:14 PM

حياج الله اختي *يارب اسمع كلمة ماما* ,, امين اختي ويرزقج ويرزق الجميع استمروا مطال فيه امل ان شاء الله اكو نتيجه وخففوا وربي يسهل للجميع ,,,,

اختي عبرة بصمت الله يعينكم ليش طولت سبع ساعات عنده زراعة قلب زوجك !!!! والله حنا عملناها بس ساعه بالكثير وكان الدكتور روعه في الاخلاق اردني اسمه نعيم ابو شيخه ومتساهل كثير
وكان وده يفيدنه بس قدر الله وماشاء فعل ,, لاتقطعون الامل استمروا وربي يعينكم

اختي رنين العبره , عساج بخير ,, ليش ماياخذ زوجك علاج بالع** هو اكثر واحد مهيء يفيده العلاج
فقد تم ايجاد حيوانات منويه عنده يعني خلاياه قابله للتحسن والانتاج على الاقل بالحمل المجهري بعون الله

وشخبارج ليش توقفتوا عن عمل الحقن المجهري حتى لو فشلت مرتين ربي يرزقكم ويرزق الجميع

بالنسبه لموضوع الخلايا الجذعيه رحت لمركز الدكتور زيد الكيلاني وقال انه جربنه ثمان حالات وفشلت والاحين بنجرب 18 حاله تبرعوا ان هم يكونوا بالتجريه وان شاء الله الامور تبشر بخير
طبعا هو الدكتور المساعد قال ان احنا اول مركز يباشر بهذه التجارب
قلت له: حسب ماسمعت انه الدكتور كمال شعير واسامه شعير بلشوا ايضا وصلوا مراحل فيها
قال : ايه يجوز ((( سكت من الفشله ))) خخخخخخخخ

ابشركم ابشركم والكلام على ذمة الراوي ,,,,,,,,,,

قبل يومين اختي اتصلت فيني وتقولي شفتي بنامج على قناة الصحة والجمال كان فيه دكتور راقي يتكلم على عقم الرجال وكانت تجيه اتصالات كثيرة وكلهم مافي حيوانت منويه لابالسائل ولا بالخصيه قالهم ابشركم جميعا والحاضر يبلغ الغائب بان عمليات الخلايا الجذعيه سنباشر بها خلال ثلاثه اشهر فقد نجحت لدينا بنسب كبيره
وقال باننا سنفرد حلقه خاصه لهذا الموضوع يوم الاربعاء في الساعه الحاديه عشر او حسب توقيت المدينه اللي انتو عايشين فيها
طبعا الدكتور مصرررري بس اسمه للاسف ماعرفته اختي تابعوا هذه القناة وان شاء الله خير

يااااااااااارب فرجك لنا يااااااااارب

ملاحضه طبعا الدكتور نعيم ابو شيخه اللي عمل الخزعه لزوجي هو اول طبيب عربي شارك في اول معهد لطفل الانابيب في بلجيكا على مااظن لما سألته عن الخلايا الجذعيه : قال الابحاث جاريه بس كلمن يقوللكم بانه عدنا وراح تنجح فهؤلاء كذابيين والله يابنتي
لان المعهد الوحيد اللي يباشر فيها هو بامريكا ويقولول نجحت عندهم في ولايه لوس انجلس ويمته ماتصير النسب كبيره للنجاح ويمته ماتتعمم على الصحه العالميه نكون احنا استلمناها وانا اتصل بيكم واخبركم انه وصلت لدينا وتفضلوا ’’
وقال لايضيق صدركم الفرج بالعلم من دقيقه لدقيقه

وماااااادري شرااااايكم انتم ؟؟؟

اخي دواااااااا : طبغا الدكتور اللي نراجعه هذه الفترة عطانا ابر جونال f كل يومين ياخذ زوجي وحده ويضربهااا

قلتله شو الفايده منها مهي ابر هرمونيه ونحنا الخلل مش هرموني انما في الخصيه ذاتها قال يابتني مافي احد من الدكاتره يقدر يجزم بالعلاج لاي رجل عقيم لان فيه بعضهم بتفيدهم وفيه اخرون لأ
ولما كنا جالسين ننتظر دورنا كان واحد جالس عند زوجي بيقوله انا عندي ضمر شديددد في الخصيتين نتيجه اصابتي ( النكاف) وصارلي سبع سنوات احلل ويطلع صفر واخذت خزعه وطلعت صفر
المهم استعملت هذه الابر لمده شهر كل يومين واليوم عملت تحليل وطلع عندي (200 الف ) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الله اكبر قثالي الدكتور شوووووووفي كنتي بتسأليني وهذه احدى الحالات امامك والله الاتكال على الله والاخذ بالاسباب ماتضر وعلاجكم افضل من قعودكم يابنتي ’’’ فحمدت الله وقلت ناخذ بالاسباب

والدكتور احمد عبد الهادي بيقولي اتركوها ماتنفع لحالاتكم لان الهرمون اصلا هو مرتفع عدكم ايش الفايدة من هذه الابر

شراااااااااااايكم انصحوني استمر ولا لأ بالله عليكم ,,,,

والله يرزقنا جميعا

اختي مسك الانباريه الرجل هذا المصاب بالنكاف ماشاء الله وطلع له 200 الف حيوان

نفس حالة زوجي ماذا استخدم بالظبط وماهي الابر بالظبط ؟؟

لاانا زوجي عنده انعدام بالسائل ومصاب بالنكاف وودي يستخدم اللي قلتي عنها بخصوص الرجال الابر

انتظر ردك :)

عبرة بصمت
06-01-2009, 07:17 PM
حبيبتي حلم الامومه

وان شاء الله يكون صدق مو حلم

كلنا في الهواء سوا

ولولا ان ازواجنا يحبونا ما جلسنا معهم

بس تصدقين

دايم اخاف يتزوج على او عندما يتقدم بي العمر واكون ياس ويخرج له علاج يتزوج وانا اكون خسرت الاثنين الابناء والزوج

وششششششششششششششششششششششششششششششششش

السوات ؟؟؟؟؟؟؟

بو جسوم
06-01-2009, 07:24 PM
مرحبااا اخوااني

انا حبييت اسالكم سؤاال
انا بوصي نااس ايبون لي اعشاب الحرااز بس شنو بالظبط اقووله لان مو عارف اسمه بالظبط

ظروري الحيييييييييييين

الأموره
06-01-2009, 09:09 PM
[quote=nours_79;1234600]السلام عليكم

يا جماعة اللي يعرف مركز خصوبة فى أمريكا يكتب لى الاسم أو التليفون أو العنوان
يكون شاطر كويس و مش حرامى
العلاج هنا غالى و مكلف جدا
لو الاخت مسك * الانباريه تعرف أسم مركز لوس أنجلوس
أتمنى أرسال الاسم أو التليفون أو العنوان
أتوسل أليكم زوجى حيواناته المنويه صفر
أو حتى أسم خلطة أعشاب تكون متاحة هنا
أنا تعبت نفسى أكون أم
ساعدونى بالله عليكم
العمر بيعدى و انا حاسه بمراره
زوجى بيروح شغله وأنا أبكى على حرمانى
و دموعى ما بتجف
الله يرزق كل محرومة

هلا اختي الغاليه فيه مستشفى في نيويورك اسمه كورنيل عندهم دكتور مره شاطر اسمه شلايقل
بس التكاليف عاليه

عبقور
06-01-2009, 09:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى بو جسوووووووووووووم.... حراز مكانه فى مصر فى العنوان التالى/القاهرة-باب الخلق-خلف قصر عابدين-بجوار مديريه امن القاهره.... اسالك الدعاء... ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

خيوط الشمس
07-01-2009, 12:14 AM
امس سويت لزوجي خلطة العسل والحلبة والحبة السوداء وظلينا طوال الليل واحنا في صراخ قال لي شنو شايفتينا حقل تجارب تجربي فينا شسوي وياه والله تعبت لو السبب مني والله لا اشرب حتى سم الافعى الشهور تركض وما بقى شي واكمل الاربع سنوات زواج انصحوني شسوي؟؟

رنين حبيبتي الرجال لاتامرينه امر لانه بيعاند :((حتى لو في مصلحته اطلبيه طلب وبحنيه كمان يمكن يوافق ويمكن لا angry...........الله يعينك صارت شحده سامحونا يا شباب بس هذي الحقيقه في اكثريه الرجال
في حالت زوجك استخدمي الذكاء الانثوي وخلي الموضوع مضحك يعني مثلا جيبي ملعقه العسل انتي بنفسك وقولي يله يا شاطر يله يا بطل وحاولي انه يبلعها هو راح يمانع بس اسلوبك المضحك يمكن ياخذها hi:وداومي على كذا الله يعينك تعطينه انتي بس مع مرور الوقت راح يبلعها من دون ما يفكر ويمكن هو يصير يدورها وياخذه ايه على فكره قولي له ان العسل والحبه السوداء لكل شئ مو بس للعقم

هاه جربيها وخبرينا اخذه ولا ..............لا

متزوجه حائره
07-01-2009, 02:15 AM
رنين حبيبتي الرجال لاتامرينه امر لانه بيعاند :((حتى لو في مصلحته اطلبيه طلب وبحنيه كمان يمكن يوافق ويمكن لا angry...........الله يعينك صارت شحده سامحونا يا شباب بس هذي الحقيقه في اكثريه الرجال
في حالت زوجك استخدمي الذكاء الانثوي وخلي الموضوع مضحك يعني مثلا جيبي ملعقه العسل انتي بنفسك وقولي يله يا شاطر يله يا بطل وحاولي انه يبلعها هو راح يمانع بس اسلوبك المضحك يمكن ياخذها hi:وداومي على كذا الله يعينك تعطينه انتي بس مع مرور الوقت راح يبلعها من دون ما يفكر ويمكن هو يصير يدورها وياخذه ايه على فكره قولي له ان العسل والحبه السوداء لكل شئ مو بس للعقم

هاه جربيها وخبرينا اخذه ولا ..............لا

على الرغم اني مررة متضايقة من الموضووع لكن والله ضحكتيني يا عسل يا كبررر قلبك السبب منهم وبندلعهم بعد !!!!! ما شاء الله عليك >>>> وبعد يلا يا شاطر ويا بطل هههههههه بجد شحتة اخس من كذا مافي ((( سا محوهااا عصبية زيادة عن اللزوم )))) :):):)
رنين يا قلبي ترااا لا تلوميننا والله من الضيقة الي فينا نفضفض وانتي طبعا راح تحسين بمشاعر كل وحدة لانك مريتي بها الموقف وبصراحة انا مررررة مختلفة عنكم تما ما انتو صبورااات ما شاء الله على الرغم ان لي سنتين و6 اشهر الا اني احسها كانها عشر سنين الله يرزق الجميع الذرية الصالحة
الموووووووووووووووضوووووووووووووووووووووع جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا مخييييييييييييييييييف وصعععععععععععععععععب ومااااااااااااااااااااااااااااااااااايتحمله الا الي عنده قوة ايمااااااااااااااااااان وصبررررررررر تراني ما اخوفكم لكن هذا هو الواقع بس الي يصبر ويحتسب الاجر عند الله ربنااا ما راح يضيع تعبه في الدنيا ولو ما عطاه في الدنيا بيعطيه في الجنة الله يرزقنا قوة الايمان والصبر عند البلاء >>> ماااعليكم من كلااامهاااطيب لا تقولون متزوجة حائرة عقدتيناا وخوفتينا خلووكم احسن مني وانا الله يصبرني
تحييييياااتي للجميع ودمتم بودbye

nours_79
07-01-2009, 04:02 AM
إلى الاخت الأموره
مشكوره على الرد

عاشقة الامومه
07-01-2009, 04:17 AM
استغفر الله العظيم
خيرررررر وش هالكلام السبب منهم وندلعهم بعد ايه ندلعهم لازم ندلعهم مثل مايدلعوننا ولاصار منهم السبب معناته نحقرهم الي مو عاجبها زوجها تتطلق منه ولاتعيشه بجحيم عمر العيال ماجو اهم شي زوجي يكون راضي عني والله كلامكم نرفزني حرام عليكم حسو فيهم ورب الكعبه مو منهم ابتلا من الله هذا هم بياخذون ابر وحبوب وخلطات كلها لها اضرار ومضاعافات على جسمهم كله عشاننا وعشان يسعدوننا صحيح انهم احيانا يملون بس معهم حق لو كنت مكانهم تعبت من كثر الاشيا وحنا حريم اي شي نسمعه نركض نجيبه ونزعجهم كل لا تاكل قدرووووووووهم ممكن بسبب صبرك معه تدخلين الجنه خير من الدنيا ومافيها الدنيا رايحه وكل يوم والثاني نسمع خبر وفاة ماتدرين لاتفكرون بعيد اذا كبرت واذا تزوج علي لاتفكرين هاذي وساويس واوهام وان تزوج قدر مكتوب وحقه اربع خلوكم واقعيات ارجوكم اتجهو لله بدل مانتم تحسرون على انفسكم وعلى حياتكم اشغلي نفسك بطاعته الله
واسفه على كثر الكلام بس جد تنرفزت

رهينة القيود
07-01-2009, 04:22 AM
ربي لا تذرني وانت خير الوارثين

أخر الاحزان
07-01-2009, 10:24 AM
رهينة القيود انتي قلتي اول بتروحي عيادة الدكتورر سمير عباس بالخبر ؟؟؟ ابسألك رحتي واش صار معك
ربي لا تذرني فردا وانت خير الوارثين

متزوجه حائره
07-01-2009, 11:35 AM
استغفر الله العظيم
خيرررررر وش هالكلام السبب منهم وندلعهم بعد ايه ندلعهم لازم ندلعهم مثل مايدلعوننا ولاصار منهم السبب معناته نحقرهم الي مو عاجبها زوجها تتطلق منه ولاتعيشه بجحيم عمر العيال ماجو اهم شي زوجي يكون راضي عني والله كلامكم نرفزني حرام عليكم حسو فيهم ورب الكعبه مو منهم ابتلا من الله هذا هم بياخذون ابر وحبوب وخلطات كلها لها اضرار ومضاعافات على جسمهم كله عشاننا وعشان يسعدوننا صحيح انهم احيانا يملون بس معهم حق لو كنت مكانهم تعبت من كثر الاشيا وحنا حريم اي شي نسمعه نركض نجيبه ونزعجهم كل لا تاكل قدرووووووووهم ممكن بسبب صبرك معه تدخلين الجنه خير من الدنيا ومافيها الدنيا رايحه وكل يوم والثاني نسمع خبر وفاة ماتدرين لاتفكرون بعيد اذا كبرت واذا تزوج علي لاتفكرين هاذي وساويس واوهام وان تزوج قدر مكتوب وحقه اربع خلوكم واقعيات ارجوكم اتجهو لله بدل مانتم تحسرون على انفسكم وعلى حياتكم اشغلي نفسك بطاعته الله

أوووووولا : تقووولين خيررر الخير بوجهك ان شاء الله ليش معصبة ليكون انا وجهت الكلام لكي عشان كذا زعلتي >>>>البنت مسوية فيها محامية امزززح لا تزعلين علينا بس (حبيبتي انا كنت بتكلم بصفة خااصة عني اناااا ؟؟؟؟ وعن حياتي وهذي وجهة نظر خاصة في واختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضية) يعني مو من حقك تتنرفزين زي ما قلتي !!!!!ودام انك سعيدة وراضية ومثل ما قلتي عمر العيال ما جوو الله يسعدك ويوفقك هذا شي خاص فيكي انتي بس نصيحة لا تفاولين على نفسك لان ما تدرين يمكن يكون باب العرش مفتوح وتندمين على هذي الدعوة ....
ثاانيا :قلتي الي مو عاجبها زوجها تطلق منه ولا تحقره !!!!!!!!!!! ومن قال اننا بنحقرهم بالع** نحبهم و عارفين ان هذا ابتلاء بس الناس نفسيات فيه ناس تصبر وناس ما تقدر وبعدين حنا ما نتحسر حنا نفضفض وفيه فرق عموما اتمنى انك ما تفهميني غلط ومشكورة على ردك والله يرزقك الذرية الصالحة ويرزقنا جميعا

خيوط الشمس
07-01-2009, 02:00 PM
استغفر الله العظيم
والله كلامكم نرفزني حرام عليكم حسو فيهم ورب الكعبه مو منهم ابتلا من الله هذا هم بياخذون ابر وحبوب وخلطات كلها لها اضرار ومضاعافات على جسمهم كله عشاننا وعشان يسعدوننا صحيح انهم احيانا يملون بس معهم حق لو كنت مكانهم تعبت من كثر الاشيا وحنا حريم اي شي نسمعه نركض نجيبه ونزعجهم كل لا تاكل
اخت عاشقه انتي قصدك كلامي ولا كلام غيري الي نرفزك
اذا كلامي السموحه يا عسل والله مو قصدي بس حبيت القى لرنين حل اسهل من الزعل

رنين العبرة
07-01-2009, 02:29 PM
فضوها سيرة خلاص بلا هواش ولا زعل احنا نفضفض اهني خلونا حبايب
اقول لكم الحين وايد اسمع عن الحلبة مفيدة لكل شي كل واحد فية اي مرض ضروري يكون نص العلاج فية حلبة ويشفية حتى الحريم الي يعالجون بالاعشاب مثل ام خالد الي بالسعودية وباقي الحريم الي يعالجون ناسية اسمهم الكل يقول بعلاجهم حلبة دامها لهدرجة فايدتها وايد ليش رجاجيلنا من يشربونها اول شي مقوية جنسيا ومدرة للحيوانات المنوية وتستجيب للخصية في العلاج بنات منو فيكم ريلها يستخدم الحلبة لحل مشكلة العقم عندة ؟؟

دمعة امل
07-01-2009, 03:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يرزقنا جميعا يارب

بو جسوم
07-01-2009, 05:50 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى بو جسوووووووووووووم.... حراز مكانه فى مصر فى العنوان التالى/القاهرة-باب الخلق-خلف قصر عابدين-بجوار مديريه امن القاهره.... اسالك الدعاء... ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

اشكرك اخووي ماقصرت
الله يرزقك الذريه الصاالحه يااارب
بس بغيت اسال هل تنفع هالاعشاب لمثل حالتي
انا عندي الحيونات المنويه صفر حتى بعد العمليه ولكن عندي خلايا بدائيه فقط

عاشقة الامومه
07-01-2009, 07:47 PM
يااختي متزوجه حائره اتمنى تفهمين قصدي انا قلت كذا لمصلحتكم ابيكم تتمسكون بحياتكم ولاابي وحده تشجع الثانيه على هالكلام ابيكم تشجعون بعض على الصبر من قال اني سعيده انا جالسه انسي واشغل نفسي صحيح صعب بس نحاول قد مانقدر عشان نعيش حيتنا الله يعين افتح الصفحات هنا اتضايق مره عشان كذا ابيكم تحاولون تنسون الحمل واليئس وتعيشين مع زوجك حياة سعيده
والله كريم يااااااااارب يرزقنا جميعا
واسفه جدا على كلامي ماكنت اقصد شي حقك علي

عاشقة الامومه
07-01-2009, 07:52 PM
اختي ميلاد حصل خير اختي وانا ماكنت اقصد كلامك

عبقور
07-01-2009, 11:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اخى ابو جسووووووووووووم... انت نفس حالتى بالظبط...انا الحيوانات المنويه عندى صفر.. و عندى الخلايا الأم فقط.. و لكنى باخد اعشاب حراز.. و عشان تاخد اعشاب حراز لازم يكون عندك اى خلايا يا اما خلايا ام او خلايا منويه.. و ربنا يوفقك.. و يعطينا جميعا من واسع فضله علينا .. اسالك الدعاء.. ربى لاتذرنى فردا و انت خير الوارثين

مس زوزو
08-01-2009, 12:49 AM
مرحبا اخوي عبقور ياليت تسال الي عنده خلل في الكروسومات هل تنفع معاه اعشاب الحراز ام لا

خيوط الشمس
08-01-2009, 02:06 AM
فضوها سيرة خلاص بلا هواش ولا زعل احنا نفضفض اهني خلونا حبايب
اقول لكم الحين وايد اسمع عن الحلبة مفيدة لكل شي كل واحد فية اي مرض ضروري يكون نص العلاج فية حلبة ويشفية حتى الحريم الي يعالجون بالاعشاب مثل ام خالد الي بالسعودية وباقي الحريم الي يعالجون ناسية اسمهم الكل يقول بعلاجهم حلبة دامها لهدرجة فايدتها وايد ليش رجاجيلنا من يشربونها اول شي مقوية جنسيا ومدرة للحيوانات المنوية وتستجيب للخصية في العلاج بنات منو فيكم ريلها يستخدم الحلبة لحل مشكلة العقم عندة ؟؟

خخخخخخخخخخخخخخخ رنين الحين عجزانه تاكلينه عسل وحبه سوداء بتقدرين تشربينه حلبه
الله يفرج عنا وعنك ويريح بالنا وبالك بكل خير آمين

رهينة القيود
08-01-2009, 03:21 AM
هلا حبايب قلبي انا متابعه بصمت

عزيزتي آخر الاحزان

فعلا انا حاليا زوجي يتابع عند سمير عباس بالخبر

عند الدكتور وائل زهدي هو مصري بس على خلق وروعه في التعامل

عبقور
08-01-2009, 12:34 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...اختى مس زوزو.. خلل الكروموسومات عادى.. و هتلاقى معظم اللى عنده انعدام بالحيوانات المنويه عنده نسبه خلل فى الكروموسومات..هو لما بنروح نجيب اعشاب حراز بيسال عده اساله قبل ما يديك الأعشاب... عندك صديد عندك دوالى.. بتدخن.. بتشرب كحوليات... عندك اى خلايا فى الخصيه.. خلايا منويه او الخلايا الأم.. انما هذا الخلل دلوقتى مش له اى تاثير... لأن معنى انه فيه خلل فى الكروموسومات معناه انه بيقولك انه فيه عيب فى المكان الفلانى بالجسم.. انما مش له تاثير ان شاء الله.. و توكلى على الله.. و اسالك الدعاء... ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين.......................................... .....

رنين العبرة
08-01-2009, 01:27 PM
اخي عبقور ابي اسالك لو ما عليك امر احد جرب علاج الحراز ونفع معاه العلاج او مجرد لازالت جارية التجارب على العلاج للحين انا زوجي عندة حيوانات منوية بالخصية بس ما تطلع بالسائل لان عندة ضمور بوحدة من الخصيتين فياريت تفيدني تنفع لحالة زوجي او ما عندك فكرة عن الموضوع

مس زوزو
08-01-2009, 01:31 PM
جزاك الله الف خير اخوي عبقور الله يريح قلبك مثل ماريحت قلبي ويرزقك ربي الذريه الصالحه عاجلا غير اجل
شنو اخبارالخلايا الجذعيه انت قلت ان النتائجها بتكون بعد ست شهر والحين خلصنا ست الشهر

بو جسوم
08-01-2009, 05:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اخى ابو جسووووووووووووم... انت نفس حالتى بالظبط...انا الحيوانات المنويه عندى صفر.. و عندى الخلايا الأم فقط.. و لكنى باخد اعشاب حراز.. و عشان تاخد اعشاب حراز لازم يكون عندك اى خلايا يا اما خلايا ام او خلايا منويه.. و ربنا يوفقك.. و يعطينا جميعا من واسع فضله علينا .. اسالك الدعاء.. ربى لاتذرنى فردا و انت خير الوارثين

شكرا لك اخوووي
والله انك فرحتني انا عندي الخلايا الام وان شاء الله تجييب نتيجه
انا وصيت اخ لي يجيبلي من مصر وطلبت
ا**ير الحياة ( معجون الفلاسفة) مع معجون طلح النخيل واعشاب زيادة العدد
هل هذا اهوة نفسه الي ينفعني لان انا ماكلمت صاحب المحل
الله يرزقك الذريه الصالحه عاجلا غير اجل ياارحم الراحميين

عبقور
08-01-2009, 07:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اختى مس زوزو.. انا فعلا قولت ان شاء الله بعد 6 شهور... و الكلام ده كان من 3 شهور تقريبا... يعنى على شهر ابريل ان شاء الله... و ربنا يعطينا جميعا... اسالك الدعاء... ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
08-01-2009, 07:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اختى مس زوزو.. انا فعلا قولت ان شاء الله بعد 6 شهور... و الكلام ده كان من 3 شهور تقريبا... يعنى على شهر ابريل ان شاء الله... و ربنا يعطينا جميعا... اسالك الدعاء... ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
08-01-2009, 07:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى ابو جسووووووووووووم.... هى دى الأعشاب كامله ان شاء الله..استمر انت على هذه الأعشاب لمده 3 شهور بدون انقطاع... تاخد منها قبل الفطار و قبل العشا... و ربنا كريم بنا جميعاااااااااااااااا... اسلك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
08-01-2009, 07:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى ابو جسووووووووووووم.... هى دى الأعشاب كامله ان شاء الله..استمر انت على هذه الأعشاب لمده 3 شهور بدون انقطاع... تاخد منها قبل الفطار و قبل العشا... و ربنا كريم بنا جميعاااااااااااااااا... اسلك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
09-01-2009, 11:26 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اختى رنين العبرة.. ان شاء الله تنفع لحاله زوجك .. انت بتقولى عنده حيوانات منويه داخل الخصيهولاتخرج فى السائل المنوى... احنا عند حراز بيسالنا عندك خلايا و لا لأ... و الحمد لله انت حاله زوجك احسن و ربنا يكرمكم يارب و يكرم الجميع معاكم... و انا الى الأن مش اعرف اى حد اخد هذه الأعشاب وجابت معاه نتيجه غير الأخ ابو هاجر اللى معانا بالمنتدى... توكلى على الله... و ان شاء الله خير... اسالك الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

مسك * الانباريه
09-01-2009, 03:06 PM

اختي حلاوه حلوه ,, الابر اللي استخدمها هذا الشخص هي ابر جونال f , ويمكن هي انواع حسب مافهمني الدكتور وعطاه حبوب الزنك مع حبوب اخرى يمكن هي منشطه لهرمون التستيرون وهي على شكل كورس علاج متكامل واذا فيه معلومات اخرى انا اسالك الدكتور ماكو مشكله ’’

اخواني اخواتي

اليوووووووووم الجمعه الساعه الحاديه عشر بتوقيت عمان الاردن مسااااااءآ سيعرض برنامج بلا حرج وعنوان الحلقه (( الخلايا الجذعيه الامل القادم )

اتمنى تشوفوهه وتستفيدوا ونتبشر كلنا ياارب بيها على قناة الصحه والجمال واللي ترددها 10738 او 11070 او 10783 نايل سات عمودي او افقي ابحثوا وشوفوها

اختي النورس ’’ والله مااعرف بس الدكتور حكى هيك يعني مش متاكده منو في لوس انجلس ولا لأ
عموما الدكتور الللي قال هذا الكلام لم اعد التقي به لانه مسافر وانتي مدامكم بامريكا اسالوا وين في مركز عمل خلايا جذعيه وان شاء الله بتلاقوا

مسك * الانباريه
09-01-2009, 03:16 PM
اختي رنين العبره

امس كنت اشاهد برنامج على قناة بترااا الاردنيه وكان هناك دكتور اعشاب اتصلت بالقناه وشاركت بالرنامج قلت له اريد اعشاب تفيد لحالة زوجي وكلمته عن الحاله
وقال باذن الله استعملوا

حلبه + حبة البركه + بذور الفجل+ حبوب اللقاح تطحن ناعم جدا وتاخذ سفآ أو تخلط بالعسل 3 ملاعق يوميا

مع فيتامين e وفيتامين c كميه قليله

وانتي ماجاوبتيني ليش بطلتوا تعملوا حقن مجهري ؟؟

والله اعلم

,,,,,,,,,,,,,,

الاخ عبقور هل استطيع ان اجد تلك الاعشاب اي اعشاب حرااز في الاردن هل لديهم فرع واذا كان الجواب لااااا
فكيف اجلبها من مصر عن طريق الاردن او العراق جزاك الله خيرا
اتمنى من الاخ دواااا ان يجيبني على اسئلتي بخصوص الادويه وهي مشاركتي في الصفحه 204 و203

يارب اسمع كلمة ماما
09-01-2009, 08:05 PM
ماتتصورون قد ايش كلام وحده من الاخوات عن الدكتور حمود المطرفي حطم نفسيتي ودمرني
ارجوكم اللي عنده كلمة حلوه يقولها
مانبغى احد يحبطنا ابدااا تكفوون

خيوط الشمس
09-01-2009, 09:46 PM
ماتتصورون قد ايش كلام وحده من الاخوات عن الدكتور حمود المطرفي حطم نفسيتي ودمرني
ارجوكم اللي عنده كلمة حلوه يقولها
مانبغى احد يحبطنا ابدااا تكفوون

لا ما اعتقد انه حمود المطرفي دكتور ثاني بس الاخت لخبطت وبعدين عدلت المعلومه ............ انا كذا فهمت

خيوط الشمس
09-01-2009, 09:53 PM
حسبي الله عليه

هو في كذا مركز

استغلالى

حمود العرمان مو حمود المطرفي

رنين العبرة
09-01-2009, 11:20 PM
اخي عبقور مشكور اخوي على ردك لي والله يجعلة في ميزان حسناتك ويقر عيونك بشوفة عيال عيالك يا قادر ياكريم

اختي مسك زوجي ما يؤمن بالعلاج الطبيعي وبالنسبة للحقن المجهري سويتها مرتين وفشلت والحين بيعيدها مرة ثانية بس على شهر سبعة بالصيف يعني لاني اشتغل وما بقدر اخذ ايجارة الحين زوجي خلاص سوا علميته قبل حوالي شهر وجمدوا الحيوانات المنوية عندة لكن مثل ما انتي عارفة الحقن المجهري بطلعة الروح يالله يمسك معاكي مو من اول محاولة وانشاء الله بعيدها شهر سبعة والله كريم

امير العرب
09-01-2009, 11:48 PM

اختي حلاوه حلوه ,, الابر اللي استخدمها هذا الشخص هي ابر جونال f , ويمكن هي انواع حسب مافهمني الدكتور وعطاه حبوب الزنك مع حبوب اخرى يمكن هي منشطه لهرمون التستيرون وهي على شكل كورس علاج متكامل واذا فيه معلومات اخرى انا اسالك الدكتور ماكو مشكله ’’

اخواني اخواتي

اليوووووووووم الجمعه الساعه الحاديه عشر بتوقيت عمان الاردن مسااااااءآ سيعرض برنامج بلا حرج وعنوان الحلقه (( الخلايا الجذعيه الامل القادم )

اتمنى تشوفوهه وتستفيدوا ونتبشر كلنا ياارب بيها على قناة الصحه والجمال واللي ترددها 10738 او 11070 او 10783 نايل سات عمودي او افقي ابحثوا وشوفوها

اختي النورس ’’ والله مااعرف بس الدكتور حكى هيك يعني مش متاكده منو في لوس انجلس ولا لأ
عموما الدكتور الللي قال هذا الكلام لم اعد التقي به لانه مسافر وانتي مدامكم بامريكا اسالوا وين في مركز عمل خلايا جذعيه وان شاء الله بتلاقوا

ياليت اللي شاهد البرنامج يعطينا الجديد

عبرة بصمت
09-01-2009, 11:55 PM
الى شاف البرنامج
لايبخل علينا تكفون

ومتي بيعاد ......

dawa
10-01-2009, 12:12 AM
اختي رنين العبره

امس كنت اشاهد برنامج على قناة بترااا الاردنيه وكان هناك دكتور اعشاب اتصلت بالقناه وشاركت بالرنامج قلت له اريد اعشاب تفيد لحالة زوجي وكلمته عن الحاله
وقال باذن الله استعملوا

حلبه + حبة البركه + بذور الفجل+ حبوب اللقاح تطحن ناعم جدا وتاخذ سفآ أو تخلط بالعسل 3 ملاعق يوميا

مع فيتامين e وفيتامين c كميه قليله

وانتي ماجاوبتيني ليش بطلتوا تعملوا حقن مجهري ؟؟

والله اعلم

,,,,,,,,,,,,,,

الاخ عبقور هل استطيع ان اجد تلك الاعشاب اي اعشاب حرااز في الاردن هل لديهم فرع واذا كان الجواب لااااا
فكيف اجلبها من مصر عن طريق الاردن او العراق جزاك الله خيرا
اتمنى من الاخ دواااا ان يجيبني على اسئلتي بخصوص الادويه وهي مشاركتي في الصفحه 204 و203

متأسف جداً على التأخير
جزاك الله خير بالنسبة لحلقة الصحة و الجمال..
قرأت مشاركاتك ص204 و203
بالنسبة لإبر الجونال f فقد أفادت بعض الحالات على الرغم من ارتفاع هرمون ال FSH على حد علمي
و لكن النتائج غير أكيدة للأسف
من الواجب تجربتها لأنها ممكن أن تفيد إنشاء الله
المشكلة أن هذه الإبر باهظة الثمن

بالنسبة لعمليات التفتيش في الخصية:
أهم شيء بالدرجة الأولى هي الحفاظ على سلامة الخصية
عمليات التفتيش مثل عملية سحب اليانصيب و الإختيار العشوائي و هي جميييييييييعها جميعها جميعها كذلك..
يعني ممكن أن يجدوا حيوانات منوية و ممكن لا على حسب الحظ أو القدر
إذا قالوا أنه لا يوجد حتى خلايا أم فهذا يعني أنهم لم يجدوا في العينة التي أخذوها من الخصية و ليس في الخصية نفسها... و هذا يعني أنه ربما كان هناك حيوانات منوية في منطقة أخرى من الخصية و لكنهم لم يصلوها في العملية..أنا هنا أطئنكن أن من قالوا له أنه لا أمل لديك فهذا كلام غير دقيق. الأمل بالله تعالى.

بالنسبة للفيتامينات و الأدوية أختي فأنا منذ أكثر من شهر و أنا أبحث في الموضوع فهذه أمانة و مسؤولية و موضوع استعجالك لضرورة السفر يجعلي أصرح بما لدي الآن:

http://www.tabeebe.com/vb/showthread.php?t=76732

http://tabeebe.com/vb/showthread.php?p=1113366

http://tabeebe.com/vb/showthread.php?t=90250

هذه وصفة لانعدام الحيوانات المنوية جربها كثير من الاشخاص واستفادوا منها
اوقية غبار طلع النخيل
نصف كيلو لقاح نحل
حلبة100 غرام
حبة البركة100 غرام
بذور جزر 100 غرام
بذور فجل 100 غرام
بذور جرجير 100 غرام
سن الفيل 25 غرام
خولنجان 25 غرام
تطحن جميعها وتخلط بعسل اصلي ويؤخذ منها 3ملاعق كبيرة يوميا قبل الطعام ويؤخذ ايضا 20حبة لوز و20 حبة صنوبر صباحا ومساء ويشرب عصير بصل يوميا
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrafnnn
اختي بعد ان ياخذ الخلطة ويستفيد منها باذن الله وتشوفون اطفالكم ملوا البيت عليكم بعدها انشاء الله يعمل ريجيم وينحف وانا والله بنفسي شاهدت رسائل الشكر عبر التلفاز للدكتور صاحب الوصفة من الاشخاص الذين استفادوا وقال الدكتور ان الحيوانات المنوية توصل 120000000 باستخدام هذه الوصفة واتمنى تجربوها تستفيدوا وتخبروني
اسم الدكتور يوسف الشرفاء
على قناة A1
ايام الاحد والثلاثاء والخميس (من الساعه التاسعه الى الحاديه عشر)مساء

هذه تركيبة أعشاب حراز وضعها أخونا الحبيب عبقور ادعوا له أن يرزقه الله ما يحب و يريد
الذي لا يستطيع أن يحصل عليها فبإمكانه شراء المكونات من أي عطار موثوق و يحضرها بنفسه:
بسم الله الرحمن الرحيم . بالنسبه لتركيبه حراز العطار من مصر . فيه تركبتين واحده عبارة عن عطارة كامله و بعدين بتطحن فى مطحنة و بعدين تتغلى منها كل يوم معلقه زى معلقه الشاى كده قبل الفطار و قبل العشا. و مضمون التركيبه هو/80طلح نخل+40ج عرق طباخ+20ج زنجبيل+80ج حبه البركه+40ج كبابة صينى+40ج كندر+50ج بوزيدان+40ج لسان عصفور+20ج جوزة الطيب+ 20ج كتان+20ج ورق توت+ 20ج كرافس+20ج تليو+20ج كرات+ 30ج زعفران+ 20ج حب العزيز+10ج عصفر+10ج بصل+20ج اكحوان+20ج بابونينج. ده كله يطحن بس عايز مطحنة كبيرة و يتغلى و يتشرب قبل الفطار و قبل العشا.التركيبة التانيه و هى تركيبة العسل و مكوناتها عبارة عن/ نص كيلو عسل حبة البركة+10 جرام غذاء ملكات النحل+20ج حبوب لقاح+10 ج جنسنج+50 ج طلح نخل+20ج حبة البركة ناعمة. و التركيبه دى كلها بتتخلط على بعضها و يتاخد منها معلقه قبل الفطار و معلقة قبل العشا بردك. و تمشوا على التركيبة دى لمدة 3 شهور بلا انقطاع. و توكلوا على الله المجيب العاطى. و لو عايزين تعرفوا اكتر حاجة عن الخلايا الجذعيه ادخلوا على جوجل و اكتبوا الخلايا الجذعية لعلاج عقم الرجال و شوفوا بقى العالم بحمد الله و فضلة وصل لأية. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين . اسألكم الدعاء جميعااااااااااااااا
على فكرة دايما يبقى التركيز فى الأكل على المكـسرات و اللبن و التمر و حب العزيز منقوع فى اللبن و على الأسماك و الجمبرى و السلطة الخضرا و العسل. و الحاجات دى العشاب محددها لى فى ورقه خارجيه. و اللى بيدخن يبطل تدخين و الأبتعاد عن الكحوليات و التوتر العصبى.ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين. أسألكم الدعاء

http://www.vitaminworld.com/pages/healthnotes.asp?xs=FF208FBC21544265B3220F513115BE2 C&languri=eng&org=nbty&ContentID=1040005

http://www.conceptionxr.com/compare-conceptionxr.shtml

http://www.proxeed.com/faqs.asp#proxeed-classic

http://www.orthomol.de/products/fertil_tk.aspx

http://translate.google.com/translate?hl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.orthomol.de%2Fproducts%2Ffertil _tk.aspx&sl=auto&tl=en

http://www.fertilityblend.com/html/fertilityblend__optimize_repro.html

http://www.proceptin.com/phc/proceptin-ingredients.php

http://www.gnc.com/product/index.jsp?productId=3293809&cp=3418425

المشاركة السابقة ذكرت فبها أنني لم أستطع أن أحصل على الأدوية بسبب صعوبة توفيرها:

http://tabeebe.com/vb/showthread.php?p=1212503#post1212503

بالنظر إلى الروابط السابقة و بعد الكثير من البحث و السؤال

هذه هي مكونات أشهر أدوية في الطب البديل لعلاج العقم و هي متوفرة و بسهولة و أرخص من الأدوية السابقة و إنشاء الله تعطي مفعول أقوى و قد قسمتها الى مجموعات على حسب الأهمية و على حسب السعر و التوفر فالمجموعة الأولى هي أهم مجموعة و أرخصها و أكثرها توفرا و ينبغي مداومة أخذها بإستمرار حتى يأذن الله.

1=المجموعة الأولى:
1-
Folic acid: 400 -- 800 mcg ===> 800 mcg
2-
Zinc: 40 -- 60 mg/day ===> 50 mg
3-
copper: ===> 2 mg... Long-term zinc supplementation requires 1–2 mg of copper per day to prevent copper deficiency.
4-
Vitamin C: 200 --1000 mg ===> 500 mg
5-
Selenium: 100 -- 200 mcg ===> 200 mcg
6-
Vitamin E: ===> 400 IU =/= 300 mg
7-
Vitamin (B12): 25 -- 1000 mcg ===> 50 mcg
8-
Vitamin A: 5000 IU or Beta-carotene: 20,000 IU = 12 mg
9-
Vitamin (B6): 2 -- 4 mg ===> 20 mg

و قد و جدت دواء يحتوي على جميع ما ذكر في المجموعة الأولى و هو
Dr. Fischer Opti-Safe
حبتين يومياً
http://www.drfischer.com/ItemPage.asp?item_id=119
و هذه مكونات هذا الدواء
http://www.drfischer.com/WordDocs/Opti_Safe.doc

2=
Fish Oil - Omega 3 : EPA: 90 mg+ , DHA: 65 mg+

3=
Acetyl-L-carnitine HCL: ===> 1-2 mg /day ===> 2 mg /day
L-carnitine: 1– 2mg/day ===> 1 mg /day
Acetyl-L-Cysteine: 80 mg+ /day

4=
Coenzyme Q10 : 20 -- 60 mg/day ===> 50 mg

5=
Lycopene (Tomato) : 10 mg

6=
L-arginine: 2 -- 4 g/day (promotes cellular replication)

7=
Grapeseed extract : 200 mg/day
or Pycnogenol 70 -- 200 mg/day

أنا اتناول حتى المجموعة 4

dawa
10-01-2009, 12:18 AM
ياليت اللي شاهد البرنامج يعطينا الجديد

البرنامج حالياً يبث عل قناة الصحة و الجمال
http://www.seha.tv/

NileSat
AlSeha Waljamal
10775 Hor أفقي

حلقة مفيدة جداً
و أن أقوم بالتسجيل
لا تقلقوا لن يفوتكم شيء إنشاء الله

عبرة بصمت
10-01-2009, 12:58 AM
ياناس

تكفون الله يجزاه خير ويرزقه الذريه الصالحه يارب

ردوا على

وش صار في البرنامج

ومتي يعااااد

تكفون تككككككككككككككفون ..

dawa
10-01-2009, 01:23 AM
ياناس

تكفون الله يجزاه خير ويرزقه الذريه الصالحه يارب

ردوا على

وش صار في البرنامج

ومتي يعااااد

تكفون تككككككككككككككفون ..

أنا سجلت الحلقة جميعها
أنا تعب جدا أريد أن أنام غداً انشاء الله الملخص

بإختصار شديد الأمل موجود
و الخلايا الجذعية في موضوع الحيوانات المنوية خلال سنتين أو 3 سنوات انشاء الله

عبرة بصمت
10-01-2009, 02:22 AM
شكرا لك
وجزاك الله كل خير يارب

ويارب يرزقك الذريه الصالحه عاجلا غير اجل
وجميع المسلمين ...

نفس كلام الدكتور ياسر الخياط .

رهينة القيود
10-01-2009, 06:58 AM
في الانتظار الجديد

رهينة القيود
10-01-2009, 06:58 AM
في الانتظار الجديد

عبقور
10-01-2009, 12:32 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. اختى مسك الأنبارية... ممكن انك تحصلى على اعشاب حراز عن طريق الشحن الدولى لبلدك... يعنى هاتتصلى على المحل هنا فى مصر و هاتكلمى الأستاذ محمد العشاب السئول عن التركيبات هذه و هاتبلغيه بحاله زوجك كامله... و هو هايشحن لك الأعشاب بالبريد السريع... و هافهمى منه كيفيه الدفع... لأن اصلا المحل ده بيشحن اعشاب فى مختلف الدول العربيه... اسالك الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

الشبح ؟
10-01-2009, 01:02 PM
اخي عبقور والاخوان والاخوات جميعا جزاكم الله كل خير ورزقكم الذريه الصالحه يارب _
ابي منكم رقم تليفون الحراز كامل مع فتح الخط الدولي لاني حاولت اتصل بالرقم اللي عندي مامشى الحال كله خطأ في الاتصال _

ولكم تحياتي

الشبح ؟
10-01-2009, 01:02 PM
اخي عبقور والاخوان والاخوات جميعا جزاكم الله كل خير ورزقكم الذريه الصالحه يارب _
ابي منكم رقم تليفون الحراز كامل مع فتح الخط الدولي لاني حاولت اتصل بالرقم اللي عندي مامشى الحال كله خطأ في الاتصال _

ولكم تحياتي

الشبح ؟
10-01-2009, 01:05 PM
مع العلم اني من السعوديه

ولكم تحياتي

الشبح ؟
10-01-2009, 01:05 PM
مع العلم اني من السعوديه

ولكم تحياتي

صفاء اسماعيل
10-01-2009, 03:41 PM
أما أنا فزوجي عندو العدد قليل جدا واخذ كورس الابر المنشطة واخد الاعشاب واخذ
العسل بس مافي نتيجة جربت الحقن المجهري اربع مرات ما نجح ادعولي

صفاء اسماعيل
10-01-2009, 03:41 PM

ام قيس
10-01-2009, 08:00 PM

ربنا يرزقك الذرية الصالحة يا صفاء عاجلا غير اجل اكثري من الاستغفار والدعاء والصدقة بنية الشفاء وعلاج زوجك بالاعشاب سهل ما هو صعب غيروا الوصفة جربوا وصفات اخرى واذا بتحبي بعطيك وصفة مضمونة باذن الله يستمر عليها لمدة شهر واحد فقط ثم يحصل حمل باذن الله تعالى

رهينة القيود
10-01-2009, 08:48 PM
اخي عبقور اريد منك خدمه اذا تقدر تفيدني فيها

ابقاك تسأل عن اعشاب الحراز فقط يستخدم زوجي علبه وحده وهي معجون الفلاسفه "اكـسير الحياة"

لان عندي علبه ثانيه مكتوب عليها مربه نبات اليبروح ومكتوب عليها من فوائدها تعيد الحيويه للجسم لاحتواها على هرمونات جنسيه وهي علاج للعقم

ابقاك تسال اذا لها تاثير لان زوجي عنده ارتفاع في هرمون fshمع انه مكتوب انه ليس لها اثار جانبيه بس احب اطمان اذا ياخذ العلبتين او بس وحده

عبقور
11-01-2009, 12:51 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى الشبح..رقم حراز فى مصر هو 0020225126349 ده هو رقم حراز لو انت هاتتصل من السعودية.. اتصل على الرقم ده على طول ...وفقك الله ورزقك ورزقنا.. اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
11-01-2009, 12:57 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اختى رهينه القيود .. مربه النبات دى حراز فى مصر هو اللى بعتاهلك.. ولا دى حاجه تانيه.. وضحى لى اكتر لو سمحتى... اسالك الدعاء... ربى لاتذرنى فردا و انت خير الوارثين

رهينة القيود
11-01-2009, 04:50 AM
مربى النبات هذا من عند اعشاب الحراز

لاني انا اصلا ما كلمت الحراز بس اخوي واحد من اصحابه رايح مصر وهو قاله عندي اختي متاخر حملها
لل
فجاب الرجال هذه العلب بشكل عشوائي من غير ما يعرف الحاله من كذا انا اسأل اذا تناسب حالت زوجي لان الرجال قال لاخوي

اني انا وزوجي نستخدم العلبتين بس الحمد لله عرفت منك انها نفسها لعلاج حالات انعدام الحيوانات المنويه "معجون الفلاسفه"

بس ياليت تسأل لي عن هالمربى اخاف ياثر على زوجي لان هي عباره عن هرمونات جنسيه وزوجي عنده ارتفاع في الهرمون

nours_79
11-01-2009, 06:08 AM
إلى الأخ عبقور
أنا من مصر
زوجى عنده صفر حيوانات منوية
ممكن أعرف أسم الأعشاب بالضبط وكمان المكان أو الحراز أو مكان لبيعها فى الآسكندرية
جزاك الله خيرا

الشبح ؟
11-01-2009, 12:55 PM
اخي عبقور
الله يوفقك ويكتب لك في كل خطوه سلامه
ويرزقك الذريه الصالحه

ولكم تحياتي

نووور2007
11-01-2009, 03:03 PM
1=المجموعة الأولى:
1-
2-
3-
copper: ===> 2 mg... Long-term zinc supplementation requires 1–2 mg of copper per day to prevent copper deficiency.
4-
5-
6-
7-
8-
9-

Dr. Fischer Opti-Safe
حبتين يومياً
و هذه مكونات هذا الدواء

2=

3=
Acetyl-L-carnitine: ===> 1 mg /day OR L-carnitine: 1 mg
L-carnitine: 1– 2mg/day ===> 2 mg /day

4=

5=
Lucopene (Tomato) : 10 mg

6=

7=
Proanthocyanidin 200 mg/day
or Pyconogenol 70 -- 200 mg/day

اولا جزاك الله خير اخي الكريم وأسأله ان يرزقنا وإياك الذرية الصالحة

الان زوجي يتابع عند الدكتور اسامه بإذن الله منتظرين نتيجة تحليل الوراثة عشان يبدأ معاه الكورس

بالنسبة للدواء D.r fischer Opti-safeهل هو متوفر في الصيدليات
حسب مافهمت تتناول الدواء السابق بالإضافه إلى Coenzyme+fish oil +L-cranitine صحيح

متزوجه حائره
11-01-2009, 03:42 PM
ألاخ عبقور ممكن اعرف ايش هيا اعشاب الحراز هذي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا وفضلنا على كثير من خلقه تفضيلا )
بصراحة مو بفااهمة ولا شي من كلامك !!!!! حتى الاخ دواا مافهمت شي من كلامه
للمعلومية الدكاترة ما ينصحوا في الاعشاب للعلاج بالع** يحذروا من استخدامهايقولوا انها بتلخبط الهرمووونات
انا زوجي ماعمره أستخدم اي نوع من الاعشاب
ترا انتبهوا مو اي شي تسمعوا فيه تجربوه
حتى خلطة الهودال ودي زوجي يستخدمها بس بجد خايفة لا تلخبط له هرموناته

المهم اتمنى تعطيني شرررح كامل عن الاعشاب هذي وعن طريقة استخدامها وكيفية الحصول عليها ؟؟كمعلومات فقط؟؟؟
امابالنسبة لي انا افضل العلاج بالطب وليس طب الاعشاب والعلاج بيد الله سبحانه وتعالى وأفكر ان زووجي يستخدم الابر بس مو هالحين بعد ما يخسس باذن الله ....عملية الخزعة دمررت نفسيااتناا (اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها )
بغيت اسال الحين الي ما عنده حيوانات منويه حتى بعد الخزعة ما قدامه حل غيران ينتظر الخلايا الجذعية ا(الله لا يبلانا) ؟؟؟؟ ..
ياااارب أسمع كلمة ماما كيفك وايش اخبااااارك لك وحشة ها طمنيني وين وصل زوجك في الرجيم
كم وزنه هالحين ؟

>>>>صار يضيق الخلق ها القسم الي تقولوه بتعيدوا وتزيدو فيه مية مررة تلتووو وتعجنوا في نفس الموضوع ومافي شي جديد عندكم

عبقور
11-01-2009, 05:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختىnours-79 ..اهلا بك و بكل اهل الأسكندريه.. انا من محافظة الشرقية..عشان توصلى لحراز العطار لازم تنزلى القاهرة و اى شخص من طرفك عشان يجيب الأعشاب دى لك.. و مكانه فى وسط البلد بالظبط فى /باب الخلق - خلف قصر عابدين -بجوار مديريه امن القاهرة و تليفونه هو 0225126349 و العشاب عبارة عن علبتين واحده مكتوب عليها معجون الفلاسفه و التانيه مكتوب عليها طلح نخل و نحل... بس اتصلى بالمحل من عندك وشوفى لو فيه امكانيه التوصيل لك للبيت بالأسكندريه ... اسالك الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
11-01-2009, 05:35 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى متزوجه حائرة..اعشاب حراز عبارة عن تركيبات عشبيه بيديها العشاب المسئول عن كده لحالات الصفر امثالنا كده... و ليه مش فاهمه حاجه من كلامى .. انا على ما اظن موضح معلومات كافيه جدا عن حراز ده كتير تقريبا.. عن مكانه و كيفيه الحصول على هذه الأعشاب و عن التركيبات العشبيه هى عباره عن ايه بالظبط و طريقه الأستخدام .. حاولى ترجعى للصفحات اللى فاتت لو انت عايزة تستفيدى منها اكيد هاتسفيدى منها... اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

عبقور
11-01-2009, 05:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى رهينه القيود.. للاسف الشديد انا مش عندى اى معلومات عن موضوع المربه دى.. ولذلك مش هاقدر افيدك.. اسالك الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

شموخ المحبه
11-01-2009, 08:52 PM
تكفووووون عسى الله يحقق امانيكم

تحاليل زوجي

الهرمونات

الي تعرف شي عنها

Serum creatinini 0.7 mg d1 (normal up to 1.2 mg d1)

Serum fsh 5.95 m1u m1 (*fo11i : 3.5 _12.5)
Luteal ;1.7 _7.7
Ovulation ;4.7 _ 21.5
Post menopausal : 25.8 _ 134.8

*under hormone therapy ; (1.7 _96.8)

*male ; (1.5 _12.4)

** 6-10 yrs . old ;0.3 _ 11.1

Serum lh 10.5 m1u m1 (fo11i cular ; 2.4 _ 12 .6

Luteal ;1.0 _11.4
Ovulation ;14.0 _ 95.6
Post menopausal : 7.7 _ 58.5

**male ; 1.7 _ 8.6

** 6 - 10 yr . old ; 0.1 _ 3.1

S testosterone 11.57 mmo1 L F ; 0.3 _ 3.78

* male ; 2.8 _ 8.0

الحيوانات المنويه عند زوجي

صفر

مدري اذا كانت في مشكله في الهرمونات

تكفووووووووون

رنين العبرة
11-01-2009, 09:50 PM
مليت من اسئلة الناس مافي شي بطريق مافي بيبي يارب انت ابتليتنا فلا تخلي خلقك يزيدونا هم فوق همنا راضين بقسمتك علينا

متزوجه حائره
11-01-2009, 10:17 PM
::بنااااااااااااااات عندي اختبارات بعد اسبوووعين دعوااااااااااتكم نفسيتي زفت ولا ودي اذاكر تحطمت :( كل يوم أمي تقولي عن بنات خالاتي وقريباتي فلانة جاها ولد وفلانه جاتها بنت الله يباااركلهم يااارب فيما اعطااهم والي رزقهم يرزقنا يا حي يا قيووم ياليت لو اني اعيش في جزيرة لحالنا انا وزوجي واهلي عشان ارتاااح من الناس وهمهم

شموخ المحبه
11-01-2009, 10:42 PM
يوووووو ياقلبي والله نفس الحاله

الله يعين

ودي احد يحن ويتكرم ويترجم التحاليل

لولو2008
11-01-2009, 11:02 PM
cryالله يرزقنا ياااااارب :045:
حتى أنا والله مو عارفة شقول اذا احد سألني .. يقولون مافيه بيبي !!cry

واضح مافيه بطن يعني مافيه بيبي cry.. ليش السؤال !!!:((

woza
11-01-2009, 11:03 PM
اللهم فارج الهم.. كاشف الغم.. مجيب دعوة المضطرين
رحمان الدنيا والآخرة ورحيمهما..
أنت ترحمنى فارحمنى رحمة تغننى بها عن رحمة من سواك.

شموخ المحبه
11-01-2009, 11:24 PM
اااااااااااااااااه يابناااااااااااااات

وش نقول غير الحمدلله على كل حال

الله مااخر حملنا الالحكمه هو يعلمها

يارب اسمع كلمة ماما
11-01-2009, 11:39 PM
السلام عليكم
اختي متزوجة حائرة متابعة للمنتدى بصمت
زوجي بطل رجيم عشان بيقول ان فصل الشتا زي ماانتي عارفة مايساعد ع الرجيم ووزنه صار 114 وبعد ماترك الرجيم صار 115 يعني زاد كيلو
والله يستر لا يزيد اكثر
بالنسبة لخلطة الهودال تركها لانها ماناسبته ابداااا سببت له حساسية وعيونه صارت حمرا ويقعد يسعل منها
بشريني اذا خلصتي الخلطة انتي وزوجك ويارب يكتب لكم ربي فيها الشفاء
اللهم يافرجنا اذا اغلقت الابواب
ارزقنا بالاطفال الذين تفطرت قلوبنا عليهم وارحمنا وانت ارحم الراحمين

شموخ المحبه
11-01-2009, 11:51 PM
ياجماعة الخير ليش مافي احد عبرني

وفسرلي وش نتيجة التحاليل

متزوجه حائره
12-01-2009, 12:57 AM
حبيبتي شموخ المحبة لا تستعجلين ما دام ارسلتي التحاليل للطبيب الي في المنتدى راح يجاوبك عليها خلال اليومين هذي
اختي يارب اسمع ماما حاولي مع زوجك الله يخليك انه ما يترك الرجيم ابد لان لو تركه راح يرجع يزيد بسرررعة وراح تعانون في التخسيس وراح تطووول فترة العلاج
انا زوجي اخر مرة قلت لك كان وزنه 116 بعد عيد الحج والاسبووع الي بعده راح يوزن طلع 116 ونص زاد نصف كيلو والله يا عزيزتي بغيت اتجنن
تعبت نفسيا وتدمرت لكن الاسبوع هذا اخر مرة وزن امس طلع 113 (الحمدلله رب العالمين ) هذا من فضل ربي
انا متحمسة معاكي انتي بالذات لان حالة زوجك نفس حالة زوجي بالضبط الله يرزقك يااارب ويسعدك وين ما كنتي
ويرزقنا جميعا الذرية الصالحة
(رب لا تذرني فردا وانت خير الوارثين )

dawa
12-01-2009, 01:58 AM
اولا جزاك الله خير اخي الكريم وأسأله ان يرزقنا وإياك الذرية الصالحة

الان زوجي يتابع عند الدكتور اسامه بإذن الله منتظرين نتيجة تحليل الوراثة عشان يبدأ معاه الكورس

بالنسبة للدواء D.r fischer Opti-safeهل هو متوفر في الصيدليات
حسب مافهمت تتناول الدواء السابق بالإضافه إلى Coenzyme+fish oil +L-cranitine صحيح
إنشاء الله تكون نتيجة فحص الوراثة طيبة
نعم أختي صحيح
و قد وضعت أسماء المكونات ص 208 بشكل مفصل و بالترتيب حسب الأهمية و رخص السعر مع تغليب رخص السعر على الأهمية عندما يكون سعر المادة مرتفع جداً و يكون بالتالي صعب التوفر في الصيدليات.
لا أدري إذا كان الدواء Dr. Fischer Opti-Safe متوفر في بلدك و لكن المطلوب ليس هو بالتحديد و إنما المكونات المذكورة في المجموعة الأولى و التي لا بد أن تكون متوفرة في أي منطقة. فبالإمكان شراء كل مادة على حدى و ان لم تجدي مادة معينة فاحصلي على ما تستطيعين و استخدموه ثم اسعوا للحصول على البقية... و هذا هو نهجي

1=المجموعة الأولى:
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-

هناك دواء مشابه (Solgar Multi Male) و هو يحتوي أيضاً على مكونات المجموعة الأولى و أكثر.
و بعده (GNC Mega Men Sport)....... و غيره و غيره
و هدفي من التفصيل هو تسهيل الحصول على الدواء للـــــــــــــــــــــجـــــــــــميـــــــــــــ ـــــــــــــع
فها هو الدواء الألماني الذي تحدثوا عنه بكثرة في المنتدى
و ها هو دواء البروكــــــسيد كذلك
و كذلك مجموعة من الأدوية المشابهة و التي تهتم بمعالجة العقم و التي وضعت روابط لها و روابط أخرى مفيدة

و قد جمعت مكوناتها مع الترتيب بوضع المواد الموجودة فيها جميعا بالبداية
ثم المواد التي اختلفوا فيها بعدها و هكذا

و هذه نتيجة ساعات طويلة من البحث و القراءة و السؤال

أصبحت ســــــــــــــــــــهــــــــــلـــــــة و واضـــــحــــة للجميع...

و لي تعقيب و شرح إنشاء الله لهذه التركيبة
و قد دلني على ذلك كله بداية أخي الغالي (أبو هاجر) عندما قرأت في مشاركاته أن المادة الفعالة في البروكــسيد هي الكارنتين....
فخطرت في بالي فكرة تحصيل المواد الفعالة من معظم الأدوية و بسعر أرخص..

رنين العبرة
12-01-2009, 09:22 AM
حبايبي اليوم بجريدة اوان الكويتية موضوع طويل عن الخلايا الجذعية انها تعالج 80 مريضا ومن ضمنها عقم الرجال اونهم جربوا في الحيوانات وعطتهم نجاح باهر وان الخلايا الجدعية لها القدرة الفائقة على النمو والانقسام وان نجاحها موجود في مصر في عدة مراكز منها قصر العيني ومعهد الاورام ومستشفيات جامعة سوهاج ومستشفيات جامعة عين شمس يعني خلاص تجاربها بدت تظهر الحين

شموخ المحبه
12-01-2009, 09:48 AM
يعطيك العافيه اختي

متزوجه حايره

الله يرزقنا الذريه الصالحه ياااااااااااااارب

متزوجه حائره
12-01-2009, 03:16 PM
الله يعافيك شموخ ولو خيتوو ما سويت غير الواجب وربنا يطمن قلبك ويرزقنا جميعا الذرية الصالحة

مسك * الانباريه
12-01-2009, 04:23 PM

تبارك لله ,,, ماشاء الله اخينا الغالي ودكتورنا دوااا
اسأل الله ان يرزقك الذرية الصالحه وان يديم عليك تلك النعم وياربي تكون بحوثاتك لها الفائده وهي السبب بعلاجنا وعلاجك بالدرجه الاولى ’’’ يااااااارب ’’ والله دايم ادعيلكم جميع من في المنتدى وبالاسماء والله ,, عسى ربي يستجيب

إن شاء الله سنبحث عن تلك الادويه وإن لم نجدها فسنأخذ مكوناتها

وسؤالي لماذا لم تتناول المجموعه الخامسه والسادسه والسابعه إلأنك غير متاكد منها ام لانك لم تجدها ؟؟

وانا قرات في كتاب مؤلفه دكتور انكليزي يتكلم عن الاعشاب وفوائدها وهو موسوعه وليس مجرد كتاب وسجلت اسماء الاعشاب اللي تفيد حالات عقم الرجال وهو يشرحه بالتفصيل وان شاء الله اكتبه هنا وانتم بعد يجي دوركم في التعقيب عليها او البحث عن اسمها بالعربي لانه مكتوبه بالصيني ,,, وياربي تكون تفيد وتكون المجموعه الثامنه خخخخخ

بااااااااااااارك الله فيك
.................................................. .................................................. .................................................. ..

اخواني واخواتي إن شاء الله تكونوا استفاديتوا من الحلقه بلا حرج على قناة الصحة والجمال واللي ماشافها
الاخ دوااا قال انه سجلها وهو بيدخلها هنا لكي تشاهدوها ربي يجزاه خير

وكان الطبيب ممتاز اسمه حسام مدرس الذكوره بالقصر العيني ,, وقال ان الخلايا الجذعيه خلال ثلاث سنوات تكون جهزت بعون الله والسب في تاخيرها لان تحويل الخليه الجذعيه الى حيوان منوي صعب لانه كما معروف انه الحيوان المنويب خليه لكن ذات شكل مختلف اي براس وذيل فهنا الصعوبه تكمن لامهم الامل مووووووووووووووووجود وقادم بعون الله

وذكر انه لايمكن الجزم بوجود حيوانت منويه او لا في الخصيه حتى لو كان فيها ضمور وحتى لو كان الهرمون مرتفع فبالبحث بطريقة المكريسكوب الجراحي يتم ايجاد الحيوانات باذن الله
وركز على تلك الطريق بالبحث لإنها افضل من اخذ خزعه من السطح ,,
وقال انه اغلب المعامل تخطيْ في نتيجه الصبغه وهذا يؤثر على نفسية المريض ويبلغونه بانه لاتوجد حيوانت ولا حتى خلايااااااا لانهم اعتمدوا على تلك العينه الي اخذوها من سطح الخصيه
ويقول لكن بعد ان نبحث لهم بالمكريسكوب الجراحي نجد بفضل الله وكثير من الحالات تم الايجاد ولله الحمد
وقال اللي عندهم خلل كروموسومات لا ييأسوا ابد ايضا تم ايجاد حيوانت وفي شخص انجب ثلاث اطفال متوالليين بعد البحث
يعني مافي شي مستحيل
وهذا الكلام ذكره الاخ دوا مرارا وتكرارا جزاه الله خير

اتمنى اكون قدمت جزء من الصورة
دمتم برعاية الله وحفظه
,,,,,,,,,,,,,,
الاخ عبقور جزاك الله خير وان شاء الله نحاول الاتصال ويارب يرزقك ماتتمنى وبالذريه الصالحه عاجلا غير ااجل اميــــــــــن
,,,,,,,,,,,,,,,
الاخت رنين العبرة لابأس وياربي تضبط معاكم هالمرة والدعاااء خير علاج بعون الله واقنعي زوجك بتناول الاعشاب لانها مفيده بعون الله

عاشقة الامومه
12-01-2009, 05:48 PM
الاخ دواء الف شكر تسلم على افادتنا بالمنتدى الله يجزاك خير ويرزقك ويانا الذريه الصالحه ياحيي اقيوم

رهينة القيود
13-01-2009, 01:11 AM

رهينة القيود
13-01-2009, 01:21 AM
يا جماعه بتدات اعرض الدوره ونفسيتي دمار

وصايره مزاجيه وعصبيه مو قادره اسيطر على نفسي

ادعولي يا بنات اتو اكثر ناس ممكن توصل مشاعري لكم بصدق

لانكم عايشين نفس المعانه الله يكون في عونا

الشبح ؟
13-01-2009, 01:40 AM
الله يصبر قلوبكم وعليكم بالاستغفار والصدقة

ولكم تحياتي

خيوط الشمس
13-01-2009, 04:16 AM
يا جماعه بتدات اعرض الدوره ونفسيتي دمار

لانكم عايشين نفس المعانه الله يكون في عونا

نصيحه غاليه لك ولكل الاخوان والاخوات بعد الفرض ادعي بهذا الدعاء اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن والعجز وال**ل والجبن والبخل وغلبة الدين وقهر الرجال .....
مفعوله سحري جربوا مدة وراح تشوفوا النتيجه

شموخ المحبه
13-01-2009, 09:29 AM
الله لايحرمنا ياااااااااااااااارب

الله يرزقنا الذريه الصالحه يارب العالمين

حلاوه حلوه
13-01-2009, 12:28 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

ودي اسألكم وش رايكم اخلي زوجي يستخدم ال كارنتين اللي علبتها سوداء وغطاها موف قوة 500 او لا ؟؟؟

لاانا سمير عباس صرفها لزوجي قبل سنه قال استخدمها 3 شهور قبل عملية التفتيش وزوجي ماكلهااا ولاسوى عمليه

مارديتو على سؤالي :confused:

متزوجه حائره
13-01-2009, 08:55 PM
[QUOTE=رهينة القيود;1239628]يا جماعه بتدات اعرض الدوره ونفسيتي دمار

لانكم عايشين نفس المعانه الله يكون في عونا[/QUOTE

ماراح تكونين اخس من نفسيتي انا نفسيتي متدمرة على طول واذا جات الدورة اعتفست فوق تحت واحس الدنيا سودااا في وجهي ( الحمدلله على كل حال ) رحمتك يارب ارحم ضعفنا واجبر **رنا كل ما ادخل المنتدى واشوف ردود البنات تتقلب علي المواجع الله يعوضنا خير ولا يحرمنا يارب :(

رهينة القيود
13-01-2009, 09:11 PM
مشكورة عزيزتي متزوجه وحائرة

بس فعلا العين بصيره واليد قصيره مثل ما يقول المثل بس والله وش نسوي

مالنا غير الدعاء والاستغفار شنو رايك نبدا بحمله صلاة الليل ونشجع بعض ونسوي الاستغفار اكيد اللله ما بخيبنا

احنا محتاجين لبعض ونواسي انفسنا

رهينة القيود
13-01-2009, 09:12 PM
شوفوا هالموضوع من خلال بحثي في النت

http://www.algamal.net/Articles/Details.aspx?TID=4&ZID=22&AID=57

رنين العبرة
13-01-2009, 11:26 PM
اكره كلمه في شي جاي بالطريق تذبحني هالكلمة ليش الناس يتعمدوا يقطعون فينا بالسنتهم وربي حرام عليهم هالكلمة اسمعها في اليوم اكثر من 10 مرات ما اقول الا حسبي الله عليهم

عاشقة الامومه
14-01-2009, 12:12 AM
انتي صادقه يارنين وحده كل اسبوع اشوفها وتسالني قدام كل الناس مافيه شي بالطريق يكفي دلع خلاص نبي بيبي قلت سالتيني الاسبوع الي راح وقلت لك لا مافيه ليش تعيدينه من جديد وسكتت سخافه قسم بالله

رهينة القيود
14-01-2009, 12:58 AM
اختي رنين سبحان الله كنت اتوقع هالظاهره بس في مجتمعنا

ونفس الكلمه دائما ها في شيء في الطريق

والله اني اموت الف مره لما اسمع الكلمة

واذا بعد اخت زوجي متزوجه معنا في نفس الليله والحين عندها ولد عمره سنتين ودائما تقول كفاكم دلع جيبوا بنت لولدي

اه ياقلبي خليها في القلب تجرح لا تطلع ونفضح

dawa
14-01-2009, 01:38 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
مارديتو على سؤالي :confused:
أختي الكريمة
نحن هنا لسنا أطباء و لكننا جميعا نستفيد من خبرات و تجارب بعضنا البعض... و ربما البعض عندهم من النشاط ما يجعلهم يسافر و يسأل و يعطينا هنا في المنتدى خلاصة جهده و تعبه..
جزاكم الله خيرا جميعكم إخواني و أخواتي و نفعكم و نفع بكم
نحن نرجوا و نناشد جميع من لديهم معلومات مفيدة مع أمثلة واقعية أن يسجل و يشارك في المنتدى لله تعالى... مثلا: صديقي أو قريبي كان عنده صفر و تعالج عند الطبيب (فلان) أو أخذ دواء (كذا) لمدة (كذا) و حملت زوجته بفضل الله...
هذه المعلومات هنا من التجارب الواقعية يمكن أن تكون من أفضل الوسائل العلمية للوصول الى العلاج المناسب لحالات العقم
أختي الكريمة
الدكتور لم يصرف لكم الدواء عبثا و الذي هو من أفضل المواد الطبيعية لعلاج العقم
و قد كان جوابه مشابه لنصيحتي لكم في المشاركة (ص201)

اختي الكريمة
يبدو أن عمرك و عمر زوجك صغير.. و لكنك مستعجلة جداً و يقلقك كلام الناس أكثر شيء ..( عفواً مثلنا جميعاً) .. هذا امتحان و ابتلاء من الله تعالى و الله تعالى قادر على رزقكم بالذرية الطيبة إن شاء الله.
أنصح بأن يأخذ زوجك فيتامينات مفيدة للإخصاب لمدة 3 أشهر ثم يجري عملية مسح مجهري للخصية عند أمهر طبيب تجدونه و اسألوا عن الأسعار و صلوا الإستخارة و شاوروا أكثر من طبيب.

*** منها ما هو إنسدادي.....
أنا شخصيا أقول أن من المنطق أن يأخذ الزوج علاج و محفزات للخصية قبل اجراء العملية الجراحية ل 3 أشهر على الأقل حتى تزداد فرصة تحصيل حيوانات منوية في العملية و ربما قبل العملية إن شاء الله.

و قد لخصت المواد و الأدوية المفيدة في المشاركة ص208

بالنسبة لإبر الجونال f فقد أفادت بعض الحالات على الرغم من ارتفاع هرمون ال FSH على حد علمي
و لكن النتائج غير أكيدة للأسف
من الواجب تجربتها لأنها ممكن أن تفيد إنشاء الله
المشكلة أن هذه الإبر باهظة الثمن
...
...
بالنظر إلى الروابط السابقة و بعد الكثير من البحث و السؤال
هذه هي مكونات أشهر أدوية في الطب البديل لعلاج العقم و هي متوفرة و بسهولة و أرخص من الأدوية السابقة و إنشاء الله تعطي مفعول أقوى و قد قسمتها الى مجموعات على حسب الأهمية و على حسب السعر و التوفر فالمجموعة الأولى هي أهم مجموعة و أرخصها و أكثرها توفرا و ينبغي مداومة أخذها بإستمرار حتى يأذن الله.[/RIGHT]

1=المجموعة الأولى:
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-

Dr. Fischer Opti-Safe
حبتين يومياً
و هذه مكونات هذا الدواء

2=

3=
L-carnitine: 1– 2mg/day ===> 2 mg /day

4=

5=
Lucopene (Tomato) : 10 mg

6=

7=
Proanthocyanidin 200 mg/day
or Pycnogenol 70 -- 200 mg/day[/LEFT]

dawa
14-01-2009, 02:00 AM
اختي رنين سبحان الله كنت اتوقع هالظاهره بس في مجتمعنا
ونفس الكلمه دائما ها في شيء في الطريق
والله اني اموت الف مره لما اسمع الكلمة
واذا بعد اخت زوجي متزوجه معنا في نفس الليله والحين عندها ولد عمره سنتين ودائما تقول كفاكم دلع جيبوا بنت لولدي

اه ياقلبي خليها في القلب تجرح لا تطلع ونفضح
ذكرتيني بقول الله تعالى:
فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا (26)
من سورة مريم

و كذلك قوله تعالى من سورة آل عمران
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ (37) هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ (38) فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ (39) قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ (40) قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آَيَةً قَالَ آَيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ (41)

و كذلك قوله تعالى من نفس السورة:
قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (47)

هل لاحظتم المحراب المحراب المحرابyarubyarubyarub

متزوجه حائره
14-01-2009, 03:13 AM
مشكورة عزيزتي متزوجه وحائرة

بس فعلا العين بصيره واليد قصيره مثل ما يقول المثل بس والله وش نسوي

مالنا غير الدعاء والاستغفار شنو رايك نبدا بحمله صلاة الليل ونشجع بعض ونسوي الاستغفار اكيد اللله ما بخيبنا

احنا محتاجين لبعض ونواسي انفسنا

مافي شي راح ينفعنا غير الدعاء والصلاة في الثلت الاخير من الليل وربنا ماراح يخيبنا واكيد اننا بنواسي بعض ولا شفتي هم غيرك يا رهينة القيود بيهون عليكي همك (نفسي في توأم ) :D:D:D
الله لا يحرمني ياااااااااااااارب ولا يحرمكم ويرزقكم ثلاث في بطن وحدة عشان تعوضو الحرماان خخخخخخخخخ
الله كررررريم صررررررت متشائمة وكئيبة بالمررررررة

رنين ما شاء الله تبارك الله زوجك لقو عنده حيوانات في الخزعة احمدو ربكم الله يبارك لكم هذي نعمة غيركم يتمناها ادعولي يا بنات ان زوجي بعد ما يخسس تظهر الحيوانات عنده لاني بجد محطمة الحين وخايفة تعبنا يروح عالفاضي استغفر الله دايم تجيني هواجيس وافكر ان لو زوجي خسس وطلعت نفس النتيجة صفرررر اش راح تكون ردة فعلي هالمرة ؟؟؟؟؟
كرررررررررررررررهت كلمة صفررررررررررر كل ما يحلل زووووجي يقولون له صفر صفر صفر

والله ما من ورا روحة المستشفيات الا الهم ووجع الراس بناااات صررت اشك ان حالة زوجي ميؤؤؤؤس منها على الرغم انه الدكتور يقول لزووجي ان السبب من السمنة بس انا مو داخل براسي كلامه مدري ليش احس ان خلاص مافي امل استغفر الله

والي مطفششششني اكثر ان ماشاء الله لا قوىة الابالله عيني عليهم باردة الي تزوجو معايا في نفس الشهر خلفوا المولو د الاول والثاني وحنا بعد ربنا ما اراد الله يكتب لنا في كل تاخيرة خيرررة يارب ويعوضنا

شفتي كيف يارهينة القيود اني انا اخس منك !!!!! ::):):)

حلاوه حلوه
14-01-2009, 12:27 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اخي dawa اشكرك جدا على ردك ل والله يجزاك الف الف الف الف الف خير ويجزاك ربي بالجنه يارب ياكريم

بالنسبه لابر جونال f ودي يستخدمه زوجي لااني شفت رد للاخت الانباريه انا رجل مصاب بالنكاف واستفاد منه وودي زوجي يستخدم الابر هذي

بس المشكله عندنا بالرياض الدكاتره ماتعترف بالادويه ابد عمليات على طول تقول ماتفيد العلاجات

ولاادري وش نسوي ودي نروح للدكتور يوصف لنا ادويه ونستشيره بالابر هذي

اللي يعرف دكتور زين يوصف علاجات وكورسات تخبرني الله يجزاها خير غير الدكتور حمود المطرفي لاانه قال ماله فايده كورسات وعلاجات عمليه على طول

dawa
14-01-2009, 01:14 PM
إن شاء الله سنبحث عن تلك الادويه وإن لم نجدها فسنأخذ مكوناتها

وسؤالي لماذا لم تتناول المجموعه الخامسه والسادسه والسابعه إلأنك غير متاكد منها ام لانك لم تجدها ؟؟
وانا قرات في كتاب مؤلفه دكتور انكليزي يتكلم عن الاعشاب وفوائدها وهو موسوعه وليس مجرد كتاب وسجلت اسماء الاعشاب اللي تفيد حالات عقم الرجال وهو يشرحه بالتفصيل وان شاء الله اكتبه هنا وانتم بعد يجي دوركم في التعقيب عليها او البحث عن اسمها بالعربي لانه مكتوبه بالصيني ,,, وياربي تكون تفيد وتكون المجموعه الثامنه خخخخخ
...
...
[B]اخواني واخواتي إن شاء الله تكونوا استفاديتوا من الحلقه بلا حرج على قناة الصحة والجمال واللي ماشافها
الاخ دوااا قال انه سجلها وهو بيدخلها هنا لكي تشاهدوها ربي يجزاه خير
وكان الطبيب ممتاز اسمه حسام مدرس الذكوره بالقصر العيني ,, وقال ان الخلايا الجذعيه خلال ثلاث سنوات تكون جهزت بعون الله والسب في تاخيرها لان تحويل الخليه الجذعيه الى حيوان منوي صعب لانه كما معروف انه الحيوان المنويب خليه لكن ذات شكل مختلف اي براس وذيل فهنا الصعوبه تكمن لامهم الامل مووووووووووووووووجود وقادم بعون الله

وذكر انه لايمكن الجزم بوجود حيوانت منويه او لا في الخصيه حتى لو كان فيها ضمور وحتى لو كان الهرمون مرتفع فبالبحث بطريقة المكريسكوب الجراحي يتم ايجاد الحيوانات باذن الله
وركز على تلك الطريق بالبحث لإنها افضل من اخذ خزعه من السطح ,,
وقال انه اغلب المعامل تخطيْ في نتيجه الصبغه وهذا يؤثر على نفسية المريض ويبلغونه بانه لاتوجد حيوانت ولا حتى خلايااااااا لانهم اعتمدوا على تلك العينه الي اخذوها من سطح الخصيه
ويقول لكن بعد ان نبحث لهم بالمكريسكوب الجراحي نجد بفضل الله وكثير من الحالات تم الايجاد ولله الحمد
وقال اللي عندهم خلل كروموسومات لا ييأسوا ابد ايضا تم ايجاد حيوانت وفي شخص انجب ثلاث اطفال متوالليين بعد البحث
يعني مافي شي مستحيل
وهذا الكلام ذكره الاخ دوا مرارا وتكرارا جزاه الله خير

اتمنى اكون قدمت جزء من الصورة
دمتم برعاية الله وحفظه
,,,,,,,,,,,,,,
الاخ عبقور جزاك الله خير وان شاء الله نحاول الاتصال ويارب يرزقك ماتتمنى وبالذريه الصالحه عاجلا غير ااجل اميــــــــــن
,,,,,,,,,,,,,,,
[/I]
بالنسبة لسؤالك أختي:
لماذا لم تتناول المجموعه الخامسه والسادسه والسابعه إلأنك غير متاكد منها ام لانك لم تجدها؟؟
لأني لم أستطع أن أحصل عليها و لكني إنشاء الله سوف أشتريها عن طريق صديق لي من أمريكا من محلات GNC

بالنسبة لأعشاب حراز إذا لم تستطيعوا تحصيلها فبالإمكان تركيب مكوناتها كما شرح أخونا عبقور جزاه الله خيرا

و هذا هو تسجيل برنامج بلا حرج وعنوان الحلقه ( الخلايا الجذعيه الامل القادم )
يوم 9-1-2009
قناة الصحة و الجمال
http://www.seha.tv/
NileSat
AlSeha Waljamal
10775 Hor أفقي

وهذا رابط لتحميل الحلقة كاملة فيديو بصيغة (3GP) جودة منخفضة عرضت يوم 9-1-2009
http://www.4shared.com/file/80510141/fd1bbe66/20090109-3GP.html
الحجم 20.1 MB

وهذا رابط لتحميل الحلقة كاملة صوت فقط بصيغة (mp2) جودة عالية عرضت يوم 9-1-2009
http://www.4shared.com/file/80508535/4aea453b/20090109audio.html
الحجم 36.4 MB

نووور2007
14-01-2009, 02:48 PM
جزاك الله خيرا ماذا عسانا ان نقول
قال رسول صلى الله عليه وسلم: (( من صنع إليه معروف فقال لفاعله : جزاك الله خيرا فقد أبلغ في الثناء )).

عاشقة الامومه
15-01-2009, 12:48 AM
اخوي دواء جزاك الله الف خير يارب ورزقك الله الذريه الصالحه
وربي مايضيع تعبك ولاتعبنا الله كريم

nours_79
15-01-2009, 02:07 AM
يا جماعة مش عارفه اقول لكم ايه
أنا زيكم عايزة اللى يواسينى
ربنا يصبرنا ويعوض صبرنا خير يا رب
علي فكرة أنا كمان نفسى فى تؤائم
بس أدعوا لى ربنا يشفى جوزى ويظهر عنده حيوانات منويه
والله يرزق كل محرومة يارب
قولوا أمييييييييييين
yarub

مسك * الانباريه
16-01-2009, 04:23 PM

الحمدلله على كل حال
اخواتي الطيبات صدقوني ماينفع نتعب حالنا ولا نشعر بالقنوط اللي يدمر حياتنا لإن كل شي بقدر
ولكن مالذي يرد القدر غير الدعااااااااااء ’’ حتى لما اكون حزينه ومتضايقه (( وهسه اني شايله هم بكد الجبال شلون ارجع وشكول للي راح يسألوني هاه ماصار حمل )) اوووووف الحمدلله يارب

بس والله عندما اتذكر قدرة الله وان الله قادر في لحضةان يحي الحيوانت المنويه وان يرزقني بالحمل اتفائل كثيرا ومن ثم الجأ ال الدعاء والصلاة فاشعر بالراحة الكبرى

فمالها داعي حزنا او بكينا لايغير الحال الا ربنا المتعال

,,,,,,,,,,,,

بارك الله فيك اخي دوااا ,, وبحث عن العلاج الذي يضم المجموعه الاولى فلم اجده وانا مستمر بالحث واذا ملكيته ااخذ مكوناته

طبعا هذه الاعشاب اللي استخرجتها من الموسوعه العشبيه لمؤلفها الانكليزى وهو دكتور متخصص
اسمئها كالتالي باللغه الصينيه

طبعا انا ناويه اعرف اسمائها بالعربي من منتدى الاعشاب وراح احاول اجدها باذن الله

1_ الاستراجالس ’’’’ لايستعمل اذا كان الرجل العقيم مصاب بالحمى

2_ الدونج ,,,,, لايستعمل اذا كانت هناك معالجه بالكيميائي

3_ الاسميديوم ,,,,,,,, لايستعمل لاكثر من 3 اشهر

وعجبتني هذه الملاحضه : يجب ان يمتنع الرجل العقيم عن تناول الاعشاب التاليه : البرجنسيه _ الارثد _

والله اعلم
من لديه خبره بالاعشاب فليتحرى عنها عساها تفيد
بوررركتم

عبقور
16-01-2009, 07:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... ,و الله مش عارف اقولكم ايه... انا غايب عنكم من يوم الأثنين الماضى... كنت بحلل سائل منوى.. و كنت بحلل هرمون ال fsh ... و طلع من نتائج التحاليل الأتى.. ان هرمون الfsh نزل عندى من 29 الى 21 و كنت بستخدم له ترينتال 400 و نولفاد**10.....وطلع فى تحليل السائل المنوى خلايا منويه فقط بعدد 300000 خليه منتجه للحيوانات المنويه... بس مش ظهر اى حيوان منوى فى السائل بتاعى...رجعت بسرعه على حراز العطار عشان اقوله على اللى حصل فى التحليل... قالى على شوية حاجات انى لازم التزم بها و اعملها ضرورى عشان علاج الأعشاب ده يأثر فى و تظهر الحيوانات المنوية وهى/انى لازم وزنى ينزززززززززززززززززززل اوى..وانى لازم يوميا اكل علبه **ادى بعد الفطار و بعد العشا عليهم معلقه بذر كتان و جنين قمح مخلطه ما بينهم... و انى لازم اشرب كل يوم عصير برتقال... و انى لازم امشى كل يوم لمده ساعه...و انى لازم بعد الفطار و العشا اخد معلقه عسل بردقوش و يكون مخلوط فيها طلح النخل... و انى لازم كل يوم اشرب الأعشاب اللى انا كنت بشربها كل يوم قبل الفطار و العشا...و قالى ربنا يسهل من عنده... اسالكم الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

متزوجه حائره
16-01-2009, 09:35 PM
[QUOTE=عبقور;1242401]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... ,و الله مش عارف اقولكم ايه... انا غايب عنكم من يوم الأثنين الماضى... كنت بحلل سائل منوى.. و كنت بحلل هرمون ال fsh ... و طلع من نتائج التحاليل الأتى.. ان هرمون الfsh نزل عندى من 29 الى 21 و كنت بستخدم له ترينتال 400 و نولفاد**10.....وطلع فى تحليل السائل المنوى خلايا منويه فقط بعدد 300000 خليه منتجه للحيوانات المنويه... بس مش ظهر اى حيوان منوى فى السائل بتاعى...رجعت بسرعه على حراز العطار عشان اقوله على اللى حصل فى التحليل... قالى على شوية حاجات انى لازم التزم بها و اعملها ضرورى عشان علاج الأعشاب ده يأثر فى و تظهر الحيوانات المنوية وهى/انى لازم وزنى ينزززززززززززززززززززل اوى..وانى لازم يوميا اكل علبه **ادى بعد الفطار و بعد العشا عليهم معلقه بذر كتان و جنين قمح مخلطه ما بينهم... و انى لازم اشرب كل يوم عصير برتقال... و انى لازم امشى كل يوم لمده ساعه...و انى لازم بعد الفطار و العشا اخد معلقه عسل بردقوش و يكون مخلوط فيها طلح النخل... و انى لازم كل يوم اشرب الأعشاب اللى انا كنت بشربها كل يوم قبل الفطار و العشا...و قالى ربنا يسهل من عنده... اسالكم الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين[/QUOTEHO UFR,V

اخ عبقووور اول شي الله يرزقك الذرية الصالحة والف مبروك على انخفاض الهرمون وعقبال ما تظهر الحيوانات المنوية بس حابة اسالك انت من اول كان عندك خلايا الحيوانات المنويه ولا الحين ظهرت بعد بعد استخدام الابر وبغيت اسال انت كم وزنك لا ن فعلا الطبيب الي يعالج زوجي قاله لازم تخفف وزنك كثيررر عشان تظهر الحيوانات المنوية وهنااااا سؤالي هل فعلا السمنة تاثر على انعدام الحيوانات المنوية ؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!

عاشقة الامومه
16-01-2009, 10:28 PM
اخوي عبقور الف مبروك النتيجه ماشاءالله مشجعه
بس كيف عرفت ان الخلايا المنويه ظهرت غريبه كيف تبين بالتحليل الي اعرفه تبين من خلال التفتيش او الخزعه ؟؟
وهل قبل عندك خلايا منويه ام خلايا مغذيه ؟؟؟
وكيف تستعمل النولفاد** وهو علاج هرموني والي عنده ارتفاع ماياخذه واترنتال لزيادة الحركه
وانصحك نصيحه لوجه الله كلم ابن داحس واشرح له حالتك اعرف وحده معرفه شخصيه نفس حالتنا ويوم استعمله زوجها تقول ظهرت حيوانات منويه بالسائل بس عددها قليل ماشاءالله

عبقور
16-01-2009, 11:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اختى عاشقه الأمومه و متزوجه حائرة...انا وزنى 115 كيلو.. ولازم انزل الوزن لوزن مثالى عشان كثرة الدهون و السمنه دى بتضغط على الظهر و بتقفل الشريايين و لو فيه حيوانات منويه مش بتخرج فى السائل ولا حتى اثناء التفتيش فى الخصيه لأنها اصلا مش بتنزل.. و انا كان عندى خلايا منويه قبل كده بس العدد كان بسيط مش كان كده ... بالنسبه لاستخدام النولفاد** عشان الهرمون لو عالى ينزل ان شاء الله بس ده حبه واحده بس باليل فى اى وقت.. انما استخدام الترنتال 400 ده علاج مكتوب عليه حاجه تانيه خالص بالنسبه للعلاج انا بصراحه كنت مستغرب اول ما بدات استخدمه انه بيعالج الشرايين و الأورده الدمويه.. فتصلت على الدكتور قالى انه فيه حاجه مش مكتوبه فى النشرة العلاجيه بتاعته هو عايزها منه.. وهى توسيع مجرى شرايين الخصيه و ضخ الدم فيها بصفه مستمرة عشان تفتحها من الداخل.. و طبعا لما قولت لحراز العطار كده قال كويس جدا العلاج ده ان طبيبك مظبطهولك كده... بالنسبه لظهور الخلايا المنويه بالتحليل ده امر عادى جدا لأن معمل البرج هو المعمل الوحيد اللى بيعمل صبغه للسائل المنوى.. و الصبغه دى هى اللى بتبين الخلايا.. و انه لو فيه حيوان منوى مثلا ظاهر الصبغه دى هى اللى بتكشفه على طول.. و اناعلى طول بتابع فى معمل البرج لهذا السبب.... اسالكم الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين

عاشقة الامومه
17-01-2009, 12:12 AM
الله يرزقنا الذريه الصالحه جميعا باذن الله تعالى
الله يشفيك ان شاءالله ومن احسن لاحسن تابع العلاج ثلاث شهور ثانيه وبشرنا الله ييسرلك طريق العلاج ولكل مسلم يارب

مس زوزو
17-01-2009, 01:11 AM
مبروك اخوي عبقور وستمر في العلاج الله يرزقك الذريه الصالحه عاجلا غير اجل يارب العالمين

متزوجه حائره
17-01-2009, 01:28 AM
الله يشفيك ونصيحة لوجه الله انك تخفف وزنك كثيررر وباذن واحد احد راح تظهر الحيوانات المنوية بدون ما تستخدم اي دواء لان وزنك زي زوجي تقريبا وتقريبا نفس الحالة
انعدام الحيوانات المنوية داخل الخصية بسبب السمنة والهرمونات سليمة عنده ولله الحمد

والسمنة حسب ما قال الدكتور انها تاثر وتعدم الحيوانات المنوية بسبب الحرارة الي تمنع انتاج الحيوانات المنوية من الخصية
فالحين اول شي لازم تنتبه قبل ما تستخدم اي علاج لازم تخفف من وزنك لان اي علاج ماراح يجيب
نتيجة طيبة وفائدة الا بعد التخسيس باذن الله ثم استخدم العلاج الطبي ونصيحة ثانية ابعد عن الاعشااااااااااااااب ترااها ما تنفع ابدا ااا ولو كانت مفيدة كانو الدكاترة
نصحوا باستخدامها بالع** اغلب الدكاتر ةيحذروا من استخدام الاعشاب
طبعا قبل التخسيس والعلاج الطبي انصحك ونفسي بالمداومة على الاستغفار والصدقة والدعاء وايضا الحجامة جدا مفيدة
اهم شي التخسيس حاليا

رزقنا الله واياكم الذرية الصالحة وربي لا يجعلنا من المحرومين
تحياتي ودمتم بود

خيوط الشمس
17-01-2009, 01:30 AM
مبروووووووووووووووووووووووووووك اخ عبقور وعقبااااااااااااااااااااااااا نبارك لك بضناك قريبا آمين

رهينة القيود
17-01-2009, 10:02 AM
الحمد لله اخي عبقور ان شاء الله في تحسن دائما وعقبال الذريه الصالحه آمين

يعني انت كان عندك ارتفاع في الهرمون فقط؟؟

عبقور
17-01-2009, 12:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...لله الحمد من قبل و من بعد..و الله بشكركم جميعا... و عقبال كده يا رب لما كلنا نكون معانا اولادنا فى خلال السنه دي... مش كتير على ربنا.. هو اكبر من اى كبير و اعظم من اى عظيم.. قادر على كل شىء..له الحمد... و الله انا كل اللى كان عندى ان هرمون الfshكان عالى على طول و مش كان بينزل نهائى, وساعات كتير كان بيوصل ل 39 كمان... فاقترحت على الدكتور انه يعطينى علاج يمكن ينزل شويه... فاخدت العلاج اللى قولتلكم عليه ده و لسه ان شاء الله انا متابع فيه حتى ينتهى الكورس نهائى... بالنسبه للاعشاب بردك انا متابع فيها تانى لمده 3 شهور كمان ان شاء الله بس بحاجات جديده حراز اعطها لى عشان تنشط الخلايا دى و ربنا يسهل و انها تتحول للمراحل اللى بعد كده... و ان شاء الله انا فعلا بدات عمليه التخسيس من امبارح... و الحمدلله انا قللت من الأكل تماما و من شرب المياه الغازيه... و بدات اكل المفيد بس... و هو وضعلى شويه اكل لازم اهتم بالأكل ده...وربنا يسهل من عنده... صدقونى فرجه قريب ان شاء الله... اسالكم الدعاء... ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

خيوط الشمس
17-01-2009, 03:09 PM
اخ عبقور جرب رجيم الشربة الحارقه بيقولوا يخسس 7 كيلوا في اسبوع

عبقور
17-01-2009, 03:20 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...اختى ميلاد بارك الله فيك وفى الجميع.. يعنى ايه نظام الشربه الحارقه.. وضحى لى اكتر لو سمحت.. اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

متزوجه حائره
17-01-2009, 04:11 PM
انا زوجي الحين له 4 شهور يخسس وزنه نقص خلال الاربع شهور هذي 17 كيلو وباذن الله راح نكمل اهم شي العزيمة يا اخ عبقور
مو تبدا وبعدين تبطل لان الرجييم مو سهل ابدا وانت لمن تجرب بنفسك راح تشوف ان مو سهل بس مع العزيمة والارادة راح تقدر اذا تذكرت ان اذا تبغى عيال لاازم تتعب وكل شي بقدرة الله تعالى
وبالنسبة لطريقة الرجيم انتبه من الرجيم القاااااسي والشديد لان الي راح تخسره بسرعة راح ترجعه بسرعه
فحدد لنفسك مثلا 6 شهور تنقص فيها 30 كيلو
وطبعا الدهون والسكريات والنشويات والمشروبات الغازية هذي تمتنع عنها تمامااااواهم شي في الرجيم تستخدم الاكل الخاص بالحمية قليل الدسم اوالخالي من الدسم وكمااان المشي
ويا حبذا لو تراجع عند دكتور او مركز مختص في التخسيس يعطيك برنامج للرجيم وتمشي عليه
او تدخل نادي للرياضه و باذن الله وزنك حينزل كثير في مدة قصيرة وماراح يرجع بسرعة

هذا رأي وتمنياتي لك وللجميع بالشفاء
وشكر ا

نووور2007
17-01-2009, 05:08 PM
الله يبارك لك يارب وجزاك الله الف خير على موافتنا بهذه التطورات
اعانك الله

تايه
18-01-2009, 01:18 AM
أخواني واخواتي

السلام عليكم جميعا ً

ممكن أطلب منكم مساعدهـ

ياليت أحد يجبي لنا رقم تليفون حراز وعنوانه كامل

وأكون شاكر لكم من القلب

تحياتي تسبقها أمنياتي لكم بالذرية الصالحه

أخـــــــــو كم تايه

nours_79
18-01-2009, 02:02 AM
إلى الأخ عبقور
أنا نور من الآسكندرية
مبروك التحسن حتى لو بسيط
ان شاء تبقى احسن واحسن
ونبارك لك قريب
وعقبال الكل ان شاء الله
أميييييييييييييييييييييين

خيوط الشمس
18-01-2009, 08:03 AM
أخواني واخواتي

السلام عليكم جميعا ً

ممكن أطلب منكم مساعدهـ

ياليت أحد يجبي لنا رقم تليفون حراز وعنوانه كامل

وأكون شاكر لكم من القلب

تحياتي تسبقها أمنياتي لكم بالذرية الصالحه

أخـــــــــو كم تايه

الرقم والعنوان مذكور في الصفحات السابقه ..............

خيوط الشمس
18-01-2009, 08:07 AM
رجيم السبع أيام!
هذا الرجيم معمول به في بعض المراكز الطبية من أجل إنقاص وزن مرضى القلب الذي سيخضعون لعملية معينة، وهو جدا فعال يحتوي على جميع الأصناف الغذائية، والهدف منه إنقاص ما بين 4 إلى 7 كيلوجرام (10 إلى 17 باوند) في الإسبوع الواحد!
تعتمد طريقته على الإكثار من الإطعمة التي تحرق السعرات الحرارية وبخاصة الشوربة الحارقة (ستجد طريقة عملها في الأسفل) أكثر مما تعطيه للجسم، ومدته اسبوع واحد يمكن أن يكرر أكثر من مرة
قبل أن تبدأ في ذكر الرجيم: يجب أن تكر أنه يجب الإمتناع خلال الرجيم عن شرب المشروبات الغازية وغيرها، ويجب شرب 10 أكوبا من المائ يوميا!
اليوم الأول (جميع أنواع الفواكه ما عدا الموز)
تناول كثيرا من من الفواكه التي ترغب بها مهما كان نوعها ما عدا الموز، لا بأس من تناول عصير الفاكه الغير محلى بالسكر، وأكثر من الشوربة الحارقة، وينصح بالإكثار من البطيخ أو الشمام حتى تزيد احتمالية نقص كيلو واحد في هذا اليوم!
اليوم الثاني (جميع الخضار)
1- تناول الكثير من الخضراوات وكثيرا من الشوربة
2- في وجبة العشاء تناول حبة بطاطا واحدة مطبوخة مع ال**دة إضافة للشوربة
3- تناول الخضراوات التي ترغبها سواء كانت معلبة أو طازجة أو مجمدة أو مسلوقة (بدون إضافة أي نوع من الصلصات أو البهارات)
4- ابتعد عن تناول كافة أنواع الحبوب – القمح – الفول – الم**رات بأنواعها .
اليوم الثالث (يوم الخضار والفاكه بدون موز!)
تناول كل ما تريد من الخضراوات والفواكه وكثيرا من الشوربة ولا تتناول بطاطا هذا اليوم أو موز.
اليوم الرابع (الموز والحليب!)
تناول كثيرا من الشوربة مع 8 حبات من الموز لتحصل على البوتاسيوم وكذلك ثلاث أكواب من الحليب قليل الدسم للحصول على الكالسيوم اشرب كثيرا من الماء وأضف إليه كثيرا من مسحوق النخالة لتجعل عمليتي الهضم والإخراج طبيعية.
اليوم الخامس (بروتين وطماطم)
تناول كثيرا من الشوربة مع لحم العجل أو السمك المسلوق أو الدجاج بعد إزالة الجلد بعد السلق وتناول البندورة حيث بالإمكان أخذ 560 جرام من لحم العجل وعلبة كبيرة من البندورة أو 6 حبات من البندورة تأكد من تناول 12 أكواب من الماء هذا اليوم لتغسيل أجهزة الجسم الداخلية من بقايا الحم المهضوم.
اليوم السادس (اللحم والخضار)
تناول كثيرا من الشوربة ولحم العجل وكثيرا من الخضروات هذا اليوم عدا البطاطا كما بإمكانك أن تأخذ 2-3 قطع من اللحم الشرائح الستيك إذا رغبت وأي نوع من الخضروات أو الألياف الخضراء . تذكر أن الشوربة هو الأساس في هذه الحمية!.
اليوم السابع ( الرز البني ، عصير الفواكه والخضار)
تناول كثيرا من الشوربة مع كمية غير محدودة من الأرز البني والفواكه والخضروات ما عدا البطاطا حتى تشبع تماما.
ملاحظات هامة :

1. بعد نهاية اليوم السابع إذا اتبعت التعليمات السابقة تماما فسوف تكون قد فقدت 5-7 كغم وإذا فقدت أكثر من 7كغم توقف عن هذه الحمية ليومين فقط قبل العودة مرة أخرى لإتباع الحمية ابتداء من اليوم الأول .
2. حيث لكل شخص تركيبة خاصة بجسمه فتأثير هذه الحمية يختلف من فرد لآخر ولكن هناك حقيقة ثابته وهي أن هذة الحمية تنظف أجهزة الجسم من المكونات الملوثة لهذه الأجهزة لذلك تعطيك شعورا بالراحة تجعل جسمك نقيا وتشعر بأنك أكثر حيوية .
3. يمكن متابعة هذه الخطة في الوقت الذي تراه مناسبا لك وستعشر بالفرق ولكن يحبذ أخذ راحة لمدة ثلاثة أيان ما بين كل أسبوع يتم فيه أكل الوجبات بشكل عادي دون اسراف طبعا
4. يمنع قطعيا خلال هذه الحمية تناول الخبز والكحول والمشروبات الغازية والمشروبات المخصصة للحمية ويمكن تناول أي أدوية وصفها لك الطبيب خلال اتباعك لهذه الحمية بأمان
طريقة عمل الشوربة الحارقة:

1. ست حبات كبيرة من البصل الأصفر أو الأخضر + ست حبات ثوم
2. حبتان فلفل أخضر بارد
3. علبة واحدة أو علبتين من عصير البندوره أو ما يعادلة بصورة مطحونه أو أربع طماطم
4. حبة ملفوف كبيرة
5. حزمة من خضار الكرافس الأمريكي (وهونبات يشبه البقدونس من الاعلى ورق اخضر ومن الاسفل سيقان خصراء تشبه البصل الاخضر)
6. اختياري: يمكن اضافة عبوة من خليط شوربة ماجي في وعاء كبير مغطى مع ما سبق وصفه من الخضارالمقطعة، يمكن إضافة الأملاح والفلفل والكاري والصلصة الحارة وصب عليه الماء ودعه يغلي لمدة 45 دقيقة ثم ضعة في الثلاجة
ويمكنك خلط المكونات السابقة (إن أردت) في الخلاط، ويجب عليك ما يلي:

1. يتم طبخ المذكور أعلاه لمدة 10 دقايق
2. ثم تخلط بالخلاط
يعاد طبخها لمدة ثلاثين دقيقة

رنين العبرة
18-01-2009, 09:38 AM
الف مبروك يا اخ عبقور وانشاء الله يوم عن يوم تتحسن اكثر واكثر وعقبالنا جميعا تقر عيوننا بشوفه عيالنا

الغموووض؟؟؟
18-01-2009, 10:01 AM
مبروك يا اخ عبقور والله يرزقك الدريه الصالحة وارجو منك ومن الاخوةوالاخوات الدعاء لي ولكم بالشفاء العاجل والدرية الصالحة

تحياتي لكم

عبقور
18-01-2009, 01:57 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...الله يبارك لكم جميعا و ان شاء الله السنه دى كلنا نكون معانا اولادنا هو القادر و ليس غيرة... اعتمدنا وتوكلنا عليك يارب العزة.. ان تقضى لنا حوائجنا و ان تغفر لنا .. اسغفرك ربى لا اله الا انت الحى القيوم و اتوب اليك...شكرا جدا اخت ميلاد عى مجهودك الواضح ده معانا و ربنا يديك يا رب و يدينا... اسالك الدعاء ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

صديقه
18-01-2009, 04:31 PM
السلام
حبيت أسألكم انا زوجي عنده كل شي سليم بس ماكو حيوانات بالسائل ولا بالخزعة الي سواها
بس اهوا مايعاني من سمنة لان جسمه عادي هل تعتقدون لازم يضعف اكثر؟

رهينة القيود
18-01-2009, 09:11 PM

عاشقة الامومه
19-01-2009, 12:05 AM
اختي صديقه كم وزنه ؟؟
طيب يمكن يكون معه خلل بالهرمونات ؟؟

رنين العبرة
19-01-2009, 10:06 AM
بنات ادري سؤال سخيف بس حابه افرفش اشوي

بنات مافي شي بالطريق ؟؟؟؟؟؟

حبيت اذكركم بهالسؤال عشان ما تنسونه

صديقه
19-01-2009, 02:45 PM
حبيبتي عاشقة الامومة كل شي عنده سليم حتى هرموناته
الله كريم

يارب اسمع كلمة ماما
19-01-2009, 08:32 PM
اخ عبقور الف مبروك وعقبال مايرجع الوضع طبيعي يارب وجميع من في المنتدى بلا استثناء
اخت ميلاد انتي تكلمتي عن حمية تخسس 7 كيلو بس انا سمعت ان الرجيم اللي ينزل كيلوات كثيرة بسرعة موب زين ابد لانه يرجع الوزن بسرعه هذا غير انه ضار يعني يقوولون اذا نقص الشخص بشهرين سبعة كيلو يعتبر هذا طبيعي
انا نفسي زوجي يطبق الرجيم اللي قلتي بس اخاف يرجع مرة ثانية
وبرضو اعرف ان الرجيم لما تطبقينه اول مرة ينزل الوزن اما المرات الثانية يبدا ينخفض نزول الوزن يعني يصير صععععب نزوله
فيه اخت هنا تكلمت عن شخص اسمه بن داحس عالج بقدرة ربي حالة تعرفها زي حالة ازواجنا من هو بن داحس وياليت رقمه
يابنات انا زوجي ماناسبه طلع النخيل ابدااااااااااااا وتركه
والعسل يسمنه
مادري وش اسوي
حاليا مانسوي اي شي غير انه يخفف
الله يسهل امورنا جميعا يارب

dawa
19-01-2009, 08:40 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... ,و الله مش عارف اقولكم ايه... انا غايب عنكم من يوم الأثنين الماضى... كنت بحلل سائل منوى.. و كنت بحلل هرمون ال fsh ... و طلع من نتائج التحاليل الأتى.. ان هرمون الfsh نزل عندى من 29 الى 21 و كنت بستخدم له ترينتال 400 و نولفاد**10.....وطلع فى تحليل السائل المنوى خلايا منويه فقط بعدد 300000 خليه منتجه للحيوانات المنويه... بس مش ظهر اى حيوان منوى فى السائل بتاعى...رجعت بسرعه على حراز العطار عشان اقوله على اللى حصل فى التحليل... قالى على شوية حاجات انى لازم التزم بها و اعملها ضرورى عشان علاج الأعشاب ده يأثر فى و تظهر الحيوانات المنوية وهى/انى لازم وزنى ينزززززززززززززززززززل اوى..وانى لازم يوميا اكل علبه **ادى بعد الفطار و بعد العشا عليهم معلقه بذر كتان و جنين قمح مخلطه ما بينهم... و انى لازم اشرب كل يوم عصير برتقال... و انى لازم امشى كل يوم لمده ساعه...و انى لازم بعد الفطار و العشا اخد معلقه عسل بردقوش و يكون مخلوط فيها طلح النخل... و انى لازم كل يوم اشرب الأعشاب اللى انا كنت بشربها كل يوم قبل الفطار و العشا...و قالى ربنا يسهل من عنده... اسالكم الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين
أخي عبقور بارك الله فيك و في جهودك الطيبة و جزاك الله خيرا

أرجو منك الإجابة الدقيقةعن الأسئلة التالية لفائدة الجميع بإذن الله و ذلك لتحديد ما الذي استفدت منه تحديدا:
1-ما هي الخلايا المنوية التي ظهرت لديك؟ هل تقصد السبيرماتيد(Spermatid) أو غيرها. أرجو منك النقل من ورقة نتيجة الفحص؟
2-متى ظهرت لديك هذه الخلايا أول مرة.. أي بعد أي علاج و الذي أقصده
ما هو العلاج الذي كنت تأخذه خلال الــــــ (8)أشهر التي سبقت ظهور الخلايا أول مرة؟
3-عندما أجريت عملية عينة الخصية هل كانت عينة واحدة(خزعة) أو عدة عينات تحت المجهر؟
4-ما كانت نتيجة عملية الخصية؟
5-هل أجريت فحص وراثة؟
6- هل صحيح أن هرمون التستستيرون لديك في المستوى الأدنى للطبيعي (Low Normal)؟
7-هل صحيح أن هرمون البرولاكتين(الحليب) لديك في المستوى العلوي للطبيعي (High Normal)؟
أرجو منك يا أخي تحري الدقة و شفاك الله و كل إخواني و أخواتي بقدرتهyarub

عبقور
19-01-2009, 10:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اخى داوووا.. و الله الخلايا المنويه دى اول ما ظهرت عندى كانت بعد ما اخدت حقن البريجون بعد الحقنه ال30 و كان فاضل لى على انهاء الكورس 15 حقنه...وكنت كمان باخد اعشاب من الدكتور عادل عبدالعال لمه شهرين و كان بيبعتها لى من مركزة فى دوله الأمارات و بعد كده قطعتها عشان القلق اللى حصل عليه ده..بالنسبه للخلايا المنويه دىمكتوب جنبها round cells/ml 300000 ... بالنسبه الى تحليل التيسترون بتاعى هو الحمد لله طبيعى و عامل عندى 3.36 و الطبيعى بتاعه هو من 1.66الى 8.77 ... بالنسبه لعمليه الخصيه انا عملتها مرتين قبل كده و الحمد لله كانت الأنسجه من الداخل كويسه...بالنسبه لتحليل البرولاكتين مش عملته... وكانت العمليه للخصيه كانت عده عينات تحت المجهر فى المرتين.. بالنسبه لتحليل الوراثه انا عملته قبل كده فى مركز الدكتور كمال شعير و كان معاه عده تحاليل اخرى.. بس للاسف الشديد انا شكيت فى النتيجه دى و رجعت بسرعه للدكتور اللى انا متابع معاه و هو كمان شك فى كده و بعتنى على معمل البرج علشان اعيد كل التحاليل من تانى ولاقينا طبعا ان كل النسب الوضوعه دى اى كلام من مركز الدكتور كمال شعير و ظهرت لى النسب الصح الحد لله فى معمل البرج... و انا عمرى ما عملت تحليل الوراثه ده غير عند كمال شعير و كان مخرج النتيجه انه فيه حاجه غلط عندى بس بسيطه.. طبعا ده التحليل الوحيد اللى مش اجريته تانى مع اعاده التحاليل الأخرى.. هذا كل ما عندى.. و اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

dawa
19-01-2009, 10:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اخى داوووا.. و الله الخلايا المنويه دى اول ما ظهرت عندى كانت بعد ما اخدت حقن البريجون بعد الحقنه ال30 و كان فاضل لى على انهاء الكورس 15 حقنه...وكنت كمان باخد اعشاب من الدكتور عادل عبدالعال لمه شهرين و كان بيبعتها لى من مركزة فى دوله الأمارات و بعد كده قطعتها عشان القلق اللى حصل عليه ده..بالنسبه للخلايا المنويه دىمكتوب جنبها round cells/ml 300000 ... بالنسبه الى تحليل التيسترون بتاعى هو الحمد لله طبيعى و عامل عندى 3.36 و الطبيعى بتاعه هو من 1.66الى 8.77 ... بالنسبه لعمليه الخصيه انا عملتها مرتين قبل كده و الحمد لله كانت الأنسجه من الداخل كويسه...بالنسبه لتحليل البرولاكتين مش عملته... وكانت العمليه للخصيه كانت عده عينات تحت المجهر فى المرتين.. بالنسبه لتحليل الوراثه انا عملته قبل كده فى مركز الدكتور كمال شعير و كان معاه عده تحاليل اخرى.. بس للاسف الشديد انا شكيت فى النتيجه دى و رجعت بسرعه للدكتور اللى انا متابع معاه و هو كمان شك فى كده و بعتنى على معمل البرج علشان اعيد كل التحاليل من تانى ولاقينا طبعا ان كل النسب الوضوعه دى اى كلام من مركز الدكتور كمال شعير و ظهرت لى النسب الصح الحد لله فى معمل البرج... و انا عمرى ما عملت تحليل الوراثه ده غير عند كمال شعير و كان مخرج النتيجه انه فيه حاجه غلط عندى بس بسيطه.. طبعا ده التحليل الوحيد اللى مش اجريته تانى مع اعاده التحاليل الأخرى.. هذا كل ما عندى.. و اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين
ما شاء الله تبارك الله
هذه ال (Round Cells) هي أيضاً تسمى (round spermatids) و هي عبارة عن حيوانات منوية كاملة النمو و الإنقسام و لكنها لم تأخذ شكل الحيوان المنوي الطولي المعروف. و قد تم استخدامها بالفعل في عمليات حقن مجهري تسمى: (ROSNI) أو round spermatid nucleus injection
و كذلك تسمى (ROSI) أو round spermatid injection
و حدث حمل و إنجاب في بعض الحالات لكن حدثت بعض المشاكل في هذه الطريقة
و الله فرحت لأجلك يا أخي إنشاء الله قريبا يحصل لك المرحلة النهائية و هي حيوانات منوية نشطة و متحركة.

dawa
19-01-2009, 11:17 PM
الدكتور عادل عبد العال جزاه الله خيرا و الحمد لله أن ظهرت براءته.. قرأت عن قصته كثيرا و هو رجل مجتهد تقي و الله أعلم.
أخي لما كانت الأنسجة من الداخل كويسة..
ماذا وجدوا في العينات.. هل وجدوا خلايا منوية أم ماذا؟
هناك دواء أريدك أن تسأل طبيبك عنه و هو ربما يكمل لك المراد بإذن الله
Proxeed.com

أو من الممكن تناول المكونات التالية بدلا منه:
L-carnitine: ===> 2 mg /day

أرجو منك تسجيل هذا الرابط و اطلاع الطبيب عليه:
http://www.malefertility.co.uk/proxeed/proxeed.html

و خلاصة صفحة الإنترنت التي تهمنا هنا:
http://www.malefertility.co.uk/proxeed/proxeed.html#A39

Elevated FSH and Proxeed™
Elevated serum FSH results from impaired secretion of inhibin, a Sertoli cell product, which normally feeds back at the pituitary and hypothalamus to turn off FSH secretion and suggests abnormalities in the seminiferous epithelium and subsequently spermatogenesis. However, research has demonstrated that the role of acetyl-L-carnitine, one of the ingredients in Proxeed™, is important at the testicular level in sperm production. Acetyl-L-carnitine has been shown to shorten stem cell recovery in the rat made to have low sperm counts by a local treatment of chemotherapy, heat, and X-ray irradiation with statistically significant increases over controls in sperm concentrations during the recovery phase. Whether these benefits will occur in your husband is speculative. Therefore, we can not advise of any statistics on whether or not taking Proxeed™ will optimize sperm production in cases of raised FSH.

However, if you elect a trial with Proxeed™ you should be able to assess the benefit after three to six months of use. If you see no improvement after six months it is not likely that using it longer will result in further improvement.

http://www.malefertility.co.uk/proxeed/proxeed.html#A26
Proxeed and Sperm Maturation Arrest
The ingredients in Proxeed™ have not been evaluated in patients with sperm maturation arrest or failure to complete spermatogenesis beyond a particular stage. However, research has demonstrated that the role of acetyl-L-carnitine, one of the ingredients in Proxeed™, is important at the testicular level in sperm production. Acetyl-L-carnitine has been shown to shorten stem cell recovery in the rat made to have low sperm counts by a local treatment of chemotherapy, heat, and X-ray irradiation with statistically significant increases over controls in sperm concentrations during the recovery phase. Whether these benefits will occur in your husband's case is speculative. Therefore, we can not advise of any statistics on whether or not taking Proxeed™ will optimize sperm production in such cases.

However, if you elect a trial with Proxeed™ you should be able to assess the benefit after three months of use, which coincides with one normal sperm maturation cycle. If you see no improvement after three months it is not likely that using it longer will result in further improvement.

خيوط الشمس
19-01-2009, 11:39 PM
اخت ميلاد انتي تكلمتي عن حمية تخسس 7 كيلو بس انا سمعت ان الرجيم اللي ينزل كيلوات كثيرة بسرعة موب زين ابد لانه يرجع الوزن بسرعه هذا غير انه ضار يعني يقوولون اذا نقص الشخص بشهرين سبعة كيلو يعتبر هذا طبيعي
انا نفسي زوجي يطبق الرجيم اللي قلتي بس اخاف يرجع مرة ثانية
وبرضو اعرف ان الرجيم لما تطبقينه اول مرة ينزل الوزن اما المرات الثانية يبدا ينخفض نزول الوزن يعني يصير صععععب نزوله
والعسل يسمنه
مادري وش اسوي
حاليا مانسوي اي شي غير انه يخفف
الله يسهل امورنا جميعا يارب[/quote]

الرجيم معمول لمرضى القلب يعني ما فيه شئ ضار وهو اصلا عباره عن اكل طبيعي بس الزياده عليه شربة الملفوف وهنا يكمن السر لان هذي الشربه كل ما شربتي منها تحرق لك سعرات حرارية
واذا انتي متابعه الرابح الاكبر شفتي محمد م**ودي كان ينقص بشكل كبير جدا ما شاء الله تبارك الله وحافظ على الوزن لانه استمر على الرياضه والاكل الصحي دون توقف
العسل يسمن ...............غريب اول مرررره اسمع ان العسل يزيد الوزن

رنين العبرة
20-01-2009, 09:36 AM
اختي رهينة القيود شخباركم مع علاج الحراز بديتوا بالعلاج والله بعدكم وهالعلاج يكون لمدة كم شهر من اول استعمله

alisaAAAAAAr
20-01-2009, 03:56 PM
اخواني في الباداية احب ان اعرف عن حالة زوجي العزيز
و هي انعدام بالحيوانات المنوية (صفر) و السبب خلل بالهرمونات(fsh و lh ) كلها منخفضة كثيرا
وقد وصف له الدكتور بالكويت ادوية عبارة عن كورس هرمونات (برنجيل و منيجون ) وبدأ ياخذها من حوالي الشهرين و مدة الكورس 3 اشهر .
وهذه تحاليل زوجي قبل العلاج واخذ الابر وكلي امل بالله عز وجل لشفاء زوجي بالقريب العاجل yarub
هذة نيجه اخذ العينة من الخصية اليمني و اليسرى لزوجي
fine needle aspriation attempted on both testes
smears from both sides are scantily cellular and show sertoli cells mixed with few spermatogenic cells .rare sperm heads are seen

نتائج التحليل الهرمون كالتالي
LH= 0.100
FSH = 0.230
TESTOSTERONE = 2.19
PROLACTIN= 132.2

سونار للخصية
طلعت النتائج ممتازة و طبيعية و مجرد تكلس بسيط جدا في النتاحية اليسرى

اشعة mri للرأس
نتيجتها كلها طبيعية و خالية من اي اورام و الحمد الله و الف شكر

حلاوه حلوه
20-01-2009, 09:53 PM

بسألكم وش معنى خلل كروسومات لااني اشوف فيه ناس فيهم انعدام يقولون السبب الكروسومات !!!؟؟

وشلون اخلي زوجي يسوي تحليل كروسومات اي مستشفى يسويه؟

saher
21-01-2009, 02:16 AM
كتبت من قبل اني كنت اعاني من عدم وجود حيوانات منوية بعد اجرائي لعملية حصوة في الكلي .
وتركيب دعامة تخرج من مجري البول..فحدث لي التهاب في الخصية ومن بعدها وجدت هذه النتيجة.واكد لي الاطباء ان الخصية لا تنتج .ثم كتبوا لي علي علاج لتنشيط الخصية.
وبالمتابعة مع الطبيب كتب لي حقن ميرونال لمدة 6 اسابيع حقنة اسبوعيا .و سيدوفيرون و كارنكيتا فو رت ودافر**... والحمد لله بعد ثلاثة شهور بدأ يوجد عدد ولكن 10000 وثاني شهر 10000وبعد شهرين وجدت النتيجة 240000000 ولكن العدد كله ميت..فأرجو إفادتي علما بأني متزوج ولم تحمل زوجتي حتي الان..

رهينة القيود
21-01-2009, 04:14 AM
عزيزتي رنين العبره لسى ما استخدمنا علاج الحراز لانه ما عندي كامل ومو قادرة احصل عليه

وسؤالك ناويه تكملي علينا "ههههههههههههه" ما يكفي العالم الهمج

ها في شيء في الطريق

dawa
21-01-2009, 10:23 AM
اخواني في الباداية احب ان اعرف عن حالة زوجي العزيز
و هي انعدام بالحيوانات المنوية (صفر) و السبب خلل بالهرمونات(fsh و lh ) كلها منخفضة كثيرا
وقد وصف له الدكتور بالكويت ادوية عبارة عن كورس هرمونات (برنجيل و منيجون ) وبدأ ياخذها من حوالي الشهرين و مدة الكورس 3 اشهر .
وهذه تحاليل زوجي قبل العلاج واخذ الابر وكلي امل بالله عز وجل لشفاء زوجي بالقريب العاجل yarub
هذة نيجه اخذ العينة من الخصية اليمني و اليسرى لزوجي
fine needle aspriation attempted on both testes
smears from both sides are scantily cellular and show sertoli cells mixed with few spermatogenic cells .rare sperm heads are seen

نتائج التحليل الهرمون كالتالي
LH= 0.100
FSH = 0.230
TESTOSTERONE = 2.19
PROLACTIN= 132.2

سونار للخصية
طلعت النتائج ممتازة و طبيعية و مجرد تكلس بسيط جدا في النتاحية اليسرى

اشعة mri للرأس
نتيجتها كلها طبيعية و خالية من اي اورام و الحمد الله و الف شكر

هذه يا أختي من أسهل حالات الصفر و هي إنخفاض الهرمونات
إنشاء الله بعد تناول أدوية الهرمونات يكون كل شيء تمام و عقبال الحمل و الولادة و الله يقر عيونكم بأولادكم و جميع إخواني و أخواتيyarub

alisaAAAAAAr
21-01-2009, 11:01 AM
اخي DAWA احب ان اشكرك لرفعك معنوياتي كثيرا و لفرحتي لسماع ردك المبشر بالخير باذن الله
يوجد استفسار لدى الدكتور لم يصف لزوجي اي فيتامينات او مقويات غير الابر المذكور ( برجنيل + منيجون ) فما رايك ؟
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

مسك * الانباريه
21-01-2009, 08:57 PM
ماشاء الله تبارك الله الف مبرووووك اخي عبقور
ويارب تقر عينك برؤية ذريتك عاجلا غير اجل ولجميع الاخوة والاخوات

,,,
الاخ دواا ’’ هاااه ماذا استنتجت من خلال حالى الاخ عبقور وماهوا السبب في تحسنه برايك بعد قدرة الله ورحمته بعباده

الاخت حلاوه حلوه ان شاء الله راح اسئلك الدكتور واخبره عن حالة زوجك بالضبط وابشرك بالاخبار

طبعا زوجي بعد استكمال تسع ابر جونال اف عملنا تحليل هرمون fsh وكان 36 بعد ان كان 42 قبل عملية الخزعه
يعني الدكتور يقول هذا يشير الى استجابة طيبه بعون الله ’’ ومااادري الله كريم

والسلام مسك الختام

بارك الله فيكم

طائرالنورس
21-01-2009, 09:32 PM
ارجوا الاجابة انا لدى الحيوانات صفر وعند اخ\ خزعة من الخصية وجدوا عشرة حيوانات وفى المرة الثانية لم يجدوا ولاحيوان واحد وعملت بالمكرسوب ولم اجد شى مادا افعل لكى تعود الحيوانات علما ان فى البداية كان لدى فى السائل المنوى 3حيوانات فقط واختفت تدريجيا واخد ابر وفيتامينات ولم ينفع ارجوك رد واى مسستشفى ادهب انافى مكة وتحليل الهرمونات سليمة وهل العلاج اللى من المانيا ينفع للحالة الله يرزق كل محروم ويجزا خير كل من ساعدنا بحل bye

كل حلمي نونو
22-01-2009, 12:04 AM
هل أبر اورجنا تنفع في حالة أرتفاع الهرمون ألأف أس أتش

المهاجر الى الله
22-01-2009, 12:46 AM
بنات ادري سؤال سخيف بس حابه افرفش اشوي

بنات مافي شي بالطريق ؟؟؟؟؟؟

حبيت اذكركم بهالسؤال عشان ما تنسونه

اكثر مايؤذينى انا وزوجتى سماع هذا السؤال والله بالايام بعده بكون مكتئب

متزوجه حائره
22-01-2009, 02:13 PM
اكثر مايؤذينى انا وزوجتى سماع هذا السؤال والله بالايام بعده بكون مكتئب

الله يرزقنا ويرزقكم جميعا ويفررحكم

دعواتكم عندي اختبااارات السبت

nada807
23-01-2009, 01:45 AM
الله يرزقنا واياك اختي متزوجة حائرة الذرية الصالحة وتكون نتيجة الاختبالر بادن الله ايجابية

يارب اسمع كلمة ماما
23-01-2009, 08:23 PM
الغريب ان زوجي استعمل نوعين من الابر وكل نوع استخدمه ثلاث شهور ومانفع معه وبعض الاعضاءماشا الله نفع معاهم ماادري ليش
الله يكون بالعون ويكتب لنا جميعا الذرية
احس اني بديت انحرج من كثر مايقولو لي الناس خلطات ومااقدر اقول السبب مو مني مع ان زوجي يقول قولي عادي بس انا احب يكون لحياتنا خصوصية ومااابي اقول
ازعجوني الناس بالخلطات ويحسبون اني انا مو مهتمة بكلامهم او مطنشتهم
يارب فرجها لي ولكل مسلم يارب

غناتـــــــــي
23-01-2009, 09:02 PM
حبيت استفسر عن تحليل الكروموسومات كيف طريقته لإني سمعت ان خلل الكروموسومات يسبب إنعدام الحيوانات ؟؟؟

وهل عملية البحث المجهري للخصيه يسبب ضرر فيها؟؟؟

أتمنى الاقي إجابه والف شكر.....

عبقور
23-01-2009, 10:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اختى غناتى ... و الله انا من راى مش تعملى تحليل الكروموسومات ده لأنه فعلا بيقولك انه فيه خلل فى الكروموسومات.. وبعد كده هاتعملى ايه يعنى ما هو الخلل موجود فعلا و هو انعدام الحيوانات المنويه.. فليس له داعى لعمل التحليل .. يعنى مش هايقدم معاكى و مش هاياخر ابداااااااا..بالنسبه لعمليه الحقن المجهرى للخصيه هى عمليه عاديه جدا للطبيب الماهر فيها.. بمعنى انك مش تخلى اى طبيب متخصص فى العقم يعملها لأنه لازم يكون طبيب متمرس فيها و يكون كويس.. لأن اى خطا فى اخد النسيج اللى هايتحلل تحت المجهر ممكن لاقدر الله يعمل تليف بالجزء ده .. و لو حصل تتطور بالعلم ان شاء الله او انت عايزة تعيدى العمليه دى بتلاقى ان فرصك بتقل.. فلابد انه يكون طبيب شااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااطر جدا و يكون عملها كتير جدااا.. و اسالك الدعاء... وعلى فكرة انا عملت العمليه دى مرتين قبل كده.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

طائرالنورس
24-01-2009, 01:04 AM
شكررررررررررررررررررررررررررررا

كانا كون
24-01-2009, 07:51 AM
انا زوجي عنده الحيوان المنوي صفر اخذو خزعه من الخصيه انتجه غير كملات انمو الله يرزقني ويرزق كل ماحرمه ( ربي لاتذرني فردا وانت خير الوارثين )

رهينة القيود
24-01-2009, 09:21 AM
اخي دواء من خلال خبرتك

ما هو العلاج الانسب لحالات انعدام الحيوانات المنويه بسبب ارتفاع هرمون fsh وحجم الخصيه يكون متوسط الحجم

حلاوه حلوه
24-01-2009, 08:10 PM

ودي اعرف كم نسبة هرمون fsh الطبيعي ؟

ردوووووووووو علي

دائما مشرقة
24-01-2009, 09:43 PM
السلام عليكم جميعا

قرأت ردود الاغلبية

لي نصيحة واحدة للجميع

اكثروا الاستغفار بنية انه ربي يرزقكم مولود

وان شاءالله ترزق بحول لا اله الا الله محمد رسول الله

عبقور
24-01-2009, 09:44 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... هرمون fshالطبيعى بتاعه يعمل من 95, الى11,95 ده الطبيعى ... اسالك الدعاء.. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

حلاوه حلوه
24-01-2009, 09:59 PM
طيب انا هرمون زوجي FSH 16.08 mIU/ml والدكتور يقول ارتفاع مره وانا اشوف انه مرتفع شي بسيط !!!!

عبقور
24-01-2009, 10:18 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. طب ده كويس جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ا... بس مش عارف بقى فيه ايه يعنى هو كده ثابت على طول يعنى اول ما اكتشفتوا موضوع الصفر ده لاقيتوا ان fsh 16 ...اسالك الدعاء .. ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين

حلاوه حلوه
24-01-2009, 11:39 PM
اول ماحلل نسبة fsh 21.0 وبعد تسع شهور حلل ونسبة fsh 16

هذا قبل سنه والحين له تسع شهور ماحلل هرمونات

تايه
25-01-2009, 12:20 AM

أخوتي عند تصفحي للصفحات السابقه حصلت على رابط لطبيب يعالج بأبر عشبيه والدكتور هذا من فلسطين وأسمه محسن ولا أدري هل فيه أحد تعالج عندهـ بهذه الإبر أم لا مع انني أتصلت فيه شخصياً وسألني عدة أسئله وطمأنني أنه بأذن الله واثق من هذا العلاج وأنه حقق نسب تصل الى 30%100في بعض الحالات
ونسب تصل الى 40% 100ونسب تصل الى 100% 100 وأن علاجه يقوم على الخلايا الأم وتنمية الخصيتين

وذكر لي أن هناك حلات تعالجت عنده وشفيت تماماً بأذن الله

ولكن انا مازلت متردد في أخذ هذا الدواء مع أن جميع فحوصات الهرمونات عندي ممتازه ولكن لدي ظمور بسيط فالخصيتين وعملت عملية خزعه وجدوا عندي حيوانات منويه تم تجميد أربع أنبولات منها ورزقت بمولودهـ والحمدلله على كل حال
وحبيت أستشيركم

تحياتي لكم

الشبح ؟
25-01-2009, 02:32 AM
اخوي تاااايه انا جربته ولا فادني مع العلم انه لايوجد حيوانات منويه عندي يعني ( صفر )

رنين العبرة
25-01-2009, 10:09 AM
زوجي وافق ياكل العسل والحبة السوداء لكنه ياكلها متى ما يبي يعني مو على الريق هل مفعولها على الريق او غيرها تعطي نفس النتائج ؟؟

مافي اخبار حلوة تفتح النفس ودي بيوم افتح الصفحة اشوف الكل جاي يبشرنا بحملهم والشباب يبشرونا بحمل حريمهم

بدر المشعل
25-01-2009, 02:27 PM
زوجي وافق ياكل العسل والحبة السوداء لكنه ياكلها متى ما يبي يعني مو على الريق هل مفعولها على الريق او غيرها تعطي نفس النتائج ؟؟

مافي اخبار حلوة تفتح النفس ودي بيوم افتح الصفحة اشوف الكل جاي يبشرنا بحملهم والشباب يبشرونا بحمل حريمهم

العسل الافضل له على الريق وبعدين يجلس بعدها من ساعة الي ساعتين ومايكل شي وفي الليل قبل النوم ملعقة يعني مرتين في اليوم
طريقة استعمال العسل ويتم اضافة مع العسل
1- حبوب اللقاح2- غذاء ملكات النحل-3 طلع النخل وتخلط بمقادير معينة مع كيلو عسل ويفضل السدر
طبعا اهل محلات العسل هم يعرفونها بس يجب التاكد ان العسل اصلي
استخدامه 3 شهور ويتم الفحص
بالنسبة للحبة السوداء يفضل تؤخذ مع السمسم ملعقة يوميا وتكون الحبة السوداء ضعف السمسم لمدة شهرين

العسل في القرآن الكريم

لقد كرم الله سبحانه وتعالى النحل في كتابه الكريم أيما تكريم ، وبلغ هذا التكريم منتهاه حينما خصص الله عز وجل سورة من القرآن عرفت باسم سورة النحل ، و قارئ سورة النحل يجدها تبسط العقل والقلب أنواراً باهرة من المعرفة والحكمة الإلهية .ففي كل آية من آياتها دليل واضح على نعمة من نعم الله التي لا تحصى .إن آيات سورة النحل حافلة بآيات النعم وعطايا الله للإنسان على الأرض ، ودليل وحجة على تيسير سبل انتفاع الإنسان بما خلق الله على الأرض وما أنزل عليها وما أودعه في البحار والأنهار وما أخفاه في التراب والجبال ، فلينظر الإنسان إلى هذه النحلة الضئيلة الجسم وليعرف نفعها وجهدها ومثابرتها وليعلم حكمة الله وآياته فيها

العسل في السنة النبوية المطهرة

روى البخاري ومسلم عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه ، أن رجلاً جاء إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم - فقال : إن أخي استطلق بطنه فقال له صلى الله عليه وسلم ( اسقه عسلاً ) فسقاه عسلاً . ثم جاء فقال يا رسول الله سقيته عسلاً فما زاده إلا استطلاقاَ . فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( صدق الله وكذب بطن أخيك اذهب فاسقه عسلا ) فذهب الرجل فسقاه عسلا فبريء

كثرة الاستغفار
التصدق بقصد الحمل
والاكثار من الدعاء عن السجود

رنين العبرة
25-01-2009, 02:46 PM
اشكرك اخي بدر على هالكلام الطيب وجزاك الله عني وعن كل مشترك كل الشكر والتقدير وجزاك الله الف خير

عاشقة الامومه
25-01-2009, 03:25 PM
اخوي تايه احس هاذي الابر تجاريه الافضل انك تستعمل شي طبي وتحت استشارة طبيب لانك ماتضمن مكونات الابر وماتدري عنها
وبسالك وين سويت عملية التلقيح لان اذا حصلنا حيوانات منويه بعملية التفتيش لزوجي بنسوي تلقيح تعبنا من كثير الله يرزقنا جميعا ياحيي ياقيوم
اخوي الشبح بشرنا عن اخر اخبارك ؟؟
اختي رنين العبره ان شاءالله باذن واحد احد عن قريب ندخل ونلاقي تبشيرات بالحمل ان شاءالله ياااااااااااااااااااااارب